MOKRÉ HRY

MOKRÉ HRY

Tri skupenstvá, jeden element

Článok

Aj hry môžu byť meteosenzitívne. Nejde teraz o dynamickú zmenu počasia, ovplyvňovanie vlastností vozovky súvislou vrstvou ľadu ani používanie prírodných efektov na posilnenie katarzie v úplnom závere. Nie, voda je pre nás nevyhnutnou súčasťou života a vodou sa polievali dievčatá v pondelok.

Pôvodne sa Mokré hry nemali vzťahovať na Veľkú noc. Téma o vode bola predom venovaná dvom zásadným hrám mesiaca február – Heavy Rain a Bioshock 2. Obe sú z iného súdku, no napriek žánrovej odlišnosti ich spája práve element, ktorý sa podpisuje pod budovanie atmosféry. Povedzme si na rovinu, Bioshock by nemohol fungovať na pevnine a beznádejnú atmosféru hľadania syna by asi ťažko doplnili slnečné lúče.

Voda nie je nič výnimočné, berieme ju ako samozrejmosť už od ranej tvorby na 8-bitoch. Nás však nezaujíma žiadna história, prvé použitie vody ani jej korektné spracovanie na úrovni presného prepočítavania vĺn búšiacich do trupu lodí. Od River Raid, Froggera, Tomb Raidera, až po úžasné pláže v Crysis. Voda tu vždy bola, je a aj bude. Zo zoznamu množiacich kanditátov v zozname Mokrých hier sme postupne škrtali, ŠKRTALI a selektovali. Vyhodili sme prechádzku so samopalom v ruke vo Far Cry, nezabudnuteľné kvapky vody na prilbe a červené brzdové svetlo vo zvírenej vodnej hmle v F1, detekciu dinosaurov podľa mokrých stôp v Dino Crisis, cestovanie loďou vo Wind Waker, únik pred tsunami v Disaster: Day of Crisis.

Výber sme ešte pritvrdili, zbohom sme dali aj Ecco the Doplhin, Silent Hunter a zo športových hier sme volili iba jedného kandidáta na základe najdramatickejšieho momentu. Hokejisti prepáčia, ale ľad sa stále nedá prelomiť reťazovkou a loviť za modrou ryby. Vodný element nás nezaujímal ani ako kúzlo, ani ako logická hádanka. Taká vodná mágia je v každom druhom RPG a ak nejde vyslovene o tekutý stav, tak sa metajú mrazivé/ľadové kúzla. A tie sú tiež z vody. Ignorované boli aj všetky hasičské hry, pretože skôr ako voda, je v nich dominantný práve oheň, proti ktorému bojujete.

Aby to nebolo také jednoduché, tak sme sa zamerali iba na tituly, kde voda zásadným spôsobom ovplyvňuje nielen atmosféru, ale aj samotnú hrateľnosť postavenú na tomto prvku. A to prosím pekne po väčšinu hracej doby. Toto bolo skutočne tvrdý oriešok a testom pamäte. Nakoniec sme vylovili dolu popisované kúsky. Nejde o žiadnu Top 5, uber desiatku, sedem statočných, super tucet či neohrozenú trojku. Vybrali sme tie, ktoré si zaslúžia byť spomenuté, berte však v úvahu, že ide o náš výber.

Voda tvorí 71 % zemského povrchu, je základnou a nevyhnutnou súčasťou pre život, za normálnych okolnosti je bezfarebná, číra, bez zápachu, vyskytuje sa v troch základných skupenstvách: kvapalnom, plynnom a pevnom. Voda ochladí motory, je dobrá na čistenie, do ostrekovačov, zahasí oheň, môže pri nadmernej konzumácii zabiť. Bez vody by nasledovné nemohli existovať:

Blade Runner

Mokré hry
Dodnes si pamätám, ako partia kamarátov omylom navštívila v kine projekciu Blade Runner. A po nej z rozčarovaním pomenovali Scottovu snímku za najväčší komerčný hnoj. Mainstream. Im a kope ďalších uniká podstata filmu, že v ňom leje ako z konvy. A leje so zámerom. Kde to nedokáže monochromatický vizuál, tam to spraví zaručene temný kyslý dážď. Nemusíte stáť priamo na ulici, aby ste vedeli, že dážď tvorí atmosféru takým spôsobom ako v Heavy Rain. Bez neho by jednoducho stratil nielen snímok, ale aj hra svoju tvár. Radšej si ani nepredstavujte LA v roku 2019 zaliate slnkom a Deckarda ako u Číňana kupuje nanuk Battymu, lebo je teplo. V Blade Runner prší zámerne, aj v tej adventúre.

Bioshock [recenzia]

Mokré hry
Andrew Ryan z rovnakého dôvodu umiestnil Rapture na samé morské dno. Utiekal k hlbinám a nechal zrodiť novú spoločnosť, podivnú a pološialenú vďaka DNA experimentom. Utekal pred bohom tam hore a chcel sa ním stať tam dolu. Rovnoprávnosť však nevyšla a Bid Daddy musel ukončiť jeho neposlušnosť. Bioshock je na zozname nielen pre to, že sa týka aj jeho nasledovníka, ale aj z iného dôvodu. Aj vás zamrazilo, keď ste cez trup lietadla, ktoré prerazilo sklenenú spojovaciu chodbu, vchádzali do novej časti Rapture? Aj vás zamrazilo, keď ste si pomysleli, kedy už tie sklá prasknú a zaleje priestor voda? Nemusíte ďaleko chodiť po odpoveď, stane sa to až v dvojke. [viac o hre]

Cold Fear [recenzia]

Mokré hry
Dážď po druhýkrát. Áno, mohol tu byť za svoju úvodnú epizódu na tankeri Metal Gear Solid 2 a sledovanie vašej pozície strážami podľa mokrých stôp. Mokrý horor, ako sme kedysi dávno Cold Fear nazvali, je tu oprávnene. Zoberte tomuto žánru zvukový prejav a napätie sa vyparí ako ranná hmla. Zoberte dážď Cold Fear a stane sa z neho len obyčajná 3rd person akcia na lodi, ktorá sa hompáľa na rozbúrenom mori. Bičovanie paluby búrkou, ktorá vás môže odfúknuť do temného oceánu a neustála hrozba hryzenia do krku by tratili zo svojej šokujúcej nátury najviac. Kto sa nebojí zmoknúť, Cold Fear je výbornou alternatívou ešte aj dnes, aj The Thing, ktorá bola mladším kolegom vytlačená. Bohužiaľ.

Cryostasis [recenzia]

Mokré hry
„Zima ako v ruskom filme“ dokonale vystihuje atmosféru hororovej FPS odohrávajúcej sa na palube ľadoborca uväzneného niekde na severnom póle. Cryostasis ako jedna z mála hier využíva všetky tri skupenstvá vody nielen na kozmetické účely. A má naše sympatie aj za najkrajšiu snehovú búrku. Vypúšťanie vody z nádrží, uzatvorenie tlakových ventilov, odmrazenie miestností, odparenie námrazy sú druhoradé, no pritom životu prospešné. Kľúčom prežitia v Cryostasis je zvládnuť mrazivú klímu zohrievaním tela u rôznych tepelných zdrojov.

Fahrenheit [recenzia]

Mokré hry
Stúpajúcu výšku zrážok majú Fahrenheit a Heavy Rain spoločné. Vo Fahreheit však bol dôležitý ešte jeden údaj a ním bola klesajúca vonkajšia teplota naznačujúca blížiaci sa koniec sveta. Vŕzgajúci sneh pod nohami, poletujúce vločky a chumáče pary vystupujúce z úst a nosa môžu znieť romanticky, ale ak po svete pobehuje sériový vrah a vyberá si obete náhodne formou rituálu posadnutia, zabudnete aj na držanie sa za ruky. A keď mesto zaleje slnko, zakonzervované udusené ulice pod nánosmi snehu sa prebudia opäť k životu.

Hydrophobia [viac o hre]

Mokré hry
Najnovší kandidát, ktorý zatiaľ nevyšiel, pracuje s vodou asi najkreatívnejšie ako zvyšok vymenovaných. Voda sa tu stáva hlavným herným elementom, priateľom, spoločníkom, zbraňou, ale aj zlým pánom. Manipulovanie s tekutinami v potápajúcej sa zaoceánskej lodi bude nevyhnutné na prežitie. Zaplavovanie komôr, vypustenie paliva na hladinu a potom jeho vznietenie pre odstránenie živých prekážok, sú len zlomkom toho, čo vás čaká na palube Queen of the World.. Navyše hrdinka Kate trpí strachom z vody. Ako tam môže vôbec prežiť, mať presnú mušku a chladnú hlavu je záhadou.

Pipe Mania

Mokré hry
V žilách deduška z konca osemdesiatych rokov koluje sliz Flooz, ktorý sa prižmúrením oka môže považovať za nefalšovanú vodu, alebo lepšie povedané odpadovú vodu, keďže v Pipe Mania skladáte kúsky potrubia tak, aby ste splnili požiadavky daného levelu. Buďte zlým inštalatérom a sliz zaplaví obrazovku, zmarí sa hackovanie minihry v Bioshock a pod. Pipe Mania a základy tohto logického rýchlika sú už dnes natoľko prevarené, že pôvodný sliz musí byť krištáľovo čistý a pramenito osviežujúci.

Shaun White Snowboarding [recenzia]

Mokré hry
V športových hrách malo váhu moje slovo, sám snowboardujem a viem, aký stres chytá človeka, keď visí na stene, nevidí ani na krok a pod ním sa trhajú mikrolavíny. Mlieko nedokáže vstup Ubisoftu do vôd snowboardingu simulovať, ale vzrušenie z odtrhnutej lavíny, to áno! Síce ju do mesta z vrcholkov nedonesiete, ale ešte stále si môžete točiť indy a backside flip, pričom kamera jedným očkom v dolnom okraji necháva bublať sneh, ktorý vás pri strate rýchlosti zožerie. Na to, aby ste pocítili, že príroda je mocná, musíte však ísť von. Nečakajte, že Shaun White vám spred prahu odhádže sneh.

Super Mario Sunshine

Mokré hry
Obézny inštalatér nemá pokoja ani na dovolenke. Krátko po príchode na ostrov Isla Delfino je obvinený zo znečistenia a pošpinenia letného rezortu graffitami. Jeho úlohou, okrem zachránenia princeznej Peach, je práve čistenie, umývanie, drhnutie a leštenie sveta v tvare delfína do pôvodnej krásy. A tomu napomôže aj rozprašovač, pumpa skombinovaná s jetpackom FLUDD (Flash Liquidizing Ultra Dousing Device), naplnená ničím iným ako vodou. Tlak malej nádržky dokáže Maria vyniesť do výšok, pomôže pri zrýchľovaní, ale hlavne čistí prostredie. Maria musia zbožňovať v Greenpeace.

Mokré hry odštartovali sériu článkov, ktorými budeme dopĺňať vydania veľkých a zásadných titulov. Námatkovo nás napadajú brutálne hry alebo používanie baterky. Už viete, o aké pôjde?


napísal spacejunker 7.4.2010
Páči sa mi!
MOKRÉ HRY


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29348)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk