LITTLE NIGHTMARES III |
LITTLE NIGHTMARES III |
Málokedy sa na Gamescome naskytne príležitosť, že si z jednej hry nezahráte len jedno demo, ale hneď dve rôzne. Lebo už len pripraviť jedno demo je často pre tím kus práce a vlastne to vývojári ani nemajú veľmi radi. Nie je to len tak, že vystrihnú niečo z hry. Vývoj dema je často samostatná činnosť a tá ich berie od vývoja hry samotnej. Takže prečo dve? Neviem, ale rád som si ich zahral. Prvé demo, z ktorého môžete vidieť video nižšie, bolo zo singleplayeru Little Nightmares III. V druhom deme sme si mohli zahrať lokálnu kooperáciu vo dvojici, ale tam nám zakázali nahrávať gameplay. Škoda, lebo to bolo pre diváka zaujímavejšie a aj pasáž hry mi prišla zábavnejšia a hlavne nová.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je všetko po starom. No nie je to tak. Už len kvôli tomu, že za Little Nightmares II nestojí tím z Tarsier Studios, ktorý už pracuje na novom projekte Reanimal, na ktorý sa tiež pozrieme, ale trochu neskôr. Trojku tvoria v Supermassive Games, kde majú s horormi skúsenosti, koniec koncov priniesli Until Dawn, The Dark Pictures sériu alebo The Quarry. To sú však trochu iné horory, no v Supermassive už pracovali aj na Enhanced edícii dvojky, takže nejaké skúsenosti so sériou majú.
Ale ten pocit z hry je trochu iný. Celé to je trochu iné. Vlastne je to úplne nové, zostala len perspektíva a téma malých bezbranných postavičiek vo veľkom a nebezpečnom hororovom svete. No a začína to novými postavami. Tie sú tentoraz dve a volajú sa Alone a Low. Nielenže je každá z týchto postavičiek iná, každá z nich je aj svojská v rámci hrateľnosti. A asi teraz už tušíte, že tým autori mieria na kooperáciu, čo bude pre sériu prvotina. Teraz tak už nebezpečným nástrahám tohto temného sveta nemusíte čeliť sami, ale môžete si k tomu niekoho prizvať. O čom aj bolo druhé demo, o ktorom som už písal.
Alone a Low sa ocitajú v nebezpečnom 2.5D svete The Nowhere a vy im musíte pomôcť dostať sa odtiaľ. Nebude to jednoduché, sú to vlastne len dvaja drobci, ktorí toho veľa nezmôžu. A proti nim stojí kopa rôznych obskurných pokrútených príšer ako z nočných môr. Ale vlastne to už poznáte z predchádzajúcich častí. Ten svet ani monštrá sa tu zase až tak nezmenili, ale zase spoznáte ich nové podoby. To znamená, že vás budú naháňať nové monštrá a budete putovať po ďalších a úplne nových miestach. Tie sa tentoraz viac líšia, čo ste mohli vidieť napríklad už na prípade piesočnej Nekropole a z nej je aj moje video.
Hra sa bude dať hrať sólo a aj v kooperácii, pričom to platí pre jej kompletný obsah. Môžete si tak vybrať, či si do hry niekoho prizvete. To ale znamená, že máte stále na starosť obe hlavné postavy. Je na vás, koho si vyberiete, ale tá druhá postava bude pri vás vždy aj pri sólo hraní. Pritom každá z postáv je tu na riešenie iných problémov a prekážok. Neraz ale musia postavy spolupracovať, lebo hádanky a prekážky majú viac fáz, s jednou si poradí jedna postava, z druhou zase druhá, video to naozaj pekne ilustruje. Avšak kým pri kooperácii je jednoduché si s takými vecami poradiť, keď druhú postavu ovláda druhý hráč, pri sólo hraní musíte NPC poprosiť o pomoc a ona si už sama poradí.
Alone je z tejto dvojica tá, povedzme, silnejšia. Niežeby sa v tejto hre nejako vôbec dalo hrať na silu, všetko je tu väčšie a silnejšie ako vy. Neraz stačí jediný pohľad obludy a môžete sa vrátiť k poslednému checkpointu. Ale teda Alone dokáže so sebou vláčiť kľúč. Ním dokáže ovládať niektoré mechanizmy, ako sú napríklad nejaké výťahy, mosty a podobne. Naproti tomu Low je vyzbrojený lukom a šípom, takže zase dokáže ovládať mechanizmy na väčšiu vzdialenosť, takže zase sa osvedčí v situáciách, keď je niečo mimo váš dosah. Takto sa postavy vhodne dopĺňajú a autorom to dáva dostatok priestoru na vymýšľanie nápaditých hádaniek.
V demách to bolo aj čiastočne vidno. Platformingu tam zas toľko nebolo, ale bolo tam dosť riešenia rôznych hádaniek. Ako v singleplayer časti vo videu, tak aj v druhej, ktorú vám ukázať nemôžem. V zásade v oboch to bol rovnaký štýl a je podobný tomu, čo poznáte z prvých dvoch častí. Niekde si to vyžaduje zapojiť hlavu, inokedy je to zas dosť priamočiare riešenie, ktoré hneď vidíte. Alebo nájdete nejaký predmet a využijete ten, napríklad dáždnik, ktorý sa hodí na spomalenie pádov, ale aj pre plachtenie vzduchom na miestach, kde zachytíte nejaký prúd vzduchu. To je zatiaľ asi tak všetko, čo nám demá ukázali.
Atmosféra v demách bola pekná, niekedy desivá, inokedy viac hravá. Dosť ju ovplyvňuje to, že sú tam teraz dve postavy, takže sa nedostavil žiaden pocit skľučujúcej samoty, ale aj tak to bolo relatívne fajn. Akurát mi tam niečo chýbalo. A vôbec nedokážem pomenovať, čo to bolo. Bola to akási iskra, to niečo neopísateľné, čím sa vyznačovali prvé dve časti a tu to nebolo. Nechcem povedať, že by sa mi trojka hrala zle, ale nebolo to už ono. Ako keď od známej série odíde kľúčový dizajnér a pokračovanie prinesie niekto nový. Stále je to v zásade ono, ale zároveň už nie. Je to Little Nightmares, ale nie je to Little Nightmares od Tarsier, ide z toho trochu iný dojem. Nie zlý. Iný.
Možno sa to podarilo zachytiť aj vo videu, neviem, ale skôr ten pocit zažijete pri samotnom hraní. Ak by mi aj niekto nepovedal, že za hrou stojí iný tím, asi by som si to tipol. Artštýl je taktiež zväčša zachovaný v jednotnej línii s predchádzajúcimi časťami, ale nejaké menšie rozdiely tu nájdete. Postavy majú stále rovnaký štýl, ale skôr to prostredie vyzerá trochu inak a častejšie sa využívajú svetlejšie lokality, kde máte oddych od napätia a hororu. Možno práve aj to nám demá naznačili, že hra bude menej hororová, aj keď smrť na vás číha pomerne často a rovnako často sa musíte nenápadne zakrádať, aby ste vôbec prežili.
Graficky je to pekné a to práve vďaka štylizácii. Prostredia sú pomerne strohé a mám dojem, že trojka viac využíva hĺbku prostredia ako v minulosti. Ale zase nie vždy dokážete tú hĺbku dobre odhadnúť, z čoho môžu občas prameniť nejaké tie nehody, kedy spadnete či vás zazrie obluda. Technicky je to ale fajn a svetlo a tiene, ktoré sa často pričinili o atmosféru, fungujú dobre. Rovnako aj zvuky. Je tu veľa ambientu z pozadia sveta, mechanizmy krákanie a podobne. A občas je tu aj ticho, aby autori zdôraznili iné veci. A keď už zaznie nejaká hudba, vie byť veľmi príjemne atmosférická. Ale to všetko je zatiaľ len z nejakých 40 minút hry.
Máte sa teda tešiť na Little Nightmares III? Povedal by som, že áno. Niečo neopísateľné je tu iné, ale identita série zostáva zachovaná, rovnako aj štylizácia hry a herná náplň, ktorá kombinujú puzzle, platforming a občasný stealth. Prípadne útek, keď vám už niekto naozaj ide po krku. Hlavne v kooperácii sa hra ukazuje ako veľmi slušná záležitosť, len to bude chcieť na druhom konci pripojenia dobrého spoluhráča. Bohužiaľ, gaučová lokálna kooperácia tu nebude, takže si spoluhráčov budete musieť hľadať online. Hry sa dočkáme niekedy budúci rok.
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Switch Vývoj: Bandai Namco / Supermassive Games Štýl: Logická / Skákačka
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|