PROJEKT KÁWIIČKA

PROJEKT KÁWIIČKA

Kam kráča Nintendo s novou konzolou?

Článok

Stačili štyri slová a kolotoč špekulácií sa roztočil snáď divokejšie, ako keď sa šuškalo o tablete od Apple. Nintendo chystá novú konzolu. A to nie hociakú, ak sa necháme uniesť, tak s podporou 1080p, dotykovým displejom, plnou kompatibilitou s knižnicou Wii a ak si k tomu pripočítate status lídra novej generácie, vychádza nám jedine ďalší predajný blockbuster. Dali sme hlavy dokopy a nazreli do krištáľovej gule a hľadali odpovede na otázky, aká bude nová konzola, čo dokáže a čím nás môže prekvapiť. O tom či sú správne, sa ukáže až na júnovej E3, kde má byť zariadenie s kódovým označením Project Café, predstavené.

Junker

Skúsme sa obzrieť najskôr späť o štyri-päť rokov späť. Nintendo DS a PSP sa bili o handheldové prvenstvo, mobilný sektor ani len netušil, že príde k explózii malých aplikácií, nikto nepovažoval iPhone za telefón a Wii bola rovnaká hlúposť ako založiť si profil na Facebooku. Späť do roku 2011. Motion gaming si adoptovali najväčší hráči na trhu a zvyšok sa ho snaží parodovať (Asus), Apple sa smeje a malé nezávislé tímy dostali takmer neobmedzené pole pôsobnosti, ako aj priestor, kde publikovať svoje, v garážach vytvorené hry. Strašiak – rozpočet AAA – bol zrazu vyliečený malými aplikáciami a nenáročnou zábavou, ktorá má osloviť skupinu (ne)hráčov, ktorú objavilo Nintendo.

Z pozície lídra – inovátora si nemôže dovoliť kopírovať ostatných, čo nasvedčujú správy o dotykovom displeji ako hlavnom ovládacom prvku. Ale vraví sa aj o tom, že nebude povinnou výbavou, čo budí obavy. Ohliadnuc od hardvérových špecifikácií a správ, že konzola bude výkonnejšia ako PS3 a Xbox360, je naivné si myslieť, že všetky firmy skočia po výkonnejšon hardvéri a hráči hromadne premigrujú, hlavne ak majú 20 - 30 titulov pre svoj systém. Nintendo na core hráčov zabúda a obávam sa, že ani s príchodom nového systému sa na tom nič zásadné nezmení.

Project Café za prvé nemusí byť kompatibilné s Wii, pretože cieľová skupina si nový systém nekúpi. Už jednu zaprášenú krabicu v skrini má, tak načo k nej pridávať ďalšiu. Áno, bol by to jednoduchší prechod, ale nie nevyhnutný, aj keď má podporovať Wiimote a celú knižnicu Wii titulov. 

Projekt Káwiička

 V prípade nového systému vsádzam na tri okruhy, ktoré má Nintendo zvládnuté, len ich potrebuje doladiť a rozšíriť. Tým prvým je sociálna sieť rozbehnutá v rámci 3DS, vymieňanie dát, zbieranie hrdinov z iných zariadení a vymetanie príšer v dungeonoch. Jednorazové zadávanie friend kódov na sledovanie toho, čo robia priatelia a aké hry hrajú, indikuje, že Nintendo sa chystá vstúpiť do online vôd. Ako vieme, spoločnosť je mimoriadne obozretná v prípade zdieľania obsahu, resp. priamej komunikácie, dúfajme, že si Project Cafe zachová možnosť priameho posielania správ a emailov ako tomu je u Wii.

Práve na to by bol ideálny touchscreen, ak bude v odnímateľnej forme a bude mať v sebe elektroniku, rôzne minihry a súčasti veľkých titulov by si hráči mohli brať na cesty. Vzhľadom na veľkosť 6" by to nebol problém. Baliť darčeky pre návštevníkov Animal Crossing, počítať peniaze alebo manažovať inventár už nemusí byť hudba budúcnosti. Práve touchscreen môže byť tým unikátnym zážitkom, ktorý Nintendo zatiaľ v každom hernom systéme od vydania DS prináša.

Pamätáte si, že by ste niekedy využili nástenku vo Wii na odkazy? Touchscreen na stole by bol oveľa praktickejší a ak by bolo možné ovládať celú konzolu bez nutnosti zapínať TV len dotykom, Nintendo by sa dostalo do obývačiek ako multimediálne centrum, čo je posledný okruh. Stremovanie obrazu do displeja je len zlomkom toho, čo môže v spojení s konzolou vytvoriť „tablet". Project Café má kombinovať tie najhorúcejšie komodity na trhu ako rýchlo sa rozpínajúci segment tabletov aj výkonný herný hardvér. Odtiaľ je to už len na skok k atraktivite mobilného hrania na vyššej úrovni s rafinovanejšími hernými mechanizmami a v kvalitnej grafike.

V prípade Nintenda nesmieme zabúdať ešte na jednu dôležitú vec, ak trafí klinec po hlavičke s novým herným systémom, definuje na minimálne tri-štyri roky, ako sa budú konzumovať hry. Lenže na to bude potrebovať aj podporu tretích strán, pretože bez nej zomrel GameCube a čoskoro pošle do dôchodku aj Wii.

Saver

Jednoducho Nintendo si uvedomilo, že nemôže zakysnúť na casual trhu, na ktorom už svoj potenciál vyčerpalo a tržby z neho klesajú závratným tempom. Firma sa potrebuje rýchlo dostať medzi ľudí, ktorí hry skutočne aj hrávajú. Potrebuje to spraviť rýchlo a jednoducho. Preto kopíruje architektúru Xboxu360, kde implementuje podobný procesor a podobný grafický čip, čo zaručí jednoduché porty, k tomu pridáva výkon, čo zaručí vyššiu vizuálnu kvalitu ako obe konkurenčné platformy a nakoniec pridáva aj bonus v podobe touchscreenového ovládača, ktorý bude hlavným ťahákom novej konzoly.

Touchscreenový prídavok ponúkne niečo naviac ako konkurencia a otvorí novú oblasť konzolových titulov kombinujúcich veľkú a malú obrazovku, ako aj inováciu a to displej reagujúci na váš dotyk. Konkurencia síce nespí a napríklad Xbox už pripája svoje mobily k hrám, ale Nintendo tu bude mať navrch podobne ako pri motion ovládaniach, keďže touchscreen bude priamo v ovládači a bude ho mať každý hráč, čo bude súvisieť aj s jeho masívnym využívaním pri tituloch.

Pri konzole ostáva priložené motion ovládanie a teda fanúškovia Wii budú môcť jednoducho prejsť na novú konzolu a rožšíriť si obzory, napríklad vymeniť Maria za GTA V.

Je to však len teória. Ako poznáme Nintendo a prístup k hardvéru, ľahko sa môže stať, že niektorú výkonovú časť poddimenzuje, aj keď voči 5 - 6 rokov starým konzolám by aj pri úplnom minime mali mať navrch a teoreticky 1080p pri 60 fps tam kde má konkurencia „len" 30 fps a menej by nemalo byť problémom dosiahnuť. 

Projekt Káwiička

Korec

Nintendo potrebuje vydať novú konzolu čisto z finančného hľadiska, ich cieľom určite nie je mať top výkonný stroj na trhu. Z korporátneho pohľadu dáva časový sled zmysel: až po nie najlepšom launchi 3DS sa zjavili prvé chýry o novinke. Nintendo povzbudené bestsellermi Wii a DS chce nasledovníka, aby nemuselo z roka na rok reportovať nižšie výnosy.

Čo to znamená pre hráčov? Novinka určite nebude mať príliš silný hardvér s hrubým výkonom ako PS3 pri svojom štarte. Nintendo vždy vyrába konzoly so ziskom – nie so stratou ako konkurenti. To znamená, že hardvér môže byť na úrovni PS3/X360 a možno trošku kvalitnejší vzhľadom na lepšiu cenu súčiastok za päť rokov. Rýchlejší procesor, lepšia grafika – no už nie podpora DirectX 11 či iných noviniek. Osobne neverím ani toľko proklamovanej podpore 1080p v každej hre, nový hardvér nebude zrejme taký silný, aby to utiahol. Nintendo sa rýchlo učí a vie, že s hrubým výkonom trh nezdoláte, stačí sa pozrieť na GameCube. Veľmi silná mašina – a vo svojej generácii posledná.

O učenlivosti Nintenda a to, že bude prvé v novej generácii, bolo tiež zrejmé vopred. Ako Microsoft ukázal v roku 2005, byť prvým sa počíta. Preto v čase skomierajúcich Wii predajov má pre Nintendo (a jeho čísla) zmysel začať najskôr. To, že stihne niečo zo súčasnej generácie môže byť výhoda – ale to najhoršie, čo nás môže stretnúť, bude dohoda s vydavateľmi na portovanie existujúcich HD hitov. Tento zbytočný krok môže umelo natiahnuť line-up a ponúknuť Assassin’s Creed na novinke, ale nedáva zmysel. Iná vec bude vývoj nových hier v súčasnej generácii, kde by mohlo aj Nintendo naskočiť – mať piaty Assassin’s Creed, tretí Dragon Age či HD Call of Duty v roku 2012. Možno aj nové Grand Theft Auto, hoci Rockstar ešte rokovania s Nintendom ani len nenaznačil.

Sila novej konzoly musí byť inde – v unikátnom zážitku, aký môže ponúknuť len Nintendo. Osobne si myslím, že ešte takmer nikto z nás netuší (zámerne), čo to bude. Obrázky ovládača s displejom môžu byť zámerná dezilúzia, aj keď streaming hier do akoby malých handheldov má zmysel pre multiplayer. Nintendo má zrejme na viac – až na E3 ukáže, v čom chce prekonať súperov ako Revolution v roku 2005. Za seba môžem povedať, že nechcem vidieť žiadne ďalšie nové periférie, pohybové hranie – no niečo úplne nové, na čo iba Japonci vedia prísť.

Otázne je, koľko môže také unikum vydržať. Pokiaľ to bude skutočne prelomový nápad, budú to 3-4 roky. Ak to bude iba evolúcia Wii, Nintendo si vytvorí dobrý priestor na roky 2012 až 2014, no potom začne úradovať konkurencia. A pretože Nintendo sa celkom smelo rozhodlo skrátiť túto generáciu, za túto drzosť môže pri absentujúcej revolúcii zaplatiť. Lebo bez nej nebude mať Sony i Microsoft dôvod riešiť novú konzolu skôr ako okolo roku 2014-15. A potom ich stroje vydržia opäť 8 až 10 rokov. Nie je dôvod teraz uvádzať novú konzolu iba kvôli hardvéru, aj keď milovníci PC tvrdia opak. Nintendo to tiež podľa mňa vie, preto bude chcieť zaujať inak.

Najväčší problém ale vidím v penetrácii. Wii dosiahlo parádny predaj za krátky čas – 86 miliónov za 4,5 roka je výborný výsledok. Ale obávam sa, že väčší nápad ako pohybové ovládanie kedysi v talóne asi chlapci z Kyota nemajú – a tým pádom novinka nemôže priniesť ešte vyššie predajné výsledky. Tu nepomôže ani kampaň v štýle „nasledovník Wii“, väčšina tejto cieľovej skupiny si novú konzolu nekúpi, rovnako ako si nekupuje nové hry na Wii. Bude to teda nesmierne ťažké – a osobne si myslím, že aj predaj bude nakoniec podobný ako pri porovnaní 3DS vs. DS. Nová konzola môže byť hit, ale väčší ako Wii asi nie. Čo neznamená, že pri paralelnej existencii štyroch konzol nedostane Nintendo presne toľko peňazí, koľko si naplánuje.

Projekt Káwiička


napísal spacejunker 31.5.2011
Páči sa mi!
PROJEKT KÁWIIČKA


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (31085)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk