ZHRNUTIE ROKA 2022 OD REDAKCIE |
ZHRNUTIE ROKA 2022 OD REDAKCIE |
Máme tu začiatok nového roka, a tak bilancujeme ten starý. Samozrejme, už tradične pripravujeme rebríček top titulov minulého roka podľa redakcie a kým príde, pozrite sa na názory členov Sector tímu. Jednotliví redaktori zhrnuli svoje skúsenosti a zážitky s hrami v uplynulých mesiacoch a prezradili, čo očakávajú od prichádzajúcich titulov v sezóne 2023.
Uni
Rok 2022 priniesol množstvo rôznorodých hier, medzi ktorými som síce nemal veľa favoritov, ale nakoniec som v ponuke našiel aj veľmi kvalitné tituly, ktoré som si naplno užil. V roku 2023 sa tiež nechám viac-menej prekvapiť tým, čo sa urodí. Ale zvedavý som napríklad na Company of Heroes 3 a Diablo IV - hoci ukážky hrateľnosti pokračovania ARPG od Blizzardu na mňa zatiaľ nijako mimoriadne nezapôsobili.
Taiven
Pamätihodný? Asi tak nejak by som zhrnul rok, ktorý otvoril pompézny Elden Ring a uzatváral grandiózny God of War: Ragnarök. Bol som tak nadšený nielen z množstva parádnych titulov, ktoré som si sám zrecenzoval, ale aj z množstva hier, ku ktorým som sa zatiaľ ešte stále nedostal. Vyleštené Lego Star Wars: The Skywalker Saga, brutálne Sifu, množstvo vymastených soulslike titulov, medzi ktoré sa zaradí určite aj slovenský Loot River a mnoho iných peciek ma nadchlo, no, samozrejme, nechýbalo aj zopár poriadnych sklamaní...ehm Do Not Open...ehm...Saints Row...
Vďaka môjmu prvému Gamescomu som si zároveň vyskúšal aj kvantum rozmanitých titulov, ktoré ma navnadili na svoje budúcoročné vydania. Aj preto už nedočkavo vykúkam po zaujímavom soulslike titule Flintlock: The Siege of Dawn a bravúrnom Lies of P či temnom slovanskom Gord a ďalšom kockatom rozšírení Minecraftového univerza. Dúfam, že aj všetky veľké značky ako blížiaci sa Assassin's Creed či legendárny Silent Hill naplnia moje nemalé očakávania a rovnako sa, dúfam, nenechá zahanbiť ani Jedi: Survivor a očakávaný Hogwards Legacy.
V skratke - je za nami rok preplnený kvalitnými hrami a ja iba dúfam, že tohtoročné nekonečné odklady sa s 2023-kou konečne ukľudnia. A kým ten nový rok plný ďalších (dúfajme) majstrovských diel dorazí, idem sa naďalej ponárať do môjho neustále rastúceho backlogu...
Pinkie
V roku 2022 som hral podstatne menej, ako by sa patrilo, avšak nemôžem jednoznačne napísať, že by ma to mrzelo, skôr naopak, predpokladám, že rok 2023 bude plodnejší, ale nemôžem si pomôcť, s výnimkou ďalšieho GTA mi stále chýba titul, na ktorý by som sa vyslovene tešil. Možno nová Zelda a uvidíme, ako dopadne Redfall, v zásade však naozaj platí, že očakávania mám veľmi nízke, čo však, samozrejme, zvyšuje pravdepodobnosť, že ma niečo príjemne prekvapí.
Jinxed
Keďže na hranie hier už nemám čas ako kedysi a môj prehľad herných projektov za tento rok nie je dostačujúci, sústredil som sa vo svojom výbere iba na tie, ktoré som reálne hral (okrem Scorn, tá hra vyzerá jednoducho úžasne). Aj keď môj výber možno nesadne každému a ja sám viem, že na jednotlivé miesta som hodil aj hry, ktoré mi nesadli… uznávam, že ich plusy majú čo ponúknuť do herného sveta a biznisu.
Prečo som dal na 1.miesto Fights In Tight Spaces? Mám v hre nahrané cez 200 hodín, skoro všetky achievy, grafický a herný štýl je pre mňa natoľko chytľavý, že hru neviem prestať hrať. Aj rok 2022 bol veľmi plodný pre indie hry a keďže som hráč 90-tych rokov, nedá mi nespomenúť hru Cultic. Samozrejme, nie je originálna, ale jej atmosféra a hrateľnosť ma preniesla do čias, keď som si hry viac cenil a užíval. Nemám v hľadáčiku konkrétne tituly, na ktoré sa teším v roku 2023, ale skôr sa nechám prekvapiť. Buď unikátnymi indie projektami, alebo AAA atmosférickými horormi.
Korec
Aj napriek odkladom to bol pomerne výživný rok, na ktorý sa rozhodne nedá sťažovať. Až by som povedal, že striedmejší počet noviniek bol lepší ako tradičný pretlak v poslednom štvrťroku - i keď december nebol nudný vďaka WoW: Dragonflight, Marvel's Midnight Suns, Need for Speed: Unbound či Crisis Core: FF7 Reunion.
Budúci rok vzhliadam primárne Final Fantasy XVI, už aby tu bol. Ale určite som zvedavý aj na novú Zeldu a čo má v talóne Nintendo. Vôbec netušíme, na čom robí kopa tímov pre Sony. A či sa už konečne rozvíri plejáda noviniek z Microsoft štúdií.
Z trendov som najviac zvedavý, či sa už naplno preklopíme do novej generácie (je možné, že PS4 a Xbox One už budú prichádzať o viac noviniek), či odklepnú odkúpenie Activisionu a teoreticky či vznikne konkurencia pre Game Pass. Inak čakám opäť raz rok zameraný viac na hry ako hardvér, okrem PS VR2 s jej ponukou.
Kordi
Rok 2022 priniesol množstvo kvalitných hier, s ktorými sme bez mihnutia oka mohli stráviť stovky hodín. A často sme to aj spravili. Tak ako pri minuloročnom resumé však akoby chýbala očakávaným blockbusterom iskra. Plameň, ktorý by tohtoročnú nádielku charakterizoval a mohli sme na nálož pohlcujúcej hrateľnosti spomínať roky.
Je to spôsobené aj tým, že „tých veľkých hier" je menej a je ťažšie zaujať stále náročné publikum. S pribúdajúcim vekom (to máme niektorí už fakt štvrtý krížik na krku...) nám už nestačí otvorený svet s miliónom generických úloh. Hoci to celé vyzerá skvele. Alebo recykláciu už odskúšaných nápadov, keďže minule to tak skvele fungovalo. Neviditeľný a ťažko opísateľný „wooow" efekt proste absentuje. Nič to však nemení na tom, že si na svoje prišiel milovník každého žánru.
Keďže si rád vychutnávam príbeh - a kašľať na lineárnosť - potešila ma posledná Syberia, podarené bolo aj Vertigo a nový Sherlock Holmes nezapadol prachom. Z originálnejších projektov to bol možno tak Stray, avšak nič také, z čoho by som padol na zadok. Niežeby tohtoročným hitovkám chýbala kvalita, ale atmosféra a pohltenie sa začalo vytrácať príliš skoro. Aspoň bol čas na oprášenie archívu a, samozrejme, samohanu s brakom od Playwayu.
Tanya
V roku 2022 sme po dlhej dobe pocítili, aké je to vrátiť sa k normálnemu životu a to často znamenalo aj menej izolácie a času na hry. Napriek tomu ma od reálneho života úspešne odpútal masívny svet Horizon: Forbidden West aj drobné hry s neskutočnou hĺbkou ako Stray.
Aj keď sme mali možnosť sa konečne vrátiť na Gamescom a ďalšie herné konferencie, na hrách a štúdiách sa podpísali neisté pandemické roky. Vývoj hier sa v množstve prípadov spomalil či úplne zmrazil a ja tak aj po troch rokoch stále čakám na tie isté tituly - Hogwarts: Legacy, Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 či Diablo IV. Okrem AAA zahraničných titulov ma však zaujíma, ako to bude vyzerať na domácej hernej scéne a verím, že nás slovenskí vývojári ešte milo prekvapia.
Ace
Posledné roky nám ukázali, že sa oplatí ísť opatrne na očakávania. Veď koľkokrát mohli čitatelia hlasovať za Hogwarts Legacy ako najočakávanejšiu hru? Už dvakrát a teraz to bude tretí raz. Takže s očakávaniami opatrne, som pripravený na sklamania, ale chcem si zahrať novú Zeldu, novú Forzu, nového Spider-Mana a snáď sa podarí dokončiť S.T.A.L.K.E.R.a a situácia vo svete sa zlepší.
Taktiež viem o niekoľkých zaujímavých projektoch zo Slovenska, ktoré sa budúci rok dočkajú vydania alebo aspoň ukážu verejnosti, takže som zvedavý, ako vypália.
Saver
Dúfajme, že po odkladovom roku 2022 sa už situácia v roku 2023 stabilizuje a veľké hry začnú už vychádzať. Veľa ich v minulom roku bolo odsunutých, ale objavili sa aj hitovky a aj nečakané prekvapenia, ako napríklad High on Life alebo Somerville.
Naplánované hry na tento rok už väčšinou poznáme, ale uvidíme, ktoré ešte budú ohlásené, respektíve potvrdené. Možno sa dočkáme aj ohlásenia GTA VI. Ale z nových hier bude zaujímavé sledovať, ako dopadne nový Jedi, Hogwarts Legacy, Atomic Heart, nový Assasin, ale aj to, čo vlastne ukáže RedFall a Starfield. Prípadne, ako sa vpred posunú Alan Wake 2 a Stalker 2.
Nakoniec vám v mene celej redakcie prajeme čo najlepší rozbeh roka 2023 a veľa dobrých - a hlavne dokončených a dobre optimalizovaných hier, čo v poslednej dobe, bohužiaľ, nie je samozrejmosťou.