KDE STE NEXT-GEN KONZOLY? XBOX360

KDE STE NEXT-GEN KONZOLY? XBOX360

V nasledujúcich riadkoch vám opíšeme, čo ste chceli vedieť o Xbox360 a báli ste sa opýtať.

Článok

V nasledujúcich riadkoch vám opíšeme všetko, čo ste chceli vedieť o Xbox360 a báli ste sa opýtať.

 

I keď sme vám technické parametre všetkých prichádzajúcich next-gen konzol, tak ako sa postupne odhaľovali na nete, prinášali v novinkách, bolo by dobré si základné známe údaje zhrnúť a spísať ich do jedného celku. Dozviete sa základné špecifikácie Xboxu360 – jeho procesora Xenon, grafického procesora Xenos a tiež parametre ostatných periférií. (plná špeficikácia konzoly)

 

Xenon

 

Microsoft sa pri výbere dodávateľov pre „vnútornosti“ svojej novej konzoly otočil o 180° a miesto dua Intel (CPU) a Nvidia (GPU) si vybral IBM a ATI. IBM bude pre Xbox dodávať 3 jadrový procesor PowerPC, vyrábaný 90 nm technológiou, ktorého každé jadro pobeží na 3,2 GHz. Tento procesor dostal meno Xenon.

 

Každé z jadier Xenonu pozostáva z dvoch HW vlákien (threads), čo je akási obdoba technológie Hyperthreading, ktorú používa Intel. Celkovo sa teda bude javiť, že Xenon pozostáva zo 6 procesorov. Týchto 6 „procesorov“ bude zdieľať 1MB L2 cache.

 

Práve relatívne malá veľkosť L2 cache v odborníkoch vzbudzuje dojem, že i keď vizuálne môžu byť hry na Xbox360 na vysokej úrovni, utrpieť môže fyzika a umelá inteligencia. Tento fakt stavajú na zložitej a neefektívnej predikcii (predpovedaniu) PPE (PowerPC Processing Element) jednotiek procesora.

 

Všetci zástancovia PS3, ktorí sa chystajú písať flamewarové príspevky typu „nový xbox nebude zvládať rátať reálnu fyziku a AI bude nanič“ do diskusie, by si to, ale mali rozmyslieť, pretože oproti 1MB L2 cache a 3 PPE jednotkám bude mať PS3 len 512KB cache a 2 PPE, čiže programovanie negrafických elementov bude ešte náročnejšie.

 

Kde ste next-gen konzoly? Xbox360
Kde ste next-gen konzoly? Xbox360
Kde ste next-gen konzoly? Xbox360

 

Xenos

 

Xenos, grafický podsystém Xboxu, pozostáva z dvoch základných modulov. Prvým modulom je grafické jadro (alebo tiež shader core), ktoré vyrába firma TMSC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) 90 nm technológiou a pobeží na taktovacej frekvencii 500 MHz. TMSC zabezpečuje aj výrobu druhého modulu. Tým je framebuffer eDRAM, ktorý má veľkosť 10 MB. Taktiež beží na 500 MHz, je vyrábaný 90 nm technológiou a slúži na operácie typu z-buffer, alpha blending, antialiasing a pod. Obe tieto jednotky dohromady sú tvorené 232 miliónmi tranzistorov, pričom shader core je tvorené 48 paralelnými ALU (aritmeticko-logická jednotka).

 

Ako vidno z obrázku, samotné jadro Xenosu pracuje s eDRAM 32 GB/S, so systémovou pamäťou rýchlosťou 22.4 GB/s, komunikáciu so southbridgom (vstupno/výstupné jednotky) zaručujú dve „linky“ s rýchlosťou 500 MB/s a so samotným Xenonom Xenos (uhm, mohli to nazvať aj trochu viac odlišne :)) komunikuje 10.8 GB/s v oboch smeroch.

 

Pre Xenos vyvinula ATI sadu špeciálnych funkcií, resp. inštrukcií. Medzi najzaujímavejšie patrí funkcia MEMEXPORT. Táto funkcia zabezpečuje, že sa vektorizované dáta z Xenosu môžu uložiť priamo v systémovej RAM, čo uľahčí grafickému procesoru operácie s číslami s plávajúcou desatinnou čiarkou.

 

Hierarchical Z buffer je ďalšia zaujímavá funkcia. Pomocou Z bufferu sa určuje, ktorý objekt na scéne je viditeľný, a teda ho treba vypočítať a vykresliť, a ktorý nie. Oproti klasickému Z bufferu pracuje hierarchický so skupinou 16 elementov, z ktorých má každý veľkosť 2x2 pixely pri zapnutom 4 x FSAA (Full Screen AntiaAliasing – metóda  vyhladzovania hrán). Každý trojuholník (základná stavebná jednotka, z ktorej sa skladajú všetky objekty v 3D scéne), resp. jeho Z-tová súradnica, sa porovnáva so Z súradnicami týchto referenčných elementov a keď je väčšia, s daným trojuholníkom sa nič nerobí. Keďže hierarchický z buffer je priamo hardvérovo imlementovaný na karte, pracuje veľmi rýchlo a v jednom cykle dokáže porovnať veľké množstvo súradníc, čím sa šetrí procesorový čas.

 

Nový Xbox bude (okrem TV štandardu) podporovať HDTV rozlíšenia 720p (progressive scan) a 1080i (interlaced). 720p je rozlíšenie zodpovedajúce 1280*720 pixelov. 1080i zodpovedá 1920*1080, ale keďže sa jedná a tzv. prekladaný mód, keď sa v jednom cykle vykreslia párne riadky a v ďalšom nepárne, výsledné renderované rozlíšenie je vlastne 1920*540. Ak by sme pri tomto rozlíšení a 32 bitovej farebnej hĺbke zapli 4 x FSAA, potrebovali by sme buffer o veľkosti 31,6 MB. Lenže eDRAM má len 10 MB, takže čo s tým? Odpoveďou je Tiled rendering, čo je rozdelenie obrazovky do sektorov tak, aby sa renderovaný obraz zmestil do 10 MB bufferu eDRAM. Pomocou tejto technológie dosahuje Xenos pri zapnutom 4 x FSAA 95 % výkonu v porovnaní so 2 x FSAA a pri rozlíšení 1920*540 (32 bitov) mu stačí 4 MB buffer. 1080p nebude Xbox zatiaľ podporovať keďže, okrem toho, že je výrazne náročné na rýchlosť hardwaru, zákazníci to nevyžadujú, podpora je zatiaľ minimálna. Nakoniec čo sa týka Anisotropického filtrovania, Xbox nebude používať levely, ale  adaptatívne aniso filtrovanie.

 

Napriek tomu, že Xbox360 bude podporovať HDTV, nebude možné ho (zatiaľ) s televízorom spojiť cez HDMI konektor, pretože zatiaľ podľa Microsoftu v súčasnosti nie je dostatočne rozšírený. Uvažujú s jeho dodatočným pridaním neskôr. V Amerike sa bude predávať verzia s component video výstupom a v ostatku sveta s composite video, s-video a vylepšený SCART RGB a VGA (detail káblov).

 

Úplne inovatívny je Xenos vo svojom prístupe k vertex shaderom (VS) a pixel shaderom (PS). Namiesto dvoch samostatných jednotiek pre VS a PS ponúklo alternatívu v podobe 3 paralelných skupín po 16 shaderov, ktoré môžu spracovávať inštrukcie VS a zároveň PS. ATI túto novinku nazvalo Unified Shader Architecture. Každý shader dokáže v jednom cykle spracovať 4 vektorové a 1 skalárnu operáciu, čo pri porovnaní s grafickým chipom R420 (napríklad Radeon X800), dáva o 51 % väčší výkon.

 

Veľmi pekný podrobný opis Xenosu spolu s vyčerpávajúcim popisom všetkých jeho hlavných prvkov a funkcií nájdete na beyond3d.com.

 

Kde ste next-gen konzoly? Xbox360
Kde ste next-gen konzoly? Xbox360

 

Periférie

 

Harddisk a pamäťové karty

Štandardne sa bude dodávať 20 GB 2,5“ harddisk, ktorý bude vymeniteľný za väčší. HDD bude slúžiť nielen ako dočasná cache, ale zároveň aj na ukladanie dát stiahnutých cez Xbox Live! Okrem HDD Xbox dostane aj 64MB pamäťové karty.

 

DVD-ROM

Použitá bude 12 rýchlostná DVD-ROMka, podporujúca dual-layer, čiže na jeden nosič sa zmestí 9 GB údajov. Podporované formáty: DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD. Blu-ray ani HD-DVD nebude mechanika pri začiatku predaja podporovať. Do budúcnosti už Microsoft ohlásil podporu HD-DVD.

 

Ovládače

Ako bolo už dlhšie pred odhalením konzoly známe, ovládače budú wireless, teda bezšnúrové. Za relatívnu slobodu pri pohybe až na vzdialenosť 9 metrov od konzoly treba zaplatiť daň v podobe vyššej hmotnosti, ktorá je spôsobená nutnosťou použitia batérií v ovládači. Ak sa počas hrania stane, že batérie začnú slabnúť, na obrazovke sa zobrazí upozorňujúci nápis a k ovládaču bude potrebné zapojiť dobíjací kábel, pričom sa samozrejme bude dať pokračovať v hraní.

 

Xbox360 Live!

Onlinová službe Live! Bude rozdelená do dvoch balíkov. Za balík služieb Silver sa nebudú platiť poplatky, ale bude poskytovať len tieto možnosti: vytvorenie profilu, prístup na Xbox Marketplace (trailery, patche, demá...), hlasový a textový chat, hranie multiplayerových hier online cez víkendy zadarmo.

 

Balík Gold ponúka všetko to, čo balík Silver a navyše ešte hranie multiplayerových hier online neustále bez ďalších poplatkov, videochat a online turnaje. Cena ročného predplatného služby by sa mala pohybovať okolo 50 dolárov.

 

Spätná kompatibilita

Z počiatku to so spätnou kompatibilitou hier pre pôvodný Xbox vyzeralo veľmi biedne. Problém nebol ani tak s emuláciou inštrukcií procesora Pentium, ako skôr v emulovaní grafických inštrukcií od Nvidie. Najnovšie správy tvrdia, že Microsoft zaplatil Nvidii za niektoré jej patenty a tieto patenty následne odovzdá ATI. MS tvrdí, že väčšina starých hier pôjde na 360-tke bez akýchkoľvek úprav a na niektoré „problematické“ budú predinštalované patche na dodávanom HDD. Detaily okolo kompatibility ešte Microsoft ohlási.

 

Slová na záver

 

Na záver si zhrňme všetky uvedené informácie do prehľadnej tabuľky a parametre porovnajme s pôvodným Xboxom:

 

 

XBOX

XBOX360

Procesor

Intel Pentium III, 733 MHz

3 jadrový IBM Power-PC,

každé jadro na 3,2 GHz

Výpočtový výkon

1,466 GFLOPS

115,2 GFLOPS

Grafický procesor

Nvidia

233 MHz

4 paralelné jednotky

ATI Xenos

500 MHz

48 paralelných jednotiek

Systémová pamäť

64 MB

512 MB, GDD3

Výkon v polygónoch

116 500 000 /s

500 000 000 /s

Pixel Fill Rate

3,7 G/s

16 G/s

Simultánne textúry

4

16

bilineárne filtrovanie

Kompresia textúr

6:1

DXT1-5

Vstup/výstup

Ovládače (4 x)

Ethernet

Wireless ovládače (4x)

Ethernet

3 x USB 2.0

2 x pamäťový slot

Počet audio kanálov

256

Viac než 256

Podporované audio

3D audio

Dolby Digital 5.1

3D audio

Dolby Digital 5.1

HDD

8 GB

20 GB  +

 

To, že v next-gen konzolách sa má objaviť ten najsofistikovanejší a najprepracovanejší hardvér ešte nezaručuje ich komerčný úspech. Všetko bude závisieť najmä od ponúkaných hier, ďalej od podpory online hrania a od možnosti rozširovania konzoly rôznymi netradičnými doplnkami. Všetci sme teda zvedaví, ako sa budú aj v týchto oblastiach snažiť traja králi – Microsoft, Sony a Nintendo.


Kde ste next-gen konzoly? Xbox360
Kde ste next-gen konzoly? Xbox360
Kde ste next-gen konzoly? Xbox360


napísal je2ry 30.6.2005
Páči sa mi!
KDE STE NEXT-GEN KONZOLY? XBOX360

Zaradené pod: xbox


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (31009)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk