FOREVER RENEG8 |
FOREVER RENEG8 |
Ako to vôbec všetko začalo? Kedy vlastne hry prvýkrát presedlali na dnes už zastaralú izometrickú 2D grafiku? Ktorá hra sa počíta ako za úplne prvú? Uvažovali ste nad tým niekedy? Kto už v tejto modernej dobe next-genov pomyslí na začiatky hernej scény, na pôvod vývoja hier a všetkých útrap, ktoré museli prekonať, aby sa z nich stalo to, čo nám dnes herní giganti servírujú pod nos a čo nám leží na stoloch? A na čom vlastne hrávali v tej dobe naši skôr narodení kamaráti, kolegovia, rodičia či konkrétne vy sami? Bez vetra sa ani lístok na strome nepohne, čo definitívne znamená, že na niečom to byť muselo. Tí z vás, ktorí poznajú odpoveď a už sa vracajú v mysli naspäť v čase, poďte zaspomínať spolu s nami. A vy ostatní, mladí hráči, ak chcete vedieť viac o strojoch vašich praotcov, máte príležitosť elektronicky pocítiť silu starého železa. Nesmrteľné počítače prichádzajú na scénu! Ale ešte predtým, moja malá úvaha...
Kedysi bolo všetko inak. Hráči si nezakladali a neposudzovali hru podľa grafiky. Žiadne priestorové či reálne zvuky neboli potrebné. Nikoho netrápil počet fps či online multiplayer. A na čo vlastne? Vtedy hry využívali svoj pravý potenciál a ich gro spočívalo v čírej hrateľnosti, instantnej zábave a nekonečnej hernej dobe. V dnešných časoch takú hru v release liste nájdete iba veľmi ťažko. Vtedy? I keď bol ich počet značne obmedzený oproti terajšku, rodil sa jeden hit za druhým. Stačilo si vybrať. A dôkaz toho, že to tak bolo, máte priamo pred očami. I dnes sa nájdu ľudia, ktorí stále lipnú na tradíciach a zostávajú verní klasikám. Klasikám, ktoré sa pretvorili v legendy. A pokiaľ vydržíte až do konca, možno na vás čaká malé prekvapenie.
Myslím, že pred tým, ako začneme, nezaškodí trochu tej všeobecnej histórie o jednotlivých 8-bitoch. Pre zasvätenie nových nutnosť a tým starším z nás to pomôže pri zopakovaní. Ak myslíte, že to nepotrebujete, následnú prednášku histórie kľudne preskočte (zdroj: Wikipedia).
Amstrad CPC |
Atari 2600 |
Commodore 64 |
ZX Spectrum |
Zárodok slovenských eventov 8-bitových platforiem siaha do roku 1995, kedy to všetko odštartovala veľkolepá GIH DemoBit '95 s viac než tisíckou účastníkov. Nanešťastie, ako to na Slovensku chodí s väčšinou vecí, DemoBit postupne upadal a časom zanikol. Vtedy sa objavilo pár trenčanov, aby to všetko zachránili. Bolo to v roku 2000, kedy uzrela svetlo sveta po prvý raz (vtedy ešte neznáma, teraz už rešpektovaná) FOReVER, 8-bitová party pre Amstrad CPC, Atari, C64 a ZX Spectrum. Pridali sa k nim i niektorí bývalí organizátori z DemoBitu a úspešný progres nenechal na seba dlho čakať. Slnko znova vyšlo zarytým klasikom na oblohu a vnieslo do ich staromódnych duší nádej a radosť. Trenčianske dielo síce nenaberalo na takých obrátkach ako jej predok, ale ako by nejedna mater múdro poznamenala: „Nemusí pršať, stačí, keď kvapká.“
Rada pri výbere vstupného. | Práve prebieha súťažná kategória MSX. | Najaktívnejší muži free kompozície. 2 moderátori a poľský divák. |
My sme sa zúčastnili dnes už ôsmeho ročníku, nazvaného FOReVER Reneg8, ktorý sa uskutočnil ako obvykle v Trenčíne, tentokrát však v sále SOMER – Merina. 3-dňová akcia prebiehala celý víkend 16.-18.3. 2007 a za vstupné 250,-Sk sa tam mohli „tí“ všetci vyblázniť do sýtosti. Účasť bola i tento rok viacmenej pravidelná, prišla cca stovka fanatikov, zvedavcov, súťažiacich či pôžitkarov (78 platených vstupov, ostatní boli organizátori a jedinci, ktorí sa pri vyberaní vstupného vytratili). Pripravený program bol tradične uvádzaný v angličtine kvôli zahraničným učastníkom. Veru tak, trenčianska FOReVER-ka je medzinárodna a okrem stáleho Slovenska, Českej republiky, Maďarska, Poľska a Nemecka občas zavítajú aj štáty ako Rakúsko, Taliansko, Francúzsko, Rusko či Holandsko.
Spomínaný program zahŕňal okrem voľného hrania, prezentácií a súťaží na zabavenie publika aj regulérne súťaže v jednotlivých kreatívnych kategóriach – MSX (hudba), GFX (grafika), 1 KB Intro, Demo a spoločných kategóriach Realtime Compo (martial arts) a Wild. Všetky diela boli vskutku nápadité a myslím, že uznanie si zaslúžia zúčastnení autori rad-radom. Tým oceneným samozrejme gratulujeme a prajeme veľa ďalších úspechov do budúcna. Oficiálne výsledky s menami výhercov si môžete prezrieť tu a niektoré súťažné práce môžete nájsť medzi ostatnými fotkami z akcie zachytenými organizátorovým objektívom. Čo tam ale nenájdete, sú zaujímavé informácie o rôznych (aj svetoznámych) filmoch, seriáloch, niečo z prostredia muziky alebo zo sveta, v ktorých boli použité niektoré z 8-bitových platforiem. A to buď priamo používaním, len vizuálne zachytené v zábere alebo boli použité iba určité zvuky práve z nich. Takých prípadov existuje množstvo a ani si to neuvedomujeme. Uvidíte, koľko príkladov ste sami videli a nevedeli o nich. Ak ste prišli na ďalšie, ktoré tu nie sú spomenuté, kľudne sa o ne podeľte s ostatnými v diskusii.
"Reklamná" prestávka. | Dotyčný naozaj drží joystick. | Head´n´Shoulders. Bez lupín |
Filmy: Blade Runner (Atari), Blízke stretnutia 3. druhu, Čeluste (Atari 2600), Daril (Atari 800XL), E.T. (Atari 2600). Explorers (ZX Spectrum), Hatschipuh (Commodore C128), Mr. Mom (Atari 5200), Police Academy 2 (Commodore 64), Poltergeist (Atari 2600), Star Trek III (Atari), Terminator (Commodore), The Thing (Atari), Wargames
Seriály: Alf (SX64), CSI: Miami (Atari 2600), Empty Nest (Commodore 64), Futurama (Commodore „LXIV“), Lost, MacGyver (ZX Spectrum), Three´s Company (Atari)
Muzika: Bloodhoundgang (v pesničke Mope tón z Pac-Mana), Mensana, Timbaland (tón z C64), Zombie Nation (tón The Lazy Jones – Stardust)
Zo sveta:
NASA používala C64 na palube ich teleskopu „KAO“ až do roku 1995.
ZX Spectrum bol použitý v jednom archeologickom projekte na time manažment a plánovanie.
V predajniach IKEA môžete pri troche šťastia dodnes natrafiť na repliky 8-bitov na vystavenom nábytku.
Commodore 64 je bežne používaný ako ikona 80-tych rokov. Žiarivý príklad máme v úvodnom videu hry GTA: Vice City.
Ak sa pokúsite zaregistrovať na niektorom webe používajúcom CCBill (služba na online platby) s užívateľským menom „wavmanuk“, dostanete sa vám odpovede: „Wavmanuk Sucks and His Mother Uses a Commodore 64“.
Toto všetko a oveľa viac bolo na FOReVER Reneg8 k videniu počas celých troch dní. Na party vládla trochu ostýchavá, no i tak priateľská atmosféra. Bolo nad slnko jasné, že sa tam zišli ľudia z rôznych krajín, no tej istej krvnej skupiny. Mnohí sa už poznali z minulých ročníkov a tí noví nemali problém zapadnúť. Kto vie, či tomu mierne nepomohol aj alkohol, ktorý robil väčšine ľudom spoločnosť, ale všetko v rámci normy, samozrejme. Našli sa aj také perličky, ako spacie kútiky po rohoch, hráči s plechovkami piva na hlavách, niektorí si tam prišli len zasurfovať po internete na svojich notebookoch, či jeden prípad náhleho ignorovania svojho 8-bitového stroja na dlhšiu dobu kvôli NDS Lite. Aj tohtoročná stabilná účasť potvrdila nesmrteľnosť 8-bitov a myslím, že nikoho neprekvapí, ak sa čoskoro dočkáme 9. dielu.
Tak je to Hexic nonHD alebo nie je? | Spiaca princezná strážila vchod. | Pán Jelínek pri svojom notebooku. |
No a čo by to bolo za nostalgiu herného priemyslu bez legendárnych klasík? Konečne ste sa dočkali vytúženej čerešničky na záver. Ja osobne odporúčam Pong, prvú video hru všetkých čias. Včera som mu prepadol a zaprisahal som sa, že dnes mu tú nechutnú porážku musím vrátiť! Držte mi palce, ja držím vám, aby ste dopadli minimálne lepšie ako ja. Dosť už bolo tárania, ide sa H-R-A-Ť!
Space Invaders | Donkey Kong | Asteroids |
Frogger | PacMan | Pong |