TOP 3 MÓDY |
TOP 3 MÓDY |
Counter-Strike
pre hru: Half Life
verzia: 1.6
homepage: http://www.counter-strike.net
Čo by to bol za rebríček top modifikácií, keby v ňom chýbal Counter-Strike? Ešte lepšie... Čo by to bol za rebríček módov, keby v ňom chýbal Counter-Strike na prvom mieste? Počiatky tohoto fenoménu siahajú až do začiatku roku 1999, kedy sa Minth „Gooseman“ Le (autor viacerých módov pre Quake) rozhodol, že vytvorí modifikáciu založenú na bojoch protiteroristických jednotiek a teroristov. V priebehu niekoľkých mesiacov nadobudla táto myšlienka hmotnú podobu a 18 júla 1999 bola uvoľnená úplne prvá verzia (presnejšie Beta 1.0) tejto slávnej modifikácie, ktorá sa však od súčasnej vezie diametrálne odlišovala; či už počtom zbraní, herných módov alebo celkovou realistickosťou. Nasledujúce updaty v podobe novších a novších verzií pretvorili CSko do podoby, ako ho poznáme dnes.
O čom, ale Counter-Strike je a ako sa hrá? Pred spustením kola sa hráči rozdelia do tímov (teroristi a protiteroristicke komando). Nasleduje nákup zbraní, ktorých je obrovské množstvo, od obyčajných a relatívne slabých (Desert Eagle 0.5 je výnimka) pištoliek cez rôzne útočné pušky a samopaly (napr. AK47, M4A1 či MP5 Navy) až po ultrapresné a smrteľné sniperky (spomeniem napríklad AWP či Sig SG-552 Commando). Okrem zbraní môžu hráči za ťažko vystrieľané bubáky nakúpiť napríklad aj Kevlar alebo rôzne typy granátov, eventuálne aj Deffusion kit resp. bombu, ak sa hrá mapa s predponou de_. Jednotlivé mapy sa totiž od seba odlišujú predponou, ktorá znamené typ úlohy, ktorú treba v tej ktorej mape splniť. Prvým a v súčasnosti najhranejším typom je typ de_, kde sa tím teroristov snaží na jedno z dvoch pevne stanovených miest umiestniť bombu a zabrániť policajtom v jej defusovaní tzn. zneškodnení. Úlohou komanda je samozrejme opak tzn. zlikvidovanie bandy teroristov a prípadné zneškodnenie bomby, ak už bola položená a aktivovaná. Nasleduje typ cs_, v ktorom má protiteroristická jednotka za úlohu zachrániť rukojemníkov zo spárov teroristov, pričom poprava rukojemníkov je finančne penalizovaná. Posledným a v súčasnosti najmenej hraným je as_, kde jeden člen policajtov je VIP s tým, že môže používať iba pištoľ, ale na druhú stranu má zosilnenú kevlarovú vestu. Cieľom komanda bojovníkov za dobro je túto osobu bezpečne dopraviť do extrakčnej zóny, ktorú samozrejme strážia teroristi. Máp je veľké množstvo takže o stereotype bojísk nemôže byť ani prinajmenšom reč.
Tento mód je obzvlášť typický tým, že vyžaduje teamovú spoluprácu a koordináciu jednotlivých akcií, čo viedlo k vzniku nespočetného množstva profesionálnych klanov a tým aj k rozvoju progamingovej scény. Okrem toho sa Counter-Strike stal prvou modifikáciou, ktorá bola vydaná komerčne, za účelom získania aj tej poslednej skupinky skeptikov. Tak či onak, CSko je jednoznačne najhranejšou modifikáciou na svete a právom mu patrí v našom rebríčku prvé miesto.
|
|
|
Desert Combat
pre hru: Battlefield 1942
verzia: Beta 0.7
homepage: http://www.desertcombat.com
Keď v roku 2002 uzrel svetlo sveta Battlefield 1942, nikto nepredpokladal, že to bude taký masívny úspech. Najväčší podiel na tom mal ojedinelý prístup k žánru FPS. Hra vás vrhla do bojísk druhej svetovej vojny, pričom ste sa sami rozhodli, či si boje na frontových líniách vyžeriete ako medik, sniper alebo napríklad ženista. Ďalším ťahákom BF bolo zakomponovanie dobovej bojovej techniky do hry a tak sa vám pod ruky dostali také vozidlá ako napríklad známy tank Sherman za stranu spojencov, či obávaný Tiger za stranu nemčúrov. Našli sa, ale aj takí hráči, ktorým sa už nechcelo donekonečna bojovať s obstarožnou technikou a neustále si pripomínať druhú svetovú vojnu. A práve vďaka nim (a samozrejme vďaka sebe) sa rozhodol Frank DeLise, že s pomocou kamoššov vytvorí mód založený na súčasných reáliach. Mód, ktorý umožní hráčom zabojovať si v technike 21. storočia a zúčastniť sa známych konfliktov terajšej doby. Húfy fanúšikov tohto módu sú len dôkazom, že to bolo správne rozhodnutie a Desert Combat vyhráva jednu cenu za druhou. Poďme si ho, ale v stručnosti priblížiť. Desert Combat vás postaví do role vojaka jednej z dvoch znepriatelených strán, menovite koalície (spojenci) a opozície (kto iný, ako Irak). Každá strana má prístup k úplne inému arzenálu zbraní a vozidiel. Koalícia sa môže pýšiť 18 novými kúskami počnúc tankom Abrams M1A1, MLRS raketovým systémom, M109 Howitzerom, vrtuľníkom Apache, stíhačkami F15 resp. F16 a končiac obrovským kolosom v podobe lietadla AC-130. Práve táto beštia je špecialitkou spojencov, pretože slúži nielen ako smrteľný bojový stroj s 5 stanoviskami (howitzer, niekoľko vulkánov a bombardér), ale ako aj mobilný respawnovací bod, perfektne sa hodiaci na výsadok parašutistov. Opozičné sily sa môžu pre zmenu spoľahnúť na stroje ako T-72 bojový tank, BMP-2, Shilka mobilné protilietadlové vozidlo, M-1974 howitzer, SCUD odpaľovač (postrach všetkého živého), vrtuľníky Hind a MI-8 HIP a stíhačky MiG 29 alebo Su-25. Samozrejmosťou sú aj kompletne nové hračky, ktoré sa dostanú vojakom do rúk. M16, sniperka M-25, M-249 SAW či brokovnica Remington 870 na strane jednej a AK47, Scorpion, Tabuk sniperka, PKM guľomet či RPG na strane druhej. Desert Combat prináša hneď 6 profesií, od snipera až po spec-ops, takže si vyberie každý. Bojiská sú taktiež na vysokej úrovni a smelo sa môžu zrovnávať s mapami originálu, čo do hrateľnosti a prevedenia. Obzvlášť zábavnými sú mapy inšpirované vojnou v zálive, kde si vtedajší konflikt vyskúšate na vlastnej koži. Z grafického hľadiska nie je módu čo vytknúť, každé vozidlo je vymodelované a otextúrované na jednotku a to isté platí aj o vojakoch jednotlivých strán.
Od svojho vzniku prešiel Desert Combat viacerými zmenami a v súčasnosti predstavuje špičku medzi BF 1942 módmi. Nie je preto prekvapením, že niektorí členovia DC tímu boli prijatí samotnou firmou DICE, aby pracovali na ďalšom pokračovaní BF s číslovkou 2. U nás si za výbornú hrateľnosť a profesionálny prístup zaslúžil Desert Combat druhú striebornú priečku. Len tak ďalej!
|
|
|
Red Orchestra
pre hru: Unreal Tournament 2004
verzia: Beta 2.1.1
homepage: http://redorchestramod.gameservers.net
V súčastnosti neexistuje lepšie modifikovateľný engine než ten, použitý v UT 2004. V priebehu niekoľkých mesiacov od vydania hry bol internet zaplavený viacerými kvalitnými modifikáciami, stačí spomenúť Jungle Warfare alebo Red Orchestra. A práve ten druhý zmieňovaný vyčnieva spomedzi ostatných módov, predovšetkým vďaka najrealistickejšiemu zobrazeniu východného frontu, aké je možné v súčasných hrách vidieť. Ale poďme po poriadku.
Ako som už spomínal, hra sa odohráva v období druhej svetovej vojny (ako inak), presnejšie v čase bojov medzi vojskami Sovietského zväzu a armádou nacistického Nemecka. Je až zarážajúce s akou pedantnosťou a presnosťou autori pristúpili k zobrazeniu dobových reálií. Hra začína výberom povolania a samozrejme skinu postavy. Na výber je viacero prekrásne prevedených armádnych oblečkov, od Waffen-SS a Wermacht skinu na strane nacis až po RKKA resp. RKKF skinu na strane ZSSR. Zbraňový arzenál je taktiež jedna báseň a nejeden hráč sa bude nad ním rozplývať. Dokopy to robí 20 búchačiek a arzenál zahrňuje snáď všetky typy, s ktorými sa bolo možné v tej dobe naprieč bojiskami stretnúť. Nechýbajú sniperka Mauser Kar98k, samopal MP-40 či guľomet MG-34 v tlapách nacistov a Mosin Nagant 91/30, PPSh-41 a Degtyarev DP-28 v mrazom ošľahaných rukách vojakov USSR. A mapy? Musím povedať, že level designéri Red Orchestry sa na tvorbu máp pre hry z druhej svetovej vojny priam narodili. Neviem, ako dobre by zvládli skonštruovanie mapy lunárnej základne alebo stredovekého hradu, ale viem, že ak by som chcel niekoho, kto by mi mal vytvoriť mapy niektorých bojísk WW2, tak by to boli práve oni. Prostredia su nadesignované perfektne a často sa pristihnete, ako sa len prechádzate bojiskom a obdivujete tu precíznosť a krásu okolia. Mód vás zavedie do Moskvy, na Kaukaz, do Varšavy, ale zabojujete si aj na menej známych miestach napr. pri Sevastopole. Ak túžite po realisticky vyzerajúcich bojiskách druhej svetovej vojny, jednoducho si zahrajte Red Orchestru. Za zmienku stojí aj zvuková stránka a pri tej bojovej vrave sa budete cítiť, ako keby ste boli skutočne TAM. Grafické prevedenie je špičkové, menšie výhrady mám k animáciam, kde sa postavy v prípade zaľahnutia pohybujú po povrchu ako na ľade tzn. kĺžu sa. Okrem toho musia ešte autori ešte poriadne zapracovať na AI počítačom riadených protivníkov resp. spolubojovníkov, pretože to, čo predviedli vo verzii 2.0 je bieda. Multiplayeru sa to samozrejme netýka a s kamoššmi zažijete nefalšované vojnové jatky.
Každopádne sa, ale jedná a top notch mód, ktorý hráčom ponúkne bombovú zábavu a ak sa autorom podarí zapracovať na bugoch a pridajú sľubované vozidlá, Red Orchestra bude dozaista miláčikom herného publika. V našom rebríčku si svojim realizmom vybojoval tretiu priečku.
|
|
|
Tak, víťazom blahoželáme a nabudúce si priblížime 10 módov, ktoré na prvé tri stupienky nedosiahli, ale zaslúžia si byť vďaka svojim kvalitám spomenuté.