GAME CONVENTION LEIPZIG 2005 |
GAME CONVENTION LEIPZIG 2005 |
„Poďte sa hrať“ vraví veľké logo tohtoročnej hernej výstavy Games Convention (GC), ktorá sa so železnou pravidelnosťou koná v Lipsku na mega výstavisku Leipziger Messe. GC má svoju tradíciu a za tri roky svojej existencie si dokázala vydobyť obrovské renomé. Herný biznis sa už na túto akciu nepozerá ako na lokálnu záležitosť, ale priťahuje čoraz väčšiu pozornosť. Nikoho neprekvapí, že výstava je z roka na rok väčšia, navštevovanejšia a je tu čoraz viacej hier, dokonca sa tento rok objavilo aj niekoľko svetových premiér a padlo niekoľko rekordov. My sme na tejto akcii nemohli chýbať.
Na začiatok niekoľko čísiel. Všetok cirkus sa odohrával v štyroch obrovských futuristických halách prepojených centrálnym skleníkom s presklenenými chodbami. Na výstavnej ploche 80000m2 predvádzalo 270 vystavovateľov svoje produkty pokrývajúce všetky platformy vrátane mobilnej zábavy. Medzi vystavovanými titulmi si odbilo presne 200 svoju premiéru (Driver: Parallel Lines, PS2 verzia RE4, GT Legends, Pro Evo 5, Black Buccaneer, DarkStar One a iné). V prvý deň padol prvý rekord. Na výstavisku sa pohybovalo 28000 ľudí, čo je o 75% viac ako minulý rok. „Prvý deň prekonal všetky naše najväčšie očakávania“ hovorí s nadšením Josef Rahmen (Geschäftfuhrer). Druhý rekord hovorí o celkovej návštevnosti, ktorá narástla zo 105000 návštevníkov na 134000. Z tohto počtu minimálne 90% príde aj budúci rok. Na celej akcii bolo 2000 žurnalistov z celého sveta, nechýbali redaktori rešpektovaných tlačených aj online magazínov.
|
|
|
Tak ako má GC svoj začiatok a koniec, svoje temné a svetlé stránky, tak bola na tom aj výprava. Na problémy s navigáciou, zle vytlačené inštrukcie, obavy z akreditácie, zošrotovanú kazetu v kamere s nahraným materiálom či podcenenú prípravu sa zabudlo po troch bláznivých dňoch, kedy telo zažívalo doslova šokovú terapiu. Odopieranie jedla z nedostatku času a absolútna vyčerpanosť spôsobovala, že prieskum mesta zostal iba sladkou víziou a želaním. Pre mňa bola GC prvá, veľká príležitosť preniknúť do zákulisia a porozprávať sa s členmi vývojárskych tímov, ktoré pre nás pripravujú všetky tie očakávané tituly.
To, že sme v správnom meste dokazovali všadeprítomné billboardy a reklamné pútače. Zatiaľ čo zastávkam mestskej dopravy dominoval gigant EA, billboardy si zobral pod patronát Microsoft s Xbox360. Tými najväčšími plachtami sa mohla pochváliť spoločnosť Sony. Na lešeniach i vo výkladných skriniach veľkých obchodných domov sa vynímal handheld PSP. To, že Lipsko žije Game Convention dokazovali letáky v hoteloch, denná tlač venovala hernej výstave predné stránky a dokonca aj hlavná železničná stanica ponúkala relax v podobe stojanov s konzolami. Samotnú stanicu si za svoj domov vybralo THQ a okrem reklám tu boli k videniu aj gigantické plachty visiace zo stropu.
GC 2005 odštartoval koncert hernej hudby, na ktorý je veľký problém zohnať vstupenky, pretože sa neuveriteľne rýchlo vypredajú. V utorok až štvrtok 16.-18.8. prebehli konferencie developerov (GCDC), kde nechýbali velikáni Bruce Shelley (Ensemble Studios), Bob Gates (IGDA), či Bill Roper (Flagship Studios). Streda (17.8.) patrila odbornej verejnosti (tzv. novinársky deň). V tento deň sme po odstátí rady na akreditáciu, kde sme sa podlo, ale čestne predbehli (chlapci z ČTV z našej drzosti neskôr ťažili rovnako), už pohybovali po výstavisku a nasávali informácie na každom kroku.
Streda sa niesla v znamení preskúmavania teritória, zákutí hál a istého vytriezvenia z množstva titulov. Výstava sa pomaly, ale isto prebúdzala. Vystavovatelia zahorovali svoju techniku a tí najväčší usporadúvali konferencie priamo na pľaci. Takto som sa pozrel na pripravované tituly od Sony a predstavenie PSPčka, ktoré sa mi už hompáľalo na krku. Prezentáciu zakončil obrázok PS3 a so slovami „Uvidíme ju budúci rok“ prednášajúci akciu ukončil. Sklamaný a s taškami plnými press kitov som odklusal na ďalší prieskum a neskôr do hotela.
|
|
|
Ďalšie dva dni už som musel čeliť návalu ľudí a keď sa človek chcel dostať k stojanu s hrou, musel si niekoľko minút počkať. Našťastie som štvrtok a piatok zasvätil rozhovorom s vývojármi a pohybu v BUSINESS Centre, kam návštevníci nemali prístup. Vzhľadom na preplnené termíny som sa nedostal k viacerým peckám. Nepomohlo ani prehováranie, pretvárka, či ľstivá technika dohadovania termínu zakaždým s inou slečnou na recepcii. Flintu do žita som v žiadnom prípade nehádzal. Oželel som Driver 4, či predvádzačky iných, zato sa mi však podarilo získať exkluzívne rozhovory o hrách, ktoré nemali byť prezentované novinárom. O všetkých budeme postupne prinášať informácie.
Medzi zúčastnenými vystavovateľmi nechýbali kľúčové firmy, ako EA, Sony, Nintendo, Microsoft či THQ. Aj napriek veľkému renomé nedokázala GC prilákať pozornosť 2K Games (Oblivion, Alan Wake) a Codemasters (TOCA 3). Každý z vystavovateľov ponúkal iné lákadlá na svoje ovečky. Predháňali sa decibelmi, počtom veľkoplošných obrazoviek, veľkosťou poprsia a krátkosťou sukničiek hostesiek. Nás však zaujímajú hry, však? :) Kde nebola atraktívnosť stánkov na prvom mieste, prichádzali nemecké hip hopové stars, známe tváre z televízie či sprievodné akcie. Mohli ste sa pozrieť na ukážku amerického futbalu, plážového volejbalu, zajazdiť si na motokárach, pozrieť sa na najlepších hráčov online hier, PS2 ligu, súťaž v modovaní PC skriniek, vyskúšať si skutočný F1 simulátor, pristávanie lietadla v kokpite, či zašantiť si v Zorbe.
Akcií bolo na GC neúrekom a keď vás prestalo baviť stáť v rade na prezentáciu filmu Doom, alebo súťaž vo vymieňaní pneumatík na vytunovanom BMW, slasť prichádzala v podobe chill out arény a masáže, počas ktorej vám do rúk vtisli gamepad. Hry boli všade. Hrami žilo celé Lipsko. Najviac to vrelo v halách 3 a 5. Dvojka patrila rodinným titulom, ktoré zaznamenali 50% nárast oproti minulému roku. Vo štvorke sa sústredil progaming a nemecká televízia Giga Games.
Pochopiteľne, že najviac ľudí sa motalo v spomínaných halách 3 a 5, kde bola sústredená špička herného priemyslu a vnútorná teplota rástla každou minútou. Najlepší stánok mali EA. Ich neónová modrá nafukovačka skrývala vo svojich útrobách otočné kino a 360° plátno, kde sa premietali za sprievodu dunivých zvukov a svetelných efektov všetky trailery. Sledovať na tomto plátne zápas FIFA či NFL bol najkrajším zážitkom. Keď sa otvorili dvere výstaviska aj pre návštevníkov, pódium sa už neotáčalo a dostať sa do kina bolo kvôli enormnému záujmu veľmi problematické. V okolí otočného kina bolo rozložených niekoľko miestností vyvedených v motíve hry. FIFA 06 sa hrala zo striedačky, miestnosť s Black bola pochopiteľne celá čierna, The Sims 2: Nighlife robili spoločnosť skutoční simáci a nad hraním NFS Most Wanted dozerala fešná policajtka s pelendrekom v ruke.
Zahanbiť sa nedal ani Microsoft so svojou oázou Xboxov. Zelená tráva, pieskom vysypané chodníčky, stromy, lavičky, hostesky v mikrosukienkach, to všetko sa nachádzalo v stánku, ktorého centrom bol amfiteáter a next-gen konzola Xbox360. V hrateľnej podobe tu však hry na Xbox360 chýbali, zato hry pre Xbox boli prakticky na každom kroku. Viditeľná bola aj spolupráca so Samsungom, takže každá konzola bola pripojená k LCD od tejto firmy a výsledkom bol kryštálový obraz. Niektoré iné spoločnosti by si mali brať príklad, že EA?
Sony mali pre zmenu najväčšie miesto na výstavisku. Gigantický stánok bol rozdelený na PS2 a PSP sekciu, ktorá pochopiteľne bola dvakrát taká veľká. Launch handheldu sa blíži a Sony dalo do pľacu stovky PSPčiek. Viseli zo stropu, alebo sa len tak váľali na stoloch. Hralo sa v každej polohe a všetky hry, vrátane pripravovaných. Dokonca si bolo možné vyskúšať, aké to je s PSP browsovať na internete. PS2 sekcia ponúkala všetky pripravované hry, našli ste tu, od EyeToy Play 3 a SingStar 80's, cez Jak X, Sly 3, až po 24: The Game (hrala sa po ležiačky, LCD monitory boli na stropoch), Soul Calibur 3, či GT4 v špeciálne upravenom Audi TT (systém hydraulík sa staral o feedback celého auta).
Tretí hráč na poli konzol – Nintendo – nenechal nič na náhode a čierno-červený stánok umiestnili vedľa nafukovačky EA. Stojany s NDS, Cube boli permanentne plné a okupované stovkami hráčov. Všetkým kraľovala Zelda, ale za skúšku rozhodne stáli aj Electroplankton, Metroid Prime Hunters alebo pidi handheld GameBoy Micro.
Z ostatných vydavateľov vypichnem biely stánok Activision, vedľa ktorého bola postavená veľká U-rampa. Predvádzal sa Tony Hawk's American Wasteland a borci tu ukazovali šialené triky na BMXoch, in-lineoch, či skateoch. Tony Hawk neprišiel. Z hier tu bola predvedená stratégia Star Wars: Empire At War, manažmentovka The Movies, očakávaná FPS Call of Duty 2, v nehrateľnej verzii True Crime: New York City a westernové GTA GUN.
|
|
|
THQ predvádzal Xbox360 akciu Saint's Row a next-gen stratégiu Company of Heroes, ktorá s deštrukčným modelom aplikovaným na každý objekt dokáže divy. STALKER v stánku THQ chýbal. Ubisoft v štýlovom stánku ukázal King Konga, prišiel aj tretí princ z Perzie s dvojicou sexy tanečníc a červeného chrobáka (auto) strážil člen jednotky Ghost Recon 3. Magnetom v stánku Vivendi Universal Games bolo MMORPG World of Warcraft a multiplayer turnaj v StarCraft Ghost. V Midway sa čakala rada hlavne na prezentáciu UT2007, v Eidos stánku ste sa mohli nechať zastreliť Hitmanom alebo Larou Croft. Za pozornosť stál aj stánok Deep Silver. Bolo tu k videniu RPG Gothic III (mimochodom nevyzerá ako next-gen, obrázky veľmi klamú), neuveriteľne detailnú grafiku však mala stratégia Paraworld, ale najviac pozornosti priťahovali hostesky v mini bikinkách s pomaľovaným celým telom. Apropo hostesky.
Na GC 2005 mohol prísť naozaj každý. Pri vstupe bol označený páskou zodpovedajúcej veku návštevníka. Takto sa predišlo, aby mladíci neuvideli Resident Evil 4, či Hitman: Blood Money, ale pri pohľade na zalizujúce sa tancujúce dievčiny pri tyči vo vysokých čižmách mohlo u niektorých jedincov dochádzať k ľahkému stoporeniu. Hostesky všetkých veľkostí, farieb pleti aj kostýmov boli obletované a fotené zo všetkých strán.
Nemci svoju puntičkárskosť nezaprú a preto celá výstava bola dokonale pripravená. Myslelo sa na všetko, od parkovacích miest pre motorky, cez bezbariérové vstupy, až po vlastný magazín (GC Daily) s vypichnutými informáciami, ktorý vychádzal denne a bol k dispozícii zdarma. No a čo je zdarma o to sa zvádza boj. Igelitkári alebo ako sme ich familiárne nazvali kobylky, tu boli v hojnom počte. Dokonca v takom množstve, že boli podľa výrazu a množstva vecí v napchatých v taškách kategorizovaný. Bitky sa viedli o najväčší počet klúčeniek alebo iných prakticky nepoužiteľných vecí. Hlavne, že sú trofeje zdarma.
GC 2005 zatvorila svoje brány v nedeľu presne o 18:00. Na akciu zostali krásne spomienky a tašky plné press kitov (vážia cca 10kg), ktoré budeme v nasledujúcich dňoch spracovávať. Na záver ešte malá informácia pre tých, ktorí sa chcú na európsku E3 ísť pozrieť na budúci rok. GC 2006 sa bude konať 24.-27.8. Vstup na jeden deň stál 10€, študenti zaplatili 7€ a permanentka vyšla na 24,5€.