PROTOTYPE VS. INFAMOUS |
PROTOTYPE VS. INFAMOUS |
Alex Mercer vs. Cole McGrath. Mutácia vs. elektrina. Prototype vs. inFamous. Keby sa proti sebe do ringu postavili títo dvaja páni, kto z nich by po šiestom kole víťazoslávne zdvihol ruky nad hlavu? Obe porovnávané hry majú spoločných niekoľko základných atribútov, využité sú však úplne iným spôsobom.
Hrdinovia a príbeh
Ani Alex, ani Cole spočiatku vôbec netušia, čo sa im stalo a ako k tomu vlastne došlo. V prípade Prototype sa o udalostiach dozvedáme spätne, pričom k poskladaniu celej mozaiky nám slúžia informácie „vycucnuté“ z hláv skonzumovaných protivníkov. Rovnako záhadne pôsobí príbeh z inFamous, ktorý je ale rozprávaný klasickou formou. Pozadie vykresľujú satelitné nahrávky poukrývané po celom meste. V jednom i druhom prípade sme pred (resp. po) záverečnými titulkami svedkami dejového zvratu, no treba povedať, že úplne poodkrytie inFamous je ďaleko pôsobivejšie.
K tomu si treba pripočítať ďalší nezanedbateľný fakt nahrávajúci do karát Coleovi. Morálne rozhodnutia. Zatiaľ čo Prototype vám aspoň okrajovo ponúka možnosť občas sa v bojoch pridať na jednu či druhú stranu konfliktu, inFamous zachádza oveľa ďalej. Karmické rozhodnutia (zabiť či zachrániť, pomôcť či poškodiť) sú na dennom poriadku. Majú nemalý vplyv nielen na vývoj deja, ale tiež na odomykanie schopností hrdinu. V konečnom dôsledku sa všetky tieto faktory pretavia do znovuhrateľnosti – u Prototype je to otázka, u inFamous takmer povinnosť. Vyskúšať si všetky diabolské (alebo tie „anjelské“) sily je jednoducho silná motivácia.
Víťaz: Cole
Stav na kolá: 1:0
Superschopnosti
Postaviť proti sebe do ringu schopnosť mutácie a elektriny môže na prvý pohľad vyznieť ako nezmysel. Alex dokáže meniť svoje končatiny na niekoľko spôsobov, rýchlosť jeho behu je doslova závratná, dokáže plachtiť vo vzduchu, preberať podoby skonzumovaných ľudí, postupne odomyká rôzne útočné kombá, vylepšuje svoje zdravie i odolnosť. Je toho skutočne dosť, niekedy možno až príliš a o nejakom rovnomernom využívaní schopností nemôže byť ani reči.
Naproti tomu Cole zdanlivo disponuje „len“ schopnosťou ovládať elektrický prúd. Pod povrchom sa však ukrýva hlbší a prepracovanejší systém, než by sa mohlo zdať. Áno, základné skilly Cola sú iba akousi obdobou klasických zbraní – základná (elektrická) pištoľ, (elektrický) granátomet, (elektrický) raketomet atď. Lenže ako napredujete v hre, Cole sa rovnako ako Alex naučí plachtiť vo vzduchu, dokáže liečiť zranených obyvateľov mesta (iste nemusím vysvetľovať, aký to má vplyv na jeho karmu) alebo z nich naopak vysávať životnú silu, elektrické putá si poradia so zatknutými zločincami, zbrane (navádzanie rakiet, samozatýkacie granáty...) i samotná postava (vyššia odolnosť) sa vylepšujú.
Víťaz: nerozhodne
Stav na kolá: 2:1
Zbrane, autá, vojenská technika
Superhrdinovia sú superhdinovia aj vďaka tomu, že nepotrebujú zbrane, nepoužívajú autá a už vôbec nie sú odkázaní na vrtuľníky (teda ako ktorí). Lenže nám hráčom sa to páči. Páči sa nám, ak môže vliezť do tanku a rozstrieľať nepriateľov na cucky, páči sa nám, ak môžeme vo vrtuľníku terorizovať mesto navádzanými raketami. Cole nemá vodičák ani zbrojný pas, Alex síce tiež nevie ovládať klasické civilné autá, no vojenská technika ani zbrane mu nerobia žiadne problémy. Lietanie vo vrtuľníkoch je proste cool a preto:
Víťaz: Alex
Stav na kolá: 2:2
Možnosti mesta
Horizontálny pohyb zvládajú Pán Mutant aj Pán Elektrika najčastejšie behom, biologicky upravené svaly umožňujú Alexovi rýchlejší šprint a automatické preskakovanie prekážok. Nesmieme zabudnúť ani na presuny v technike, hlavne spomínané vrtuľníky dokážu značne urýchliť cestovanie. V opačnom rohu ringu si Cole vypomáha grindovaním po koľajniciach a elektrických kábloch naťahaných po celom meste. Tento spôsob dopravy je originálny, no nie vždy sa tak dá dostať kam potrebujete.
Zásadný rozdiel prichádza pri vertikálnom pohybe. Už sme si povedali, že obaja hrdinovia čiastočné lietanie, resp. skôr môžeme hovoriť o plachtení vo vzduchu. Aby mohli odniekiaľ skočiť a plachtiť, musia sa tam najprv dostať. Prototype využíva schopnosť behania po kolmých stenách, t.j. rovnako ako Alex beží po ceste, môže behať aj po stene mrakodrapu. Tento pohyb je rýchly a jednoduchý. Cole na to ide rafinovanejšie. Jeho parkour kúsky sa dajú porovnať s tými v Assassin's Creed, šplhanie po každej jednej stene je zážitkom, Cole v absolútne plynulých animačných prechodoch využíva okenné rámy, výstupky, klimatizácie, rúry a bilboardy.
Obyvatelia v New Yorku (Prototype) nie sú bohvieako inteligentní ani sa nesnažia pôsobiť iným, než vyplňovacím dojmom. Uvidíte ich bojovať s mutantami, alebo utekať pred militantnými jednotkami a to je všetko. Naproti tomu ľudia z Empire City okrem toho, že svojom prítomnosťou vyplňujú ulice, dokresľujú vierohodnú kulisu herného sveta. Ak sa k nim budete správať dobre, na stenách sa začnú zobrazovať vaše plagáty, ľudia si vás na uliciach začnú fotiť, kričať na vás, povzbudzovať vás. V prípade, že niekde natrafia na zraneného, dobehnú k vám a pokúsia sa vás presvedčiť, aby ste mu pomohli.
Víťaz: nerozhodne
Stav na kolá: 3:3
Vedľajšie misie
Hodnotiť zábavnosť hlavných a vedľajších misií je skutočne veľmi subjektívny počin. Zhodneme sa, že v oboch prípadoch sa ku koncu hry už nápady opakujú a bočné questy upadajú do mierneho stereotypu. Celkovo však (stále hovoríme o mojom subjektívnom pocite) misie v inFamous ponúkajú väčšiu variabilitu, viac zábavy a občas aj niekoľko možností riešenia (dobro vs. zlo). Aby som bol konkrétny, Cole aj Alex milujú závody na čas po vopred stanovej trati. Alex okrem toho rád ničí a zabíja, preberá identity, pomáha v ozbrojených prestrelkách. Cole má rovnaké agresívne chúťky, no nájde si aj čas na pózovanie pre fotografa, odprevádzanie väzňov, vyhľadávanie signálov nedávno zomretých ľudí, ničenie bezpečnostných kamier na budovách, získavanie stratených medicínskych zásob a podobne.
Pripomeňme ešte možnosť zbierania roztrúsených artefaktov. V Prototype zbierate dva typy „guličiek“ (exp body a tipy ku hraniu) a zisťujete pozadie príbehu konzumáciou konkrétnych ľudí. inFamous v rovnakej oblasti zaujme škrečkovaním modrých úlomkov (zvyšovanie schopnosti akumulovať elektrinu). Poloha týchto fragmentov je približne zobrazovaná na radare, čo značne zjednodušuje ich hľadanie. Obdobou ľudských myslí sú satelitné vysielače, ktoré taktiež po nájdení osvetlia určitú časť príbehu.
Technické spracovanie