O MINULOSTI A BUDÚCNOSTI LARY CROFT S MEAGAN MARIE |
O MINULOSTI A BUDÚCNOSTI LARY CROFT S MEAGAN MARIE |
Lara Croft je už viac ako dve dekády ikonou herného priemyslu. Za tú dobu nám predstavila mnoho svojich rozdielnych tvárí, pričom slávi úspech aj v súčasnosti s mladou Larou, ktorá sa postupne stáva tou hrdinkou, ktorú poznáme. A my vám dnes predstavíme ďalšiu tvár. Tvár, ktorá sa stará o hry a ich komunitu v rámci Crystal Dynamics, pričom má na starosti najmä sériu Tomb Raider - Meagan Marie.
Mohla by si sa nám predstaviť a priblížiť, aký je tvoj vzťah k Tomb Raider profesionálne aj osobne?
V súčasnosti pracujem ako Senior Community Manager - riadiaci pracovník pre komunitu v Crystal Dynamics a v podstate manažujem sériu Tomb Raider, vrátane hier, ktoré nie sú od Crystal Dynamics. Napríklad Lara Croft Relic Run či Lara Croft Go od Square Enix Montreal. Z osobného hľadiska som fanúšičkou už od prvej hry z roku 1996 a Lara bola pre mňa odjakživa nesmierne inšpiratívnou postavou. Podnecovala ma k tomu byť viac dobrodružná, viac cestovať, preto som nečakala, že by som raz dostala príležitosť s ňou pracovať. Milujem ten pocit, že niekoho, kto ma v mladosti tak inšpiroval, teraz môžem pomôcť tvarovať.
Keďže sa nemôžeme rozprávať o budúcich projektoch, poďme sa rozprávať o tých minulých. Séria Tomb Raider zažila zmenu príbehu počiatkom TR: Legend a jeden veľký reboot. Ako fanúšička si myslíš, že Lara potrebovala tieto zmeny?
Súhlasím, že už bol čas na reboot. Hrala som všetky diely a veľmi som si užila napríklad Underworld. Bola to hra s úžasnými prostrediami , pascami a hrobkami a mala som pocit, že toto je Tomb Raider. Ale do istej miery to podľa mňa bola situácia, kedy neviete, že niečo potrebujete, až kým to nedostanete. Takže v tej dobe som nemala pocit, že by Tomb Raider potreboval osviežiť. No v čase, kedy som pracovala pre magazín Game Informer, mi bol reboot predstavený a vysvetlený a vtedy som si povedala, že áno, toto dáva zmysel. Dovolí mi to spojiť sa s Larou na omnoho hlbšej úrovni. A preto som si tak užila tento reboot a toto dobrodružstvo s Larou. Kým v Legend sme mohli vidieť len malé flashbacky, teraz sme dostali možnosť prežiť Larino rozhodujúce dobrodružstvo, ktoré ju vydalo na cestu smerom k jej budúcnosti. Myslím, že ten zážitok prehĺbil moje spojenie s postavou.
Ako si myslíš že súčasný reboot ovplyvnil komunitu?
Určite máme teraz viac fanúšikov. Hra úspešne prilákala nové publikum. Tá hardcore komunita tu bola vždy, hrala všetky diely za posledných 20 rokov. Mali sme ľudí, ktorí boli iba všeobecne hráči a hovorili, že hrali 1,2,3, potom ich to prestalo baviť, vyskúšali Legend a znova ich nadšenie opadlo, takže sériu ochutnávali v priebehu rokov. A mnohí z nich sa vrátili práve vďaka rebootu. Novým fanúšikom dal zas perfektný podnet na vstup do série. Takže rozhodne rozšíril publikum, čo je naozaj skvelé. Je to jedna z tých vecí, ktoré ako správkyňa pre komunitu zdôrazňujem, že si nemusíte vyberať. Môžete milovať klasickú aj modernú Laru. Je zaujímavé vidieť fanúšikov prichádzať z rôznych vstupných bodov, no všetci zbožňujú Laru ako postavu.
Môžeš nám povedať, prečo ste sa rozhodli hry rozdeliť na dve série – Tomb Raider a Lara Croft?
Už po dokončení Underworld začal tím pracovať na reboote, no bol to malý tím ľudí a chceli popri tom vyskúšať ďalší experimentálny projekt. Takže sa rozhodli pre kooperatívnu hru na stiahnutie Lara Croft and the Guardian of Light. A bol to naozaj zaujímavý proces, keďže tento tím nikdy predtým nerobil kooperáciu ani hru na stiahnutie, malo to izometrický pohľad, takže Lara bola malinká postava v obrovských prostrediach. Tím to vyskúšal a nakoniec si hru zamiloval a aj keď vyzerala veľmi odlišne, veľmi dobre zapadla do univerza. Zároveň bola veľmi úspešná z hľadiska recenzií aj predajov. Takže keď debutoval reboot, boli sme trochu smutní, že sme práve vymysleli skvelú novú hru, a zároveň museli urobiť tvrdý reset série.
Po reboote však bolo očividné, že ľudia pochopili mladú Laru, a preto pre nás bolo jednoduchšie vrátiť sa k tomuto projektu. Po Guardian of Light mal tím kopu skvelých nápadov, chcel pokračovanie v Egypte. Po launchi v roku 2013 sme sa rozhodli dať druhému tímu možnosť urobiť ďalšiu hru.
Potom sme museli nájsť spôsob, ako dať jasne najavo, že sú to dve odlišné univerzá, a preto sme ich rozdelili na značky Tomb Raider a Lara Croft. Tomb Raider je AAA survival titul, veľmi naratívny a založený na mladej Lare a Lara Croft je v podstate hocičo, čo chceme robiť a je to veľmi nostalgické, trochu prehnané a zábavné. Pozriete sa na Lara Croft and the Temple of Osirs a je to kooperatívna hra pre štyroch hráčov, z toho dvaja sú egyptskí bohovia. Takže to nie je niečo, čo by priamo súviselo s Tomb Raider univerzom, ale má to naozaj zábavný a bombastický gameplay. Lara má duálne pištole, robí všetky tie saltá a akrobaciu. Má to veľkú hodnotu, pretože to dáva ľuďom ten nostalgický pocit. A fanúšikovia to chápu. Odprezentovali sme to čo najvýraznejšie a najzreteľnejšie a aj keď je tu stále trochu zmätok, väčšina ľudí chápe, že ponúkame odlišné typy zážitkov pre rôzne skupiny fanúšikov.
Myslíš si, že fanúšikovia týchto sérií sú odlišní? Pri Lara Croft hrách sa zameriavate na iné publikum?
Je tam veľký prienik. Hlavne u našich hardcore hráčov, ktorí hrajú hocičo spojené s Tomb Raider a páči sa im, že môžu dostať to najlepšie z oboch svetov. Ale v konečnom dôsledku sme chceli urobiť veľmi dobré hry. Nechceli sme niečo vydať len preto, aby to zaplnilo dieru.
Square Enix Montreal vydal hru Lara Croft Go a Apple ju zvolil za hru roka, čo veľa znamená s ohľadom na množstvo hier, ktoré v tom roku vyšli. Bola to hra z Lara Croft univerza, o ktorej si mnoho ľudí myslelo, že sme sa snažili zneužiť platformu. Pýtali sa, či je to vhodné. A je to vtipné, lebo to bolo také jednoduché, tú hru ste mohli hrať jedným ťahom a ťuknutím prstom a malo to veľmi blízko ku klasickému Tomb Raiderovi, dobre sa to hralo, malo to skvelú atmosféru, perfektne to zapadlo do univerza. Takže je pre nás skvelé, že sme dosiahli herné zážitky, ktoré fungujú v oboch univerzách.
A aby som odpovedala na pôvodnú otázku, nemyslím si, že fanúšikovia si vyberajú, alebo mali pocit, že si musia vybrať, pretože u oboch značiek sme sa snažili o čo najvyššiu kvalitu a je to celé o tom, na čo máte práve chuť. Či sa chcete vrhnúť do hlbokého príbehu, alebo chcete ísť do akčného dobrodružstva. A zistili sme, že ľudia chcú oboje v závislosti na tom, akú majú náladu.
Dopredu odpovedáš na všetky moje otázky.
(smiech) Mohla by som rozprávať donekonečna.
Práve som sa chcela spýtať na Lara Croft Go a ako vidíš budúcnosť tejto hry.
Tím v Square Enix Montreal je taký skvelý a vynaliezavý. Je to menší tím a robí tieto naozaj skvelé a zmysluplné zážitky pre mobily. Napríklad pri príležitosti 20. výročia vydal menšiu expanziu s extra obsahom ako ďalší Larin model a Croft Manor. Veľmi sa mi na týchto vývojároch páči, že sú otvorení voči rôznym easter eggom a chcú čo najviac zužitkovať z toho nostalgického faktora. Napríklad využili zvukové efekty z pôvodných hier. Keď sa Lara vyšplhá, tak urobí tú známu stojku, ktorá nemá žiadne praktické využitie, ale radi ste ju robili, lebo je strašne štýlová. Pridali outfity a veľa cool obsahu a urobili nádhernú prácu, ktorou zapojili fanúšikov do univerza.
Spolu s rebootom sa zmenila aj osobnosť Lary. Ako by sa mal jej charakter ďalej vyvíjať? Budú potrebné ďalšie zmeny?
Spolu s Larou môžete postupne dospieť a vidieť všetky tie zmeny. V Tomb Raider bola Lara ešte neskúsená študentka, ktorá chcela urobiť dieru do sveta, chcela ísť na svoju prvú veľkú expedíciu a vyriešiť záhadu ostrova. Možno bola aj trochu naivná a veľmi sa tešila na dobrodružstvo, do ktorého sa vrhla. A nakoniec skončila v hroznej situácii, ktorá sa jej vymkla z rúk. Stroskotala, bola sama, stratila blízkych ľudí a mala o sebe pochybnosti. V istom momente plakala a nevedela, či to zvládne, potrebovala niekoho, kto by jej pomohol. A to môže pôsobiť ako veľmi anti-Lara Croft.
No na klasických hrách je zaujímavé, že ste nikdy Laru nevideli inak ako ťažkú suverénku. Naskytol sa vám pohľad na vrchol jej kariéry, na život, ktorý žila a milovala a nezažili ste tie zlé chvíle, ktoré určite niekedy mala. Všetci sme ľudia, zažívame vrcholy a pády. Mne osobne sa veľmi páčilo, že sa vyplnili tie prázdne miesta, ktoré ukázali, ako sa stala Lara takou suverénkou.
Takže to nebude 1:1 s klasickou Larou, nepôjde o úplne rovnaké dobrodružstvá. Môžeme dať nejaké easter eggy a priniesť vtipné momenty z minulosti, ale Lara nepôjde hľadať dýku Xian z Tomb Raider II. To je niečo, čo je prežité a je to minulosť. Ale viem, že sa hra bude ďalej vyvíjať a bude mať bližšie k postave, s ktorou sa fanúšikovia identifikovali. Pretože v konečnom dôsledku to, vďaka čomu je Lara skvelá, tam stále je. Je neuveriteľne inteligentná, ambiciózna, odhodlaná, je fyzicky a emocionálne veľmi silná. V Rise of The Tomb Raider môžete vidieť, že sa na ostrove veľa naučila. Veľmi sa mi páči, že sa vracia jej sarkazmus a páči sa mi aj to, že je namyslená. Myslím si, že klasická Lara občas nerobila najmúdrejšie rozhodnutia kvôli svojej tvrdohlavosti. A v Rise of The Tomb Raider sa Lara stále dostáva do nebezpečenstva, pretože urobí hocičo, aby odhalila pravdu. Niekedy dostane seba aj priateľov do problémov, niekedy ani neviem, či robí dobré rozhodnutia, ale to sa mi na nej páči - robí chyby a postupne sa učí.
Poďme sa porozprávať o komunite. Poznáš nejaké slovenské Tomb Raider fankluby?
Nemyslím, že máte nejaké fanúšikovské stránky, aj keď jedna je pre Čechov a Slovákov. Zastupuje obidve krajiny, ale sídli v Českej republike. Viem že máme zopár veľkých fanúšikov zo Slovenska, ktorí z času na čas chodia na Gamescom a eventy v Čechách. Jeden z nich teraz študuje v Kanade, aby pracoval v hernom priemysle, čo je super. Niekoľkokrát sme sa s ním stretli na eventoch a inšpirovalo ho to k tomu ísť študovať a snaží sa dostať do herného biznisu. Ale nikdy som na Slovensku nebola, rada by som niekedy prišla.
Kde by si najbližšie chcela Laru vyslať?
Je ťažké na to odpovedať, pretože vždy, keď niečo poviem, ľudia si to môžu interpretovať ako fakt, takže nerada špekulujem. Ako fanúšik by som ju rada videla na miestach, ktoré budú pre ňu predstavovať ešte väčšiu výzvu a kde spozná viac historických vrstiev a starovekých kultúr. To je niečo, čo ste mohli vidieť v reboote. Ostrov bol síce trochu obmedzený, ale bolo to úmyselné rozhodnutie, pretože keď sme chceli rozprávať intímny a emocionálny príbeh o osobnom rozvoji, bolo dôležité, aby sa to odohrávalo na ohraničenom priestore. Potom v Rise of The Tomb Raider ste ju videli v Sýrii a na Sibíri, kde boli rôzne lokality, klíma, hory, geotermálne údolia a veľa zaujímavých vecí. Boli tam zahrnuté aj historické vrstvy, byzantská, mongolská kultúra a toho všetkého by som chcela v budúcnosti vidieť viac. To je už maximum, čo môžem povedať bez toho, aby som sa dostala do problémov (smiech).
Čo si myslíš o novom Tomb Raider filme?
Veľmi sa naň teším. Alicia Vikander je úžasná a talentovaná herečka. A páči sa mi fakt, že podobne ako Angelina Jolie je to oscarová herečka, ktorá sa dala na úlohu Lary Croft. Je cool vidieť, že tieto herečky, ktoré stvárňujú hlboké a vážne úlohy, sú tiež ochotné prijať zábavné popkultúrne postavy v akčných filmoch. Myslím, že jej zručnosti veľmi pomôžu tejto novej verzii Lary.
Aj výber režiséra je skvelý. Roar Uthaug nie je hollywoodsky režisér, ale natočil úžasné snímky v Nórsku. Jeho najnovší film Vlna bol vlastne o malej dedine, ktorú postihlo cunami po zrútení horského priesmyku v nórskom fjorde. A robí skvelú prácu, pretože prináša veľký akčný príbeh o prežití, ale sústreďuje sa na ľudí. Je to o rodine, o tom, že sa musíme starať jeden o druhého a ukazuje intímne emocionálne momenty v bizarnej situácii, ktorú si vieme ťažko predstaviť. A mám pocit, že to by mohol preniesť do Tomb Raider filmu.
Aké boli doterajšie reakcie komunity na film?
Myslím si, že veľa ľudí sa teší. Alicia bola trochu čierny kôň, nikto ani nevedel, že sa zúčastnila konkurzu na tento film. Takže ľudia boli prekvapení, ale mnohí z nich si myslia, že je skvelou voľbou pre Laru z reboot univerza. Keď boli zverejnené prvé zábery, ľudia boli nadšení. A vždy sú ľudia, ktorí musia každý detail porovnávať. Mnohí ju preto porovnávajú s Angelinou Jolie, pričom to nie je veľmi férové, pretože tie filmy sú výrazne odlišné. Staré filmy predstavovali tú prehnanú akčnú stránku série a milovala som ich. Nie všetci Tomb Raider fanúšikovia ich mali radi, ale ja áno. Boli zábavné. Ale je to ako porovnávať jablká s pomarančmi, je to veľmi odlišné, ale myslím si, že ľudia si to užijú. Ja už sa nemôžem dočkať.
Viem, že sa zameriavaš na Tomb Raider, ale keďže pracuješ pre Crystal Dynamics, nemyslíš si, že by podobný reboot mohol pomôcť aj sérii Legacy of Kain?
(smiech) Vydali sme stanovisko, že nepracujeme na Legacy of Kain projekte a ver mi, že ako správkyne pre komunitu sa ma to pýtajú často. Je fantastické, že je stále toľko fanúšikov tejto série, no v súčasnosti nemáme žiadne konkrétne plány. Práve teraz sme veľmi nadšení z Avengers projektu a budeme sa sústreďovať na naše silné projekty, ako je Tomb Raider a ďalšie.
Ďakujem za rozhovor.