MUSÍ STAŤ KVALITNÁ HRA DVE TISÍCKY? |
MUSÍ STAŤ KVALITNÁ HRA DVE TISÍCKY? |
Na začiatku tohtoročnej sezóny ma milo prekvapili ceny niektorých hier – napríklad PC kúsky Crysis Warhead a Stalker: Clear Sky sa nepredávajú za plné, ale datadiskové ceny. Iste, veď od začiatku sú vyvíjané ako nadstavby, no zároveň sú to samostatné hry. Možnosť kúpiť si ich za osem až dvanásť stovák je skvelá, najmä ak sa pozrieme na množstvo ponúkaného obsahu. Electronic Arts i ukrajinskí vývojári pochopili, že hráči vidia, že keď už existuje engine, herný svet a vytvárate v ňom „iba“ nové módy, levely, je korektné nepýtať si rovno plnú sumu, ale povedzme iba polovičnú.
Cenové prekvapenia sa mihnú aj v konzolovej oblasti. Ratchet & Clank: Quest for Booty splašíte za päť stovák – čo je adekvátna cena pre titul s dĺžkou 3-4 hodiny v štýle letného blockbusteru (príde, užijete si, vyfučí vám z hlavy). A zrejme sa zhodneme aj na tom, že pýtať si za epizódny, hoci na Blu-ray dokopy pospájaný horor Siren: Blood Curse viac ako tisícku by bolo už tiež predsa len príliš.
Keď vás naštve Activision...
Prečo tieto príklady hier? Pretože aj tento rok sa nám vyrojila celá mašinéria x-tých pokračovaní a rozšírení, pri ktorých si distribútori samozrejme pýtajú plné sumy! Dodnes nezabudnem na minuloročný príchod Call of Duty 4 so sotva 5-hodinovou kampaňou a 60-eurovou cenovkou?! Tohtoročné Call of Duty: World at War pritom pokračuje v rovnakom vydridušskom systéme – prichádza nová hra, zaplatíme plnú sumičku a dostaneme pár hodín hrania. Iste, je tu prítomný multiplayer, ďalšie módy, no pokiaľ posudzujeme hru primárne z hľadiska jedného hráča, za svoje dve tisícky dostaneme dosť málo. A je úplne jedno, či ide o PC, Xbox 360 či PS3 verziu, pretože trojáčkové hity vyjdú všade približne rovnako – nové Call of Duty nejde po 1 700 Sk.
...a za viac peňazí dostanete menej
Preto je sympatické, keď príde Crysis Warhead, ktorý prejdete tiež za 5-6 hodín, no stojí iba polovicu či dokonca tretinu novej hry. Zároveň sa vnucuje otázka – keď na rovnakom engine urobí Electronic Arts nový Crysis a pýta osem stovák, prečo si Activision Blizzard dovolí postaviť na Call of Duty 4 engine ďalší diel série a vypýta si dve tisícky? A prejdete ho možno aj za menej hodín ako Warhead? Má prostredie druhej svetovej a iný svet, no nepomer hernej dĺžky je zarážajúci... Mimochodom, Activision Blizzard je expert na žmýkanie enginov a plných cien za pár hodín hrania – Quantum of Solace finišujete len za štyri hodiny? Kam sa to približujeme? K cene 500 Sk za hodinu hrania?
Iste, ceny hier neskôr klesnú. Dokonca niekedy si stačí počkať iba pár mesiacov – prehypovaná PS3 exkluzivita Haze sa začala predávať koncom mája za dve tisícky, dnes ju máte za 800 Sk, stačilo počkať iba pol roka. Pod tisíc korún sa dostala aj celá plejáda minuloročných hitov – Halo 3, Mass Effect, Heavenly Sword, Uncharted či prvý PS3 Ratchet & Clank. Znamená to, že máme radšej trpezlivo čakať 6 až 9 mesiacov? To by sa však vývojárom v časoch zarábania v štýle blockbustrového efektu (utŕžiť čo najviac prvý víkend-týždeň-mesiac-kvartál) veľmi nepáčilo.
Popri svetlých výnimkách datadiskov ako Warhead, Clear Sky či Quest for Booty či zlacňovania po určitom čase sa dostanete k výhodnejším cenám snáď iba na eBayi, arkádových hrách na PSN či Xbox Live! a napokon pri dobrej vôli distribúcie.
Dobré ceny len pre staré systémy?
No tá sa prejavuje skôr pri starších či prenosných konzolách. Cenovky pre PSP hry sa zväčša zmestia do 1 500 Sk a aj PlayStation 2 sa už dostala do nižších relácií vďaka tomu, že už ťahá deviatu sezónu a hry nemajú graficky vábny kabát ako na novšej generácii. To je korektný prístup – kto chce HD verziu, zaplatí 60 EUR, kto staršiu PS2 verziu, ten platí 30 až 40 EUR.
Áno, súčasná dekáda zmenila herný biznis na nepoznanie od tej minulej. Namiesto hráčov drviacich množstvo exkluzívnych PC hier a svietiace obývačky objavujúce prvé PlayStation či N64 tu máme tri silné konzoly a neistý PC trh. Hráčov je viac, nemajú čas na ponorenie do veľkých svetov. ALE...
Myslím, že aj občasným návštevníkom herných svetov trkne do hlavy, že keď si kúpia hru za dve tisíc, tak 4-5 hodín kampane je predsa len málo. Chceme hry, ktoré možno prejsť za víkend či týždeň, ale nie také, ktoré vystačia na jeden večer či nie? Ak si máme užiť takú krátkodobú intenzívnu zábavu, rozhodne nie za 60 EUR. Pri niekoľkohodinovej hre som ochotný ísť do výšky 25 EUR. A aj to je už vyššia suma ako za lístok v kine, keď sa už herný priemysel chce toľko porovnávať s tým filmovým...
Hľadá sa správna cena pre rozšírenie
Jedna vec je kúpa novej hry, druhá jej ďalšie rozširovanie. V tomto smere existujú dve línie – starý dobrý datadisk a sťahovanie nového obsahu z internetu. Kde sú lepšie ceny a ako sú nastavené?
Next-gen konzoly priniesli masívne pripájanie k internetu, on-line služby ich výrobcov a väčšie množstvo sťahovateľného obsahu do nových hier. Z tzv. DLC (downloadable content – sťahovateľný obsah) sa začína stávať veľký biznis. Svoje o tom vie Microsoft, ktorý si chce k sebe pritlačiť hráčov sľubmi, že práve X360 verzie dostanú exkluzívny obsah – viď. GTA IV alebo aj Tomb Raider Underworld. A predaje prvého naznačujú, že to vychádza, predaje druhého už menej.
Sťahovateľný obsah má svoje pozitíva – pre hráča je prísľubom ďalšieho rozvoja hry, pre vývojára možnosť vyvíjať ďalší obsah a najmä si ho vyúčtovať. (Criterion vydáva k Burnout Paradise rozšírenia zdarma, pozn. Junker.) Ale stále existuje hrozba, že ak si konzoly pripoja k internetu všetci hráči, situácia sa zvrhne – nielenže vývojári budú tvoriť za 60 EUR krátke hry, skôr až polovičné. Nechcem byť pesimista, no už si predstavujem, ako sú na DVD len dve tretiny a za zvyšok zaplatíte pri dodatočnom stiahnutí. V momente, keď to začnú vývojári takto riešiť a na pult vrhnú necelistvý titul, bude zle. A ešte horšie bude, ak vyrobia celé hry a násilne jej utnú štvrtinu či tretinu až do sťahovateľného obsahu o pol roka.
Stiahni si málo za veľa peniažkov...
Uvidíme, koľko obsahu prinesie GTA IV expanzia The Lost and Damned – a koľko bude stáť. Pretože pri očakávanej cene 20 dolárov/EUR, ktorú si Rockstar dovolí, by to malo byť pekných pár hodín hrania! Podobná otázka sa viaže aj k novým lokalitám vo Fable II – aké budú veľké, koľko nás vyjdu?
Nová generácia = nové a nové platby
Je fajn vidieť, ako sa videohernému priemyslu darí, zatiaľ sa ho vo veľkej miere nedotkla recesia a že zaznamenáva pomerne zdravý rast. No keď sa pozriete, akým spôsobom sa tu účtujú desiatky EUR za pár hodín hrania či dodatočný obsah, je to trošku smutné zistenie. Tržby rastú, ale nie predkladaný obsah. Môžeme polemizovať o jeho kvalite – poskytne 5-hodinová next-gen hra lepší zážitok ako kedysi 10 až 15-hodinový titul spred 10 rokov? Ale to už je iná téma... Dovtedy sa budeme boriť s krátkymi hrami a neraz premrštenými cenami. Česť spravodlivým, vztýčený ukazovák pre ostatných!