INFAMOUS |
INFAMOUS |
Je to mesto ako ktorékoľvek iné. Neóny oblizujú fasády, blikajú a stroboskopicky smerom do ulíc vysielajú lákavé signály. Ovzduším sa nesie vôňa vyprážaných jedál, ľudia ich spokojne konzumujú na lavičkách. Vodotrysk vo fontáne odfukuje, na veľkoplošných reklamách beží večerné spravodajstvo a za oknami zastrenými závesmi sa deje, kto vie čo. Je to mesto, v ktorom nik ani len netušil, odkiaľ to príde.
Budete mu vládnuť, alebo si ho zotročíte?
Delí vás od toho len tlačítko ŠTART. Jedným pohybom palca posielam polovicu mesta do horúcich pekiel. Žiadne menu. Iba záblesk. A po ňom tlaková vlna vzdúvajúca sa ako balón praskajúci v ohlušujúcej explózii, ktorá zrovná so zemou niekoľko blokov. Čisté zlo a v jeho centre som ja, čoby hrdina inFAMOUS.
Bombastický úvod (doslova) otvára novú kapitolu štúdia Sucker Punch. Od tvorcov skvelej trilógie detsky pôsobiacich behačiek Sly Cooper je krok smerom k dospeláckej tematike zasadenej do prostredia bojového poľa mestských akcií veľmi odvážny. Nie je však všetko GTA, čo má mesto rozdelené na tri nezávislé ostrovy. Empire City slúži vám, je takým malým-veľkým ihriskom, ktoré sa prispôsobuje a reaguje na vašu prítomnosť bez toho, aby ste si ho museli kupovať prijímaním úloh z telefónnych búdiek a dílovaním drog z lowridera.
Tradičná schematickosť napredovania s odomykaním území, cestovaním za misiami a vedľajšími úlohami je dôverne známa, no o mestskej akcii nemožno hovoriť. InFAMOUS má korene hlboko zapustené v klasických akčných adventúrach, dokonca v niektorých momentoch si pripadáte ako vo futuristickom Uncharted či Tomb Raider. Hranie je osobnejšie, týka sa priamo vás, točí sa okolo vás a rozhodnutia nerobí za vás hrdina, ale vy sami! Vy ste superhrdina a toto je vaše mesto, vaša hra.
Nie všetko, čo dobré, nemôže byť zlé a naopak. Linka medzi dobrými a zlými skutkami takmer neexistuje, prekročiť na jednu alebo druhú stranu je vecou morálnych rozhodnutí, ktoré v žiadnom prípade nie sú čiernobiele. Od samého počiatku vás obyvatelia Empire City ovplyvnení pirátskym vysielaním a televíznym spravodajstvom považujú za teroristu, ktorý je zodpovedný za výbuch, ktorý sa postaral o to, že je mesto v karanténe a ulicami otriasa zločin.
Cole však do epicentra doručil balíček s bombou, bol to on, ktorý ju aktivoval, bol to on, kto ako jediný prežil a zobudil sa s nadprirodzenou schopnosťou manipulovať s elektrinou. Jeho neochota pomáhať rozbesnenému davu hádzajúceho doňho kameňmi je pochopiteľná. Ale keď zistí, že z mesta nie je cesty von, musí sa spoliehať na tých pár priateľov, ktorí mu ešte ako tak veria a chrániť ich za každú cenu. Prežitie je teda závislé od morálnych rozhodnutí, ktoré inklinujú skôr k výberu medzi menším a väčším zlom.
Podelíte sa o zhodené zásoby potravín z lietadla, alebo vystrašíte hladných ľudí elektrickým výbojom a budete mať žalúdok plný na niekoľko týždňov? Nie že by nejako hlad priamo ovplyvňoval gameplay, ale o tom nemôžete vedieť, pretože sa rozhodnúť musíte skôr, než niečo vykonáte. Krásnym príkladom menšieho/väčšieho zla je oznámenie elektrikárovi v podzemí, že jeho žena už nie je rukojemníkom, ale že hnije niekde v zadnej uličke. Môžete sa takýmto spôsobom dostať ku generátoru, alebo ho upražíte a pošlete ho za jeho milovanou. Výsledok bude ten istý, ale karma z vás okamžite spraví lepšieho alebo horšieho (anti)hrdinu.
Ako sa vy chováte k mestu, taký bude postoj mestu k vám. Vaše dobré skutky okamžite zmení presvedčenie obyvateľov a tí vás na oplátku budú oslavovať. Oslobodenie jednotlivých častí od nepriateľov (každý ostrov má iný typ) sa pretaví do upratovania, osláv a ľudia na uliciach vás budú zdraviť menom. Vyčistíte nemocnicu od Reaperov a ak padnete počas misie, tak sa zobudíte na lôžku. Ak je vám milšia zákernosť a sebeckosť, pripravte sa na problémy s políciou, nadávky a vešanie plagátov s vašou diabolskou podobizňou.
Originálny zbraňový arzenál
Karma priamo vplýva aj na váš výzor a superschopnosti. Ak ste zlí, pokožka Colea vybledne, jeho šaty sú čoraz špinavšie a elektrické výboje sa zafarbia na karmínovo-červenú. Naopak, ak sekáte dobrotu, žiarite čistotou a vašou farbou bude modrá. Autorom sa podarilo lišiacky zamaskovať v hrách tradične používané zbrane do superschopností. Cole sa postupne naučí levitovať, chrániť štítom, oživovať padlých civilov, kradnúť z nich energiu a k základnému vrhaniu elektriny (pištoľ), pribudnú granáty, možnosť lepšie zamerať (sniperka), vrhať mimoriadne účinné výboje (raketomet), vypustiť súvislý prúd energie (samopal).
Každá zo síl má tri stupne upgradov a má odlišný účinok podľa aktuálnej Karmy. Modrým granátom sa rozširuje rádius výbuchu, červené sa trieštia na tri a neskôr na päť menších, modrý základný výboj po upgrade preskakuje na blízko stojacich nepriateľov a elektrizuje všetko kovové, červený k tomu pridáva ešte explozívny efekt. Schopnosti medzi sebou je možné kombinovať a vytvárať tzv. Stunty. Nepriateľa môžete elektrickou vlnou vyhodiť do vzduchu, spomaliť si čas sniperkou a doraziť ho headshotom, kým ešte plachtí. Alebo ho vo vzduchu uzemniť poriadnym úderom. Súbojov na blízko si však veľmi neužijete pri obtiažnosti Hard. Nepriatelia sú vo všeobecnosti mimoriadne presní, dostrelia ďalej než vy a útočia výhradne v skupinkách.
Napríklad v úvodnej vedľajšej misii za zloducha máte spôsobiť čo najviac škôd na verejnom majetku, čo pritiahne pozornosť ozbrojených jednotiek policajtov. Bez granátov proti presile nemáte takmer šancu a to dokonca aj vtedy, ak sa snažíte páliť zo strechy. Po ich získaní je to už iná káva, v explóziách okolo idúcich a zaparkovaných áut nachádzajú muži zákona istú smrť. Výmenu statusu hrdinu za zloducha a naopak neodporúčame, skúsenostných bodov za splnené misie nebude toľko, aby ste ku koncu mali všetky sily (aj dobré aj zlé) upgradované na maximum.
Skejtovanie na kábloch
Herná náplň úloh inFAMOUS mieša bežné útočné/obranné misie so zaujímavým ničením lietajúcich špionážnych sond, cez prenasledovanie vrtuľníkov, až po škriabanie sa na vežu postavenú z odpadkov. Okrem príbehových, ktoré sú pospájané špičkovými komiksovými 2D kolážami posúvajúcimi príbeh vpred, hra aplikuje zaujímavú mechaniku obsadzovania (čistenia) štvrtí na vedľajšie, nepovinné úlohy, ktoré zahrňujú hľadanie odpočúvacích zariadení na budovách, ochranu (zničenie) sprievodu protestantov, aktiváciu satelitov alebo hľadanie skrytých balíčkov, prípadne vraždu na zákazku.
Plnením vedľajších úloh vlastne oslobodzujete mesto od pliagy, čo je mimoriadne dôležité pri presune z jedného miesta na druhé. Čisté mesto padne vhod, ak vypadne elektrina a vy si nemáte kde doplniť energiu, čo znamená, že po ceste k cieľu sa nemôžete brániť. Inak si ju (aj život) dopĺňate pri každom zdroji, či je to už auto, stĺp, klimatizačná jednotka, svetelná reklama alebo chudák civil.
Ako sa človek, ktorý nemôže sadnúť do auta, presúva v meste? Jednoducho! Skejtuje po kábloch vysokého vedenia alebo vo vysokých rýchlostiach grinduje koľajnice. Ide o jeden z najoriginálnejších spôsobov dopravy v hrách. Je mimoriadne efektný, rýchly a dostane vás všade. Keďže sa budete pohybovať výhradne na strechách, budovy sú na strategických miestach prepojené vedením a každý jeden ostrov má funkčnú nadzemku (najskôr ju však musíte opraviť).
Cole nevie len manipulovať s elektrinou, ale aj vyškriabať sa na všetko, čo vidíte. Vylezie na každú budovu, stĺp, sochu, strom, nosník, zachytí sa na lavičke, rímsach, parapetoch, výklenkoch, potrubí, billboardoch, dokonca sa vie postaviť aj na porcelán na stĺpe vysokého vedenia! Prakticky neexistuje miesto, kam sa nemôžete vyškriabať, doplachtiť, doskočiť. Altair bledne závisťou. Má to však jeden háčik, systém interakcie nevie čítať vaše myšlienky a občas zaštrajkuje, namiesto skoku zo strechy sa Cole zachytí na jej kraji, nepreskočí lavičku, ale sa na ňu postaví, pri L-kovom profile budovy nemusí skákať vždy smerom kolmo hore, ale môže sa chytiť ríny v bezprostrednej blízkosti.
Empire City je moje
Architektúra ostrovného mesta vychádza zo superschopností Colea, štvrte sú postavené tak, aby ste sa nenudili a nebehali zbytočne po uliciach. Nízke tehlové domy sa tu miešajú s výškovými modernými budovami a dominantami ako väznica, spomínaná veža z odpadkov, parkmi, námestiami s fontánami, chudobnou časťou a dokmi. Jednoliaty dizajn evokuje silnú podobnosť všetkých štvrtí, no orientácia v prostredí je okamžitá, dohľadnosť vysoká a minimapa funguje jednotku.
Grafika inFAMOUS by si však zaslúžila antialiasing na zakrytie niektorých zubatých okrajov, inak je svižná, detailná. K prepadom frameratu dochádza vo vypätých chvíľach, keď vyhodíte do vzduchu benzínku alebo desať áut naraz. Dobrou vizitkou pre Sucker Punch nie je odfláknutý frontend, menu so silami a mapa by si zaslúžili lepšie spracovanieť. Po zvukovej stránke hra exceluje, DTS zvuk je čistý, bohatý a soundtrack netradične tvorí mix ambientu s ruchmi a kovovými samplami, čo inFAMOUS dodáva pravý mestský feeling.
Sucker Punch sa podarilo s inFAMOUS trafiť klinec po hlavičke. Dokázali vytvoriť konkurencie schopnú superhrdinskú akciu, ktorá sa medzi žánrovými kolegami nestratí vďaka originálnemu, fungujúcemu systému Karma a ovplyvňovaniu okolia vašimi činmi. Vďaka nemu vás hra prinúti, aby ste šokujúci záver zočili dvakrát, splnili všetky misie a pozbierali všetky bonusové predmety po dohraní, keď už tak pekne vyskakujú na radare. A to len tak hociktorá hra nedokáže.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
NATHAN DRAKE
4.1.2010
Sucker Punch. Firma, ktorá ma na svedomí jednu z najznámejších behačiek na PS2, Sly Cooper. Mňa o...prečítať celé
|
8.5
ISAAC CLARK
6.9.2009
Dokážete si predstaviť svoj život bez elektriny? V súčasnosti už vôbec nepremýšľame, ako by existova...prečítať celé
|
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Sucker Punch Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|