PROTOTYPE VS. INFAMOUS

PROTOTYPE VS. INFAMOUS

Dve superhrdinské akcie v jednom ringu. Fight!

Článok

Alex Mercer vs. Cole McGrath. Mutácia vs. elektrina. Prototype vs. inFamous. Keby sa proti sebe do ringu postavili títo dvaja páni, kto z nich by po šiestom kole víťazoslávne zdvihol ruky nad hlavu? Obe porovnávané hry majú spoločných niekoľko základných atribútov, využité sú však úplne iným spôsobom.

Hrdinovia a príbeh

Ani Alex, ani Cole spočiatku vôbec netušia, čo sa im stalo a ako k tomu vlastne došlo. V prípade Prototype sa o udalostiach dozvedáme spätne, pričom k poskladaniu celej mozaiky nám slúžia informácie „vycucnuté“ z hláv skonzumovaných protivníkov. Rovnako záhadne pôsobí príbeh z inFamous, ktorý je ale rozprávaný klasickou formou. Pozadie vykresľujú satelitné nahrávky poukrývané po celom meste. V jednom i druhom prípade sme pred (resp. po) záverečnými titulkami svedkami dejového zvratu, no treba povedať, že úplne poodkrytie inFamous je ďaleko pôsobivejšie.

K tomu si treba pripočítať ďalší nezanedbateľný fakt nahrávajúci do karát Coleovi. Morálne rozhodnutia. Zatiaľ čo Prototype vám aspoň okrajovo ponúka možnosť občas sa v bojoch pridať na jednu či druhú stranu konfliktu, inFamous zachádza oveľa ďalej. Karmické rozhodnutia (zabiť či zachrániť, pomôcť či poškodiť) sú na dennom poriadku. Majú nemalý vplyv nielen na vývoj deja, ale tiež na odomykanie schopností hrdinu. V konečnom dôsledku sa všetky tieto faktory pretavia do znovuhrateľnosti – u Prototype je to otázka, u inFamous takmer povinnosť. Vyskúšať si všetky diabolské (alebo tie „anjelské“) sily je jednoducho silná motivácia.

Víťaz: Cole
Stav na kolá: 1:0



Superschopnosti

Postaviť proti sebe do ringu schopnosť mutácie a elektriny môže na prvý pohľad vyznieť ako nezmysel. Alex dokáže meniť svoje končatiny na niekoľko spôsobov, rýchlosť jeho behu je doslova závratná, dokáže plachtiť vo vzduchu, preberať podoby skonzumovaných ľudí, postupne odomyká rôzne útočné kombá, vylepšuje svoje zdravie i odolnosť. Je toho skutočne dosť, niekedy možno až príliš a o nejakom rovnomernom využívaní schopností nemôže byť ani reči.

Naproti tomu Cole zdanlivo disponuje „len“ schopnosťou ovládať elektrický prúd. Pod povrchom sa však ukrýva hlbší a prepracovanejší systém, než by sa mohlo zdať. Áno, základné skilly Cola sú iba akousi obdobou klasických zbraní – základná (elektrická) pištoľ, (elektrický) granátomet, (elektrický) raketomet atď. Lenže ako napredujete v hre, Cole sa rovnako ako Alex naučí plachtiť vo vzduchu, dokáže liečiť zranených obyvateľov mesta (iste nemusím vysvetľovať, aký to má vplyv na jeho karmu) alebo z nich naopak vysávať životnú silu, elektrické putá si poradia so zatknutými zločincami, zbrane (navádzanie rakiet, samozatýkacie granáty...) i samotná postava (vyššia odolnosť) sa vylepšujú.

Víťaz: nerozhodne
Stav na kolá: 2:1

Zbrane, autá, vojenská technika

Superhrdinovia sú superhdinovia aj vďaka tomu, že nepotrebujú zbrane, nepoužívajú autá a už vôbec nie sú odkázaní na vrtuľníky (teda ako ktorí). Lenže nám hráčom sa to páči. Páči sa nám, ak môže vliezť do tanku a rozstrieľať nepriateľov na cucky, páči sa nám, ak môžeme vo vrtuľníku terorizovať mesto navádzanými raketami. Cole nemá vodičák ani zbrojný pas, Alex síce tiež nevie ovládať klasické civilné autá, no vojenská technika ani zbrane mu nerobia žiadne problémy. Lietanie vo vrtuľníkoch je proste cool a preto:

Víťaz: Alex
Stav na kolá: 2:2

Možnosti mesta

Horizontálny pohyb zvládajú Pán Mutant aj Pán Elektrika najčastejšie behom, biologicky upravené svaly umožňujú Alexovi rýchlejší šprint a automatické preskakovanie prekážok. Nesmieme zabudnúť ani na presuny v technike, hlavne spomínané vrtuľníky dokážu značne urýchliť cestovanie. V opačnom rohu ringu si Cole vypomáha grindovaním po koľajniciach a elektrických kábloch naťahaných po celom meste. Tento spôsob dopravy je originálny, no nie vždy sa tak dá dostať kam potrebujete.


Zásadný rozdiel prichádza pri vertikálnom pohybe. Už sme si povedali, že obaja hrdinovia čiastočné lietanie, resp. skôr môžeme hovoriť o plachtení vo vzduchu. Aby mohli odniekiaľ skočiť a plachtiť, musia sa tam najprv dostať. Prototype využíva schopnosť behania po kolmých stenách, t.j. rovnako ako Alex beží po ceste, môže behať aj po stene mrakodrapu. Tento pohyb je rýchly a jednoduchý. Cole na to ide rafinovanejšie. Jeho parkour kúsky sa dajú porovnať s tými v Assassin's Creed, šplhanie po každej jednej stene je zážitkom, Cole v absolútne plynulých animačných prechodoch využíva okenné rámy, výstupky, klimatizácie, rúry a bilboardy. 

Obyvatelia v New Yorku (Prototype) nie sú bohvieako inteligentní ani sa nesnažia pôsobiť iným, než vyplňovacím dojmom. Uvidíte ich bojovať s mutantami, alebo utekať pred militantnými jednotkami a to je všetko. Naproti tomu ľudia z Empire City okrem toho, že svojom prítomnosťou vyplňujú ulice, dokresľujú vierohodnú kulisu  herného sveta. Ak sa k nim budete správať dobre, na stenách sa začnú zobrazovať vaše plagáty, ľudia si vás na uliciach začnú fotiť, kričať na vás, povzbudzovať vás. V prípade, že niekde natrafia na zraneného, dobehnú k vám a pokúsia sa vás presvedčiť, aby ste mu pomohli. 

Víťaz: nerozhodne
Stav na kolá: 3:3

Vedľajšie misie

Hodnotiť zábavnosť hlavných a vedľajších misií je skutočne veľmi subjektívny počin. Zhodneme sa, že v oboch prípadoch sa ku koncu hry už nápady opakujú a bočné questy upadajú do mierneho stereotypu. Celkovo však (stále hovoríme o mojom subjektívnom pocite) misie v inFamous ponúkajú väčšiu variabilitu, viac zábavy a občas aj niekoľko možností riešenia (dobro vs. zlo). Aby som bol konkrétny, Cole aj Alex milujú závody na čas po vopred stanovej trati. Alex okrem toho rád ničí a zabíja, preberá identity, pomáha v ozbrojených prestrelkách. Cole má rovnaké agresívne chúťky, no nájde si aj čas na pózovanie pre fotografa, odprevádzanie väzňov, vyhľadávanie signálov nedávno zomretých ľudí, ničenie bezpečnostných kamier na budovách, získavanie stratených medicínskych zásob a podobne.

Pripomeňme ešte možnosť zbierania roztrúsených artefaktov. V Prototype zbierate dva typy „guličiek“ (exp body a tipy ku hraniu) a zisťujete pozadie príbehu konzumáciou konkrétnych ľudí.  inFamous v rovnakej oblasti zaujme škrečkovaním modrých úlomkov (zvyšovanie schopnosti akumulovať elektrinu). Poloha týchto fragmentov je približne zobrazovaná na radare, čo značne zjednodušuje ich hľadanie. Obdobou ľudských myslí sú satelitné vysielače, ktoré taktiež po nájdení osvetlia určitú časť príbehu. 

Víťaz: Cole
Stav na kolá: 4:3
 
 

Technické spracovanie

Tu Cole zasahuje súperovi tvrdý pravý hák a na chvíľu posiela do bezvedomia. Rozdiel v grafike je, keď nie celkom priepastný, tak naozaj veľmi veľký. Obidva tituly vykresľujú naraz veľkú plochu, vďaka rýchlejšiemu tempu hry si však Prorotype pomáha slabými textúrami i detailmi objektov. Na jednej strane to je logické, keď po stenách beháte a nemusíte po nich poctivo ručkovať, nepotrebujete také detaily. Lenže keď si hneď po Prototype zahráte inFamous, bohatosť vizuálneho kabátika je hneď to prvé, čo vám udrie do očí. Budovy vykreslené do najmenších detailov, strechy s kopou anténok, zariadení, klimatizácií, obrovských svietiacich bilboardov, modely postáv, autá na uliciach, nepriatelia, post process efekty - to všetko má na výsledný dojem veľký vplyv.

Alex sa z úderu spamätáva a aspoň v malej miere ho vracia hudbou a zvukmi; hlavne hudba v inFamous takmer neexistuje. Škoda, lebo tých pár motívov, ktoré sa občas z reprákov ozvú, by sa dali veľmi pekne rozviesť.

Víťaz: Cole
Stav na kolá: 5:3

Finálny verdikt rozhodcov

Stačí si spočítať body a výsledok je jasný. inFamous je lepšia hra ako Prototype. Jej exkluzivita pre PS3 však znamená menší komerčný úspech i menšie povedomie medzi gamermi v našich končinách, kde hrá prím stále PC platforma. Nemožno však povedať, že „porazaný“ Prototype je zlou, alebo nebodaj úplne nepodarenou hrou. Určite má svoje čaro vďaka explozívnej akcii a bohatým mutačným skillom jej hlavného hrdinu.

Tretí hráč na pieskovisku

Z opodiaľ sa na oboch superhrdinov pozerá ešte ďalší adept hodný vášho záujmu. Nedisponuje síce žiadnymi nadprirodzenými schopnosťami, no v rukách drží naozaj mocné kladivo (odporu). Hra Red Faction: Guerilla nie je založená na mutácii, ani využívaní elektriny, no napriek tomu sa jedná o výbornú hru s otvoreným svetom, so širokou ponukou zbraní, ovládateľných vozidiel, zaujímavým upgradovacím systémom, hlavnými a bočnými misiami a všetkými ostatnými atribútmi, ktoré žiadnemu „GTA klonu“ jednoducho nesmú chýbať. Navyše oproti konkurencii prináša dva nezanedbateľné plusy: masívnu deštrukciu a rôznorodý multiplayer. Viac o hre sa dozviete z našej recenzie.

napísal je2ry 23.6.2009
Páči sa mi!
PROTOTYPE VS. INFAMOUS


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29485)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk