DUALSHOCK 3 |
DUALSHOCK 3 |
Skôr ako si predstavíme novú generáciu gamepadov DualShock, história nám káže poohliadnuť sa po prvých vibračných zariadeniach. Nás však nebude zaujímať technológia haptic (neskôr force feedback) použitá v 50-tych rokoch v armádnom sektore na simulátoroch, ale vôbec prvé použitie hmatových (dotykových) vnemov v hernom odvetví. Prvenstvo nepochybne patrí spoločnosti Nintendo a jej produktu Rumble Pak vydaného v roku 1997 pre ovládače konzoly Nintendo 64. Išlo o zásuvný kartridge napájaný dvomi mikrotužkovými batériami, ktorý sa zasúval do gamepadu zospodu. Rumble Pak používa ešte dnes handheld DS.
Napriek vtedajšej hospodárskej kríze Nintendo nedokázala presadiť svoje technologické novinky, no ovplyvnila vývoj moderných ovládačov. Práve platforma Nintendo 64 je považovaná za strojcu moderných gamepadov, ako ich poznáme dnes. V tom čase sa zrodil prototyp ideálneho gamepadu, ktorý bol vzorom pre ďalšie spoločnosti. Na potrebu analógovej páčky a vibrácií reagovala najrýchlejšie Sony, ktorá už od roku 1998 zahájila sériovú výrobu ovládača DualShock, ktorý tieto dve technológie ponúkal. A tak sa zrodil zaužívaný štandard, ktorý napriek dekáde vydržal dodnes.
Honba za modernými trendmi sa firmám Microsoft a Sony vypomstila. Svoje produkty nemali ošetrené ani poistené patentmi. Doplatili na to obe. Microsoft sa s firmičkou Immersion, ktorá vlastní patent na vibrácie v herných ovládačoch, vyrovnal mimosúdnou cestou, Sony však dlhé roky odmietala vyplatiť licenčné poplatky, dokonca hrozilo po prehraných súdoch, že sa budú z amerického trhu sťahovať produkty spojené s PlayStation 2.
Tri generácie gamepadov z produkcie Sony.
|
Šokujúco 3?
Presuňme sa teraz do nie tak dávnej minulosti. Konzola PlayStation 3 sa ako jediná platforma z novej generácie začala predávať s ovládačom bez vibračnej technológie. Ťahákom boli senzory SIXAXIS, no každý, kto si vedel zrátať dva a dva, vedel, že za technologicky nemožným spojením senzorov a motorčekov bol patent Immersion a teda poplatky vo výške desiatok miliónov dolárov. Senzory sa stali hlavným motorom kampane PS3 a na absenciu vibrácií upozorňovala odborná verejnosť, hráči sa modlili, aby sa v budúcnosti vibrácie, označované za old-gen, v nejakej podobe predsa len vrátili.
Rok od vydania PlayStation 3 sa stal zázrak a na výstave Toky Game Show bol ohlásený DualShock 3. Ovládač, kombinujúci pohybové senzory a vibrácie, vzbudil okamžitý ohlas ako negatívny kvôli ignorovaniu inovácie dizajnu a ergonómie, tak aj pozitívny predovšetkým zo stranu fanboyov, ale aj redaktorov herných periodík, ktorí hlásali, že PS3 konečne dostane po roku ovládač, aký si konzola zaslúžila a aký mala mať štandardne vo výbave.
Z mnohých zdrojov sa začali šíriť správy a dohady o lepších, jemnejších a precíznejších vibráciách ako u proťajšku DualShock 2. Po týždňovom testovaní sme dospeli k jednoznačnému záveru, DualShock 3 vibruje v závislosti od titulu približne rovnako. U niektorých sú vibrácie ledva citeľné, u iných zase dostávajú vaše ruky také pecky, že potrebujete počas hrania pauzy. Sila a kvalita vibrácií sú v rukách výrobcu daného titulu, a iba od neho závisí, ako sa so staro-novou technológiou popasuje.
Dnes už prehistorický Rumble Pak v porovnaní s najmodernejším gamepadom súčasnosti.
Pozor, čo si želáte!
Potreba vibrácií je individuálna, no bezpochyby hmatové vnemy znásobujú zážitok. A to nik nevyvráti. Precítenie nerovnosti terénu, cítiť kadenciu zbraní a explózií okrem vizuálneho a sluchového kontaktu zvyšuje atmosféru a robí ju sugestívnejšou. Tak ako si hráči pomerne rýchlo zvykli na absenciu vibrácií vo SIXAXSe, ešte rýchlejšie si zvyknú, že hry komunikujú aj smerom k nim - cez vibrácie. A možno práve to ročné sucho spôsobuje, že znovuobjavené vibrácie sú cennejšie ako predtým – sú lepšie a kvalitnejšie. Veľkú rolu hrajú pri DualShocku 3 aj očakávania, niektorí možno neprehryznú fakt, že ide o rovnakú technológiu ako u zvyšku ovládačov a budú cítiť vibrácie aj počas renderovaných scén v Uncharted, kde skutočne ovládač nevibruje.
Good vibrations
Nie je to zázračnou next-gen technológiou force feedbacku, SIXAXIS jednoducho pribral na palubu dva motory, pričom jeden z nich má na rotore ukotvené menšie závažie. A práve to má za následok, že DualShock 3 dokáže replikovať aj najjemnejšie chvenie, čo evokuje použitie lepšej technológie. Dvojica motorov zvýšila váhu nového ovládača o 40 % oproti SIXAXISu a je ťaží vďaka vstavanému akumulátoru od staršieho brata DualShocku 2. Motory sú tiché, svojim vrčaním nerušia ani pri nočnom hraní. Na prvý pohľad sú oba gamepady takmer na nerozoznanie. Jediným viditeľným spoznávacím znakom je modrý nápis DualSchock 3 na úrovni signalizačných LED diód.
Vyššia váha robí z DualShocku 3 robustnejší ovládač a ani keď ho zdrapnete do rúk a pokúsite sa o ťah - žmýkanie látky v rukách -, tak neprotestuje. Plasty presne lícujú a nič nevŕzga. Ďalšou drobnou odlišnosťou, ktorú zistíte až po podrobnom preskúmaní, je použitie iných plastov. Polopriesvitnú povrchovú úpravu nahradil čisto čierny materiál. Rozoženie tlačítok a ich kvalita je identická, no tlačítka pod klobúčikmi L3 a R3 sú mäkšie a pri stláčaní nekladú taký odpor. Na margo ergonómie treba dodať, že DualShock 3 je dokonale vyvážený.
Všetky hry vydané pred septembrom 2007 potrebujú update, aby podporovali vibrácie. U launchových titulov musíte updatovať cez položku online/multiplayer, update sa nestiahne po štarte automaticky. Práve u týchto titulov sa ukazuje, že neboli tvorené s vibráciami, ale že bola podpora do hry pridaná neskôr. To je aj dôvod, prečo Resistance kope na každom kroku tak silno, že po prejdení jedného levelu, musíte nechať ruky odpočinúť. Ako jediná z testovaných hier ponúkal iba MotorStorm nastavenia vibrácií v štyroch úrovniach a z celého testu spolu s Burnout Paradise vychádzajú ako jednoznační favoriti. Cez ovládač cítite zmenu povrchu, prechod z jednej stopy v blate do druhej, jazdu po koľajniciach, explózie, bodíčky a havárie. Radosť hrať.
Proporčne identický, fukčne odlišný DualShock 3.
Dobrou správou pre majiteľov 60 GB verzie PS3 je podpora vibrácií aj u PS2 titulov. DualShock 3 dokonca podáva lepší výkon v God of War. Vibrácie nie sú surové a úderné, ale mäkšie, subtílnejšie. Výdrž DualShocku 3 takisto prekvapuje, po cca 12 hodinovom maratóne, batéria signalizovala polovičnú kapacitu.
Hlavnými prednosťami ovládača DualShock 3 sú jednoznačne vyššia váha, robustnosť a samozrejme funkcionalita. Je ideálnym gamepadom, je bezdrôtový, má senzory, vibrácie a navyše má rovnaké proporcie ako predchádzajúce modely, na ktoré ste boli doteraz zvyknutí. Jediným nedostatkom je to, že majitelia PS3 museli čakať tak dlho na tento kúsok hardvéru.
DualShock 3 postupne vytlačí z trhu SIXAXIS a v nasledujúcich mesiacoch sa stane štandardnou výbavou každej novej PS3. Stalo sa tak napríklad už v Austrálii, kde sa veselo predáva, ako aj vo zvyšku sveta – v US a Japonsku. Európsky dátum vydania zatiaľ nebol stanovený, nie je známa ani cena (nemala by presiahnuť 55 EUR), no tieto informácie budú dostupné v najbližších dňoch.