BLIZZARD |
BLIZZARD |
Jim Raynor ťažkým krokom zamieril k zbrojnici. Odzdravil skupinu mariňákov, ktorí vybehli z barakov a vykročili k bunkrom. Cestu mu skrížila kolóna tankov, sprevádzaná masívnymi bojovými strojmi, ktoré sa rýchlo pohybovali na mechanických nohách. Z poklopu na čelnom vozidle vykukol seržant s cigaretou v ústach. Vztýčil ruku a všetky pásové vozidlá aj masívny Goliáši zastali. Raynor minul kolónu a ťažké jednotky sa opäť dali do pohybu.
“Battlecruiser operational!“, ozvalo sa, keď míňal letisko. Vzápätí v ovzduší zaburácal plne vyzbrojený krížnik. „Good day, commander!“, pozdravil z pilotnej kabíny komodor a elegantná loď zmizla v oblakoch. Raynor zastal pri bráne zbrojnice a zamračene sa obzeral okolo seba. Všimol si nepatrné záchvevy vzduchu a skrížil ruky na prsiach. „ Som rád, že si tu načas, Sarah.“, povedal a usmial sa. Pred očami sa mu začali objavovať kontúry štíhlej postavy. O chvíľu už pozeral do tváre mladej ženy v lesklom priliehavom odeve. „Keriganová na Váš rozkaz, pane!“, zasalutovala špecialistka a pokračovala v dôvernom tóne. „ Sú tu, Jim. V priebehu hodiny Zergovia zaútočia na našu základňu. . . “
Ak patríte medzi priaznivcov kvalitných stratégií, zrejme ste postrehli, že som sa pokúsil navodiť atmosféru legendárnej hry - STARCRAFT. Túto zaujímavú vecičku pozliepal pred niekoľkými rokmi tým programátorov z firmy BLIZZARD ENTERTAINMENT. Ale bol to len jeden z mnohých skvelých titulov, ktorý uzrel svetlo sveta pod hlavičkou spomínanej firmy.
Písal sa rok 1993 Počítačová zábava bola ešte v plienkach. Najmä s produktmi pre PC to vyzeralo biedne, ako na mojej výplatnej páske. V tom období na seba poukázala predovšetkým firma Westwood a to najmä prostredníctvom hry DUNE a neskôr Command and Conquer. Okrem toho sa v spomínanom biznise objavil ešte jeden velikán - BLIZZARD ENTERTAINMENT. A jeho úvodným hitom bol WARCRAFT.
WARCRAFT :ORCS and HUMANS (1993)
Podobne ako v konkurenčnom Command and conquer, základom hry bola ťažba surovín (zlato a drevo), stavanie budov a opevnení, produkovanie a vylepšovanie jednotiek a následný boj. „Umenie vojny“ upútalo nie len na svoju dobu skvelou hrateľnosťou, ale hlavne fantasy jednotkami. Proti šermiarom, paladinom a elfským lukostrelcom tu stáli slizkí orkovia, berzerkri a goblini. Hra mala veľký úspech a tak sa čoskoro dočkala pokračovania.
Kráľom stratégií v r. 1995 sa stal WARCRAFT 2:TIDES of DARKNESS
Vylepšená grafika, rozmanitosť jednotiek a hlavne výborná hrateľnosť. To všetko ponúkol nový Warcaft a tak si rýchlo získal priaznivcov po celom svete. Zem sa opäť zafarbila krvou rytierov, elfov, mágov, orkov a goblinov. Oblohu križovali letky grifinských jazdcov a drakov, s ohnivým dychom. Moria brázdili vojnové lode a transporty a nebezpečenstvo číhalo dokonca aj pod vodnou hladinou. A pribudla ďalšia surovina-olej, ktorý sa dal získať z mora pomocou tankerov. Warcraft 2 bol naozajstná bomba a tak niet divu, že ho ešte aj dnes nájdete na mnohých harddiskoch.
Čoskoro sa objavil aj datadisk s názvom BEYOND THE DARK PORTAl.
...Čosi zlé a nekalé sa ukrýva bludisku pri dedinke Tristram. Cesta k tajomstvu vedie do hlbín zeme a je lemovaná hordami nepriateľov. Zombie, kostlivci, temní mágovia, démoni...
Tí všetci sú tu len preto, aby zabíjali a aby ochraňovali obávaného pána terroru, ktorý nosí meno DIABLO.
Píše sa rok 1996 a práve sa zrodil boh medzi počítačovými hrami. DIABLO. Či už tento titul zaradíme do žánru rpg alebo skôr medzi akcie (názor hard-core erpégéčkárov, ktorí mu vyčítajú chudobnú dejovú líniu a minimum dialógov), je nesporné, že sa jednalo o naozajstnú chuťovku. Vytvorila ju pobočka BLIZZARD NORTH.
DIABLO ponúkol nenáročnú ale pútavú zábavu. V podobe kúzelníka, zlodejky alebo bojovníka umožnil prežiť jedinečné dobrodružstvo s neprekonateľnou atmosférou. Vybraný hrdina bol v boji proti zlu odkázaný len na vlastné sily, magické prstene a amulety a pomoc hŕstky dedinčanov. U kováča obchodoval s bežnou a špeciálnou výzbrojou a výstrojou, čarodejnica poskytovala zásoby many a predávala magické palice, ránhojič dodával liečivé elixíry a trochu záhadný Decard Cain identifikoval nájdené predmety. Hero v nespočetných bojoch získaval skúsenosti, vďaka ktorým nadobúdal vyššiu úroveň a tým aj možnosť zlepšiť svoje schopnosti a atribúty-body zdravia, presnosť zásahu, počet many a silu, aby mohol úspešne vzdorovať krvilačným hordám.
Tento klenot dlho nenašiel premožiteľov vo svojom žánri a bol to opäť BLIZZARD, ktorý ukázal, že „umí“.
V podstate sa jednalo o starý dobrý Warcraft , pretransformovaný do vesmírneho prostredia. Tentokrát sa v boji stretli tri strany-ľudia (TERRANI), PROTOSI a ZERGOVIA. Nová vec ponúkla sympatickú pseudo-3D grafiku, tri strhujúce kampane a množstvo malých-veľkých inovácií. Ale predovšetkým úplne odlišný herný zážitok za každú spomínanú rasu.
TERRANI úspešne využívali ľudský potenciál, vynaliezavosť a modernú techniku. Preto sa v ich radoch vyskytovali mariňáci, obliehacie tanky, neviditeľné stíhače , či elitní špecialisti-duchovia. Tí dokázali uväzniť mechanické jednotky v silovom poli a navádzať na cieľ nukleárne hlavice. Jednotky sa produkovali v príslušných budovách (vozidlá v továrni apod. )a ich kapacita závisela od počtu ubytovní. Poškodenú techniku aj budovy bolo možné kedykoľvek opraviť. Niektoré budovy mohli dokonca vzlietnuť a presunúť sa na iné stanovisko.
ZERGOVIA nápadne pripomínali filmových votrelcov. Všetky kreatúry sa vyvíjali z červov v blízkosti liahne. Proces vývinu prebiehal vo vajciach a kuklách. Hordy slizkých monštier tvorili predovšetkým malí, ale dotieraví skokani a drsní pľuvači . Vo vzduchu poletovali výbušné lietavice a devastujúci guardiani. Bonbónikom bola kráľovná, ktorá rozširovala sondujúcich parazitov, alebo vrhala smrtonosné zárodky. Zasiahnutá jednotka okamžite zahynula a z jej pozostatkov sa vyhrabali dve potvorky. Budovy z biomasy sa tvorili mutáciou základných jednotiek-trubcov a mohli byť umiestnené len na vrstve slizu. Podobne ako pohyblivé hordy, mali schopnosť samočinne liečiť utrpené ujmy a zranenia. Navyše všetky pozemné jednotky mali schopnosť zakopať sa a tak ukryť pred nebezpečenstvom, alebo prekvapiť súpera náhlym odhalením. Pravdaže, ak ich nedetekovali radary. Počty Zergov záviseli na množstve lietajúcich správcov-overlordov.
PROTOSI predstavovali ušľachtilú a veľmi vyspelú civilizáciu. Základní borci kúskovali súpera pomocou čepelí na dlhých rukách. Úspešne im kontrovali draci (skôr pripomínali štvornohých pavúkov), ktorí používali fotónové strely. Za zmienku stoja templári vyvolávajúci halucinácie a chŕliaci blesky. Splynutím dvoch takýchto jednotiek vznikla dominantná bytosť-Archon. Vzduch ovládali vzducholode naplnené množstvom útočiacich interceptorov, alebo špeciálne vznášadlá zahaľujúce štítom neviditeľnosti a s možnosťou teleportovať pozemné sily. Budovy sa tvorili samočinne, po tom, čo ťažiaca sonda určila vhodnú polohu objektu. Háčik bol v tom, že hlavné stavby museli ležať v energetickom poli unikátnych kryštáľov-pylonov (slúžili aj na zvyšovanie kapacity jednotiek) a po prípadnom zničení okolitých pylonov, sa budovy stali nefunkčné. Protosi nedokázali liečiť ani opravovať a preto využívali možnosť ochranných dobíjateľných štítov.
Krátko po úspechu STARCRAFTU nasledovalo vydanie kvalitného datadisku Brood War. Upravil drobné chyby, priniesol nové prostredia a doplnil rasy o ďalšie unikátne jednotky.
Napr. protosom pribudli temní templári, s možnosťou vytvoriť temného archona a lietajúci korzári.
Rok 2000. Na scénu prichádza DIABLO II.
Nový, krajší, väčší, velikánsky, obrovský! Lov na pána teroru pokračuje. A do zadku treba nakopať aj jeho bratov Mephista, lorda nenávisti a Baala, lorda deštrukcie. Štyri rozsiahle oblasti, štyri mestá, pričom jednotlivé časti sú rozlohou približne rovnaké, ak nie väčšie ako pôvodný Diablo!
K prevratným novinkám patrí predovšetkým strom zručností. Každá postava (barbar, kúzelníčka, amazonka, palatín, nekromancer) si osvojuje unikátne zručnosti a získava jedinečné schopnosti. Pri postupe na ďalšiu úroveň (a splnení niektorých úloh)postava získa okrem bodov na vylepšenie základných atribútov aj špeciálny bod, ktorý môže použiť na osvojenie novej schopnosti alebo na jej ďalšie zlepšovanie. Strom zručností predstavujú tri menšie rozvetvenia, napr. u kúzelníčky-ľadové kúzla, ohnivé kúzla, kúzla s bleskom. Pričom v každej oblasti je viac ako desať možností na výber, platí istá postupnosť a závislosť s ohľadom na predošlé zručnosti a dosiahnutý level hrdinu.
Pribudli aj nové magické predmety, klenoty, ktoré sa dajú umiestniť do výzbroje a prinášajú rôzne bonusy, upravovanie predmetov v Horadrimovej kocke, možnosť najať spolubojovníka a mnohé ďalšie novoty. Vyčítať sa dajú pevne stanovené úlohy (v prvom Diablovi boli vyberané náhodne). Diablo II sa rodil dlho a zrejme tlak nedočkavých gamesníkov a obchodných partnerov firmy prinútil Blizzard vypustiť hru nie celkom doladenú. To bolo zrejmé hlavne v skromnejšom štvrtom dejstve. Napriek tomu sa zrodil veľkolepý projekt a úspešne sa zaradil medzi špičku PC hier.
Čo sa nestihlo v Diablovi II, to sa úspešne zavŕšilo v v datadisku LORD of DESTRUCTION. Baal, ktorý úspešne unikol počas lovu na Diabla, sa presunul do zasneženej Barbarskej vysočiny, aby sa pokúsil opäť vzkriesiť ochromené pekelné mocnosti.
Pribudli dve nové postavy (Druid, vražedkyňa), zlepšili sa možnosti a schopnosti spolubojovníka, pribudli ďalšie špeciálne predmety.
Priznám sa, že aj keď som odvtedy narazil na niekoľko podobných titulov, ktoré ma dokonca občas presvedčili, že sú lepšie ako tento fenomén, nakoniec je to vždy Diablo II , ku ktorému sa stále znovu vraciam. Veď doteraz som hru prešiel asi 30 krát a to hovorí za všetko!
Kalendár ukazuje rok 2002. Prišiel WARCRAFT III
Je tu v novom vyčačkanom 3D kabáte. Ten istý a predsa úplne iný. Naozajstný bonbónik, aj keď pre „historikov“ trošku sklamanie.
Autori vypustili jednu ťažobnú surovinu (olej) a obmedzili sa len na ťažbu zlata a dreva. Povedzme, že to by až tak nevadilo, ale drastické obmedzenie týkajúce sa bojov na vode (a pod vodou) a úplná absencia transportných jednotiek priamo pre danú rasu, neboli najlepším ťahom. Napríklad sa mi stalo, že po preprave najatou vzducholoďou na ostrov, som bol nútený kapitulovať a to iba preto, že som stratil budovy a jednotky na pevnine a z dokonale osídleného ostrova som mohol nanajvýš tak robiť neefektívne letecké útoky, lebo som nemal kde vyrobiť transport.
Hra tentokrát ponúka až štyri bojové strany-ľudia, orkovia, nemŕtvi, temní elfi. Ale je cítiť, že je to vlastne len výťažok z predošlých Warcraftov a Starcraftu. (Studnička u temných templárov je ako dobíjačka štítov u protosov, nemŕtvi môžu budovať len na špecifickom povrchu, podobne ako zergovia... )
Napriek tejto kritike, považujem Warcraft 3 za ďalší Blizzardovský úspech. Ale práve tak ako Diablo 2, aj táto stratégia sa priblížila k dokonalosti až po vydaní datadisku.
FROZEN THRONE prispel novými jednotkami, zlepšením interface a výrazne vylepšil hrateľnosť. Len škoda, že autori nedotiahli do úspešného konca piatu rasu. Obojživelníkov, ktorí sa objavili v rozsiahlych kampaniach a kde sa za nich dalo aj hrať, nenájdete v bežnom single ani multiplayeri. Škoda. Inak si ma vďaka tomuto dodatku Warcraft 3 konečne získal.
Koncom roka nás snáď Blizzard poteší absolútne novou hrou z dôverne známeho prostredia-STARCRAFT:GHOST. Jedná sa o 3D taktickú akciu, kde bojujete v podobe ženy - “ ducha“ a riedite stavy cudzopasných zergov, inteligentných protosov, ale aj súperov z radov ľudí. Keďže Blizzard je v obore akčných titulov vlastne nováčik, bude zaujímavé sledovať ako dopadne tento atraktívne vyzerajúci titul. Škoda však že hra je určená len pre konzoly.
Pre tých, čo majú bezproblémový a rýchly prístup k internetu, bude určite jednotkou on-line multiplayer RPG hra World of Warcraft.
Zo starších hier práve Blizzard konvertuje svoje klasiky na Gameboy Arcade, a nebudú chýbať ani kvalitný Lost Vikings, Rock and Roll racing a Black Thorne. A je dosť možné že sa čoskoro pustia aj do vývoja pre N-Gage.
Toľko z mojej strany k hernej histórii skvelej firmy Blizzard Entertainment. Možno sa niekedy stretneme na Battle.nete. Na záver pridávam ešte niekoľko zaujímavostí a perličiek a lúčim sa protosovským pozdravom:
En taro, Adun!
BLIZZARD ENTERTAINMENT
- priznáva, že väčšinu spomínaných hier zrealizovali podľa svojich predstáv až prostredníctvom datadiskov (predovšetkým Diablo 2, Starcraft, Warcraft 3)
- Pred niekoľkými rokmi firma pracovala na nádejnom titule WARCRAFT ADVENTURES:LORD OF THE CLANS. Adventúra s mladým orkom v hlavnej úlohe nebola nikdy dokončená, ale upútavku na ňu môžete nájsť pri starších tituloch napr. pri hre Starcraft
- umožňuje bezplatný prístup k internetovému hernému serveru battle.net
- na nete môžete objaviť Warcraft rpg tvorený na základe pravidiel stolových hier
- dopĺňa svoje tituly fantastickými videosekvenciami, stačí si pozrieť napr. intro z Diabla 2, alebo Warcraftu 3
Blizzardovské tituly sú bežnou súčasťou herných šampionátov po celom svete, okrem iného aj v Čechách