MICROSOFT - OTÁZKY ČITATEĽOV |
MICROSOFT - OTÁZKY ČITATEĽOV |
Je to už dobrý mesiac, čo sme sa vrátili z E3, bodkou za spravodajstvom a všetkými materiálmi, ktorými sme vás kŕmili posledných 30 dní, je rozhovor s Microsoftom, ktorý ste viac menej spravili vy. Vybrané otázky položené našimi čitateľmi sme papagájovali presne vo výške 10 360 m niekde na pol ceste medzi Grónskom a Islandom. Vonkajšia teplota – 54°C, vzdialenosť od E3 6309 km, cestovná rýchlosť 926 km/h, vedľa mňa sedí Marek Fedorov, zástupca Microsoftu.
Kedy bude konečne spustený Xbox Live na Slovensku?
Ako sme sa dozvedeli na E3, Slovensko je vyňaté ako jediné zo zoznamu európskych krajín, kde je Live dostupný. Dôvodom sú bližšie nešpecifikované technické problémy.
V susedných Čechách sa Live spúšťa, na Slovensku si naň budú musieť hráči počkať. Budeme sa to snažiť urýchliť tak, ako sa len bude dať.
Bude v nejakej forme lokalizovaný?
Bude lokalizovaný tak ako sa dá, no niektoré texty zostanú zatiaľ v angličtine.
Bude lokalizovaný aj Kinect?
Kinect ako samotný produkt bude lokalizovaný, o hrách zatiaľ nemám informácie.
Plánujete lokalizovať aj iné tituly okrem Fable III? Napríklad Halo Reach.
My by sme boli určite radi, keby boli lokalizované, ale záleží to od vývojárov, pretože Microsoft ich môže iba odporučiť. Zaleží to aj od trhov a konkrétnych titulov. Preto nebol lokalizovaný ani Alan Wake lokalizovaný, lokalizovať tak rozsiahlu hru a zložité texty kvôli nášmu trhu (myslím tým Českú Republiku a Slovensko) by bolo veľmi nákladné.
Všetko závisí od objemu textu v konkrétnej hre?
Jednak od objemu a potom od zložitosti textov. Napríklad Crackdown 2 je vybavený lokalizáciou vzhľadom na niekoľkonásobne nižší objem a náročnosť textu oproti spomínanému Alan Wakeovi.
Prečo je cena hier tak vysoká v pomere s našimi priemernými platmi?
Cena hier je nepomerne nižšia u nás ako v okolitých krajinách. Ako sme sa na letisku presvedčili, napríklad Alan Wake mal v Nemecku cenovku 69,90 EUR a u nás sa predávala limitovaná edícia v predobjednávkach za 35,90 EUR. Snažíme sa čo najviac priblížiť s cenami lokálnym podmienkam a robiť maximum pre to, aby sme s nimi oslovili čo najširšie publikum. Crackdown 2 bol v predobjednávkach za 39,90 EUR.
Prečo neplatia pre hry v Európe rovnaké pravidlá?
Ak sa bavíme čisto iba o Xbox Live, je to dané veľkosťou trhu a prioritami. Ak si porovnáme počet predaných kusov Xboxu v Nemecku, v susednom Maďarsku alebo Českej republike, tak počet predaných kusov na Slovensku v porovnaní s týmito krajinami zaostáva.
Môže napríklad za to, že Xbox Live nie je spustený na Slovensku, miera pirátstva?
Určite áno. Vzhľadom na ceny AAA titulov je neúmerne vysoká.
Ako plánujete bojovať proti pirátstvu ako takému?
Motiváciou, aby nemali ľudia dôvod siahnuť na nelegálnu kópiu. Uvádzali sme Halo ODST minulý rok v predobjednávkach za približne 24 EUR, Alan Wake limitovanú edíciu za 35,90 EUR. Ak to porovnáme s cenami v okolitých krajinách, tak sú mnohokrát aj o polovicu nižšie.
Ako hodnotíte spoluprácu s českými a slovenskými vývojármi Arcade hier?
Výborne, za všetkých by som spomenul hru Ancient Trader od Petra Leviusa, ktorá určite pobaví nadšencov obchodno-strategických hier. Veľmi odporúčam.
Je ťažké bojovať s presvedčením, že všetko čo sa pripojí k televízoru, je považované za PlayStation?
Náskok PlayStationu oproti Xbox 360 je na Slovensku väčší, celosvetovo je na tom inak, konkrétne v US vedie Xbox. Situácia sa však začína meniť už aj u nás a ľudia začínajú rozlišovať herné konzoly od viacerých výrobcov.
Prečo má Xbox viac predaných kusov oproti PlayStation 3, keď práve PlayStation má tak bohatú históriu platforiem a tak širokú základňu, ktorá z toho vyplýva?
Jednak je to preto, že má výborný Xbox Live, ďaleko väčšie portfólio hier, a určite aj lepšiu cenu.
Prečo sú balenia pre SK/CZ regióny oklieštené o kupóny s dodatočným obsahom?
Pretože u nás nie je Xbox Live. Je to jednoduché. To sa ale s príchodom Live bude meniť a pravdepodobne už koncom roka tieto kupóny nájdu hráči v baleniach s novými hrami.
Čo mi ponúkne viac Xbox oproti PC okrem predražených hier?
Nemyslím si, že by hry pre Xbox boli predražené, práve naopak. Často sa dostávajú pod cenu PC titulov, v prípade starších hier „Classics" aj výrazne pod ne. Rozdiel medzi PC a Xboxom je pre mňa hlavne v komforte hrania. Netreba nič inštalovať, optimalizovať, preinštalovávať, jednoducho si sadneš do kresla, alebo ľahneš do postele a hráš.
Čo oficiálne pijete v Microsofte?
Máme výbornú kávu, širokú ponuku sýtených a nesýtených minerálok a sladkých nápojov. Neoficiálne rum, Havanu, najlepšie 7-ročnú.
Ktoré hry momentálne považujete za špičkové a ktoré vás aktuálne zamestnávajú mimo
pracovných povinností?
Osobne mi imponuje stále Forza Motorsport 3, keďže pravidelne sú uvoľňované nové a nové balíky áut a stále sa bavím aj pri hraní s inými ľuďmi cez Live, konkrétne aj s tebou (ukazujúc na mňa). Najviac sa teším na Fable III, extrémne na Gears of War 3 a, samozrejme, na asi najväčšiu pecku Halo Reach.
Ďakujem za rozhovor.