DEAD SEASON |
DEAD SEASON |
Zombie maniaci, pozor! Je tu ďalšia hra plná infikovaných, kde nebude ľahké zachrániť preživších. Ale ešte raz pozor, lebo to bude pre mnohých ťažko stráviteľná záležitosť. Nie kvôli nadmernému násiliu či brutalite, toho sa obávať nemusíte, avšak niektoré pravidlá, ktoré v Dead Season platia, sú dosť odpudivé. A na druhej strane iné súčasti mohli byť spracované viac do hĺbky.
Vašou úlohou bude previesť cez zamorenú krajinu štyroch ľudí, ktorí musia spolupracovať, aby zvládli naozaj náročnú cestu. Tá je zaznačená na skromnej mape, kde postupujete od jedného bodu k druhému a na každom je misia. Niekedy ale máte možnosť vybrať si na odbočke z dvoch možností. Tak či tak sa ale nakoniec dostanete (ak prežijete) na pobrežie, kde všetko vyvrcholí. Príbeh je veľmi symbolický a dozviete sa o ňom niečo málo z dialógov postáv a prestrihových scén v štýle komiksových obrázkov. Celkový rozsah hry nie je veľký, ale oplatí sa prejsť ju ešte raz, aby ste si absolvovali aj misie, ktorým ste sa predtým vyhli na odbočkách.
Náplň misií je zaujímavá a vlastne sú tým jediným, na čo sa hra sústredí. Všetko ostatné sú len akési povinné kulisy, ktoré spájajú sériu scenárov do jedného celku. Samotné misie sú kontroverzné a náročné. Preto si v úvode radšej zvoľte najľahšiu z troch obťažností. Potom vám hra stručne objasní svoje mechanizmy, ktoré sú síce pomerne jednoduché, ale dostatočne komplexné. A skôr vám tam bude pripadať niečo prebytočné ako chýbajúce.
Základným pravidlom je, že preživší musia splniť všetky úlohy a potom sa sústrediť na východiskovej ploche. Všetky postavy musia prežiť – smrť hociktorej z nich znamená koniec misie a reštart. Prípadne nahranie save pozície, pričom v misii máte limit, koľkokrát si ju môžete uložiť. Na ľahkej obťažnosti je to päťkrát, na normálnej trikrát, na ťažkej raz. Každá postava má štyri dieliky života a v aktuálnom kole štyri akčné body. Tie môže využiť na pohyb, boj, zbieranie predmetov, nabitie zbrane alebo jej opravu, keď sa zasekne, použitie doplnkov a pár ďalších aktivít.
Postavy nemajú žiadne pokročilé taktické možnosti, ako je prikrčenie, skrývanie za objektmi, hliadkovací režim ani nič podobné. Ale môžu mať výbavu, hoci každý člen skupiny má len štyri sloty na predmety. Z toho dva sú na zbrane, prípadne iné veci na okamžité použitie, pár ostatných je na zvyšné nálezy alebo úlohové predmety. Výzbroj predstavujú zbrane nablízko – jednoduchý nôž, páčidlo, baseballová pálka, kladivo alebo sekera, s ktorými sa dá útočiť len vtedy, keď je nepriateľ na vedľajšom políčku, aj to nie šikmo. To je trochu zvláštne, ale občas sa to dá využiť. Keď je totiž kreatúra priamo pred či za vami alebo po stranách, nedá sa od nej utiecť bez toho, aby nezareagovala útokom. Ale ak stojíte šikmo, uniknete bez ujmy.
Z diaľky je bezpečnejšia streľba z pištole, z nie veľmi presnej brokovnice, samopalu páliaceho v dávkach alebo účinnej pušky. Zbrane síce treba nabíjať a môžu sa aj zaseknúť, ale nepotrebujete zbierať muníciu ani nič na opravu, len vás to stojí akčný bod. Závažnejší však je hluk, ktorý spôsobujú. Zaujímavým mechanizmom hry je totiž zvýšená agresivita zombíkov vždy, keď sa naplní línia hlučnosti. Infikovaní síce neustále prichádzajú počas celého vášho pobytu v misii, ale po nahromadení hluku im prídu extra posily a predovšetkým ich v kole posilní zúrivosť. Tá spôsobí krátkodobé zrýchlenie kreatúr, čo je veľmi nepríjemné. Bežne sa totiž snažíte udržiavať patričný odstup od protivníkov, lebo sa nedá pozabíjať všetkých. Pri zrýchlení vás ale môžu obklopiť hordy nemŕtvych a niekedy to nezvládnete. Hluk môže spôsobiť aj alarm vozidla alebo obchodu, kam ste sa vlámali, lebo to bola súčasť úlohy a ak znie dlhšie, kreatúry sú zrýchlené v každom ďalšom kole a to je peklo.
Medzi nepriateľmi sú pomalí zombíci s jedným životom, teda ich zložíte jednou ranou. Potom rýchlejší s dvomi životmi, pár verzií silákov, čo sú síce pomalí, ale majú niekoľko dielikov zdravia. K pokročilým a nepríjemnejším patria pľuvači útočiaci z diaľky a toxickí zombíci. Tí po svojom skonaní vždy zrania preživších, čo v tej chvíli stáli hneď vedľa nich, takže ak máte čím, treba ich zostreliť z diaľky. No a pribudnú aj skokani, ktorí sa vrhnú na preživšieho a ten je neschopný pohybu a súčasne zraňovaný, kým útočníka nezabijú ostatní preživší.
V boji pritom treba brať do úvahy, že každá zbraň má pevne danú maximálnu pravdepodobnosť úspešného zásahu. Sú však faktory, ktoré môžu presnosť ovplyvniť. Keď je postava ranená, zvyšuje sa jej panika a znižuje šanca na zasiahnutie protivníka. Naopak pomôcť môže výbava, ktorú predstavuje ochranná bunda (vkladá sa do základných slotov a automaticky aplikuje) alebo doplnky na zbrane, ako je ďalekohľad alebo tlmič znižujúci hluk. No a potom sú tu perky, ktoré sú jediným vylepšením postáv a získate ich pri nových leveloch po úspešných misiách. Keď máte za sebou ďalšiu mapku. Vtedy okrem výberu ďalšej misie otvoríte karty postáv a priradíte im cenný nový bod na ich zručnosti.
Každá postava má na výber pätnásť perkov, ktoré sa postupne sprístupnia. Väčšinou sú to rovnaké talenty, ale je tam aj trojica perkov jedinečná pre každého preživšieho. Perk môže zlepšiť efekt uzdravovania lekárničkami, okrem ktorých používate aj pilulky po záruke, čo môžu vyliečiť alebo naopak ubrať diel zdravia. Iné perky znížia šancu na zaseknutie zbrane alebo úroveň paniky, prenesú nepoužitý akčný bod do ďalšieho kola, zlepšia reflex a útok ranenej postave či zabránia smrti a dajú preživšiemu druhú šancu s jedným dielikom zdravia. Okrem tohto systému už postavy nijakým iným spôsobom nevylepšujete.
Do ďalšej misie nastupuje celý tím plne uzdravený, čo je fajn, ale nepoteší vás náhodný systém straty vašich vecí. V praxi to znamená, že hra vašim preživším jednoducho zoberie niektoré zbrane alebo výbavu. Spravidla je to niekoľko kusov a dosť naštve, keď sú to hlavne pušky či samopaly, ktoré sú nad zlato. Nežiadúci nadbytok vecí mohli tvorcovia vyriešiť inak. Úplne by stačilo, keby sa výbava postupne zničila častým používam počas misie. Zostáva aspoň možnosť zvyšné veci prerozdeliť medzi všetky postavy a potom už sa ide na vec.
Zbieranie nových vecí na mapách je teda nevyhnutné, aby ste neskončili s prázdnymi rukami a mali čím bojovať. No opäť je tu negatívum, že veci síce bývajú na rovnakých miestach, ale sú náhodne generované. Takže niekedy sa dostanete k osožným zbraniam a lekárničkám, inokedy sú to menej dôležité veci, ktoré práve nepotrebujete. Na základe toho môže byť postup v misii ľahší alebo sa pretĺkate s problémami.
Určite však musíte zbierať aj úlohové predmety, ktoré sú potrebné na dokončenie cieľov a bývajú umiestnené náhodne. Zadania ako také sú pritom nápadité a logické, občas s prekvapivým zvratom. Budete musieť vniknúť do domu, nájsť náradie a pozatĺkať okná a dvere. Inokedy zájsť po lieky a priniesť ich iným preživším, chrániť postavu, kým opravuje auto, nájsť kľúče, bandasku, načerpať do nej benzín do autobusu, ktorým odídete. Alebo treba uhasiť oheň a k tomu treba hadicu k hasičskému auta a tá je v sklade, kam sa treba vlámať. Vydarený je postup cez uličky šrotoviska, kde vás okrem zombíkov ohrozuje aj šialený preživší. Treba sa vyhýbať miestam zamerania jeho pušky a ešte na váš strojom hádže zhora šrot.
Na jednej strane je v hre parádna náplň misií, na druhej však tie nepríjemnosti so strácaním výbavy a ďalšími súčasťami, ktoré vedia znechutiť. Samotný postup je dosť náročný a ešte vám ho komplikujú svojské pravidlá – to niektorí hráči jednoducho nedokážu akceptovať, a preto na Steame vidíte negatívne hodnotenia. Ale ak máte radi výzvy, nevzdáte sa a naučíte v tom chodiť. Aj keď možno na vlastných chybách. Napríklad som zistil, že nie je dobré vstúpiť do miestnosti s jedným vchodom so všetkými postavami, aj keď je tam dôležitý predmet. Pohrnú sa tam totiž všetci zombíci a možno sa už odtiaľ skrátka nedostanete. Ale ak tím rozdelíte na dvojice – jedna časť upúta pozornosť, druhá ľahšie získa, čo potrebujete a potom ich zjednotíte na mieste úniku, toto dobre funguje. Taktiež využívajte možnosť prehadzovania vecí na diaľku medzi postavami. Keď vytvoríte reťaz, bandasku či iný predmet takto rýchlejšie dostanete na určené miesto.
Hra využíva izometrické zobrazenie, teda sa na všetko dívate zhora s dobrým priestorovým videním. Grafika je solídna, dizajn lokalít tiež a atmosféra správna ako z klasických zombie filmov. Ozvučenie je dobré. Dabing síce takmer nijaký, ale prejavy kreatúr, alarm trhajúci uši a rev podráždených nemŕtvych určite nechýba. Melancholická hudba tiež do hry pekne pasuje a príležitostne budete počuť aj rock.
S Dead Season sa môžete ponoriť do hnijúceho sveta zombíkov a vytiahnuť z kaše štyroch preživších. Niekto to predčasne vzdá, lebo niektoré súčasti tejto ťahovej stratégie sú demotivujúce. Ale tu sa práve ukáže, či by ste si poradili v infikovanom svete, aj keď môže pôsobiť beznádejne a bezútešne. Potešil by komplexnejší rozvoj postáv a je viacero vecí, ktorým sa vývojári mohli venovať viac – alebo ktoré tu naopak ani nemuseli byť. Ale dizajn a náplň misií sú výborné. Miestami treba zaťať zuby, no správni zombie maniaci si nakoniec poradia a nájdu v hre svetielko v tme na konci tunela.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Iceberg Interactive / Snail Bite Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|