HORIZON: ZERO DAWN REMASTERED |
HORIZON: ZERO DAWN REMASTERED |
Sony sa vydalo na cestu remasterov a práve prinieslo ďalší z nich a vylepšilo relatívne nový titul Horizon: Zero Dawn. Ten je na Playstation konzolách od roku 2017 a len nedávno, v roku 2020, prišla hra aj na PC v kompletnej edícii a stále relatívne slušnej grafike, aby teraz vyšla znovu vylepšená, a to ako na PC, tak PS5.
Samotná hra svojho času priniesla nový svet od Guerilly, zároveň pre nich predstavovala aj nový herný štýl. Totiž predtým vydávali drsnú Killzone sériu, ktorá však až tak neoslovila. Preto sa vtedy rozhodli skúsiť použiť viac farieb, spojili to s otvoreným svetom a vytvorili produkt pre mainstream, a to Horizon sériu. Vytvorili pre ňu post- apokalyptický svet, v ktorom je Zem zničená a všetko, čo ľudia vytvorili, pohltila príroda. Preživší ľudia už žijú len v kmeňoch, bez techniky, zatiaľ čo svet ovládajú robotické monštrá. V prvej hre sme tento svet objavovali a následnej v druhej autori tento svet ešte priblížili, rozšírili a zlepšili hrateľnosť.
Ak ste nehrali pôvodnú jednotku, odteraz tu už máte jej modernizovanú verziu v remasteri, ktorý však vylepšuje čisto vizuál, bez nejakých vylepšení hrateľnosti a ovládania. Čo je aj škoda, keďže na hrateľnosti už cítiť jej vek. Autori totiž aplikovali vizuál z Horizon 2, ale nie jej hrateľnosť. Rovnako, ak ste už hru hrali a budete si ju chcieť zahrať znovu, čakajte, že neprišlo žiadne rozšírenie obsahu. Hra ponukou zostáva rovnaká ako v pôvodnej verzii.
Pre detailnejšie informácie si môžete prečítať pôvodnú recenziu a samostatne sme rozpísali aj expanziu Frozen Wilds. Expanzia je už dlhšie pripojená k základnej verzii a Sony to ponúka už len ako komplet, aj keď vyjde vás to na relatívne vysokých 50 eur. Ak však máte pôvodnú hru, viete si to na remaster upgradovať za 10 eur.
V remasteri prvej hry sa znovu prevtelíte do postavy Aloy a budete ju sledovať od jej útleho veku až po teenagerske časy. Narodila sa do zničeného sveta, ale na rozdiel od ostatných je iná. Má totiž spojenie s technológiami predchádzajúcej civilizácie. Nevie prečo, ale to nevadí, keďže jej cesta za poznaním ešte len začína.
Prevediete ju jej prvými stretnutiami s technológiami starého sveta a to ako bojmi s mechanickými monštrami, ktoré tu po nich zostali, tak aj zariadeniami odhaľujúcimi viac z minulosti. Postupne spolu s ňou prechádzate svetom a odhalíte, čo sa na planéte vlastne dialo a prečo predchádzajúca civilizácia zanikla. To všetko na pozadí kontrastu aktuálneho života v tomto svete, kedy ľudia žijú v kmeňoch a nie vždy sú priateľsky naladení. Nakoniec to je aj základ toho, čo autori chcú ukázať. Ukazujú, ako môže civilizácia pre svoje chyby padnúť a ako by to následne vyzeralo.
Samotná hrateľnosť funguje v štandardoch podobných otvorených svetov a bude potrebné prechádzať územím, plniť niekedy zaujímavé príbehové úlohy, ale často stereotypné misie, stretávať ľudí, získavať viac informácií o svete, nové technológie, ale aj zbrane, s ktorými sa bude možné vhrnúť na stále nebezpečnejších nepriateľov. Špeciálne na nebezpečnejšie mechanické monštrá. Tie ovládajú túto planétu a sú navrhnuté podľa dinosaurov. Náležite tomu budú od malých rýchlych nepriateľov, cez stredne veľkých, až po nebezpečné monštrá v štýle tyrannosaura alebo gigantické podobné brontosaurom. To nakoniec robí celé postavenie hry netradičným a zaujímavým.
Čakajte tak ako veľa prechádzania prostredím, objavovania lokalít, a to či už pešo, alebo si osedláte niektorého robota. Rovnako nebudú chýbať ani boje. Tie môžu byť čisto akčné, ale sú tu zapracované aj základne stealth možnosti, keďže popritom nepriateľoch sa viete aj zakrádať. Pritom budete kombinovať hlavne luk s rôznymi typmi šípov, ale aj oštep a niekoľko strelných zbraní, ktoré objavíte alebo si kúpite u obchodníkov. Samozrejme, do všetkého si budete musieť vyrábať muníciu.
Okrem zbierania surovín a výroby v hre nechýbajú ani iné náznaky RPG prvkov a konkrétne v skilloch, ktoré si budete môcť postupne odomkýnať a vylepšovať si tak svoje možnosti v štyroch oblastiach. Budete vedieť lepšie strieľať, viac unesiete, zozbierate, budete tichší. Viac-menej štandardná ponuka v týchto akčných adventúrach. Nechýbajú ani štandardné save pointy na mape, ktoré tu tvoria ohniská, ktoré objavíte a na ktoré sa následne môžete rýchlo presúvať krížom cez mapu.
Samotný príbeh hry má okolo 12 hodín a ak ste hrali už pôvodnú hru, viete ho prejsť relatívne rýchlo, ak nie a chcete sa aj motať po svete a plniť vedľajšie misie, viete v hre stráviť aj ďalšie desiatky hodín. Pripája sa však ešte spomínaná Frozen Wilds expanzia, ktorá pridá do mapy novú časť sveta a doplní približne 4 hodiny príbehu, plus ďalšie hodiny vedľajších možností.
Čo sa týka samotného remasteru, ten robil Nixxes, ktorý sa doteraz sústredil len na porty, ale teraz dostal aj možnosť hru vylepšiť. Môžeme povedať, že odviedol decentnú prácu, ale nie dokonalú. V stabilite na PC to mohlo byť lepšie a rovnako aj v art štýle. Totiž síce pekne vylepšil vizuál jednotky, nie úplne všade ale vylepšenia sadli. Respektíve miestami sa viditeľne odlúčili od pôvodného art štýlu a nabralo to mierne iný nádych. Niečo ako sme videli pri Until Dawn. Niekde napríklad chýba hmla, alebo je upravená, takže prestrihové scény vyznejú inak, podobne tváre postáv sú iné. Miestami akoby boli viac rozmazané, ale zároveň sa lesknú, akoby boli stále nakrémované. Drsný vzhľad sa často mení na priam komiksový. Plus miestami som si všimol, že nové modely tvárí nie vždy sedia s animáciami a mierne preskakujú.
Vynahradzuje to však dostatok vylepšení v prostredí, kde je vegetácia hustejšia, objekty sú detailnejšie a, samozrejme, textúry kvalitnejšie (aj keď niekedy tiež zvláštne zmenené za iný povrch). Pridáva sa aj kvalitnejšie nasvietenie, ktoré pekne vynikne ako v prestrihových scénach, tak pri výhľadoch, pri ktorých si užijete aj lepšiu dohľadnosť. Výhľady tak budú pôsobivejšie a, samozrejme, aj zachytenie mechanických monštier alebo ľudských obydlí. Čo nezmenili, je dizajn UI, ako aj celé menu, systém questov, ikonky, jednoduché veci, ktoré mohli tiež presunúť z dvojky, keď sa im už nechcelo pridať aj modernejší systém lezenia alebo bojov.
Výkonovo som nezaznamenal problémy, hra ponúka všetky upscalingy, a teda DLSS, XeSS a FSR, pridáva aj obe verzie frame generation cez DLSS a FSR a pre Nvidiu je pridaný aj Reflex a pre AMD Antilag 2. Slušná ponuka moderných funkcií. Možno škoda, že nie je zapracovaný aj Ray tracing, ktorý by mohol pomôcť ako v nasvietení hlavne v ambient occlusion, tak odleskoch. Samotný výkon nie je problém, mal som okolo 120 fps s DLSS Quality a frame generation v 4K na RTX 4080, čo patrí medzi lepšie výkony.
Čo sa týka PSN prihlasovania, to tu nechýba - ako v každej Sony hre. Rovno si hra pred spustením nainštaluje PSN SDK runtime, čo myslím, že doteraz nerobil iný titul. Ale funguje to rovnako ako predtým a v hre vám pri spustení ponúkne prihlásenie do PSN. Aj keď znovu je tu na výber, či sa prihlásite, alebo nie. Viete to tak bez problémov preskočiť. Neviem, či to môžu preskočiť všetci, keďže reakcie na Steame naznačujú, že sa niektorí do hry bez prihlásenia nedostali (podobne to bolo pri predchádzajúcich hrách). V každom prípade, toto je singleplayerová hra a tu prípadné prihlásenie do PSN zaistí len to, aby ste si mohli zbierať trofeje.
Celkovo je remaster Horizon: Zero Dawn taký bonus, ktorý nevyhnutne nepotreboval existovať. Vizuálne sa síce titul presúva do dnešnej doby, ale nie úplne všetko je lepšie prepracované. Možno škoda, že nie sú vylepšené aj prvky hrateľnosti alebo rozšírený obsah, aby pôvodní hráči mali väčšiu motiváciu ísť do upgradu. Pre nových hráčov už zostáva len táto hra a bude to lepší zážitok, len škoda vyššej ceny.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS5 Vývoj: Sony Interactive Entertainment / Nixxes Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|