SLOVENSKÁ STOPA V BALDUR'S GATE 3 |
SLOVENSKÁ STOPA V BALDUR'S GATE 3 |
Vo svete pracuje veľa úspešných slovenských vývojárov a nie je to len v Česku, kde Ján Ilavský s partiou vytvorili Beat Saber a Marek Rosa zase Space Engineers a Good AI. Na The Last of Us Part II sa napríklad podieľala Mária Zborovská. Roman Pajdlhauser robil na The Division, práve on vás vydesil v Alien: Isolation a dokonca chvíľu pracoval aj na novej časti Commandos. Mišo Ivan dáva zase dušu postavám v League of Legends vďaka svojim konceptom. No a dnes vám predstavíme ďalšieho šikovného vývojára zo Slovenska, Martina Strapka, ktorý zakotvil v kanadskej pobočke Larian Studios, kde pracuje ako dizajnér systémov a jeho stopu môžete vidieť aj v očakávanej RPG Baldur’s Gate 3.
Mohol by si sa najskôr predstaviť našim čitateľom?
Volám sa Martin, ale keďže Martinov je na Slovensku veľa, mnohí známi a kamárati ma volajú mojou prezývkou Wryxo aj v reálnom živote. Som z Bratislavy a po tom, ako som vyštudoval teoretickú informatiku na Matfyze (FMFI univerzity Komenského), som pracoval pár rokov ako herný analytik a následne som odišiel pracovať pre kanadskú pobočku Larian Studios, kde aktuálne pôsobím ako Systems Designer pre Baldur’s Gate 3.
Vieme, že nám o Baldur’s Gate 3 nemôžeš veľa prezradiť, tak aspoň povedz, aká je tvoja úloha vo vývoji hry. Je v hre niektorá konkrétna oblasť, na ktorú sa v aktuálnej verzii môžu pozrieť hráči a vidieť v nej tvoju prácu?
Ako Systems Designer je mojou primárnou úlohou definovať mechaniky hry, ako sa správajú, ako do seba zapadajú a nájsť spôsob, ako adoptovať veci, ktoré dungeons and dragons definuje do našej hry tak, aby poskytla hráčom čo najlepší pôžitok z hrania.
Je jednoduché vidieť moju prácu v hre, keďže takmer všetky kúzla a akcie, ktoré hráčska postava dokáže v hre robiť, prešli v niektorom bode ich života mojimi rukami.
Ako si sa vlastne dostal do štúdia Larian?
Myslím, že som mal aj dosť šťastie. Po tom, ako som bol analytikom, som vedel, že chcem skončiť v nejakom štúdiu a priamo pracovať na hre. Niekoľko pokusov neskôr som oslovil Larian Studios, kde vo mne videli potenciál a rozhodli sa dať mi šancu ukázať sa.
Teraz pracuješ v svetoznámom štúdiu, predtým si pôsobil aj na Slovensku. V čom sú podľa teba najvýraznejšie rozdiely medzi herným biznisom na Slovensku a vo svete?
Nepracoval som priamo v žiadnom štúdiu na Slovensku, čiže je mi ťažko to porovnávať. Pre mňa najvýraznejší rozdiel je pracovať v tíme, kde nie je priamo dominantná jedna kultúra. Vďaka štúdiám po celom svete každý deň pracujem s ľuďmi z rôznych častí sveta, ktorí majú kompletne iný mindset ako ja a to ma fascinuje.
Sú na Slovensku ľudia a podmienky na to, aby napríklad aj tu vznikli hry na úrovni Divinity: Original Sin či Baldur’s Gate 3?
Osobne si myslím, že na Slovensku nemáme úplne podmienky na takéto rozsiahle tituly. Niežeby sme toho neboli schopní, ale všetky väčšie štúdiá u nás sa sústredia viac na mobilný market. Avšak nemyslím si, že treba chodiť až tak ďaleko ako do Belgicka alebo nebodaj do Kanady. Už v Česku a Poľsku sa dajú nájsť skvelé štúdiá, ktoré robia hry na úrovni Divinity: Original Sin 2 a Baldur’s Gate 3.
Na Slovensku je viac príkladov ako si aj ty, keď šikovní ľudia odišli do sveta a tam sa podieľajú na známych a obrovských hrách. Je to náročná cesta?
Než som sa dostal do Larianu, tiež som nad tým s hrôzou rozmýšľal, ako náročné bude sa dostať do známej firmy. Koniec koncov, aj keď sú zahraničné štúdiá veľké a plné skúsených vývojárov, stále uvítajú nových ľudí. Ak ste motivovaný a odhodlaný pracovať v tomto biznise, tak mnohé štúdia rady privítajú novú krv, ktorú si časom vychovávajú na skvelých developerov.
Ako si sa vlastne dostal do herného biznisu a čo ťa v ňom drží aj po niekoľkých rokoch?
Hry tvorím už od strednej školy, ale do herného biznisu som sa dostal až v momente, keď som absolvoval predmet o tvorbe hier na Matfyze, ktorý vedie Michal Ferko.
Tvorba hier ma baví a je to pre mňa splneným snom, avšak musel som si prejsť tým ťažkým obdobím, kedy som zistil, že tvorba hier a hranie hier sú dve veľmi odlišné veci. Tvorba hier je práca, náročná ako každá iná, a ak nemilujete, čo robíte, tak je náročné ostať dlhodobo motivovaný.
Vyštudoval si informatiku na Univerzite Komenského, neskôr si ale pôsobil aj ako lektor herného vývoja v rámci Hemisféry. Ako vnímaš situáciu vzdelávania v oblasti herného vývoja (formálneho aj neformálneho vzdelávania) na Slovensku?
Myslím si, že z hľadiska formálnej výučby dizajnu sa máme čo učiť od iných krajín.
Na druhú stranu, programy ako Hemisféra a Butterfly Effect sú skvelým spôsobom, ako uviesť mladých ľudí a ukázať im, ako vyzerá vývoj hier. Každá disciplína, či už art, dizajn alebo animácia, má spôsob, akým sa vyučuje, avšak často v praxi pracuje trochu inak a myslím si, že tieto programy sú skvelá príležitosť naučiť sa a zažiť si na vlastnej koži tieto rozdiely.
Aké sú základné predpoklady skúsenosti aj schopností na to, aby niekto naskočil do herného vývoja? Je štúdium oboru dostatočným predpokladom? A na druhú stranu, je vôbec nutné?
Myslím si, že jedna z najdôležitejších vedomostí je uvedomenie si, že herný vývoj je práca a nie hranie sa. To, že sa hrám veľa hier neznamená, že ma to bude baviť ich vyvíjanie (ale ani to neuškodí :) ).
Taktiež v dnešnej dobe úspešné hry nie sú niečo, čo môže byť vytvorené jedným človekom (výnimky existujú, ale je to veľmi, veľmi, veľmi nepravdepodobné), čiže treba byť pripravený pracovať v kolektíve a vedieť prijímať feedback na vašu prácu. Vysokoškolské štúdium veľmi pomáha poskytnúť dobrý základ týchto vlastností, z ktorého potom firmy vedia vybudovať skvelých developerov.
Čo ťa ďalej čaká v kariére? Vieš si predstaviť, že by si sa ešte v jej rámci vrátil na Slovensko a pracoval tu?
Osobne som človek, ktorý neplánuje príliš dopredu a skôr sa prispôsobuje tomu, ako sa svet vyvíja okolo neho. V Lariane som veľmi šťastný, baví ma to, čo robím, a Kanada nie je práve najhoršie miesto na bývanie :D.
Vrátiť sa na Slovensko zatiaľ neplánujem, práca na rozsiahlych hrách ako Baldur’s Gate 3 mi vyhovuje, a, bohužiaľ, ako som spomenul vyššie, na Slovensku práve nie je štúdio, ktoré by vyhovovalo mojej vízii.
Ďakujem za rozhovor.