HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ PIATA

HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ PIATA

Pohľad na launch tituly k obľúbeným herným handheldom a konzolám od praveku až po súčasnosť.

Článok

V minulých dieloch sme sa venovali veľkým konzolám, rozobrali históriu handheldov, no a v poslednej časti si celú históriu ukončíme.

NeoGeo Pocket Color (Marec 1999)

História launch titulov: časť piata
NeoGeo Pocket Color mal exkluzívny launch na web stránke eToys spolu so šiestimi titulmi a dvadsiatkou prisľúbenou do konca roku. Tiež od začiatku ponúkal 6 farebných prevedení, z čoho si neskôr zobralo inšpiráciu Sony. Zo štartovacích titulov sa hneď tri stali predajcami systému. Pac mana predstavovať netreba, Metal Slug 1st Mission bol parodickou akciou na vojenské filmy a stal sa legendou a Biomotor Unitron v sebe skĺbil prvky Final Fantasy a Pokémonov, dovtedy videných len na GameBoyi.

Hráči v Európe aj Amerike konzolu rýchlo opustili, resp. ani neobjavili vďaka nízkej reklamnej podpore zo strany SNK a ešte nižšej podpory zo strany vývojárov.

Wonderswan (Marec 1999)

História launch titulov: časť piata
Tento handheld je celkom rarita, hlavne v našich zemepisných šírkach, pretože bol uvedený len na japonský trh a ani tam sa veľmi nerozšíril vďaka konkurencii. Launch bol podporený troma hrami. Digimon bola veľmi populárna kópia Pokémonov, Nobunaga Ambition ťahová stratégia, ktoré na handheldoch chýbali ako soľ a poslednou bol Denesha de Go, čo bola unikátna simulácia vlaku.

Wonderswan bol podporený kopou vývojárov a aj tituly boli kvalitné a tiež bolo z čoho vyberať. Distribúcia len v Japonsku a konkurencia, ktorá mala už farebnú grafiku, napísali jasný ortieľ.

Nintendo GameBoy Advance (Jún 2001)

História launch titulov: časť piata
Veľmi očakávaný launch Nintendo podporilo neuveriteľnými sedemnástimi titulmi, medzi ktorými figurovali perly ako Castlevania: Circle of Moon, Earthworm Jim, F-Zero: Maximum Velocity, Pitfall: The Mayan Adventure, Rayman Advance alebo Super Mario Advance. Samé legendy a system sellery.

Nie je preto prekvapením, že Advance šiel na dračku po celom svete a bolo šuma fuk, aký hardvér konzola obsahuje, pretože softvér predával viac než dobre. K 31.12.2008 je avizovaných 81,44 milióna predaných jednotiek (obsahuje už aj GB Advance SP a GB Micro). Nintendo proste vie predávať. 
 
Nokia N-Gage (Október 2003)

História launch titulov: časť piata
Presvedčme hráčov na mobilnú konzolu s telefónom. Nápad Nokie nebol zlý, no prevedenie samotné bolo horšie. Sedem štartovacích titulov mohol byť dobrý začiatok. Tomb Raider: Scion, geniálny logický rýchlik Puyo Pop, Pandemonium bolo úspechom už na PS1 a PC alebo taký SonicN, ktorý bol totožný s GB Advanced verziou.

O zániku rozhodla určite cena, ktorá bola takmer dvojnásobná v porovnaní s GameBoy SP, tiež veľká miera pirátstva a malá ponuka titulov oproti konkurencii. Taktiež ovládanie nesedelo, pretože bolo viacej telefónové ako konzolové (a v neposlednom rade rozhodla aj ergonómia a komfort pri vymieňaní kariet s hrami, pozn Junker).

Nintendo DS (November 2004)

História launch titulov: časť piata
Že blesk neudrie dva krát na to isté miesto? Vada zariadenia určeného na prechod ponad vodu (chyba lávky). Dizajn odkukaný z Donkey Kong Multi Screen Game and Watch (1982) a dotykový displej navrch. 17 štartovacích titulov a opäť mnoho potenciálnych killer aplikácií. Super Mario 64 DS, Spider-Man 2, Asphalt Urban GT (automobilová arkáda), Rayman 2 či Pokémon Dash boli len zlomkom. Nový prístup (1 displej + 1 dotykový) si žiadal nové hry a tých sa DS-ku dostávalo.

Predával sa nie na kilá, ale na tony, viac ako IKEA papuče a Kotbular s hranolkami dokopy. Najrýchlejšie sa predávaný handheld všetkých čias a najviac predávaný hardvér za jeden mesiac, to sú prvenstvá DS-ka, ktorý sa v dnešných dňoch dočkáva už tretej revízie.

Sony PlayStation Portable (December 2004)

História launch titulov: časť piata
Gigantický technologický náskok oproti konkurencii, veľký LCD displej, podpora UMD formátu, absolutórium vo videu, audiu a filmoch. Zázrak vedy. Tak by sa dalo opísať v skratke PSP. Sony si samozrejme poistilo aj štartovací balík hier a nad WipEout Pure, Ridge Racerom, či MediEvil Resurection všetci len neveriacky krútili hlavami. PS2-ka o veľkosti krabičky čokolády mala brutálny výkon, no stačilo by od Sony len prosté ohlásenie, že na PSP vyjde nový Metal Gear Acid a viac nebolo fanúšikom treba.

Bombový nástup však opadol a dnes, aj keď sa PSP ešte celkom slušne predáva, pomaly strácajú firmy záujem pre platformu niečo vyvíjať z dôvodu veľkého pirátstva. Sony však tiež naoko ako keby na svoje dieťa zanevrela a platforma tak pomaly, ale isto zomiera (predčasné súdy, súčasný stav síce k tomu nabáda, ale skutočnosť je predsalen iná, pozn. Junker). Ešte pár mesiacov takéhoto stavu a PSP môže ísť tam, kam chodia štvorpercentní s lubrikantom. 
 
Gizmondo (Marec 2005)

História launch titulov: časť piata
Do roka a do dňa. Toto príslovie takmer platí pre Gizmondo. Launch v marci 2005 a ukončenie z dôvodu bankrotu vo februári 2006. Jeho prednosťou voči iným handheldom bolo zabudované GPS a GRPS. Fathammer Classics Pack bola puzlle hra a uzrela svetlo sveta ako prvá. Vypustenie v USA sprevádzali ešte hry Gizmondo Motocross, Classic Compendium 1 a 2 (opäť puzzle), Point of Destruction, čo bola klasika na Commodore 64 známa pod menom POD, Sticky Balls (tento krát akčné puzzle), TrailBlazer (opäť klasika z 8-bitov) a Toy Golf (mini golf medzi hračkami).

Jediné známejšie a novšie boli akurát Richard Burns Rally a SSX3. Lineup hier bol mizerný, konzola tiež a dobré hry počas jedného roka ani nestihli vyjsť. V konkurencii DS a PSP bola aj tak šanca na úspech minimálna.

Súboje o exkluzivity a vývojárov zaručených herných sérií bude nepochybne prebiehať aj v ďalších generáciách konzol a handheldov. Finančné výsledky síce ukazujú, že pre mnohé firmy je ekonomicky prijateľnejšie vytvárať multiplatfomné hry, no ak sa nájde dostatok financií na zaplatenie exkluzivity, aj keď niekedy len časovo obmedzenej, môže jeden z rivalov strhnúť pozornosť na seba a svoj produkt. Pre nás hráčov je firemná rivalita konzolových firiem len prínosom a taktiež je isté, že pokiaľ budú na smetisku minimálne dvaja kohúti, tak pre (nás) zástancov tej či onej strany budú tie (naše) launch tituly a série oveľa lepšie, než na druhej strane barikády.


napísal fendi 3.4.2009
Páči sa mi!
HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ PIATA


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29447)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk