KYN

KYN

Netradičná severská RPG

Dojmy

Žáner ARPG zažíva v poslednej dobe veľký rozmach a hry tohto typu sa vydávajú jedna za druhou. Napodiv sa vždy nájde niekto, kto má ambíciu priniesť niečo nové, čo sme predtým nevideli. S rovnakým úmyslom prichádza aj štúdio Tangrin v hre Kyn.

Už na prvý pohľad je jasné, čím sa Kyn líši od konkurencie. Namiesto jednej postavy ich ovládate hneď niekoľko. Hru začínate s bratmi Alrikom a Bramom, ktorí práve dokončili skúšku a stali sa z nich bojovníci Magni. Teraz musia svojimi schopnosťami pomôcť ochrániť svoj ľud pred nepriateľmi. Postupne sa partia bude rozširovať a namiesto toho, aby ste so svojimi hrdinami ovládli bojisko a kosili jedného nepriateľa za druhým, budete rozmýšľať, ako prežiť.

Aj napriek príjemnému vizuálu, ktorý vás nechce vydesiť krvavými kobkami a obludnými príšerami, hra nie je žiadnou prechádzkou ružovým sadom. Ovládanie postáv sa podobá real-time stratégii. Kyn vás núti pri bojoch premýšľať nad taktikou a plánovať útoky. Posielanie hrdinov do bezhlavého boja sa nevypláca. Zrazu zistíte, že nemáte ani čas klikať na schopnosti a vašim postavám v boji rapídne ubúda zo života. Preto je v hre obsiahnutá funkcia spomalenia času. Na krátku dobu sa všetko spomalí a budete mať chvíľu na naplánovanie útokov.

Umelá inteligencia nepriateľov skutočne nie je hlúpa. Nevrhajú sa do boja úplne bezhlavo, utekajú, keď vedia, že prehrávajú a držia si odstup pri boji na diaľku. Majú štíty, liečiteľov aj samovražedné vybuchujúce jednotky. Raz za čas vám hra spestrí postup nejakou hádankou, no nemusíte sa priveľmi báť. Po pár minútach na riešenie prídete.


V hre neexistujú checkpointy a ste odkázaní na vlastnú pamäť a obozretnosť, že budete hru často ukladať. A je isté, že načítaciu obrazovku uvidíte často. Zaujímavé v tejto hre je, že smrť tu nie je až taká definitívna. Vaše postavy vedia kohokoľvek vzkriesiť. Nielenže sú kvôli tomu hrdinovia dedinčanov, pretože vracajú k životu ich blízkych, ale táto schopnosť im poslúži aj v boji. Okrem toho, že sa postavy vedia oživiť navzájom, dokážu vzkriesiť padlé stráže, z ktorých sa stanú cenní spojenci. Stačí nájsť medzi nepriateľmi mŕtvoly strážcov a hneď sa víťazstvo začne prikláňať na vašu stranu.

Už na prvý pohľad je jasné, že celá hra si zachováva čisté a jednoduché línie. To platí aj pre inventár a nové schopnosti. Postavy majú na levelovanie iba 3 atribúty - Mind, Body a Control. Všetky tri prinesú úžitok vo všetkých oblastiach, iba pomery medzi zdravím, manou a rýchlosťou útokov sa menia. Atribút Mind vám prinesie liečivé, oživovacie kúzla aj negatívne zaklínadlá. Keď investujete do Body, dostanete schopnosti zamerané na zosilnený či plošný útok. Control je atribút, ktorý bude zaujímať bojovníkov na diaľku s lukmi, ktorí chcú mať k dispozícií pasce a silné šípy.

Týmto spôsobom si viete hrdinov vyformovať do klasických povolaní – mág, bojovník a lukostrelec, aj keď nikdy takéto pomenovanie nedostanú. Veľmi pozitívne v preview verzii je, že body, ktoré investujete do atribútov, sa dajú kedykoľvek meniť. Nie je potrebné žiadne očistné kúzlo na vynulovanie.. Keď si v strede misie zmyslíte, že vaša postava by sa mala zmeniť z bojovníka na účinného mága, jednoducho presuniete body tam, kde vám to aktuálne padne vhod.

Voľnosť v presunoch bodov do atribútov vedie aj k voľnosti vo výbere schopností. Viete používať schopnosti zo všetkých troch skupín, pričom každých 15 bodov investovaných do atribútov odomkne ďalší level. Počas boja ste obmedzení len na 2 schopnosti podľa vášho výberu a jednu špeciálnu, ktorá si vyžaduje magický kameň. Znie to, akoby toho bolo málo, no postavy vás sami osebe dostatočne zamestnajú. Nakoľko sú obmedzené len na dve schopnosti a dostať sa k ich výberu je počas boja nepraktické, niektorí nepriatelia vás rýchlo rozprášia bez toho, aby ste vôbec stihli oživiť padlých.

Istou nepríjemnosťou je, že bojovníci sa málokedy zapájajú do boja bez toho, aby ste ich k tomu vyzvali. Čoskoro si všimnete, že ak im nenaplánujete každý pohyb, tak budú len nečinne stáť a nechajú do seba mlátiť. Tu Kyn naráža na problém s hrateľnosťou. Časom si uvedomíte, že musíte postavy neustále ovládať, v rýchlosti rozmýšľať aj používať schopnosti. V podstate je hra zbytočne komplikovaná a stráca sa z nej jednoduché potešenie zo zabíjania nepriateľov klikaním.

Istým oživením má byť výroba zbraní a zbroje. Okrem hľadania výzbroje budete teda zbierať aj suroviny, z ktorých sa dajú vyrobiť naozaj účinné predmety. Na to, aby ste nimi postavy vybavili, budete musieť mať dostatočne veľa bodov investovaných vo vybraných atribútoch. Inventár je tak ako zvyšok hry prehľadný a dostatočne veľký na to, aby vám stačil aj na dve misie po sebe.


Postup v hre je úplne lineárny. V preview verzii nebolo možné vyberať si questy a putovať po mape podľa vlastného uváženia. Tomu podlieha aj schéma levelovania. Po každej úlohe sa vrátite do mesta, dostanete level-up, rozdelíte body, vyzbrojíte  postavy a znovu vycestujete za ďalším cieľom. Vedľajšie úlohy, ktoré sa v tejto hre nazývajú pakty, sú veľmi oklieštené práve kvôli chýbajúcemu voľnému pohybu.

Tvorcovia si pripravili celý rad zaujímavých a pekných prostredí. Severské vikingské prostredie je devízou hry. Od zasnežených kopcov, cez nočné pláže, po vyhorené prístavné mesto, všetky mapy naozaj dýchajú atmosférou. Priestoru na objavovanie je dosť. Vcelku zvláštnou voľbou je dopredu odkrytý priestor celej mapy. Môžete si celú lokalitu prejsť pomocou myši, iba netušíte, kde sa nachádzajú nepriatelia. Pri každom queste preto vždy približne viete, kam chcete ísť.

Titul však po grafickej stránke veľmi neohuruje. Bavíme sa ale o hre, ktorú vyvíja štúdio údajne zložené z dvoch ľudí, takže od Kyn ani netreba mať priveľké očakávania. Aj napriek tomu, že hra nemá dabing, humor je jej silnou stránkou. Tvorcovia napísali naozaj úsmevné dialógy, ktoré sa oplatí čítať. Na hudbe si dali tiež záležať a príjemné melódie vám ostanú v hlave dlhšiu dobu.

Kyn je zaujímavá hra, ktorá sa však ťažko identifikuje. Prvky ARPG prepojené s ovládaním real-time stratégie sú skutočne náročný oriešok. Očakávaná dynamickosť a zabíjanie vĺn nepriateľov sa tu mení na pomalší a taktický štýl hrania. Neexistujúce checkpointy a vysoká obtiažnosť robia z Kyn mierne frustrujúci zážitok. Je badať, že hra je možno zbytočne prekombinovaná a jej originálne prvky kladú hrateľnosti polená pod nohy. Kyn však aj práve v ďaka svojej jedinečnosti a vikingskému prostrediu naďalej púta pozornosť, a preto si na finálnu verziu zo zvedavosti počkáme.


napísal Tanya 3.7.2015
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Kyn - gameplay
| KYN - GAMEPLAY
[22.8.2014]
KYN


Kyn
PC

Vývoj: Versus Evil / Tangrin
Štýl: Stratégia / RPG
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29277)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk