DEAD SEASON

DEAD SEASON

7.0

Zombie invázia, ktorá vás možno predčasne zlomí

Recenzia na PC verziu

Zombie maniaci, pozor! Je tu ďalšia hra plná infikovaných, kde nebude ľahké zachrániť preživších. Ale ešte raz pozor, lebo to bude pre mnohých ťažko stráviteľná záležitosť. Nie kvôli nadmernému násiliu či brutalite, toho sa obávať nemusíte, avšak niektoré pravidlá, ktoré v Dead Season platia, sú dosť odpudivé. A na druhej strane iné súčasti mohli byť spracované viac do hĺbky.

Vašou úlohou bude previesť cez zamorenú krajinu štyroch ľudí, ktorí musia spolupracovať, aby zvládli naozaj náročnú cestu. Tá je zaznačená na skromnej mape, kde postupujete od jedného bodu k druhému a na každom je misia. Niekedy ale máte možnosť vybrať si na odbočke z dvoch možností. Tak či tak sa ale nakoniec dostanete (ak prežijete) na pobrežie, kde všetko vyvrcholí. Príbeh je veľmi symbolický a dozviete sa o ňom niečo málo z dialógov postáv a prestrihových scén v štýle komiksových obrázkov. Celkový rozsah hry nie je veľký, ale oplatí sa prejsť ju ešte raz, aby ste si absolvovali aj misie, ktorým ste sa predtým vyhli na odbočkách.

Náplň misií je zaujímavá a vlastne sú tým jediným, na čo sa hra sústredí. Všetko ostatné sú len akési povinné kulisy, ktoré spájajú sériu scenárov do jedného celku. Samotné misie sú kontroverzné a náročné. Preto si v úvode radšej zvoľte najľahšiu z troch obťažností. Potom vám hra stručne objasní svoje mechanizmy, ktoré sú síce pomerne jednoduché, ale dostatočne komplexné. A skôr vám tam bude pripadať niečo prebytočné ako chýbajúce.

Dead Season
Dead Season Ešte zhromaždiť všetky postavy pri autobuse a ide sa do ďalšej misie.
Ešte zhromaždiť všetky postavy pri autobuse a ide sa do ďalšej misie.


Dead Season Klasická zombie scéna - cesty zatarasené prázdnymi autami. Tu s maličkou prímesou stealth prvkov.
Klasická zombie scéna - cesty zatarasené prázdnymi autami. Tu s maličkou prímesou stealth prvkov.


Dead Season Strata náhodne vybraných vecí pred misiou niekedy naštve.
Strata náhodne vybraných vecí pred misiou niekedy naštve.





Základným pravidlom je, že preživší musia splniť všetky úlohy a potom sa sústrediť na východiskovej ploche. Všetky postavy musia prežiť – smrť hociktorej z nich znamená koniec misie a reštart. Prípadne nahranie save pozície, pričom v misii máte limit, koľkokrát si ju môžete uložiť. Na ľahkej obťažnosti je to päťkrát, na normálnej trikrát, na ťažkej raz. Každá postava má štyri dieliky života a v aktuálnom kole štyri akčné body. Tie môže využiť na pohyb, boj, zbieranie predmetov, nabitie zbrane alebo jej opravu, keď sa zasekne, použitie doplnkov a pár ďalších aktivít.

Postavy nemajú žiadne pokročilé taktické možnosti, ako je prikrčenie, skrývanie za objektmi, hliadkovací režim ani nič podobné. Ale môžu mať výbavu, hoci každý člen skupiny má len štyri sloty na predmety. Z toho dva sú na zbrane, prípadne iné veci na okamžité použitie, pár ostatných je na zvyšné nálezy alebo úlohové predmety. Výzbroj predstavujú zbrane nablízko – jednoduchý nôž, páčidlo, baseballová pálka, kladivo alebo sekera, s ktorými sa dá útočiť len vtedy,  keď je nepriateľ na vedľajšom políčku, aj to nie šikmo. To je trochu zvláštne, ale občas sa to dá využiť. Keď je totiž kreatúra priamo pred či za vami alebo po stranách, nedá sa od nej utiecť bez toho, aby nezareagovala útokom. Ale ak stojíte šikmo, uniknete bez ujmy. 

Z diaľky je bezpečnejšia streľba z pištole, z nie veľmi presnej brokovnice, samopalu páliaceho v dávkach alebo účinnej pušky. Zbrane síce treba nabíjať a môžu sa aj zaseknúť, ale nepotrebujete zbierať muníciu ani nič na opravu, len vás to stojí akčný bod. Závažnejší však je hluk, ktorý spôsobujú. Zaujímavým mechanizmom hry je totiž zvýšená agresivita zombíkov vždy, keď sa naplní línia hlučnosti. Infikovaní síce neustále prichádzajú počas celého vášho pobytu v misii, ale po nahromadení hluku im prídu extra posily a predovšetkým ich v kole posilní zúrivosť. Tá spôsobí krátkodobé zrýchlenie kreatúr, čo je veľmi nepríjemné. Bežne sa totiž snažíte udržiavať patričný odstup od protivníkov, lebo sa nedá pozabíjať všetkých. Pri zrýchlení vás ale môžu obklopiť hordy nemŕtvych a niekedy to nezvládnete. Hluk môže spôsobiť aj alarm vozidla alebo obchodu, kam ste sa vlámali, lebo to bola súčasť úlohy a ak znie dlhšie, kreatúry sú zrýchlené v každom ďalšom kole a to je peklo.

Medzi nepriateľmi sú pomalí zombíci s jedným životom, teda ich zložíte jednou ranou. Potom rýchlejší s dvomi životmi, pár verzií silákov, čo sú síce pomalí, ale majú niekoľko dielikov zdravia. K pokročilým a nepríjemnejším patria pľuvači útočiaci z diaľky a toxickí zombíci. Tí po svojom skonaní vždy zrania preživších, čo v tej chvíli stáli hneď vedľa nich, takže ak máte čím, treba ich zostreliť z diaľky. No a pribudnú aj skokani, ktorí sa vrhnú na preživšieho a ten je neschopný pohybu a súčasne zraňovaný, kým útočníka nezabijú ostatní preživší. 

V boji pritom treba brať do úvahy, že každá zbraň má pevne danú maximálnu pravdepodobnosť úspešného zásahu. Sú však faktory, ktoré môžu presnosť ovplyvniť. Keď je postava ranená, zvyšuje sa jej panika a znižuje šanca na zasiahnutie protivníka. Naopak pomôcť môže výbava, ktorú predstavuje ochranná bunda (vkladá sa do základných slotov a automaticky aplikuje) alebo doplnky na zbrane, ako je ďalekohľad alebo tlmič znižujúci hluk. No a potom sú tu perky, ktoré sú jediným vylepšením postáv a získate ich pri nových leveloch po úspešných misiách. Keď máte za sebou ďalšiu mapku. Vtedy okrem výberu ďalšej misie otvoríte karty postáv a priradíte im cenný nový bod na ich zručnosti.

Každá postava má na výber pätnásť perkov, ktoré sa postupne sprístupnia. Väčšinou sú to rovnaké talenty, ale je tam aj trojica perkov jedinečná pre každého preživšieho. Perk môže zlepšiť efekt uzdravovania lekárničkami, okrem ktorých používate aj pilulky po záruke, čo môžu vyliečiť alebo naopak ubrať diel zdravia. Iné perky znížia šancu na zaseknutie zbrane alebo úroveň paniky, prenesú nepoužitý akčný bod do ďalšieho kola, zlepšia reflex a útok ranenej postave či zabránia smrti a dajú preživšiemu druhú šancu s jedným dielikom zdravia. Okrem tohto systému už postavy nijakým iným spôsobom nevylepšujete.

Dead Season
Dead Season Brokovnica nie je veľmi presná, ale má šancu trafiť viac cieľov naraz.
Brokovnica nie je veľmi presná, ale má šancu trafiť viac cieľov naraz.


Dead Season Už len zatlčieme dvere a sme v bezpečí.
Už len zatlčieme dvere a sme v bezpečí.


Dead Season Pred nami zombíci, trochu ďalej za nami tiež a do červenej zóny o chvíľu padne zhora šrot. No radosť.
Pred nami zombíci, trochu ďalej za nami tiež a do červenej zóny o chvíľu padne zhora šrot. No radosť.





Do ďalšej misie nastupuje celý tím plne uzdravený, čo je fajn, ale nepoteší vás náhodný systém straty vašich vecí. V praxi to znamená, že hra vašim preživším jednoducho zoberie niektoré zbrane alebo výbavu. Spravidla je to niekoľko kusov a dosť naštve, keď sú to hlavne pušky či samopaly, ktoré sú nad zlato. Nežiadúci nadbytok vecí mohli tvorcovia vyriešiť inak. Úplne by stačilo, keby sa výbava postupne zničila častým používam počas misie. Zostáva aspoň možnosť zvyšné veci prerozdeliť medzi všetky postavy a potom už sa ide na vec.

Zbieranie nových vecí na mapách je teda nevyhnutné, aby ste neskončili s prázdnymi rukami a mali čím bojovať. No opäť je tu negatívum, že veci síce bývajú na rovnakých miestach, ale sú náhodne generované. Takže niekedy sa dostanete k osožným zbraniam a lekárničkám, inokedy sú to menej dôležité veci, ktoré práve nepotrebujete. Na základe toho môže byť postup v misii ľahší alebo sa pretĺkate s problémami. 

Určite však musíte zbierať aj úlohové predmety, ktoré sú potrebné na dokončenie cieľov a bývajú umiestnené náhodne. Zadania ako také sú pritom nápadité a logické, občas s prekvapivým zvratom. Budete musieť vniknúť do domu, nájsť náradie a pozatĺkať okná a dvere. Inokedy zájsť po lieky a priniesť ich iným preživším, chrániť postavu, kým opravuje auto, nájsť kľúče, bandasku, načerpať  do nej benzín do autobusu, ktorým odídete. Alebo treba uhasiť oheň a k tomu treba hadicu k hasičskému auta a tá je v sklade, kam sa treba vlámať. Vydarený je postup cez uličky šrotoviska, kde vás okrem zombíkov ohrozuje aj šialený preživší. Treba sa vyhýbať miestam zamerania jeho pušky a ešte na váš strojom hádže zhora šrot.

Na jednej strane je v hre parádna náplň misií, na druhej však tie nepríjemnosti so strácaním výbavy a ďalšími súčasťami, ktoré vedia znechutiť. Samotný postup je dosť náročný a ešte vám ho komplikujú svojské pravidlá – to niektorí hráči jednoducho nedokážu akceptovať, a preto na Steame vidíte negatívne hodnotenia. Ale ak máte radi výzvy, nevzdáte sa a naučíte v tom chodiť. Aj keď možno na vlastných chybách. Napríklad som zistil, že nie je dobré vstúpiť do miestnosti s jedným vchodom so všetkými postavami, aj keď je tam dôležitý predmet. Pohrnú sa tam totiž všetci zombíci a možno sa už odtiaľ skrátka nedostanete. Ale ak tím rozdelíte na dvojice – jedna časť upúta pozornosť, druhá ľahšie získa, čo potrebujete a potom ich zjednotíte na mieste úniku, toto dobre funguje. Taktiež využívajte možnosť prehadzovania vecí na diaľku medzi postavami. Keď vytvoríte reťaz, bandasku či iný predmet takto rýchlejšie dostanete na určené miesto.

Dead Season
Dead Season Ak tohto uja zachránime, odvezieme sa autom. Ale viete, ako to chodí, niečo sa medzitým ešte určite stane.
Ak tohto uja zachránime, odvezieme sa autom. Ale viete, ako to chodí, niečo sa medzitým ešte určite stane.


Dead Season Perky sú užitočné a je to jediný spôsob vylepšovania postáv.
Perky sú užitočné a je to jediný spôsob vylepšovania postáv.


Dead Season Musíme upevniť debnu. A popritom si poradiť so skáčúcím zombíkom a ďalšími, čo stále prichádzajú.
Musíme upevniť debnu. A popritom si poradiť so skáčúcím zombíkom a ďalšími, čo stále prichádzajú.




Hra využíva izometrické zobrazenie, teda sa na všetko dívate zhora s dobrým priestorovým videním. Grafika je solídna, dizajn lokalít tiež a atmosféra správna ako z klasických zombie filmov. Ozvučenie je dobré. Dabing síce takmer nijaký, ale prejavy kreatúr, alarm trhajúci uši a rev podráždených nemŕtvych určite nechýba. Melancholická hudba tiež do hry pekne pasuje a príležitostne budete počuť aj rock.

S Dead Season sa môžete ponoriť do hnijúceho sveta zombíkov a vytiahnuť z kaše štyroch preživších. Niekto to predčasne vzdá, lebo niektoré súčasti tejto ťahovej stratégie sú demotivujúce. Ale tu sa práve ukáže, či by ste si poradili v infikovanom svete, aj keď môže pôsobiť beznádejne a bezútešne. Potešil by komplexnejší rozvoj postáv a je viacero vecí, ktorým sa vývojári mohli venovať viac – alebo ktoré tu naopak ani nemuseli byť. Ale dizajn a náplň misií sú výborné. Miestami treba zaťať zuby, no správni zombie maniaci si nakoniec poradia a nájdu v hre svetielko v tme na konci tunela.


napísal uni 19.11.2024
Páči sa mi!
7.0
Ohodnotiť
DEAD SEASON
+ výborný dizajn a náplň misií
+ hluk ako dôležitý faktor, ktorý zásadne mení podmienky
+ slušný sortiment nemŕtvych
+ užitočné perky postáv
- strácanie predmetov v úvode nových misií
- náhodné generovanie niekedy spôsobí nedostatok výzbroje
- viaceré súčasti hry sú len povrchné
- rôzne prvky, ktoré demotivujú a odradia niektorých hráčov


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Iceberg Interactive / Snail Bite
Štýl: Stratégia / Ťahová
Dátum vydania:  2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Gran turismo (1)
Ahoj decka chcú hrať spolu preteky a nech sa snaží...
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Svet, ukrajina, vojny ... (31276)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk