ZHRNUTIE ROKA 2023 OD REDAKCIE |
ZHRNUTIE ROKA 2023 OD REDAKCIE |
Máme tu začiatok nového roka, a tak bilancujeme ten starý. Samozrejme, už tradične pripravujeme rebríček top titulov minulého roka podľa redakcie a kým príde, pozrite sa na názory členov Sector tímu. Jednotliví redaktori zhrnuli svoje skúsenosti a zážitky s hrami v uplynulých mesiacoch a prezradili, čo očakávajú od prichádzajúcich titulov v sezóne 2024.
Ak sa vám nechce čítať, zaujímavé hry posledného roka sa zhrnuli s jednotlivými redaktormi aj v podcaste:
Uni
Rok 2023 priniesol vcelku zaujímavé hry, ale nemal som veľa favoritov, na ktorých by som sa sústredil. O to príjemnejšie boli niektoré prekvapenia. Za mňa je najpozoruhodnejším kúskom Last Train Home. Českí vývojári odviedli skvelý kus práce a navyše sa sústredili na neokukanú, ale dôležitú tému.
Podobne to u mňa bude aj v nastávajúcom roku - nechám sa prekvapiť. A dúfam, že to budú prekvapenia skôr príjemné.
Possol
Posledný rok bol mimoriadne silný na vysokokvalitné tituly a bola to príjemná zmena. Okrem recenzovaných titulov, ku ktorým som hral aj niekoľko iných noviniek, medzi ktorými by som vyzdvihol predovšetkým druhého Alana Wakea, ktorý napriek tomu, že je známou značkou, tak sa autori nebáli ísť svojou vlastnou odvážnou cestou bez kompromisov. Občas som si až ťukal na čelo, čo všetko boli schopní spraviť. Druhou hrou, ktorá prišla ku koncu roku, je multiplayerovka The Finals, ktorá príjemne prekvapila - zničiteľné prostredie, zábavné herné pravidlá a neotrelá hrateľnosť. Tento rok sa zapíše zlatou niťou do histórie a môže sa počtom kvalitných titulov rovnať rokom 1998, 2007 a 2011. Množstvo nadpriemerných hier tak mohlo zapadnúť, zatiaľ čo v iných rokoch by udržali mediálnu a hráčsku pozornosť dlhšie.
Autor neznámy
Tento rok bol od ročníka 2020 za mňa jednoznačne najsilnejší a pár rokov to takto podľa mňa asi aj zostane. Krátko po sebe vyšli napríklad 3 obrovské a skvelé RPG hry. Môj milovaný immersive sim žáner získal v rámci Indie scény množstvo zaujímavých titulov, kedy za reč stojí najmä Shadows of Doubt. Ten je doslova už v Early Acess definícia svojho žánru.
Avšak nie každý rok môže byť silná úroda, a preto aj ten budúci vyzerá byť strašne slabučký minimálne z hľadiska oznámených titulov. Aspoň pre mňa, teda. Stále sa však nájdu dôvody prečo sa naň tešiť aj vďaka hrám, ako Prince of Persia Lost Crown, Stalker 2, RPG Thaumaturge a remake Silent Hillu 2.
Tanya
Tento rok bol veľmi intenzívny z hľadiska herných zážitkov aj eventov. Konečne sme sa dočkali viacerých dlho očakávaných titulov, pre mňa hlavne Hogwarts Legacy a Diablo IV, ale celkovo bol tento rok bohatý na mimoriadne kvalitné počiny, akými je bezpochyby Baldur’s Gate 3 či Alan Wake 2. Rozhodne sme sa nemohli sťažovať, že by nebolo čo hrať a recenzovať a zároveň takmer každý mesiac bola naša redakcia súčasťou nejakého herného eventu či konferencie.
Tento rok sa jasne ukázalo, ako sa herný priemysel neskutočne rozrastá a napriek odkladom a rôznym prekážkam vo vývoji dokážu herné štúdia vyprodukovať stále kvalitnejšie tituly. Preto sa rovnako optimisticky pozerám na budúci rok, kedy očakávam napríklad odkladaný Alone in the Dark, Dragon’s Dogma 2 či Final Fantasy VII Rebirth. Už sa opakujem niekoľký rok po sebe, ale stále to nevzdávam ani s Vampire: The Masqurade - Bloodlines 2 a rovnakú trpezlivosť mám aj pre Dragon Age: Dreadwolf. Zároveň ma však nabíja entuziazmom komunita herných vývojárov na Slovensku, v Česku a Poľsku a preto sa teším aj na projekty, ktoré nám budúci rok odhalia.
Korec
S odstupom času budem hodnotiť rok 2023 ako jeden z najsilnejších v tejto generácii - nečudo, keď v jediný rok vyjde Alan Wake II, nová open-world Zelda, Final Fantasy XVI, Diablo IV, Baldurs Gate 3, Pikmin 4 a k tomu silné remastre ako Dead Space, Metroid Prime, Super Mario RPG či iné pecky. A ešte aj „vedľajšie hry sérií", ako Persona, Fire Emblem či Yakuza/Like a Dragon sú pamätné... Nintendo najmä ukázalo, že má viac exkluzivít ako Sony a Microsoft dokopy a ani indie scéna sa nedala úplne zahanbiť.
Budúci rok očakávam najmä Final Fantasy VII Rebirth v prvej polovici a najmä veľkú bitku MMO - FF XIV Dawnwalker a WoW: The War Within vyjdú podľa mňa tak dva-tri mesiace po sebe a tábory budú riadne porovnávať... A bude čas na nákup nových konzol pod stromček 2024 (nástupca Switch a PS5 Pro)? Najmä na novú generáciu Nintenda budeme určite všetci zvedaví, hoci prvá polovica roka nenapovedá, že by Switch bol na first-party hry chudobný.
Taiven
Po posledných, pandémiou poznačených rokoch nekonečných odkladov, odfláknutých portov či nedokončených a častokrát aj úplne zrušených vydaní herných titulov, asi žiaden hráč nečakal, ako štedrý a nabitý bude rok 2023... Nech už ste fanúšikom neustále skloňovaných souloviek, kvalitných FPSiek, poriadne inovatívnych indie hier, AAA akčnej klasiky alebo vlastne čohokoľvek, čo by vás ako hráča akejkoľvek generácie napadlo, toto bolo 365 dní preplnených nielen obsahom pre každého, ale aj jeden z najlepších rokov pre herný priemysel vôbec! Nedokázal som sa preto rozhodne napríklad nabažiť klamstiev vyrozprávaných v bravúrnom Lies of P, miloval som hľadanie tej správnej zostavy v Armored Core VI, nápaditosť Humanity ma uchvátila, srdce mi zasiahla aj drobná indiečka Bokura a dychberúco vyzerajúci meta trip známy ako Alan Wake 2 ma už skutočne absolútne odrovnal. Vďaka možnostiam recenzií a napríklad aj YouTube som na niektorých veľkých tituloch, našťastie, aj zdanlivo ušetril, avšak môjmu signifikantne rozrastenému backlogu to aj tak veľmi neuľahčilo... Preto už nebudem plytvať ďalšími slovami a pokúsim sa radšej posledné dni roka efektívne využiť na dohranie aspoň jednej položky z môjho exponenciálne narastajúceho zoznamu!
Saver
Rok 2023 bol zvláštny pokoronový rok, ktorý sa niesol v znamení nedokončených hier, prepúšťaní a aj rušenia firiem. Väčšina odkladaných hier však už vychádzala a niektoré prekvapili, niektoré sklamali, ale v zásade ponúkli decentný herný rok.
2024 sa zatiaľ javí vo veľkosti titulov podobný, kde prídu zaujímavé tituly, aj keď veľký killer titul zatiaľ v ponuke nevidíme. Príde však Stalker 2, Hellblade 2 uvidíme, ako dopadne Star Wars Outlaws, prípadne nový japonský Assassin's Creed. Uvidíme aj to, čo si Nintendo nechalo na vydanie Switchu 2.
Ace
Bol to dobrý rok. Priniesol zábavné herné zážitky, zaujímavý nový hardvér a aj kopu veľkých tém. Kým prvej polovici kraľovala akvizícia Activisionu a bolo občas aj smiešne sledovať diskusie, druhá polovica bola už menej smiešna. Situácia vo svete sa zhoršuje a to vždy ovplyvňuje investície. V hernom svete sa to prejavilo tak, že veľká časť investícií jednoducho zmizla. Ovplyvnilo to indie štúdiá aj veľkých vydavateľov. Prepúšťalo sa, rušili sa projekty, zatvárali sa štúdiá. A bohužiaľ to bude pokračovať aj budúci rok.
Takže namiesto toho, aby som nám všetkým hráčom zaželal v budúcom roku ešte lepšiu nádielku ako v tom práve končiacom, radšej vyslovím želanie, aby tých negatívnych dopadov bolo čo najmenej. Aby vývojári mohli ďalej pracovať na hrách, tvoriť pohlcujúce svety a zábavné zážitky, aké žiadna iná mediálna forma vytvoriť nedokáže.