GHOST OF TSUSHIMA DIRECTOR'S CUT (PC)

GHOST OF TSUSHIMA DIRECTOR'S CUT (PC)

8.0

Prvý japonský Assassin

Recenzia na PC verziu

Sony pokračuje vo svojej stratégii rozširovania hier na PC a najnovšie tam priniesla Ghost of Tsushima, samurajskú akčnú adventúru od Sucker Punchu. Ten už má skúsenosti s hrami v otvorenom svete s Infamous sériou, ale teraz skúsil niečo mimo mesta a konkrétne v Japonsku. Síce sa autori možno až príliš inšpirovali sériou Assassin's Creed a možno hra priniesla málo niečoho vlastného, ale ako celok to má svoj štýl.

Suckeri v hre pretvorili dobu samurajov, a to v časoch mongolských vpádov. Je to tak obdobie o 300 rokov  predtým, ako sa bude odohrávať nový Assassin's Creed Shadows, ktorý bude v čase vládcu Nobunaga, ktorý sa snažil zjednotiť Japonsko silou. Čakajte tak samurajov s príbehom jedného z nich a aj doplnkovú multiplayerovú časť s návratom samurajov zo záhrobia.

Na PC hra prichádza v Director's Cut edícii, ktorá má ako základnú hru, tak expanziu s menším ostrovom a aj spomínanú multiplayerovú časť. Celú túto edíciu sme už recenzovali ešte v PS5 verzii ešte v roku 2021, kedy hra vyšla v tejto rozšírenej a mierne upravenej verzii, oproti PS4 verzii z roku 2020. Teraz je už aj na PC aj keď, žiaľ, s minimom vylepšení, hlavne čo sa týka vizuálu. Ten si po štyroch rokoch doslova pýta vylepšenia.

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Príbeh samuraja Jina Sakaia začína.
Príbeh samuraja Jina Sakaia začína.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Od hry čakajte pekný art štýl a dobre spracované boje.
Od hry čakajte pekný art štýl a dobre spracované boje.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Na vizuále často vidieť, že je ešte z PS4 éry.
Na vizuále často vidieť, že je ešte z PS4 éry.





V hre sa dostávame do príbehu Jina Sakaia, samurajského lorda, ktorý sa spolu s ostatnými samurajmi snaží postaviť do cesty mongolským hordám, ktoré si prišli podmaniť Japonsko. Konkrétne zatiaľ ešte len menší ostrov Tsushima, ktorý leží medzi Južnou Kóreou a hlavnými japonskými ostrovmi. Zúčastníme sa prvotného neúspešného pokusu samurajov zastaviť hordy, aby sme sa následne mohli pustiť do oslobodzovania ostrova a cesty za pomstou.

Samotná hrateľnosť prakticky ponúka štandard týchto akčný adventúr v otvorenom svete, špeciálne Assasinov, a teda postupne dostávame misie, či už bojové, prieskumné alebo detektívne, prechádzame popritom svetom, objavujeme ho a postupujeme v príbehu. Pritom budeme môcť ničiť pevnosti, oslobodzovať časti územia, plniť vedľajšie úlohy pre miestnych obyvateľov a prakticky celý štandard ponuky týchto hier aj s postupným vylepšovaním postavy, odomkýnaním schopností, nových úderov. Nechýba tu ani zbieranie rôznych bylín alebo zásob v kempoch. Možnosti sú dostatočne široké a rozmanité, aj keď všetko ste už predtým niekde videli a lepšie zapracované.

Kvalita samotných misií je taký mix pôsobivých misií a jednoduchých úloh na zabitie času. Niektoré hlavné príbehové misie sú detailne spracované a rovnako aj ich scenérie, kde sa postavíte proti bossovi v emotívnej scéne. Pridávajú sa spomienkové scény, niekedy príde decentná stealth misia, ale inokedy len beháte po dedine a zbierate ľudí hore-dole bez väčšieho zmyslu a až príliš často len niekoho nasledujete medzi dedinami, aby ste sa nakoniec pobili s niekoľkými vlnami objavujúcich sa nepriateľov. To sa následne ukazuje aj v príbehu, ktorý má zaujímavé momenty len v niektorých misiách.

Čo autori zo Sucker Punchu v hre veľmi dobre prepracovali, sú boje. Dobre vyvážili obranu, útok a aj špeciálne kombá, ktoré postupne získavate. Pridali aj rôzne samurajské štýly,  môžete si ich prepínať. Pridali aj možnosť zabitia nepriateľa jednou ranou, aj keď len pri začiatku boja. V následnom boji už musíte rozsekávať nepriateľov postupne, presekať sa ich obranou, aby ste sa im dostali na telo. Inokedy pre zmenu viete vykryť útoky nepriateľov, niekedy ak sú silní alebo majú kopiju, musíte sa uhýbať. Máte však aj hviezdice alebo luk a viete nepriateľov zabíjať aj na diaľku. Niekedy sú boje elegantné, ale keď už autori spawnujú zástup viac vĺn po desiatkach nepriateľov, už to skĺzne do repetívnosti,  Je to škoda, lebo to kazí užívanie si bojov a mení sa to na mechanické klikanie. 

Popri bojoch funguje aj stealth, ktorý vám umožní zakrádať sa za nepriateľmi, zabiť ich nepozorovane jednou ranou alebo sa im vyhnúť úplne. Funguje tu rovnaký indikátor prebratý z Assassina, a rovnako aj tu vidíte poloblúk v smere nepriateľov, ktorý postupne červenie, ak si vás nepriateľ všimne. Stealth systém nie je výrazne hlboký, ale postupne viete, čo môžete od protivníkov očakávať a viete sa tak vyhnúť priamym bojom. Niekedy sa rovnako ako v Assassinovi dá vypustiť aj zviera z klietky.  Aj keď v tejto hre musíte rátať, že vždy, keď sa začne misia, ste obmedzení na určité okolie, v ktorom sa môžete pohybovať a z ktorého ak sa vzdialite, misia sa resetuje. Nemôžete tak utiecť nepriateľom a často ich ani obísť. Zároveň po zabití sa vždy objavíte na začiatku boja a ak by ste sa pred ním chceli dozásobovať, lebo ste zistili, že na nepriateľov nemáte, máte smolu. Jedine nájsť staršiu pozíciu alebo sa snažiť pred nepriateľmi utekať aj okolo jednej budovy a postupne ich skúsiť likvidovať.

Čo mi trochu vadilo, je veľmi riedke osadenstvo sveta, v dedinách je často len pár ľudí, vo svete je veľmi málo zvierat, a tak vám spoločnosť robí len tráva, stromy a vietor, ktorý vás vedie. Smerovanie k cieľu vetrom nie je zlý nápad, ale zdalo sa mi to neprehľadné. Rovnako veľa nečakajte od lezenia, nie je to Assassin, Jin vie vyliezť na domy, ale pri skalách len na určené výčnelky. Pridáva sa aj lano, s ktorým sa viete zachytiť a prehupnúť alebo pritiahnuť vyššie. Zaujímavo je spravené liečenie, na ktoré sa stačí len tlačidlom sústrediť a ste vyliečení, aj keď počet regenerácii závisí od počtu zabitých nepriateľov. Síce v prostredí zbierate zásoby, ale tie sú použiteľné len u remeselníkov a na výrobu vecí a pre zmenu rastliny na oblečenie.

Dĺžkou čakajte kampaň tak na 20 hodín, záleží na tom, ako priamo pôjdete, s tým, že vedľajšie úlohy máte približne na rovnako dlho. Iki Island vám príbeh rozšíri približne o 4 hodiny, ten vám pridá len menší ostrov, kratší príbeh a ponúkne novú hrozbu z minulosti postavy. Zároveň po prvom prejdení môžete hru hrať znovu v New Game+ s vyššou obťažnosťou a získaným vybavením a technikami. Ale celé si to môžete ešte rozšíriť kooperáciou v Legends, ktorá ponúkne vlastné zasadenie a špecifické lokality, v ktorých musíte zlikvidovať nepriateľov. Tu už nie ste v reálnom svete, ale ste so svojimi kolegami duchovia samurajov, ktorí sa vracajú späť do boja proti démonom. Je to celé také tmavé s nádychom do červenej alebo inej farby. Je to viac depresívne ako farebná základná hra. Možno je to škoda.

Pri Legends čakajte nutnosť pripojenia sa na PSN s PlayStation kontom. To vyvolalo kontroverziu už pri Helldivers 2, kde to chceli nanútiť dodatočne a odstrihli tak stovky krajín od hry. Tu je to už od základu zapracované, ale stačí sa prihlásiť na multiplayer, singleplayer pôjde aj bez toho. Zároveň Ghost of Tsushima je prvá hra, ktorá má na PC pridaný aj PSN overlay. Je to nové menu, ktoré monitoruje ako vaše trofeje, tak  synchronizuje priateľov. Nakoniec len tu sa môžete spojiť s priateľmi do kooperácie v hre. Ak žiadnych priateľov nemáte, viete hrať aj s náhodnými hráčmi alebo sami.

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Hra prichádza aj s kooperačným doplnkom, v ktorom sa s priateľmi môžete postaviť démonickým nepriateľom.
Hra prichádza aj s kooperačným doplnkom, v ktorom sa s priateľmi môžete postaviť démonickým nepriateľom.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Farebnosť prostredí sa neustále mení.
Farebnosť prostredí sa neustále mení.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Hre nechýbajú stealth možnosti
Hre nechýbajú stealth možnosti





Samotný port hry na PC je bez väčších problémov. Nixxes dokázal dobre preportovať engine hry a relatívne stabilne ho rozbehať na PC. Výkonu výrazne pomáha, že je to pôvodne PS4 hra, ale zároveň to nepomáha vizuálu. Hra nebola výrazne vylepšovaná pre PS5 a už vôbec nie pre PC. A jej vek tu výrazne vidieť. Okrem minima obyvateľov vo svete a aj v dedinách vidieť jednoduchosť spracovania povrchov zeme, kameňov, menej detailov prostredia, objektov, ako aj slabšie textúry. 

Na druhej strane, autori to vyvažujú pôsobivým art štýlom s typicky japonskými témami. Čakajte slnko presvitajúce cez stromy, množstvo rôznofarebnej vejúcej trávy, neustále padajúce listy a stále iné farby prostredí. Na pohľad je to príjemné, teda ak vám nevadia až príliš prefarbené prostredia. Ak by vám však prekážali, je tu čiernobiely Kurosawa režim, ktorý spraví z hry doslova filmový samurajský zážitok. 

Pekne sú spracované aj detaily oblečení postáv, špeciálne vašej postavy, podobne aj vášho koňa, aj keď rovnako aj tu škoda absencie zapracovania fyziky na všetky voľne visiace prvky. Niektoré základné majú zapracovanú fyziku, viac však nie a potom vyzerajú strnulo.

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Boje budú krvavé.
Boje budú krvavé.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Mapa je dostatočne rozsiahla a celú ju môžete oslobodiť od nadvlády Mongolov.
Mapa je dostatočne rozsiahla a celú ju môžete oslobodiť od nadvlády Mongolov.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Postupne si budete vylepšovať možnosti svojej postavy, špeciálne v bojoch.
Postupne si budete vylepšovať možnosti svojej postavy, špeciálne v bojoch.





Framerate je v hre slušné a na RTX 4080 ide hra okolo 100 fps v 4K na maxime s DLSS. Pritom nechýba ani DLSS3 s frame generation, ktoré zvýši framerate na približne 125 fps.  Zároveň nechýbajú ani ďalšie upscalingy ako FSR, XeSS a pridané je aj FSR3, ak nemáte Nvidia kartu. Po tejto stránke podpory sa niet na čo sťažovať. Pridáva sa, samozrejme, aj Nvidia reflex pre nižší lag a nechýba ani podpora HDR.

Je veľká škoda, že autori nezapracovali Ray Tracing, hlavne na kvalitnejšie ambient occlusion a global illumination. Objekty v hre totiž často nie sú dobre natieňované a nezapadnú do prostredia. Dosť by to vizuálu pomohlo. Podobné vylepšenie by chceli aj moria alebo odlesky na vode, kde vo vode často vidíte odlesk niečoho úplne iného, ako by ste mali. Keďže je však hra na PC, už sa objavujú mody, ktoré niektoré veci vylepšujú. Dúfajme, že prinesú aj možnosť skipnutia nepreskočitelných prestrihových scén a rozhovorov.

Ovládanie je preportované decentne, funguje, dá sa to slušne hrať myšou a klávesnicou. Možno však mohli spraviť kameru viac dynamickú a nie príliš zafixovanú na otáčanie postavy, je to príliš mechanické a menej prirodzené. Druhá vec sú kombinácie klávesov, čo je štandardom pri týchto PlayStation portoch, kde kombinácie viacerých tlačidiel na klávesnici vyznejú inak ako na gamepade a cítiť to. Musíte držať jeden kláves, stláčať ďalšie na niečo, potom zas držať iný kláves a čosi stláčať, na niečo potom stlačiť presne dva klávesy naraz.

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) V bojoch sa budú používať aj granáty.
V bojoch sa budú používať aj granáty.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) V príbehu ide o zabitie hlavného veliteľa Mongolov a oslobodenie vášho strýka.
V príbehu ide o zabitie hlavného veliteľa Mongolov a oslobodenie vášho strýka.


Ghost of Tsushima Director's Cut (PC) Výhľady budú pekné
Výhľady budú pekné




Sucker Punch spravil v Ghost of Tsushima slušnú variáciu Assassin's Creed štýlu v otvorenom svete, veľa z neho prebral a síce v spracovaní a detailoch sa naň nedoťahuje, atmosféru tu ale autori spravili veľmi pôsobivú a veľmi dobre to spojili s art štýlom, aby priniesli jedinečný samurajský zážitok. Zároveň sa dobre pohrali aj s bojmi. Je škoda absencie výraznejších vylepšení vizuálu pre PC verziu, ale autori tu majú postavený dobrý základ pre prípadné pokračovanie hry. Vedeli byt to posunúť vpred. Bude zaujímavé sledovať, čo prinesú a rovnako bude zaujímavé sledovať, čo prinesie Assaassin's Creed Shadows, ktorý koncom roka tiež ukáže samurajský svet.


napísal saver 22.5.2024
Páči sa mi! (+6)
8.0
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
GHOST OF TSUSHIMA DIRECTOR'S CUT (PC)
+ samurajská atmosféra
+ pekný umelecký štýl
+ dobre zapracovaný systém bojov
+ kompletný obsah aj s expanziou a kooperáciou
- vizuál by si žiadal upgrade
- veľa misii je rovnakých a sú len na vyplnenie obsahu
- vo svete je málo obyvateľov a minimum zvierat
- príbeh nevyužil svoj potenciál


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
PS5

Vývoj: Sony / Sucker Punch
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 17. júl 2020
 16.5. 2024 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Gamepady (8)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (4)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29503)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk