GAMES CONVENTION 2008 |
GAMES CONVENTION 2008 |
Games Convention je na vrchole. Z neznámej lokálnej akcie sa stal rešpektovaný gigant. Počas siedmych rokov brand GC nabral na sile tak, že žiaden veľký ani malý hráč v hernom svete si nemôže dovoliť Lipsko koncom augusta ignorovať. Pozícia Games Convention je neotrasiteľná a patrí s Tokyo Game Show medzi dve najväčšie a najnavštevovanejšie svetové výstavy interaktívnej zábavy, ktoré sa medzi sebou bijú o prvenstvo v počte návštevníkov. Prečo ale o tom hovorím, keď je to každým rokom jasnejšie ako facka?
S Games Convention to nebolo vždy také ružové, do cesty jej nahádzala polená radnica, ktorá teraz paradoxne sľubuje plnú podporu vybudovaním 1500 lôžkových hotelov, tesne pred zahájením tohto ročníka sa začalo hovoriť o tom, že GC dvihne kotvy a z Lipska sa presunie do Kolína. Games Convention sa nikam presúvať nebude, ako hovorí starosta Lipska, GC patrí do Lipska a tu aj zostane. Rovnakého názoru sú aj návštevníci, ako aj profesionáli, ktorí svoje hlasné „Áno“ dali najavo v prieskume verejnej mienky. Iba 13,2 % z 14 600 profesionálov hlasovalo negatívne. Obľúbená výstava teda zostáva na svojom mieste a 19. - 23. augusta 2009 je pripravená na svoj ôsmy ročník.
Indoor & outdoor
Games Convention je ľahko čitateľná od samého začiatku. Rozšírené uličky medzi stánkami, obmedzené miesta pre fajčiarov kvôli lepšiemu ovzdušiu a zväčšená výstavná plocha pätice hál vysielali signál, že tento rok magická hranica 200 000 návštevníkov bude pokorená. Stalo sa. Games Convetion navštívilo viac ako 203 000 hráčov, ktorí si chceli vyskúšať na vlastnej koži tie najhorúcejšie novinky. Minulý rok to bolo „len“ 185 000.
Už počas novinárskeho dňa (to sú tie fotky, kde nevidieť takmer žiadnych ľudí), kedy sme si užívali naposledy voľnosti, bolo možné odhadnúť, v ktorom pavilóne to bude najviac vrieť a ktoré atrakcie zožnú najväčší úspech. Tipovať nebolo treba. Hala 3 pod svojou strechou ukrývala najväčší stánok Sony, najhlučnejšie prezentácie si tu odkrútili hry od EA, zvodné hostesky v chutných podkolienkach a trenírkach lákali na tie najväčšie pecky v Ubisofte, RockStar to skúšal zase skutočným Mustangom, Eidos s novou tvárou Lary Croft.
|
|
|
O kúsok ďalej (hala 5) trónil štýlový protiatómový kryt č. 101, kde sa tvorili kilometrové rady, munícia Activision mala veľký kaliber, kombo Call of Duty World at War, Guitar Hero World Tour v malých uzatvorených presklenených výkladoch a James Bond Quantum of Solace bolo smrteľné, teda ak ste si chceli niečo počas výstavných dní zahrať. Čakalo sa všade, dokonca aj v početných chill out arénach, kde sa dalo oddýchnuť a vypnúť mozog od hier napríklad sledovaním priameho prenosu z olympiády v Pekingu. Ani zelená oáza Microsoftu neposkytovala toľko potrebný kľud a relax, ako taká GC Beach pod otvorených nebom alebo nasávanie výparov z ATV-čiek, ktoré jazdili na improvizovanej pieskovej trati.
Komu ofukovanie decibelov robilo dobre, potil sa v centrálnom skleníku, kde sa na obrovskom pódiu striedali rockové kapely, ktorým konkuroval od vedľa Rock Band. Pravdepodobne najlepším stánkom po kreatívnej stránke bolo premietanie traileru Cursed Mountain, adventúry pre Wii zasadenej do Himalájí. Dve obrovské LCD obrazovky prestali existovať, keď ste vošli do mrazivo vychladenej drobnej miestnosti (bielej jaskyne) s dvomi lavicami a pod nohami vám zaškrípaľ ľad!!! Tvrdený priesvitný plast rôznej veľkosti a tvarov rozsypaný na polystyrénovej podlahe splnil svoj účel na výbornú.
Či už patríte medzi hard core obec, prichádzate zo zvedavosti alebo s deťmi, vždy tu nájdete niečo, čo vás zaujme. GC má pre všetkých z každého rožku trošku. Ak si odmyslíme nemecké mediálne hviezdy, ktoré tak často a radi vystupovali u veľkých firiem, tak jeden celý pavilón bol venovaný len a len progamingu, ďalší zase hrám tipu Family & Kids a okolo toho sa bolo možné zúčastniť mnohých sprievodných akcií. Kotúľanie sa v Zorbe, zahrať si na coin upoch, poprechádzať sa po geniálnom múzeu počítačových a video hier, naskočiť do F1 kokpitu, zahrať si vlastnými pohybmi obrovskú verziu Space Invaders, fotiť sa s hosteskami, oplzlo sa dívať na lesbický tanec v tesnej klietke atď. Aktivít bolo ďaleko viac, no nie je v silách jednotlivca byť všade a zúčastniť sa každej.
DžíCí ouEjt
Tlak komercie, ohlušujúce prezentácie, vzájomné závistlivé pohľady na tašky plné darčekov medzi návštevníkmi. Kto absolvuje akúkoľvek mega akciu viackrát za sebou, prvoplánové lákadlá dokáže odfiltrovať s nevídanou ľahkosťou a ignorovať ich. Nie sú to už darčeky, ani iné dobroty, ktoré si tak či inak nenecháte pre seba a nakoniec vám zostane iba to posraté tričko a dobré zážitky k tomu (mne osobne nezostalo ani to tričko). Na výstave sa cítite ako doma, máte však neustále pocit, že vás môže akási novinka prekvapiť a podraziť pevné kolená. Možno som už inštitucionalizovaný. GC je pre mňa udalosť roka, no má stále rovnakú schému a ja ju vždy hrám rovnako.
|
|
|
Tá ľahká čitateľnosť bola cítiť všade a vy za ňou vidíte dokonale namazaný mechanizmus. Všetko šlape ako švajčiarske hodinky, hostesky sa milo usmievali, strojene pózovali, ľudia boli ochotní za tričko sa navzájom pozabíjať a skandovať v stánku firmy, ktorú predtým možno ani nevideli. Vytratila sa pompéznosť, vrátila bezbrehá konzervatívnosť a uhladenosť, no nie minuloročná rezervovanosť a chladnosť. Stretáte známych, kamarátov, kolegov a celebrity. Netvária sa vážne a nafúkane. S prehľadom sa s vami odfotia, podajú si ruku a spýtajú na názor. Je dobré byť v kolotoči, kde je kladená na prvé miesto zábava.
Je tu však aj reč peňazí - temná stránka. Je krutá a vie byť aj bolestivá. Niekto povedal, že minulý rok bol najbohatším na blockbustery za posledné desaťročie. Rok 2008 bude minimálne tak dobrý, ak nie lepší a to odzrkadľovala aj Games Convention. Všetky pecky naplánované na jeseň/zimu tu boli v hrateľnej forme a i keď v menej pompéznej forme, bolo si ich možné všetky zahrať v stoji, v sede, po ležiačky, dolu hlavou. Snáď najväčším sklamaním bola neúčasť spoločnosti Nintendo, ktorá tento ročník s prehľadom ignorovala, a titul Gears of War 2, ktorý ako vieme kvôli tvrdej politike nemeckej ratingovej spoločnosti nemá šancu svojou brutalitou osloviť nemeckú verejnosť. Paradoxom je, že SEGA kontrovala hrou MadWorld s tak glorifikovaným násilím, že trojka Gears, God of War a Manhunt sa môžu ísť hanbiť do kúta.
Herný biznis je malý svet, ktorý máme tak radi. A možno aj preto sa stala MaláVeľkáPlanéta (LittleBigPlanet) tvárou celej Games Convention (LBP sa prezentovala ako jediná na billboardoch po celom Lipsku aj na vysokých budovách v podobe obrovských malieb). Ak mám byť úprimný, tak Games Convention môže prekvapiť iba hrami a tak to má byť. Človek ju pozná ako vlastnú dlaň a na lákaldá v podobe sprievodných akcií radšej nechce ani pomyslieť. Skôr by sa utiahol niekam k fontáne, otvoril si pivko a bavil sa na sklamaných hráčoch, ktorí tentoraz v taškách s motívom AION od NCsoftu nemali nič iba plagátiky. Je to svinstvo, ale každý tým prešiel. A kto nemá ostré lakte, nič a nikam sa nedostane.
je2ry na slovíčko
Kto si ešte stále myslí, že hry sú vyložene záležitosťou 15-ročných pubertiakov, mal by navštíviť GC. Nielenže sa pri stánkoch motalo ďaleko viac starších ľudí, ale hlavne v novinárskej a biznis časti môžete na každom kroku zakopnúť o taťuldov v oblekoch. Hry sú totiž obrovský biznis. A bolo to vidieť aj v Lipsku. Firmy s veľkým rozpočtom sa prezentovali v úchvatných, megalomanských stánkoch so svetelnými a hudobnými efektmi. Naproti tomu, malé alebo začínajúce spoločnosti mali vo svojom minimalistickom hniezde maximálne dva počítače, kde prípadným vydavateľom predvádzali svoje nápady na zbohatnutie.
|
|
|
Verejná časť GC pripomína akýkoľvek iný veľtrh, ktorí ste mali možnosť navštíviť. Tony ľudí, rady čakajúce na zahranie si svojho milovaného titulu, davová psychóza a masírovanie mozgov len kvôli tričku či inému prezentu. V stánkoch pre novinárov tie isté firmy ponúkali úplne iný zážitok, decentné predstavovanie pripravovaných peciek v takmer intímnom prostredí. Jeden či dvaja ľudia z vývojového tímu sa cca vždy pol hodinku venovali 6-10 novinárom, snažili sa nás presvedčiť, prečo je práve ich titul tým, o ktorom by sme mali napísať chválospevy. Niektorým sa to darilo viac, iným menej.
Strohosť, odmeranosť, ba až neslušnosť pri prezentovaní Bioshocku pre PS3 sa striedala s nadšený opisom Mirror's Edge. Nudný a uspávajúci opis Red Faction úplne vybledol po predstavení Dead Space. No a najväčším škrtom cez rozpočet bola prezentácia „Tajného Ubisofťáckeho PC projektu“, kvôli ktorému som sa vykašľal na ukážku veľmi zaujímavo vyzerajúcich Darksiders. Z tej bezmennej Ubi vecičky sa totiž vykľulo pokračovanie stratégie ANNO, takže z celej prezentácie si pamätám iba moje nadávky na vlastnú hlúposť.
Po príchode na Slovensko som viackrát dostal otázku, čo zo šou bolo najlepšie. Bohužiaľ, neviem to posúdiť. Pracovný program bol veľmi vysiľujúci a akokoľvek divne to môže znieť, nemal som si príliš čas celú výstavu poriadne rozdýchať a užiť si ju. Napriek tomu som videl také veľké množstvo naozaj nádejných vecí, že vybrať z nich iba jednu by bolo neprofesionálne, keďže na základe niekoľkominútových prezentácií sa kvalita titulu posudzuje veľmi ťažko. Ak by som mal zvoliť vec, ktorá na mňa zapôsobila najviac, bol by to Fallout 3 a to z jediného dôvodu – hral som ho niekoľko desiatok minút a bol to určite veľký zážitok.
Z podarených prezentácií rozhodne treba spomenúť stratégiu Empire: Total War, ktorá vyzerá božsky a tiež Dragon Age, spirituálneho nasledovníka Baldur's Gate. Rozhovor s tvorcami ArmA II naznačuje, že ak sa zase nestane niečo hrozné, môžeme sa tešiť na skvelý vojenský simulátor. Fable II bude rozhodne bomba, Mirror's Edge môže príjemne prekvapiť, aj keď bude hodne záležať, či sa hre podarí po celý čas udržať vysoké tempo. Na opačnej strane pomyselného rebríčka stojí Left 4 Dead, ktorý mňa osobne skôr popudil ako zaujal, a z Champions Online sa tiež predajný hit zrejme nestane.
Games Convention 08 v kocke:
Počet návštevníkov: 203 000
Počet vystavovateľov: 547
Počet novinárov: 3800 zo 48 krajín sveta
Výstavná plocha: 115 000 m2
Najväčšie sklamanie: absencia Nintenda
Najväčšie prekvapenie: GC zostáva v Lipsku
Najväčší stánok: SONY
Najlepší stánok: Cursed Mountain (Deep Silver)
Najlepšie hostesky: Rapid Share
Najlepšia hra GC08: Heavy Rain
|
|
|