WORKERS & RESOURCES: SOVIET REPUBLIC |
WORKERS & RESOURCES: SOVIET REPUBLIC |
Súdružky a súdruhovia! Je pred nami dlhá a bolestivá cesta, ale na jej konci čaká našu mladú socialistickú republiku víza lepších dní. Treba spoločne začať budovať hospodárstvo, priemysel, ale aj postarať sa o starých, chorých, deti, zabezpečiť kultúrne vyžitie, venovať sa športu i výskumu. Základom spoločnosti budú mozoľnaté ruky našich robotníkov a roľníkov a ich presvedčenie, že iba tvrdou prácou sa naplnia záväzky, ktoré sme si stanovili do najbližšej päťročnice.
Čitateľov Sectoru, ktorí zažili minulý režim, t.j. obdobie do roku 1989, asi nebude veľa. Možno o ňom niečo viete z rozprávania rodičov, z filmov či kníh. My si ho však aspoň čiastočne pamätáme, a tak je pre nás nostalgický podtón budovateľskej stratégie Workers & Resources: Soviet Republic o to viac lákavý. Pre tých ostatných: skúste porozmýšľať, ako by ste vystavali od základov napríklad Petržalku a keď je táto výzva pre vás zaujímavá, určite by ste mali zbystriť pozornosť.
Vo svojom základe je Workers socialistickou variáciou na známe tituly ako SimCity alebo Cities Skylines. Mnohé aspekty majú ale „Robotníci" spracované na ďaleko vyššej úrovni, resp. podľa uhla pohľadu - viac do hĺbky. Začnime pekne od hlavného menu, kde na vás čaká niekoľko možností ako s hrou začať. Okrem tutoriálu vás budú zrejme zaujímať najmä dve ďalšie položky - kampaň a voľná hra. Pri budovateľských stratégiách býva často problém, že náplňou hry je len voľné budovanie a zveľaďovanie mesta, ale Workes ponúka dve kampane s presne stanovenými podmienkami výhry, čiže na svoje si prídu aj na „misie” orientovaní hráči. Mimochodom, jeden z mapových podkladov režimu voľnej hry reprezentuje aj Slovensko, a tak si môžete celú našu republiku vybudovať nanovo, podľa seba.
Bez ohľadu na to, či si zvolíte kampaň alebo voľnú hru, dostávate sa pozície všemocného generálneho tajomníka komunistickej strany, ktorý rozhoduje doslova o všetkom. Zoberme si napríklad potraviny. Na dostatočne rozľahlej ploche krajiny postavíte polia, k ním prináležiace cesty, spracovateľské závody, depá pre nákladné automobily, nakúpite rôzne typy strojov. Pozbieranú úrodu odveziete do spracovateľského závodu a neskôr začnete s distribúciou potravín do obchodov.
Ešte dôležitejším faktorom pre blahobyt obyvateľov je alkohol. Znova - vyrobiť, distribuovať, zaistiť šťastie ľudí. Oceľ? Potrebujete vyťažiť rudu, spracovať ju, odviesť, uložiť, následne vyrobiť súčiastky. A takto môžeme pokračovať so všetkým. Hra ide skutočne do hĺbky, napríklad rozlišuje materiály podľa ich fyzickej štruktúry - pevné, sypké, tekuté a na každý druh potrebujete separátne typy budov.
Základom každej činnosti sú ľudia. Keďže každý z nich má v priemere počas dňa v sebe 4 promile, nebude im ani tak veľmi vadiť, že ich nasáčkujeme čo najviac do čo najškaredších bytoviek a iba pre 2 % triezvych obyvateľov (deti do troch rokov) musíme zabezpečiť športoviská, vzdelanie, kultúru, obchody, hasičov, požiarnikov, socialistickú propagandu a podobne.
Všetky budovy potrebujú prístup k elektrine, vode a kanalizácii a už len vybudovanie systému na spracovanie tekutého odpadu pozostávajúceho zo zberných nádrží, potrubí, čerpadiel, prečerpávajúcich staníc a čističiek je úloha na jednu päťročnicu. Pripočítajte k tomu ďalšiu infraštruktúru, cesty, chodníky, železnice, podchody, metro, autobusovú dopravu. Ozajstný raj pre city builderov. Veľmi zaujímavým herným prvkom je samotná výstavba objektov. V zásade totiž máte na výber dve úplne rozdielne možnosti. Buď postavíte celú budovu naraz (či už za ruble, alebo za imperialistické doláre), alebo musíte čakať, kým sa budova dokončí vďaka stavebnému depu, množstvu materiálu, ktoré musíte najprv vyrobiť a sile socialistického proletariátu.
Samostatnou a veľmi mohutnou kapitolou je budovanie komunikácií. Napríklad pri vlakoch je to až na úrovni „jednoúčelových” transport tycoon hier, kde vlak musíte vypraviť z depa, nalinkovať mu trate, nastaviť semafórovú sústavu, postarať sa o jeho tankovanie (ak nie je elektrický) atď.
Keďže sa nachádzame v odzdobí hlbokého socializmu, hra nemá implementovaný systém výplat ani daní. Ľudia dostávajú všetky služby „zadarmo” a peniaze je nutné zarábať inak, a to exportovaním najmä nerastných surovín, ale aj vyrobených produktov. Takmer akúkoľvek komoditu, vrátane elektriny, vozidiel alebo dokonca ľudí, je možné aj importovať z iných socialistických, ale i kapitalistických krajín, no nie je to najlacnejší špás. Čiže ak vybudujete sídlisko, ktorého obyvatelia sa dlhodobo sťažujú na nedostatok elektroniky, je možné ju dovážať, avšak podstatne lepšie a lacnejšie je zariadenia si vyrábať vo vlastnej réžii.
Súčasťou starostlivosti o občanov je aj veda a výskum, kde priemyselno-poľnohospodárske novinky sú v správe vysokých technických škôl, vývoj v oblasti zdravotníctva majú na starosti lekárske univerzity a propagandisticko- režimové výmysly má na starosti centrála komunistickej strany. Obyvatelia sú spokojní, keď majú čo jesť, piť (možno aj v opačnom poradí), majú prácu, školy a škôlky pre deti, zdravotnícku starostlivosť, pitnú vodu, kanalizáciu a možno trošku športového a kultúrneho vyžitia. Nedostatok niektorej služby má za následok rýchly pokles nálady a spokojnosti občanov. Pozor na týchto frflošov a nepriateľov režimu, ešteže naši kolegovia z tajnej polície si s nimi vedia poradiť...
Závan nostalgie pre skôr narodených prinášajú nielen dobové obrázky, socialistické heslá, ale i grafické spracovanie. Bytovky sú správne uniformné, hranaté a špinavé. Budovy ako keby z oka vypadli akémukoľvek Mestskému úradu alebo kultúrnemu domu v ľubovoľnom meste na Slovensku. Liazky, Trabanty, V-3S a Tatrovky v uliciach už len dokresľujú dobu 35 rokov dozadu.
Napriek najvyššej možnej snahe súdruhov z produkčno-programátorského tímu sa zaiste pod vplyvom škodlivých kapitalistických živlov nepodarilo odstrániť všetky nedostatky a nedorobky. Užívateľské rozhranie (používali sme oficiálny slovenský preklad) niekedy prekrýva texty cez iné texty, naopak niektoré veci sa veľmi zložito a ťažko hľadajú. Prečo napríklad výskum nie je na jednom mieste a je nutné klikať na samostatné budovy? Alebo iný príklad - skúste v menu hry zistiť, ako splatíte štátnu pôžičku.
Naopak, veľkým pozitívom a aj nástrojom zabezpečujúcim takmer neobmedzenú znovuhrateľnosť sú moderské nástroje a dodatočný obsah. V ponuke Steam Workshopu sa nachádza už takmer 10.000 položiek od rôznych zlepšovákov, nových vozidiel, budov, až po celé scenáre s kompletne odlišnými nastaveniami hry. Zároveň k hre stihlo pred pár dňami vyjsť aj DLC s podtitulom Biomes zameriavajúce sa na výstavbu miest v rôznych exotických biotopoch - púšť, trópy atď.
Workers by bola skvelá, komplexná mestsko-budovateľská stratégia aj bez zamerania sa na éru socializmu. Tento leitmotív vás nebude obťažovať, ani keď vám táto doba nič nehovorí a keď ste ho zažili na vlastnej koži aspoň chvíľočku, bude to pre vás o to zaujímavejšie. Navyše, za hrou stoja slovenskí junáci z 3Division a to je o dôvod viac titulu venovať náležitú pozornosť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Slovenské hry Slovenské hry Vývoj: 3Division / 3Division Štýl: Stratégia / Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|