HISTÓRIA ZNAČKY THE ELDER SCROLLS

HISTÓRIA ZNAČKY THE ELDER SCROLLS

V sérii článkov zaoberajúcich sa históriou herných titulov pokračujeme sériou The Elder Scrolls.

Článok

Tmavej, zatuchnutej knižnici vládne prítmie a pach papiera. Osvetľujú ju len mihotavé plamienky sviečok, ktoré na steny vrhajú tiene obskúrnych tvarov. Police s knihami zaberajú väčšinu miestnosti a už pri letmom pohľade sa dá ľahko zistiť, že zväzkov je tu neúrekom. Jednému je ale venovaná zvláštna pozornosť. Leží na podstavci priamo uprostred komnaty. Kováč, ktorý podstavec vyrábal, odviedol naozaj skvelú prácu. Okolo nohy stojana je vykovaný spiaci drak; na jeho hlave je položený strieborný podnos v tvare štítu. Podobizeň draka nebola zvolená náhodne, verí sa totiž, že lietajúce plazy majú ochranné schopnosti a knihu, ktorá sa nachádza na stojane, je treba strážiť lepšie ako oko v hlave. Z diaľky síce vyzerá ako ďalší almanach zviazaný v červenej koži, ale pri bližšom pohľade kniha nepôsobí vôbec obyčajne. Vo väzbe, ktorá sa predtým zdala celá červená, pulzujú rýchlo meniace sa obrazce a symboly. Je to mágia? Alebo si kniha žije vlastným životom? Len tí najsmelší a najsilnejší sa odvážia chytiť ju do rúk, obrátiť prvú stranu a prečítať si jej názov: The Elder Scrolls.

Možno je prirovnanie so zaprášenou knižnicou až príliš expresívne, ale séria The Elder Scrolls (TES) už nie je žiadna „mladucha“. Od vydania prvej časti ubehlo už 12 dlhých rokov, ktoré zmenili nielen tvár tejto série, ale aj počítačovej zábavy vo všeobecnosti. Vznikli a zanikli vývojárske štúdia, celé firmy, ba dokonca aj niektoré platformy, grafika sa zmenila takmer k nepoznaniu, rozmohol sa internet a multiplayerové hranie, ale TES preplávala všetkými nástrahami a zdarne sa jej podarilo zakotviť v prístave „priazeň hráčov“.

Ak vás prekvapil údaj o veku TES, tiež vás asi prekvapí počet pokračovaní tejto populárnej RPG série. Zatiaľ totiž vyšlo rovných 10 častí (samozrejme pre rôzne systémy), 2 datadisky, plus jedna Game of The Year edícia. Od počiatku (štúdio bolo založené v roku 1986) sa Bethesda rozhodla vydať po vlastnej ceste nasledujúc tvorivého génia svojho zakladateľa Christophera Weavera. Vytvorenie unikátneho a nelineárneho sveta s tonami questov, NPC postáv a relatívne veľkou dávkou slobody bolo na vtedajšiu dobu skutočne veľkým sústom. Vývojári sa po technickej stránke inšpirovali hrou Doom, okolo ktorej vtedy vládlo neuveriteľné šialenstvo, a tak vznikla RPG hra z pohľadu prvej osoby.

Všetky časti TES sa odohrávajú vo fantazijnom svete Tamriel rozdelenom na 9 provincií: Cyrodiil (obyvatelia: Imperials), Black Marsh (Argonians), Elsweyr (Khajiit), Hammerfell (Redguards), High Rock (Bretons a Orcs), Morrowind (Dunner resp. Dark Elves), Skyrim (Nords), Summerset Isles (Altrmer resp. High Elves) a Valenwood (Bosmer resp. Wood Elves). Ďalšie rasy, s ktorými sa v príbehoch TES môžete stretnúť, sú: Ayleids, Chimers, Dwemers, Ehlnofeys, Falmers, Hists, Imgas, Kamals, Ka Po' Tuns, Maormers, Sloads, Tang Mos a Tsaescis. Paralelnou dimenziou k Tamrielu je Oblivion, pekelný svet, obývaný mystickými Deadrami. Každá rasa má detailne prepracovanú históriu, sociológiu, politiku a hlavne náboženstvo spolu s bohmi. Všetky údaje sú zaznačené v stovkách kníh a manuskriptov, ktoré sa spájajú s TES tak ako sa veľké prsia s Larou Croft. Dosť ale geografických a etnických údajov, prejdime priamo k jednotlivým dielom.

História značky The Elder Scrolls

1994, Arena. Takto to všetko začalo
História značky The Elder Scrolls

S Daggerfallom sa objavili aj koníky
História značky The Elder Scrolls

Smradľavé kobky Battlespiru

The Elder Scrolls, Chapter I – Arena

Platformy: PC
Dátum vydania: 1994
Priemerné hodnotenie: 8/10 (hlasovanie hráčov)

Dej Arény hovorí o mágovi Jagarovi Tharnovi, ktorý pomocou mocného artefaktu Staff of Chaos uväzní imperátora Uriela v temnej dimenzii (Oblivion). Náš hrdina spolu s istou Riou Silmane odhalí Jagarovu zradu. Ten však Riu zabije a uvrhne hrdinu do hlbokého dungeonu. Tomu sa s pomocou Riinho ducha podarí prebojovať na slobodu, kde musí znova získať 8 častí rozbitého Staff of Chaos a zachrániť imperátora.

Sloboda, ktorá je spätá (takmer) s každým príbehom prežitým na Tamriele, sa začína už pri generovaní postavy. Na výber bolo 18 povolaní, 9 regiónov pôvodu a celé škály zručností. A to sme v roku 1994! Aréna bola akýmsi mixom medzi FPS akčnou hrou a papierovým RPG - akciu reprezentovali najmä boje s monštrami, RPG zas vykecávanie s NPC a systém levelovania postavy. The Elder Scrolls: Arena mala byť podľa prvotného plánu úplne inou hrou zameranou len na súboje gladiátorov v historických arénach. Dizajnéri však neustále pridávali do konceptu nové možnosti a tak sa celá hra zmenila na epický príbeh, čo však so sebou nieslo aj isté negatíva hlavne v programovej časti. Titul mal problémy so stabilitou a závažnými bugmi, ktoré museli riešiť opravné patche.

Z technických „pikošiek“ spomeniem len to, že plocha, na ktorej sa Arena odohrávala, bola väčšia ako svet Morrowindu alebo nového Oblivionu a to vďaka tomu, že časti herného sveta sa náhodne generovali (podobne ako Diablo). Revolučný systém bojov kopíroval pohyby myši a tak sa hustejšie súboje stali nočnou morou pre guličkových hlodavcov a látkové podložky. Prvá verzia hry bola distribuovaná výhradne na 3,5“ disketách, neskôr pribudla CD ROM verzia s nahovorenými (niektorými) dialógmi a CGI animáciami. Koncom roku 1994 vyšla Deluxe edícia, ktorá okrem CD-čka s hrou a najnovšími patchmi obsahovala podložku pod myš s mapou Tamrielu a knižku tipov & trikov "Codex Scientia". Cena tejto špeciálnej edície sa v súčasnosti pohybuje okolo 100 dolárov.

V súvislosti s Arénou mám pre vás ešte jednu dobrú správu. Priamo z oficiálnych stránok si môžete zdarma stiahnuť celú hru! Na jej fungovanie pod Win XP však budete potrebovať emulátor OS Dos (napr. DOSBox).

The Elder Scrolls, Chapter II – Daggerfall
Platformy: PC
Dátum vydania: 1996
Priemerné hodnotenie: 77 %

Príbeh Daggerfallu sa točí okolo železného golema Numidiuma, ktorého oživenie závisí od nájdenia jeho srdca – Mantelly. Zložením golema je poverená skupina imperátorovi najoddanejších rytierov, známych ako The Blades. Tí chcú golema použiť na potlačenie stále agresívnejších orkov. V závislosti od vašich rozhodnutí sa končí jedným zo 6 možných spôsobov, pričom nechýba ani scenár zničenia celého Tamrielu.

V Daggerfalle bolo možné mixovaním existujúcich kúziel vytvárať vlastné, rovnakým postupom sa dali vytvárať čarovné lektvary. Politický systém reprezentovali Guildy, každá s vlastným cieľom, questami a unikátnymi predmetmi. Hrdina si mohol zaobstarať oblečenie, koňa, vlastný dom, ale taktiež sa pri troche nepozornosti mohol zmeniť na upíra alebo vlkolaka. Užitočným pomocníkom sa stala podrobná automapa.

Daggerfall je najväčšou hrou série The Elder Scrolls v zmysle rozlohy územia. Herný svet je dvojnásobné väčší ako územie Veľkej Británie a zahŕňa viac ako 15 000 miest, dedín a dungeonov, v ktorých svoj život prežíva viac ako 750 000 NPC postáv. Podľa slov samotných tvorcov je Daggerfall o 10 000 % (!!!) väčší ako tretia časť série, Morrowind. Limitovaná sada textúr a predmetov ale poznačila putovanie stále sa opakujúcimi dungeonmi nudou a obrovská rozloha priniesla aj obrovské chyby v kóde. Verzia hry, ktorú ste si kúpili v obchode, sa bez patchov nedala dohrať do konca! Niektoré vedľajšie bugy nie sú ošetrené doteraz. Z najznámejších chýb uvediem tzv. „The Void“, ktorý sa prejavoval pádom cez terén pri behu hore schodmi. Prelet textúrami skončil v „čiernej dimenzii“, ktorú neskôr šikovní hráči začali používať na rýchly presun medzi vzdialenými lokáciami.

The Elder Scrolls Legends: Battlespire
Platformy: PC
Dátum vydania: 1997
Priemerné hodnotenie: 62 %

Po úspechu Daggerfallu začala Bethesda pracovať na troch nezávislých projektoch - Morrowind, Redguard a Battlespire. Battlespire, ktorý sa mal pôvodne volať Dungeon of Daggerfall: Battlespire môžeme klasifikovať ako expanziu k Daggerfallu, opisujúcu trampoty mladého učňa, ktorý musí poraziť armádu deadrických bytostí pod vedením Mehrunesa Dagona.
 
Najväčšou zmenou oproti Arene a Daggerfall-u je použitie plne 3D grafického enginu Xengine. Ten umožňoval, aby všetky objekty v hre boli polygónové. Postavy neboli reprezentované 2D sprajtami, ale 3D modelmi vzdialene podobným tým dnešným :-). Xengine Bethesda použila aj v iných svojich hrách, napr. FutureShock či SkyNET.
 
Battlespire bol viac ako na preskúmavanie rozľahlého sveta, orientovaný na tuhé bitky v dungeonoch. Je zároveň prvou časťou série, ktorá umožňovala kooperatívne súboje viacerých hráčov v rámci singleplayer príbehu. Hráči sa stretávali cez internetovú službu Mplayer Multiplayer Network, ktorá je dnes známa ako GameSpy. Zároveň mal byť Battlespire prvou lastovičkou, ktorá mala podporovať prichádzajúcu generáciu 3DFx akcelerátorov. Skončilo však iba pri sľuboch.

The Elder Scrolls Adventures: Redguard
Platformy: PC
Dátum vydania: 1998
Priemerné hodnotenie: 79 %

Redguard je titul z trochu iného súdku než všetci jeho pokrvní príbuzní a sú na ňom badať silné známky inšpirácie hrami Tomb Raider alebo Prince of Persia. Skôr ako o RPG môžeme v tomto prípade hovoriť o akčnej adventúre. Tak trochu pirátsky ladená „rozprávka“ rozpráva o dobrodružstvách Cyrusa z rodu Redguardov, ktorý prichádza na ostrov Stros M'kai hľadať svoju stratenú dcéru.

Po prvý krát od čias TES: Arena sa hráči museli stotožniť s vopred pripravenou postavou Cyrusa, žiadne generovanie charakteru sa nekonalo. Tešiť sa mohli majitelia Voodoo 2 kariet, ktoré Redguard plne podporoval a posunul tak vizuálnu stránku hier od Bethesdy zase o kúsok ďalej. Za grafiku bol zodpovedný vylepšený SVGA engine XnGine.

Okrem inštalačného CD sa v balení Redguardu nachádzalo niekoľko bonusov. Príručka „Pocket Guide to the Empire“ sa dokonca stala pre mnohých hlavným dôvodom na zakúpenie hry, taktiež priložený komix o ďalších útrapách Cyrusa zožal úspešné kritiky.

História značky The Elder Scrolls

Cyrus z rodu Redguardov
História značky The Elder Scrolls

Morrowind bol v svojej dobe grafickým kráľom
História značky The Elder Scrolls

Jedna z prvých shader vodných plôch

The Elder Scrolls, Chapter III – Morrowind

Platformy: PC, Xbox
Dátum vydania: 2002
Priemerné hodnotenie: 89,1 % PC verzia, 86 % Xbox verzia

Ako obyčajne, niekde sa niečo po(sra)kazilo a Imperátor si do role záchrancu sveta vyberá našeho (tentokrát už plne prispôsobiteľného) hrdinu. Ten je následne vyslaný na ostrov Vvardenfell v provincii Morrowind, aby naplnil dávne proroctvo o znovuzrodení legendárneho bojovníka. Ultimátnym nepriateľom sa stáva kult The Sixth House, resp. jeho temný líder Dagoth Ur.

Už po uverejnení prvých obrázkov z pripravovaného priameho pokračovania Daggerfallu sa okolo Morrowindu zdvihla obrovská vlna očakávania. Revolučná grafika skombinovaná s kultovými RPG atribútmi sa stala modlou nielen pre majiteľov PC, ale po nociach príjemne strašila aj vlastníkov novej konzoly Xbox. Po grafickej stránke sa skutočne jednalo o revolúciu, Morrowind bol jednou z prvých hier využívajúcich technológiu Pixel Shader, čo bolo vidieť najmä na dovtedy nevídane spracovaných vodných plochách.

Prvý rok prác na tomto titule sa sústredil okolo vytvorenia mocného editovacieho nástroja, The Construction Set, pomocou ktorého sa neskôr celá hra ručne nadizajnovala (Konštrukčný set sa neskôr dostal k hráčom spolu s hrou). To znamená žiadne automatické generovanie krajiny a aj preto je Morrowind plošne v porovnaní s Daggerfallom o toľko menší. To, čo hra stráca na rozľahlosti, získava na systéme rozhovorov a zdokonalenom systéme mágie, bojovania, obchodovania... a vlastne všetkého :-).

K novinkám môžeme zaradiť pridanie kníh osvetľujúcich históriu a vzťahy medzi frakciami Tamrielu, ale taktiež slúžiace ako zdroj povyšovania vlastností. Celkovo sa v hre dalo nájsť vyše 300 kníh (1500+ strán textu). Ďalšou novinkou bola široká podpora moderskej komunity. Vďaka Set-u nebolo problém vytvoriť takmer všetko, po čom moderská duša pišťala a tak vznikli stovky rôznych dodatkov, úprav a pluginov. Z internetu sa dali stiahnuť zbrane, vybavenie, monštrá, obchody, celé mestá alebo questy, nehovoriac o vylepšených modeloch či textúrach. Práve mody spolu s jednoduchším ovládaním (myš + klávesnica) a jednoduchším patchovaním sa stali hlavným argumentov v slovnej prestrelke medzi majiteľmi PC a Xbox-u.

Morrowind: Tribunal
Platformy: PC, Xbox
Dátum vydania: 2002
Priemerné hodnotenie: 82 %

Prvý datadisk k Morrowindu hovorí o trojici žijúcich bohov a.k.a. Tribunale, ktorí medzi sebou nemajú práve najpriateľskejšie vzťahy. Hlavným lákadlom tohto datadisku bola možnosť navštíviť hlavné mesto provincie Morrowind, Mournhold (a tiež upravený a prehľadnejší žurnál). Mesto bol spracované ako miestnosť (napriek tomu, že vyzerá ako exteriér) a strop bol potiahnutý textúrou neba. Práve kvôli tejto skutočnosti sa nedá v Mourhonde levitovať, dalo by sa tak ľahko zistiť, aký „podovod“ na hráčov Bethesda pripravila.

Morrowind: Bloodmoon
Platformy: PC, Xbox
Dátum vydania: 2003
Priemerné hodnotenie: 82 %

Datadisk č. 2 sa niesol v znamení snehu a ľadu. Mesto Solstheim na severe krajiny je obklopené nebezpečnou krajinou plnou impov, snežných medveďov a vlkolakov. Pri chvíľkovej strate obozretnosti sa hrdina mohol sám stať napoly človekom a napoly vlkom, čo so sebou prinášalo niekoľko nevýhod, ale i výhod. Mierne upravený bol grafický engine, zvýšila sa detailnosť modelov a boli pridané nové efekty počasia.

The Elder Scrolls, Chapter III – Morrowind Game of The Year Edition
Platformy: PC, Xbox
Dátum vydania: 2003

Morrowind + Tribunal + Bloodmoon + patche, tak sa dá jednoducho definovať táto špeciálna edícia. Pochvaľovali si ju najmä majitelia Xboxov, pretože GoTY verzia pre ich konzolu bola stabilnejšia a menej zabugovaná.

The Elder Scrolls Travels: Dawnstar
The Elder Scrolls Travels: Stormhold
Platformy: Java mobile
Dátum vydania: Dawnstar 2003/ Stormhold 2004

Odnož TES hier pre mobilné zariadenia dostala podtitul Travels a skladá sa z 3 vydaných a jedného pripravovaného titulu. Dawnstar a Stormhold sú k dispozícii v java verziách pre rôzne telefóny. Po grafickej stránke sa samozrejme museli autori prispôsobiť mobilom. Steny objektov sú tvorené jednoduchými polygónmi, postavy sú výlučne 2D sprajty. Vybrať si môžete zo 4, resp. 5 hrateľných charakterov, ktoré sú vhodené do náhodne generovaných dungeonov. V nich musia bojovať o prežitie s niekoľkými typmi nepriateľov, ktorých schopnosti rastú spolu s vašimi, takže hry si po celý čas zachovávajú zvýšenú obtiažnosť.

The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
Platformy: N-Gage
Dátum vydania: 2004
Priemerné hodnotenie: 55 %

Portable verzia TES prispôsobená možnostiam herného telefónu N-Gage dostala názov Shadowkey. V porovnaní s Downstar a Stormhold ponúka kvalitnejšiu, plne 3D grafiku. Shadowkey ponúka najbližšie priblíženie ku klasikám z „veľkých“ počítačov, aj keď chýbajú vlastné kúzla, lektvary a obmedzená viditeľnosť znepríjemňuje orientáciu i ovládanie. Pozitívum titulu Shadowkey je, že okrem Battlespire ako jediný titul z TES série ponúka co-op multiplayer.

The Elder Scrolls, Chapter IV – Oblivion
Platformy: PC, Xbox 360
Dátum vydania: 2006
Priemerné hodnotenie: 93 % PC verzia, 94 % Xbox 360 verzia

Neuveriteľná grafika, neuveriteľné hárdvérové nároky. Dôvod prečo kúpiť Xbox 360. Konfigurovanie a vylaďovanie ini súboru. Každý o ňom rozpráva, málokto ho hrá tak, ako by si to tvorcovia želali. Taký je Oblivion. Najlepšie vyzerajúca hra dnešných dní, zábavný a chytľavý aj pri nižších nastaveniach a „škaredšej“ grafike. Nemá zmysel písať viac, Oblivionom žijú všetky internetové i printové magazíny. Ak ste posledné mesiace žili zatvorení v jaskyni, viac sa o najnovšom prírastku do rodiny TES dozviete z našej recenzie.

História značky The Elder Scrolls

Tribunal
História značky The Elder Scrolls

Snežná krajina Bloodmoonu
História značky The Elder Scrolls

Spoznávate Oblivion? Stavím sa že áno

The Elder Scrolls Travels: Oblivion Mobile
Platformy: mobily
Dátum vydania: 2006

Na tento rok sa ešte chystá prerábka Oblivionu pre mobilné telefóny. Bude sa jednať o izometrické RPG pozostávajúce z 12 dungenov, v ktorých sa bude ukrývať 10 typov monštier. K dispozícii budú tieto charaktery: monk, nightblade, barbarian, archer, knight, spellsword, sorceror a battlemage, pričom systém povyšovania postavy by mal byť veľmi podobný tomu, ako ho poznáme z ostatných TES hier.

Ťažko sa hľadajú slová, ktorými by sa dal tento vyčerpávajúci sprievodca po „The Elders Scroll galaxii“ vhodne zakončiť. Séria dokázala pritiahnuť pozornosť všetkých hráčov, i takých, ktorí normálne RPG žáner obchádzajú míľovými krokmi. Keď už kvôli ničomu inému, tak aspoň kvôli grafike. Veď, či už svojho času Morrowind alebo v súčasnosti Oblivion nasadzujú latku vizuálneho spracovanie veľmi vysoko, takže aj tvorcovia ostatných žánrov musia vo svojom snažení riadne pridať. Ak si však aj odmyslíme grafiku, stále dostávame pevný a solídny herný systém postavený na správne hrdinských príbehoch a takmer neobmedzenej voľnosti. A voľnosť, tú si začínajú hráči vážiť stále viac.

História značky The Elder Scrolls

Downstar a Stormhold vyzerali nejako takto


História značky The Elder Scrolls

A Shadowkey zasa takto


História značky The Elder Scrolls

Pripravovaný Oblivion pre mobilné telefóny



napísal je2ry 24.4.2006
Páči sa mi!
HISTÓRIA ZNAČKY THE ELDER SCROLLS


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Red dead online error (2)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29404)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk