MONSTER HUNTER WILDS |
MONSTER HUNTER WILDS |
Séria Monster Hunter je s nami už 20 rokov a svoju popularitu si dlhé roky užívala najprv iba v domácom Japonsku. Ale akú! Doteraz si pamätám, ako niektoré diely totálne vystrelili predaje PSP a niektoré časti ako Portable 3rd sa k nám nedostali, no doma predali 2 milióny kópií za týždeň a v Akihabare hral MonHun každý človek s PSP v ruke. Potom prišlo prešaltovanie na 3DS a trajektória sa začala meniť...
To bola iba predzvesť globálneho potenciálu Monster Hunter. V čase písania tejto recenzie borí najnovší diel rebríčky Steam neuveriteľným tempom. Hoci minulý diel Monster Hunter: World si zaknihoval veľké úspechy, až piatok 28. februára 2025 atakoval MonHun Wilds úroveň Counterstrike! Viac ako 1,3 milióna súčasných hráčov, to už treba spozornieť. A ešte iný názorný príklad: je to 5x toľko ako mal Kingdom Come: Deliverance II za prvý deň.
Monster Hunter: Wilds bude hit ako remeň – a zaslúžene. Je to famózne rozšírenie série a hoci som váhal, či autori nechcú servírovať akože MonHun: World 2 na nových konzolách, nie je to tak. Atmosférické brilantne zrežírované intro ukáže útek pred veľkou bielou beštiou: rodina so synom sa snaží chrániť, všetko je umocnené striedaním zvuku i ticha. Chlapec nájde úkryt za kopou kamenia, čo sa deje ďalej, netuší. Strih!
Vytvárate si hrdinu/hrdinku, aj pomocníka. Potrebujete totiž hlavného avatara na boj s beštiami – muž alebo žena, výber je na vás. A nezabudnite venovať pozornosť aj Palico: vaše mačacie stvorenie sa teperí s toľkou batožinou, až vám ho príde niekedy ľúto. No o to väčšie sympatie má, keď sa v základnom tábore stretáva s ďalšími Palico postavičkami, aby si vymenili názory, čo sa stalo na bojisku a ako sa sem dostali. Čaká vás tu úžasne živý svet, ale najprv opäť dejový prestrih.
Pri naháňačke v divočine na okraji Forbidden Lands si vaše vzduchové plavidlo všimlo, že dole niekto uteká pred beštiami. Partička sa odhodlala pre záchranu, a tak idete na vec v dynamickej scéne, osedláte šikovného tátoša a snažíte sa dohnať neboráka prenasledovaného v púšti. Keď zaleziete do kaňonu, podarí sa vám ho v poslednej minúte zachrániť. Nebude to ľahké a skúšate tu páliť po leteckých beštiách, aj ich sťahovať do hrdla väčšej potvory a potom opäť utekať, čo to dá. Sú to akčné sekvencie, ktoré by ste ani v MonHun sérii nečakali, skôr v nejakej Sony third-person akčnej adventúre, ale rozbeh je to dynamický.
Ale potom to konečne príde. Malý kemp slúži ako zastávka, kde si treba vybrať jednu zo 14 zbraní. Nie je tu žiadna novinka, ale sú tu ikonické kúsky z iných častí a vy viete, že výber je esenciálny. Bude to opäť ten ťažký meč, ale za cenu pomalšieho oháňania? Mocné kladivo alebo sekera? A čo tá kopija, čo je alternatíva boja na istú diaľku alebo luk? Tentokrát si volím čosi iné: Dual Blades. Dva kratšie meče, sú rýchle, účinné a od prvých minút nečakane svižné. Toto bude ono...
Keď sa vydáme na Seikretovi do útrob púšte, objavíme konečne beštiu s jazyčiskom a začne boj. Sekám s hrdinkou čo to dá, Dual Blades parádne striedajú menšie i silnejšie útoky, do toho čosi mocné. Keď blikajú jednotlivé hnáty, snažím sa do nich oprieť ešte viac. Na porazenie to nestačí, beštia zdrhá preč. Na druhý pokus a väčšej čistinke sa už dostáva občas na chrbát. Použijem SOS svetlicu, privolám trio ďalších kamošov, s ktorými sa seká variabilnejšie (každý má inú zbraň). Bude asi päť minút trvať, kým konečne padá vyplazenec na chrbát a my zasadíme finálne rany. Bang! Prvá beštia v MonHun Wilds zdolaná...
Nasleduje minioslava, záchrana a putujeme do základného tábora. Tu si najprv podebatujeme s niektorými postavami, kde pozornému oku neujde, že sú tu zmyselné slečny alebo rozmanití dobrodruhovia. U nich si pozisťujeme infošky alebo odskočíme do tréningovej oblasti na ďalší test zobraní. Potom môže kolobeh začať naplno. Znalci série tušia, čo ich čaká: etablované pravidlá i pôdorys. Tam čaká šikovný kováč, z prinesených predmetov kuje výkonnejšiu zbraň či brnenie. Inde čaká zas pár šmelinárov i šanca vyrobiť si dobré predmety a vylepšováky pre boj. Vďaka tomu sa vydáte na silnejšie beštie. Budete si brať úlohy, čo vás posúvajú ďalej, k novým druhom, ďalšiemu zberu a opäť lepšej výbave. Všetko do seba zapadá..
A predsa sa nájde priestor pre odlišnosti, novinky i svieži nádych. Prvý si všimnete okamžite: hra si pýta väčšiu pozornosť v kontexte narácie a súdržného príbehu. Žiadne rozptýlené questy zo začiatku, ale cca 20 až 30 hodín sa uvádzajú príbehové úlohy, kde chlapec Nata či ďalšie postavy dostanú priestor. MH Wilds sa zdá byť oveľa silnejšou príbehovou hrou. Hoci vás máločo prekvapí, časté animácie, QTE sekvencie alebo iné súčasti prispievajú k lepšej celistvosti. Niekto môže brať príbehovú porciu ako dlhý tutoriál či púť k najtvrdším monštrám. To síce sedí, ale nemožno uprieť, že prvých 20 hodín sedí parádne. A nápad doručiť najprv kohézny príbeh a potom sa vydať do end-game obsahu s inými výzvami výborne zaberá.
Druhý rozdiel v hrateľnosti je súbojový systém – nie je to dané iba Dual Blades, celkovo je svižnejší, lepší a je radosť objavovať novinky. Napríklad systém zranení a blikajúcich partií je výborný. Nemenej kvalitný je aj Focus Mode, vďaka ktorému sa dokážete naplno sústrediť na konkrétne končatiny a búšiť do nich. Je to parádna pomôcka, lebo môžete manuálne nasmerovať údery, držať tlačidlo a byť efektívny. Ide nielen o zasekávanie vybraných partií (odrežeme mu dáku hnátu alebo kly?), ale lepšie zameranie na zranené partie, ktoré sú náchylné na väčšie poškodenie. A hlboké rany si potom pýtajú tzv. Focus Strike, masívny zásah na ochromenie monštra a ďalšiu sekanicu. To je nielen nový spôsob boja, ale aj cesta ku vzácnym častiam beštií, ktoré potrebujete na nové zbrane i výbavu.
No aj s inými zbraňami sa budete naťahovať menej a azda užívať viac rýchlejší boj. Platí to aj pre kladivo či ťažkotonážne kúsky. K tomu si možno prirátať lepšie smerovanie úderov aj uprostred akcie – vhodnejší uhol doručí nové možnosti na kombo. A oceníte aj lepšiu prácu s pozíciou členov partie. Boj má stále svoje muchy typu nevidíte ukazovateľ nepriatelia, ale musíte vycítiť jeho kondičku či stav zdravia podľa zranení – a tie sú, našťastie, lepšie zobrazované.
Po prvý raz môžete vyraziť do boja aj s dvomi zbraňami naraz. Funguje to tak, že jednu vláčite so sebou, druhú má váš mount Seikret. Vďaka tomu je boj variabilnejší, lebo buď mate dve verzie jednej zbrane s inými vlastnosťami alebo dve úplne odlišné: napríklad moje nové obľúbenkyne Dual Blades alternujem veľkým kladivom – je menej obratné, má svoje muchy, ale niekedy sa hodí počas jediného záťahu. Alebo si zoberiete jednu zbraň nablízko, druhú na diaľku. Mixom sa medze nekladú.
Veteráni série sa určite pustia do hry v sólo móde a užijú si celkom veľkú porciu. Hra je priamo vytvorená na kooperáciu, ale pri sólo to supluje pomocou NPC postáv, ktoré možno privolať cez tzv. SOS svetlice. Sú tu doslova dve polia pôsobnosti – prieskumníci môžu volať kamšoov na poľné záťahy a zber predmetov. Druhá oblasť sa týka plnenia úloh a lovu. Angažmán NPC postáv je výborný nápad, od začiatku cítite tímovosť a dopĺňanie sa v dlhých bojoch. A netreba sa báť, že by nič nevydržali, naopak, majú aj dobré nápady ako útočiť či riešiť situácie.
Čo nás priamo vedie k hlavnému lákadlu série - monštrám. Od prvého jaštera s vyplazeným jazykom, cez starých známych ako Congalala (ružový chlpáč s pazúrmi), cez ohnivého Yian Kat-Ku pripomínajúci dinosaura (a takých je tu dosť), cez drsných operencov ako Rompopolo s výbušnými vačkami jedu, mate sa na čo tešiť. Ku starým známym sa pripájajú aj nové monštra. Capcom ich tradične deli na menšie (18 kúskov) a dominujú väčšie (29). Naďalej funguje aj systém obťažnosti a hviezdičiek: takže čím ďalej, tým tuhšie typy a misie. Ako sme spomenuli, cez príbeh by mal hráč relatívne dobre prejsť – top výzvy prídu až v end-game obsahu a uvidíme, ako bude Capcom servírovať ďalší obsah.
Forbidden Lands sú nádherné miesto na bádanie – rozložené do piatich regiónov s pocitom celistvosti. Čím sme ďalej v sérii, tým sa MonHun viac otvára. Preč sú časy misií, kedy ste zo základného tábora vyrážali do limitovaných mapiek zložených z niekoľkých častí a pri prechode medzi nimi ste kukali na dlhé načítavacie obrazovky. Od MonHun World sa začína svet viac otvárať i prepájať, takže odpadli časy nahrávania dát a môžete sa prechádzať obrovskými pláňami a zažiť väčší svet naplno. MonHun Wilds nie je stále jeden veľký otvorený svet, ale každý z piatich regiónov je natoľko veľký, že ten pocit doručí.
Základný tábor sa napríklad nachádza v každom z nich a je prepojený s divočinou tam vonku, prechod je úplne jednoduchý. A tým, že tábory sú aj priamo vo svete, máte rýchly prechod ku zberu či lovu, odpadajú hluché časy a nič vám nebráni ani vo vytasení prenosného grilu vo svete, aby ste si čosi ukuchtili. Misie navyše nemusia iba začínať a končiť v základnom tábore, ale aj v divočine. V bádaní možno pokračovať aj hneď po skončení misie, ak ste uvideli vzácne predmety alebo chcete ešte čosi zozbierať, môžete. Nie sú tu časové limity ako kedysi, ani taký tlak.
V piatich regiónoch použili tvorcovia obľúbený dizajn videohier – Forbidden Lands sa najprv javia ako vyprahnutá púšť plná dún a suchých rastlín, no presunú sa aj do skalnatých území a nesmie chýbať ani ľadová krajina Iceshard Cliffs plná priepastí i plošín, kde sa objavujú náznaky vertikality. A čo by bola hra bez poriadneho hustého zeleného lesa – Scarlet Forest sa hlási o slovo s húštinami.
Napokon nemožno nespomenúť počasie, ďalší esenciálny element MonHun Wilds. Nie je tu len na okrasu, ale zasahuje do diania a dáva nové možnosti vplyvu. Existuje rôzne fázy: Fallow je krízové obdobie (sucho, nedostatok), kedy sú aj beštie agresívne a vyhladované – no výhoda je, že sa pustia aj do seba. To Inclemency je bohatá fáza na zrážky či prívaly (lejaky, aj piesočné búrky). Po nej príde fáza hojnosti (doslova Plenty), kedy sa monštrá upokoja a nastane relatívny pokoj. Všetky fázy majú vplyv jednak na fungovanie sveta – a aj náročnosť grafiky.
Asi ste už zachytili, že Monster Hunter Wilds dáva mašinám poriadne zabrať. Netreba sa čudovať, celé tie regióny, monštrá či efekty si pýtajú svoju daň. Recenzovaná PS5 Pro verzia beží ešte relatívne svižne, ale je zrejmé, že slabšie PC či iné kúsky sa zapotia. Ale MonHun Wilds vyzerá fakt nádherné a lepšia grafika vytvára iný pocit ako z posledných dielov Rise a World. Osobne ma teší aj použitie japončiny ako jazyka namiesto hatlaniny z iných častí.
Monster Hunter Wilds je opäť silný posun série vpred. Oproti pôvodným obavám, že dostaneme nový svet a bude to recyklácia MonHun World o 7 rokov neskôr, sa vynorila parádna dynamická hra. Presne to séria potrebovala po niektorých ťažkopádnych kúskoch hrateľnosti. Sám som zvedavý, či je toto nový štandard alebo čo nás čaká ďalej.