štyrmi postavami, ktoré si predtým vytvoríte. Sú tu zastúpené všetky správne fantasy rasy, čiže škriatkovia (dwarves), goblini (goblins), elfovia (elfs) a ľudia (humans). Každá rasa má taktiež obe pohlavia. Vybraté postavy si potom môžete príslušne upravovať - na začiatku máte 50 bonusových bodov, ktoré musíte prerozdeliť postavám do rôznych vlastností (sila, mágia, intelekt, osobnosť...). Postavy majú rôzne špecializácie (voliteľné) ako napríklad zlodej, rytier, klerik, mág... Nakoniec musíte postavám zvoliť dve vlastnosti (ku dvom základným) napr.: sekera (bude môcť používať sekeru) alebo učedník (za každú úroveň dostane viac skill pointov).
Po splnení questu na Emerald Island, odplávate ľoďou do mestečka Harmondale, kde sa už začína pravá hra. Questy vám začnú pribúdať, budete sa učiť nové kúzla, kupovať nové zbrane, nové brnenia, proste začnete žiť vo svete Might and Magicu. Kúzel v hre je neúrekom od rôznych fire ballov, cez liečenie, až po rôzne anti - magické kúzla (dobré spojenie čo? :-). Dokonca je tu možnosť vybrať si z dvoch ciest - dark a light. Keď zvolíte dark, tak budete mať prístup ku kúzlam čiernej mágie a keď light tak naopak ku kúzlam bielej mágie.
Zbraní je takisto dosť pričom každá sa líši silou na útok a obranu. Zbrane a brnenia je takisto možné vylepšiť kúzlami ako fire aura (pridá zbrani na určitý čas fire damage) alebo pomocou lektvaru harden item (použiteľné na brnenie - vylepší mu výdrž, menej sa kazí). Keď už hovoríme o lektvaroch, aj tu je možnosť miešať rôzne bylinky s inými, pričom keď máte schopnosť alchemy na vysokej úrovni, namiešate vcelku účinný lektvar. Keď naopak nie ste rodený alchymista skoro vždy vám bylinky v rukách vybuchnú (väčšinou s následkami, ktoré vyžadujú LOAD).
Teraz sa na hru pozrime z tej tmavšej stránky. Po prvé je to grafika. Ja som síce žiadny zo série Might and Magic (z nepochopiteľných dôvodov) nehral, ale podľa obrázkov, ktoré som videl zo šestky, môžem usúdiť, že sedmička sa takmer vôbec nelíši - pridaná bola len podpora 3D kariet. A ešte k tomu je to oveľa viac hardwarovo náročné. Testoval som na dvoch konfiguráciach: P166 s 32 Mb RAM a Voodoo2 12 Mb - absolútne nehrateľné, katastrofálne to sekalo. Na druhej konfigurácii (PII333, 128 Mb RAM a Matrox G200 s 8 Mb) to išlo vcelku plynulo, ale keď boli na obrazovke nejaké scény, kde bolo treba vypočítavať väčšie vzdialenosti, trošku to začalo sekať. Tak som si to potom skúsil s Voodoo 2 a s tým to išlo bez problémov.
Druhá tmavšia stránka je originalita. Hra ako taká je zábavná, rozsiahla a po takých dvoch dňoch začína spôsobovať závislosť (testované na mne :-), ale od MaM VI sa naozaj prakticky ničím nelíši. Iba je o niečo rozsiahlejšia. Dokonca si autori ani nedali práce s kompletným prerobením interfacu, zmenili len pozadie, poprípade niektoré tlačítka...
Ale napriek všetkým spomínaným nedostatkom sa nedá povedať, že by nemalo zmysel Might and Magic VII kupovať. Ono je to vlastne tak ako s hokejmi NHL od EA Sports. Niekedy urobia veľký pokrok (z 97 do 98), ale niekedy vydajú verziu s miminálnymi zmenami (98 - 99). Ale ani tú najnovšiu verziu sa recenzent neodváži zvoziť, kvôli tomu, že neobsahuje prakticky žiadne zmeny, pretože je predsa taká istá ako tá minulám... Pokrok Might and Magicu 6 na Might and Magic 7 sa dá prirovnať zhruba pokroku NHL 98 na NHL 99. Takže si vyberte...