DOBYJÚ STRATÉGIE KONZOLY? |
DOBYJÚ STRATÉGIE KONZOLY? |
Takmer vždy, keď sa medzi hráčmi rozpúta boj o to, či je lepšie hrať na PC alebo hracej konzole, sa objaví aj rozlíšenie príslušnosti žánrov k herným systémom. PC je dobré na akčné hry, adventúry, MMORPG a stratégie, na konzolách sa vynímajú akcie, preteky, športy, japonské RPG a občas sa mihne aj niečo z iného súdka. Toto rozdelenie však herné systémy s radosťou prekračujú, v snahe zaistiť si širšiu knižnicu titulov i možnosť osloviť väčšie množstvo hráčov.
Napríklad milovník Halo, Knights of Old Republic a real-time stratégií od Electronic Arts čelil pred piatimi rokmi dileme, na akom systéme hrať. Ak chcel hrať všetky tituly okamžite, potreboval mať Xbox a vytunovávať si zároveň aj svoje PC. V súčasnosti už existuje iná, jednoznačná alternatíva – stačí mať Xbox 360 a Halo 3, Mass Effect i Command and Conquer 3 si zahráte na jednom systéme. Pokiaľ majú byť stratégie jediným momentom a žánrom odlíšenia, vzíde otázka, či sa neoplatí portovať alebo ich priamo vyrábať na hracie konzoly?
V inom prípade nastane vo vývojovom cykle konzoly moment, keď sa určitý systém snaží dominovať hernému trhu. K tomu potrebuje čo najlepšie a najširšie zastúpenie hier všetkých kategórií (pozrime sa, ako pištia majitelia Wii či PS3 po japonských RPG a stále ich dostávajú len máličko). A pokiaľ stratégie zatiaľ v jeho ponuke nefigurovali, môžu sa postupne objavovať, aby ponúkli hernému publiku potrebnú variabilitu, ale zároveň aj oslovili iných hráčov, ktorí o kúpe systému zaváhajú, prípadne hľadajú iné herné alternatívny na jeho zadováženie.
Stratégia na konzole nie je mýtus
Vytvoriť či portovať stratégiu na konzolu nie je žiadna ojedinelá vec. Keď sa spätne obzrieme za hernou knižnicou trojice PlayStation alebo Xboxu 360, stratégie nájdeme na všetkých z nich. Pravda, v inom pomere k celkovému počtu titulov. Pretože inak sa pozeráme na zastúpenie v stratégií v čase, keď ich za celý vývojový cyklus vyjde sotva dvadsať a inak, keď už pred polovicou vývojového cyklu máme pätnásť kúskov a ďalšie veselo pribúdajú.
EndWar |
Čo potom tvorí zastúpenie strategického žánru na konzolách, najmä PlayStation? Zväčša taktické stratégie alebo kombinácie RPG/stratégie japonskej produkcie. Pravda, nám západným hráčom nemusia vždy vyhovovať, no v jadre sú to veľmi dobré tituly s dlhou hrateľnosťou a neraz aj zaujímavým súbojovým systémom. Stačí sa pozrieť na Final Fantasy Tactics, Vandal Hearts (PS) či Suikoden Tactics, Soul Nomad, Phantom Brave, La Pucelle Tactics a iné na PlayStation 2. A navyše majú aj kvalitnejší príbeh, hoci za cenu slabšej grafiky.
Situácia na Xboxe 360 a PlayStation 3 začína byť svojím spôsobom odlišná, no zároveň obsahuje aj črty z minulosti.
Kvalita vs. Kvantita
Napriek snahe japonských tvorcov si pod stratégiami predstaví najviac hráčov Command and Conquer a jeho odnože. Ich podiel v časoch PS2 poľavil, no s príchodom X360 a jednoduchého rozhrania pre konvertovanie na PC a späť sa začína o nich viac hovoriť i častejšie na nich pracovať.
World in Conflict: Soviet Strike |
Ale pokiaľ sa tvorcovia rozhodnú ušiť stratégiu na konzolový systém, výsledok môže byť aj výborný, o čom svedčí letná lahôdka Civilization: Revolution. Bezproblémové ovládanie, slušná hĺbka, parádna hrateľnosť, okamžité chápanie herného systému. V súlade s názvom ide o malú strategickú revolúciu.
Xbox 360 je vôbec zaujímavá platforma pre stratégie, pretože sa tu stretávajú trendy posledných desiatich rokov. Konverzie osvedčených západných stratégií, vydávanie japonských kúskov (Operation Darkness, Spectral Force 3, Zoids Assault), paralelný launch noviniek s PC (Battlestations Midway) a navyše aj tvorba exkluzívnych alebo co-exkluzívnych hier (Civilization: Revolution, EndWar).
PS3 zatiaľ takú ponuku nemá. Konverzie západných titulov sa buď nekonajú alebo sú na bode mrazu (Red Alert 3). Japonských RPG/stratégií je zatiaľ málo (Disgaea 3, Valkyrie Chronicles, Tears to Tiara). Nakoniec vám vyjde fakt, že momentálne si môžete kúpiť akurát Civilization: Revolution...
Cesta za svetlou budúcnosťou
Kedy začne herné publikum brať stratégie na konzolách vážne? Mnohým stále vadí systém ovládania – myš je skrátka esenciálnou perifériou a prechod na gamepad je pre väčšinu takmer nemožný. Preto je potrebné zvoliť taký systém ovládania, ktorý nebude rušivý a hráč si naň zvykne – Civilization: Revolution je dobrým príkladom, už aj Command and Conquer 3 a najmä datadisk sa hrali dobre.
Na druhom mieste stojí potrebná kvalita. Hráči nemôžu mať pocit, že konzolová verzia je horšia. Musí byť rovnako dobrá, vybalansovaná a obsahom nabitá ako na PC. Ak nie aj lepšia.
Stormrise |
Najzaujímavejším argumentom však môže byť exkluzívne vydanie iba na konzole. V prípade japonských kúskov je to samozrejmosť, ale musia stáť za to. V prípade západných titulov pomôže veľký titul s dobrým produkčným zázemím...
Ovládnu raz stratégie konzoly?
Stratégie na konzolách čaká ešte dlhá cesta. Jej prvú časť už zvládli. V období next-genu sa začali objavovať krátko po PC a teraz sa s nimi ráta pri predstavení nových titulov. Keď sa ohlásil Red Alert 3, išiel hneď na tri systémy (OK, PS3 sa nakoniec pozdrží).
Druhá časť púte bude spočívať v uprednostňovaní konzol pri predstavovaní noviniek. Pri EndWar a Stormrise už taká situácia načrtnutá bola – spočiatku hovorilo o PS3 a X360, PC pribudlo až nakoniec. Civilization: Revolution je titul vytvorený iba pre konzoly. A jedného dňa môže prísť aj moment, keď príde veľká strategická hra iba na konzoly – a na PC sa nedostane.
Halo Wars |
A potom uvidíme, či sa tento model osvedčí. PS3 v tomto smere dieru do sveta zatiaľ asi nespraví a bude mať svoje RPG stratégie. Ale X360 môže ponúknuť nielen konverzie či paralelné hry, ale aj čosi navyše. A ak prvé pokusy uspejú, potom by mohli výrobcovia začať konzolu pre stratégie brať oveľa vážnejšie. Command & Conquer 3 s datadiskom, Red Alert 3 či Universe at War, to sú pionieri pripravujúci hráčov. Ale Civilization: Revolution je už krok vpred – hráči sú pripravení a majú vlastný titul. A Halo Wars môže byť už hlavný chod, po ktorom sa situácia zmení...