INTELIGENCIA V POČÍTAČOVÝCH HRÁCH

INTELIGENCIA V POČÍTAČOVÝCH HRÁCH

"Myslím, teda som." , povedal Diderot. Chcel tým naznačiť, že možnosť uvažovať a dar myslenia z neho robia plnohodnotného človeka.

Článok

„Myslím, teda som.“ povedal Descartes. Chcel tým naznačiť, že možnosť uvažovať a dar myslenia z neho robia plnohodnotného človeka. Schopnosť reagovať na okolité podnety a situácie a následné využitie daných skutočností na dosiahnutie určitého cieľa sa nazýva inteligencia. Alebo inak. Inteligencia je poznávanie a skúmanie faktov, ich analýza a vyvodenie logických záverov. Zjednodušene povedané, vďaka inteligencii sa dokážeme vyhnúť niektorým nástrahám, vytvorili sme a používame písmo, máme autá a mikrovlnky, teplé obydlia a plyšových medvedíkov a v neposlednom rade aj počítačové hry. Ľudstvo sa neustále vyvíja a s postupom času rastú aj jeho nároky. Chceme lepšie a výkonnejšie autá, pohodlnejšie domy a pútavejšiu počítačovú zábavu. Aby tituly na PC a konzolách vyhoveli náročným konzumentom, programátori a dizajnéri ponúkajú čoraz dokonalejšiu grafiku, ozvučenie a snažia sa o originálnu a nevšednú dejovú líniu. Dôležitou súčasťou tohto biznisu je aj vyspelosť umelo vytvorených postáv, ktoré sú podstatnou súčasťou produktu. Počítač sám o sebe (zatiaľ) nedokáže myslieť a tak, aby bytosti v obľúbených gameskách získali, "dušu“ a schopnosť rozumne konať, musí im ju najprv naprogramovať človek. V takomto prípade hovoríme o umelej inteligencii (AI).

 

Daným fenoménom sa zaoberali už autori prvých počítačových hier, aj keď spočiatku skôr okrajovo. Odvtedy vývoj značne pokročil a dosiahli sa naozaj pozoruhodné výsledky. Napriek tomu je stále, čo zlepšovať a rozvoj umelej inteligencie v hrách ešte nedosiahol absolútny vrchol. Často sa stáva, že nedostatky v konaní a uvažovaní naprogramovaných protivníkov autori vyvažujú inými faktormi. Napríklad boti, súperi v akčných hrách, majú obvykle zvýšenú fyzickú odolnosť, veľmi vysokú (v podstate 100-percentnú) presnosť zásahu a nadmerné pohybové vlastnosti. V stratégiách vás protivník porazí skôr početnosťou, ako taktikou a často už na počiatku pozná rozmiestnenie a polohu oponentových základní a vojenských síl. Navyše podstatne rýchlejšie produkuje vlastné jednotky.

 

K viditeľným nedostatkom v minulých a často aj v súčasných tituloch patrí zasekávanie sa postáv, neschopnosť botov reagovať na určité situácie a presuny výhradne po predurčených trasách, vyznačených pomocou tzv. waypointov. Nájdu sa aj tituly, kde strieľate do nepriateľa a jeho partner stojí o pár krokov ďalej otočený chrbtom a nereaguje na streľbu. Dokonca pokojne, akoby sa nič nestalo prejde okolo mŕtvoly inej hliadky. Našťastie podobných chýb a trapasov je v dnešných novinkách čoraz menej.

 

V nasledujúcich riadkoch uvádzam niektoré zaujímavé a prelomové tituly, ktoré priniesli výrazné inovácie v oblasti umelej inteligencie. V úvode to boli predovšetkým tituly vychádzajúce zo zábavných a populárnych stolových hier, ako šach, scrabble, bridge, go... Stačilo do programu umiestniť kompletné pravidlá a vzorové situácie, ktoré mohli nastať. Keď to všetko doplnili poznatky majstrov v danom odbore, stal sa z neživého súpera poriadny nezmar. V šachovom programe Chess sa zapotil aj legendárny Garry Kasparov a stroj mu bol rovnocenným súperom.

 

V AKČNOM ŽÁNRI práve vďaka vyspelosti botov a dobrej hrateľnosti na seba výraznejšie upozornil naledovník legendárneho Dooma, chytľavý titul Quake a neskôr jeho pokračovanie Quake II. Šikovnosťou ovplývali aj súperi v zaujímavom hite Unreal. Skutočne pokročilá umelá inteligencia v akčných počítačových hrách sa však objavuje až v jedinečnom HALF LIFE. Príbeh, atmosféra, úhybné manévre a tímová spolupráca nepriateľov nesmierne prekvapili a tak nečudo, že sa v súčasnosti netrpezlivo očakáva jeho pokračovanie. Komandá v HALF-LIFE natoľko zaujali, že na tomto základe bola vytvorená multiplayerová simulácia protiteroristických akcií - Counter Strike.

 

Veľmi výrazne sa prejavovalo AI vojenských síl v náročnej gameske Project IGI. Vďaka tvrdým oponentom a nemožnosti uložiť pozíciu počas dlhých a neľahkých misií sa z hry stala nervydrásajúca akcia. Odhalenie hliadkou často znamenalo smrť, pretože po spustení alarmu sa okolie zamorilo ozbrojencami. Vážnym kazom inak dosť realistického projektu bolo vybiehanie vojakov z budov, ktoré ste už predtým odľudnili.

 

Naozaj TOP INTELIGENCIA botov sa objavila v ešte čerstvom produkte bývalých súdruhov z východnej európy The Kreed. Neznáme firmy Russobit-M a Burut sa prezentovali priemernou futuristickou hrou z vesmíru, ktorá stúpla na cene práve vďaka nesmiernej vyspelosti umelo vytvorených humanoidných protivníkov. Nepriateľské jednotky fantasticky spolupracujú a sú nesmierne vynaliezavé. Boti využívajú terén a okolité predmety na svoju ochranu a výhodu v boji. Kľučkujú, ukrývajú sa pred explóziu granátu alebo pri nabíjaní. Dokážu takticky ustúpiť a vlákať oponenta do pasce. Keď hliadky z okolitých miestností počujú streľbu, pribehnú na miesto potýčky. Na podobné situácie reagujú rôznymi spôsobmi a často je ich konanie nepredvídateľné. Ak ste Kreed ešte neskúsili, už kvôli tomuto faktu, by ste sa naň mali pozrieť zblízka.

 

Na poli STRATÉGIÍ a to nie len vďaka AI, zažiarila unikátna hra Dune. Jej podstatou bola výstavba budov, produkcia vojenských jednotiek a následný boj. Počítačový súper sa ukazuje nie len, ako tvrdý útočník, ale aj ekonomicky zdatný konkurent. Je schopný nie len ničiť, ale aj budovať, produkovať a rozvíjať sa. V súčasnosti je na podobnom, mierne vylepšenom systéme založených asi 80 percent všetkých real-time stratégií! Výraznejší prínos v oblasti počítačovej inteligencie zaznamenali Microsofťácke tituly Age of EmpiresAge of Empires II. Vojská sa už dajú zoskupovať do niekoľkých formácií a majú viacero bojových módov. Agresívny, obranný, pasívny a nechýba ani hliadkovanie a ochrana určenej jednotky. Veľký dôraz na taktické jednanie kladie simulácia historických bitiek Shogun: Total War, zo starého Japonska a jeho nástupca Medieval: Total War, zachycujúci boje v stredovekej Európe. Počítač vhodne využíva bojové formácie, ťaží z plusov vlastných a nedostatkov súperových jednotiek. Dokáže využiť rýchle presuny jazdy a ďalekonosné šípy lukostrelcov. Pritom nezabúda na výhody a nevýhody terénu. Z kopca ostreľuje súperove šíky, ukrýva sa v lese a obkľúči oponenta v úžine. Vojská s vysokou morálkou deprimujú súpera a naopak jednotky pod veľkým tlakom a pri strate veliteľa ustupujú alebo dokonca v panike utekajú z bojiska.


Jedinečným príkladom AI je hra
Black&White. Hráč v úlohe boha ovláda gigantickú kreatúru a pomocou systému odmien a trestov učí a vychováva svojho zverenca podľa svojich predstáv. Prerastený miláčik pozoruje svojho pána a jedná podľa jeho príkladu. Ak Boh-hráč často používa nejaké kúzlo, jeho zverenec sa ho naučí! Navyše lojálne monštrum pozoruje aj život bežných dedinčanov a dokáže si osvojiť ich zvyky a zlozvyky. Podľa výchovy a vlastného uváženia pomáha alebo ubližuje. Je to jednoducho fantastické!

 

Z ďalších hier spomeniem aspoň Blizzardovský megahit Diablo. Príšery, ktoré krížia cestu udatnému hrdinovi majú rozličnú taktiku a spôsob jednania. Niektoré sa bezhlavo vrhajú do boja, iné útočia len vo väčších zoskupeniach inak si netrúfnu. Ďalšie sa držia v úzadí a vo vhodnej chvíli zaútočia od chrbta. Inteligenciou oplývajú aj postavičky z titulov Abe´s Oddyssey a Abe´s Exodus. Nájdete tu kreatúry ktoré, ako jednotlivci nie sú nebezpečné, ale ako náhle ich je viac, stávajú sa veľkou hrozbou. Sú tu samotárske obludy, čo majú agresívny prístup ku všetkému, vrátane jedincov z vlastného druhu. V Exoduse musí hlavný hrdina, mudokánec Abe oslobodiť ostatných súkmeňovcov a dávať pri tom pozor na ich emócie. Niektorí sú stresovaní a potrebujú jemný prístup a poľutovanie, iní sú roztopašní a upokojí ich dobre mierená facka.


Osobitnú skupinu hier tvoria tituly, ktoré môžeme označiť ako VÝCHOVNÉ. Nejedná sa o hry v pravom slova zmysle, skôr o simulácie realistického života. Prvým a najvýraznejším produktom z tejto oblasti je roztomilo animovaná zábavka
Creatures. Jej podstatou je výchova a starostlivosť o ušaté príšerky, nómov. Žijú samostatne a vy máte možnosť pozdvihnúť ich úroveň a ovplyvniť ich konanie. Učia sa od vás, ale aj od ďalších obyvateľov umelého mikrosveta a citlivo reagujú na okolité podnety.


Cats&Dogs sa zaoberá starostlivosťou o mačky a psov. Vaši virtuálni miláčikovia vás privítajú na desktope PC, vždy po zapnutí počítača. Sú náladoví a vyžadujú si pozornosť, potrebujú jesť, chcú sa hrať a túžia po spoločnosti, ako skutočné zvieratká. Podobne vyzeral aj vreckový maznáčik, ktorý prišiel z orientu a na chvíľu opantal celý svet Tamagothi. Našťastie, väčšina ľudí prišla na to, že tento virtuálny vzťah je príliš neosobný a skutočnú lásku treba hľadať v reálnom živote.

 

Ale to už odbieham od témy. Lúčim sa s konštatovaním, že inteligencia v počítačových hrách sa neustále vyvíja a napreduje podobne, ako technické a grafické stvárnenie zábavných titulov. A to je dobre, lebo tak sa nám do rúk dostávajú čoraz kvalitnejšie hry, ktoré ponúkajú čoraz reálnejšie svety a úchvatnejší zážitok. Zároveň nám približujú obrazy a hrdinov, ktorí donedávna boli iba plachou predstavou a výplodom našej fantázie.


Na záver sa natíska otázka: Vyrovná sa raz umelá inteligencia v počítačových hrách tej ľudskej? Ťažko povedať. Mnoho vecí, ktoré kedysi vyzerali zdanlivo nemožné, dnes berieme, ako úplne bežnú a samozrejmú súčasť života. Všetko ukáže čas. Pri troche šťastia, možno budeme pri tom, keď bude odpoveď znieť kladne.





napísal uni 28.4.2004
Páči sa mi!
INTELIGENCIA V POČÍTAČOVÝCH HRÁCH


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Chodíte k lekárom? (3)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29490)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk