RETRO - UFO: ENEMY UNKNOWN |
RETRO - UFO: ENEMY UNKNOWN |
Dostali ste niekedy chuť zahrať si niečo staršie? Nové hry vás už nejako nenapĺňajú pocitom satisfakcie? Pamätáte doby, keď sa hry robili pre hráčov a nie pre peniaze? Presne takéto myšlienky víria mojou mysľou už pekne dlho. Nastal teda čas oprášiť „legálne záložné kópie“ a nainštalovať klasiku krvou zapísanú do herných análov. Názov tejto klasiky je... mi chcete povedať, že nečítate názvy článkov nie?
Tí čo nehrali Ufo, buď nežili, boli v plienkach alebo sa o hry nezaujímali. Skvelý námet, prudká hrateľnosť, geniálne prevedenie. Roku pána 1993 napadli mimozemšťania Zem a prišli zožať, čo zasadili. To sa ale pozemšťanom veľmi nepozdávalo a tak vznikla jednotka Military Initiative-Like Force, skrátene MILF a.k.a. X-Com. Hra bola rozdelená do troch častí. Glóbus, manažment základne a výsadkové misie. Na glóbuse sa zostreľovali ufá, v manažmente sa stavali jednotlivé zariadenia, ako radar, cela na mimozemšťanov, hangáre na lietadlá, predávali a nakupovali vedci, inžinieri a rôzne vybavenie. Po zostrelení ufa sa doviezli vojačikovia na miesto a začala misia-čistka, alebo votrelci prepadli mesto a bolo ich treba vyownovať naspäť do vesmíru, alebo sa dali napadnúť mimozemské základne postavené na Zemi (hmm, mimozemské základne na Zemi, ale dúfam že sa rozumieme).
Misie prebiehali na kolá ala Jagged Alliance (že ani to nepoznáte? Čo takto Fallout? Nič? Tak si teda predstavte Oblivion na vašej aktuálnej zostave. Že to seká? No, vidíte, už sa pomaly dostávate k podstate turn-base). Od vašej aktivity záviselo financovanie štátov projektu X-Com a keď ste hádzali bobky na volanie o pomoc, tak aj prísun financií bol častý asi ako štarty rakiet na Bajkonure. No a to je v podstate v kocke všetko. Možno ste čakali siahodlhý text o opise funkcií a atmosfére, ja však mierim (na hlavu) niekde inde.
Ak už ste si teda chceli UFO alebo podobnú DOSovú hru zahrať, nastal určite problém, že po ruke nebolo „dosť výkonné“ železo a v prostredí Windows ju takmer nespustíte. A ak ju aj spustíte, obyčajne nefungujú zvuky a celé sa to chová nejako divne. Ak aj to prekonáte, zistíte, že hra vyzerá nejako ináč, než si pamätáte. Tomu sa hovorí nostalgia. Preto sa pozrieme na niekoľko remakov a aj na to, ako tohto dedka rozbehnúť aj na XP-čkach.
UFO: Enemy Unknown |
UFO: Enemy Unknown Colector’s Edition
Päť rokov po vypustení UFO: Enemy Unknown (UEU) sa dostala do sveta verzia Colector’s Edition (prezentovaná aj ako UEU Gold), ktorá práve odstraňuje problémy s nekompatibilitou v prostredí Windows. Je odstránená chyba s textúrami v nepriateľských základniach a problém s pretečením buffera hodnôt pri vojakoch. Túto verziu nájdete napríklad na underdogs. V hre je aj patch pre Win XP, ktorý opravuje chyby s hudbou a zvukmi a konečne si môžeme počúvnuť midička v perfektnej kvalite a zvuky na vyšších herzoch. Občasné problémy tvoria zasekávanie myši a jednotlivých okien, ale to sa dá prelúsknuť.
UFO 2000UFO 2000 - misia
Okolo roku 2000 sa partia nadšencov z Ruska rozhodla, že pôvodnej sérii chýbala životodarná miazga v podobe multiplayeru a tak vytvorili UFO 2000. Pridali vyššie rozlíšenie, takže už predtým roztomilá grafika (320 x 200) je ešte lepšia a navyše si môžete zahrať aj proti kamarátovi. Jednému. V ponuke je pripojenie na internetový server alebo hotseat. Vyberiete si len prostredie, vojakov a výzbroj a hra môže začať. Zabíjať sa môžete v niekoľkých módoch. Klasický deathmatch, Escape – treba dostať lídra na koniec mapy, Control – treba udržať priestor 10 x 10 po dobu niekoľkých ťahov, Assassination – treba zabiť veliteľa druhej skupiny, Hold – aspoň polovica jednotky musí prežiť po dobu x ťahov, Breaktrough – aspoň polovica jednotky sa musí dostať na druhú stranu mapy a nakoniec je tu Capture – treba zajať veliteľa opačnej strany.
Pri módoch s veliteľom je vodca skupiny viditeľný na mape stále aj pre nepriateľa, čiže ho treba ochraňovať vojakmi, ktorí by mali byť dobre ukrytí a v prípade prepadu ho ochránia. Treba ale vyčleniť aj určitý počet vojakov na zneškodnenie nepriateľského vodcu a sily tak primerane rozdeliť. Výzbroj má každý vojak od začiatku určenú, ale k dispozícii je 25000 bodov, za ktoré sa dá prezbrojiť a pomocou klávesových skratiek dokonca môžete vykonať quick setup na riflemana, scouta, heavy weapon alebo marksmana. Počas hry sa zobrazuje aj minimapa, kde je presne vidieť, čo sa kde deje. Pri hotseate sa hráčovi zopakuje predchádzajúci vykonaný ťah jeho nepriateľom, aby videl o koho prišiel a koho vojaci spozorovali.
X-Force – Fight for destinyX-Force - výzbroj
Prejdime ale teraz na totálne konverzie hry UEU. Treba hneď na začiatku spomenúť, že tieto remaky (čítaj rimejky) majú na svedomí skalní fanúšikovia hry UEU a ich tvorbou sa zaoberajú len vo voľnom čase, z čoho vyplýva ich dlhé obdobie vývoja a len dvom sa podarilo pokoriť hranicu 50-tich percent vytvorenia konverzie a akej takej hrateľnosti. Jedným z nich je titul X-Force od nemeckých fanúšikov. Spracovanie je už oveľa modernejšie a aj Geoscape (hlavná mapa) vyzerá krajšie. Vidno na nej aj najväčšie mestá a aj akčný rádius radaru. Chýba ale prechod medzi dňom a nocou a takisto úplne absentuje hudba. Manažment základne sa rozšíril o podzemie, kde sa stavajú jednotlivé zariadenia a dokonca ich treba spájať aj chodbami. Nad zemou sa stavajú radary a obranné posty.
Za určitý poplatok sa dá ešte ďalšia úroveň pristavať. Na ozbrojenie je k dispozícii viac typov zbraní a jednotliví vojaci majú viac atribútov. Môžeme dokonca vyberať akého vojaka najať, teda nie len počet ako v UEU. Takisto každý vedec má svoje meno a schopnosti. Môžete ich ľubovoľne striedať vo výskume a poprípade poslať na tréning, kde sa jeho schopnosti zlepšia. Po detekovaní ufa posielate stíhačku a hra sa prepína do akčného módu, kde treba stroj myšou aj ovládať a strieľať na ufo. Zaujímavé spestrenie, ale po jednom zásahu padnete buď vy, alebo ufo. Výsadkové misie sa odohrávajú na menších mapách ako UEU a postrádajú akékoľvek textúry. Výhodou je, že sa až do stretu s nepriateľom dá ťahať naraz so všetkými vojakmi v real-time.
TalonTalon - Geoscape
Na projekte Talon sa začali práce v roku 2003. Projekt sa nachádza v rannom alpha štádiu a uvádzame si ho len pre kompletnosť. Hra sa nebude zameriavať len na Zem, ale mapuje celú slnečnú sústavu. Zatiaľ je funkčná len slnečná sústava s orbitmi planét a dá sa pozrieť na manažment bázy, ktorý je však zatiaľ úplne bez textúr. Viac na domovskej stránke.
XCom.NET |
Ďalšia verzia, ktorá zatiaľ veľmi nepresvedčila. K nahliadnutiu je výsadková misia a prostredie je vytvorené veľmi, veľmi amatérsky. Nízke rozlíšenie, desné textúry a minimum polygónov. Hrateľne na bode mrazu. Opäť veľa nič nehovoriacich atribútov pri jednotlivých vojakoch a nervy drásajúca midi hudba (v tom horšom slova zmysle). Zaujímavá je možnosť bombardovať cieľ zo vzduchu a aj kompletná zničiteľnosť prostredia. Len keby vojaci nestrieľali z vlastnej iniciatívy bazukou v miestnosti 1 x 1 meter, by to bolo veselšie. XCom.NET má pred sebou ešte dlhú cestu, ale ja by som skorej odporúčal to celé zabaliť. Ak by bol predsa len záujem, poslednú verziu stiahnete tu.
Xenocide - útok |
Veľmi dobre spracovaný Geoscape a špičková hudba pripomínajúca originál v UEU a to je tak asi všetko. Spracovaný je len kompletný interface. Dá sa vliezť aj do manažmentu základne, ale textúry zariadení úplne chýbajú. Funguje zoom na jednotlivé zariadenia, ale kto by sa kochal len holými 3D objektmi? Zatiaľ nefunguje ani lokácia a bitky s ufo a teda aj misie s výsadkom sú pasé. Kochať sa dá teda len pohľadom na hlavnú mapu. Domovská stránka projektu Xenocide.
Alien InvasionAlien Invasion - misia
Nakoniec sa pozrime na konverziu, ktorá sa podarila zatiaľ najviac a má najväčší herný potenciál. Geniálne prepracovaný Geoscape a striedanie dňa a noci, takmer všetky funkčné okná, výsadkové misie prevedené kompletne do 3D a sú aj otextúrované. Vynikajúca hudba a zvuky. Dostupný je zatiaľ len jeden typ nepriateľa, čo však nevadí. Vojaci majú viac atribútov a tak sa dajú špecializovať na snajpera, ťažkého ozbrojenca alebo skauta a každá zmena zbrane a výstroja sa prejaví aj graficky. Slabšie zatiaľ funguje len výskum. Ak je niekto, kto je najbližšie k UEU, tak je to práve Alien Invasion. Hrateľnú verziu si stiahnete tu.
UFO: Enemy Unknown for pocket PCUFO PDA - útok na nepriateľskú základňu
Z dojmami z UEU pre pocket PC sa snami podelí je2ry. Ideš. Slávne UFO sa okrem klasických PC objavilo aj vo formáte Pocket PC (PDA). Ruskí programátori z SMK Software odviedli pri vývoji hry veľmi dobrú prácu a tak si môžete takmer identickú kópiu turn-based legendy vychutnať aj kdekoľvek na cestách. Pocket PC UFO obsahuje všetky základné prvky originálu - manažment základne, výskum, výrobu, vzdušné súboje a samozrejme výsadky. Maličkých zmien sa dočkalo vyzbrojovanie vojakov - každý kus výstroje má svoju hmotnosť, ktorá sa odzrkadľuje na pohyblivosti. Tiež pribudla možnosť loadovania misie priamo počas súbojov, odpadáva teda nutnosť vracať sa pred každým loadingom do základnej hernej obrazovky. Každopádne, aj toto UFO vyniká skvelou hrateľnosťou a zábavou na dlhé hodiny, k čomu prispieva aj jednoduché ovládanie stylusom, zachovanie všetkých dôležitých herných mechanizmov a niekoľko príjemných noviniek.
Na úplný záver ešte niekoľko odkazov. Tu nájdete veľkú databázu X-Comu a aj odkazy na niektoré remaky. Strategickú príručku pre hranie a taktiku si prezrite tu. Kompletná UFOpedia s popisom zbraní, jednotiek a budov je na tejto stránke. Veľmi dobrú utilitku pre pôvodný UEU stiahnete tu. Odstraňuje napríklad bug s nastavovaním obtiažnosti, môžete použiť interceptor na výsadkovú misiu, alebo dovoľuje použiť prostredie z Terror From the Deep, teda pokračovania UEU. Ak máte radi Half-Life, či už 1 alebo 2, na tejto stránke si môžete zaobstarať mod s tematikou X-Com. UEU vyšiel aj pre konzolu PS1, ktorá bola navyše obohatená o animačky rôzneho druhu, ktoré sa v PC verzii nenachádzali. Nájdete ich pod článkom.
Ak sa stretnete s hrou X-Com: UFO Defense, tak vedzte že sa jedná o US verziu UEU, ktorá tam bola predávaná pod týmto menom. Pokračovanie už nesie rovnaký názov v EU aj US, teda X-Com: Teror From the Deep, o ktorom možno budeme rozprávať inokedy spolu s ostatnými pokračovaniami ako napr. Apocalypse a Extraterrestrials.