SUPER MARIO MAKER |
SUPER MARIO MAKER |
30 rokov je poriadne dlhá doba. Počas nej odrastie jedna celá generácia. Vyštudujete niekoľko škôl, narodia sa vám deti, vybudujete si kariéru. Je to taktiež doba, ktorú mnoho značiek a produktov nevydrží. Len si spomeňte na veci, ktoré vás pred tromi desiatkami, ale pokojne aj menej rokmi obklopovali. Väčšina z nich už nejestvuje alebo sa na nepoznanie zmenili. To ale neplatí pre istého hrdinu videohier, vlastne už priam maskota. Neuveriteľných 30 rokov je tu s nami mierne obézny, fúzatý a dobre naladený taliansky inštalatér, ktorý vo voľnom čase zachraňuje princezné. A aj napriek trom krížikom na chrbte sa nezdá, že by poľavoval. Mario je stále v najlepšej forme a svoje výročie oslavuje v novom titule.
Hra začala svoju púť pred viac ako rokom, keď bola nenápadne predstavená na E3 ešte ako Maro Maker. V hlavnej prezentácii sa jej veľa priestoru nedostalo a skôr sa ukazovala na videách z výstavnej plochy. Ako však plynul čas, tak rástli aj ambície, až sa nakoniec z hry stalo niečo viac. Stal sa z nej symbol. Symbol všetkého, čo pre hráčov Mario predstavuje, čo s ním zažili a čím za tých 30 rokov bol. Doplnený prívlastok v názve bol len maličkosťou, to najdôležitejšie sa odohralo v samotnom jadre. A tak vznikol Super Mario Maker, ktorý plní dávne, ale možno nikdy nevyslovené želanie.
Ak sa pozeráte na obrázky naokolo, možno to vyzerá ako déjà vu. Hovoríte si, že ste to už videli, hrali, poznáte naspamäť a vedeli by ste prejsť aj so zavretými očami. Pozrite sa ale lepšie. Naozaj to poznáte? Dobre predsa viete, že Bowser patrí na koniec finálneho levelu a nie do stredu bežného. Taktiež Koopovia nechodia v stĺpcoch a to ani nehovorím o Goomoch, ktorí na chrbtoch nosia mariožravé rastliny. Vidíte tu množstvo vecí, ktoré by takto fungovať nemali a aj napriek tomu sa zdá, že fungujú prirodzene a možno ste si to aj dávno chceli vyskúšať. Teraz máte možnosť a sami môžete vytvoriť to, čo vám za tie toky pri hraní vždy behalo po rozume.
V Super Mario Maker je dôležité už samotné úvodné menu a celá úvodná obrazovka. Máte tu zdanlivo na výber dve základné možnosti – Create a Play, ktoré jasne odlišujú dve vetvy toho, čo môžete v hre robiť. No to nie je všetko. Skúste pohnúť smerovým krížom alebo analógom a zrazu celá obrazovka ožije a môžete sa priamo na nej hrať. Predstavuje vlastne jeden krátky level, ktorý je pri každom spustení náhodne generovaný a prezentuje možnosti hry. Môžete ho nielen prejsť, ale doň aj aktívne zasahovať. Ťuknete prstom niekde do dotykového displeja a zjaví sa tam nepriateľ. A schválne, sami si vyskúšajte, čo sa stane, keď sa poskúsite o interakciu s herným názvom.
Môže to znieť vtipne, ale len na úvodnej obrazovke dokážete pri prvom spustení stráviť pekných pár minút. A nebudete sa nudiť. Budete sa len jednoducho baviť tak ako kedysi a skúšať hľadať skryté easter eggy. Predsa len ste si ale zaplatili za niečo iné a tak odoláte pokušeniu vyskúšať ďalší krátky level a dostanete sa ďalej. Ale kam teraz? To je len na vás. Ak vo vás drieme level dizajnér, môžete sa vrhnúť na kreatívnu časť hry a rovno začať tvoriť. Ak sa naopak radi nechávate testovať výtvormi ostatných, pustite sa na už vytvorené levely, prípadne kreácie iných hráčov, ktorých je už teraz k dispozícii kvantum. A neskôr, keď naberiete nejakú tú inšpiráciu, sa môžete taktiež pustiť do tvorby úrovní.
Ak sa rozhodnete pre druhú možnosť a budete sa len hrať, nečaká váš nič extrémne nové. Môžete si len tak vybrať niektorý z levelov v tradičnom 2D Mario štýle na základe veľkého množstva kritérií alebo len jednoducho siahnete po tých najnovších či s najvyšším hodnotením. Je škoda, že ak chcete nájsť konkrétny level, musíte na to ísť cez číselné kódy, podobne ako pri hľadaní priateľov na 3DS, čo nie je práve najpohodlnejšia cesta. Zvyšok tohto systému je ale veľmi dobre spracovaný. Levely môžete ihneď hodnotiť, písať k ním komentáre, vyjadrovať sa v Miiverse, kde sa automaticky objavia. Tvorca dostane spätnú väzbu a tá ho to posunie ďalej, k čomu sa ešte dostaneme.
Ponuka levelov je obrovská už teraz a taktiež veľmi pestrá. Ak však chcete svojej hre dať trošku väčší zmysel, nájdete tu aj niekoľko výziev, ktoré vám namixujú vždy iný kokteil levelov, ktoré ponúknu pestrý mix náročnosti a aj štýlov. Kratšou výzvou je 10 Mario Challenge. Máte 10 životov na splnenie 8 levelov. Prvý raz sú vždy rovnaké, aby ste sa s nimi zoznámili. Neskôr sa ale náhodne vyberajú zo všetkých Sample levelov, ktorých počet postupne narastá. Túto výzvu musíte dať celú na „jeden dych“, nedá sa medzi jednotlivými levelmi ukladať. Je to vlastne taká jednohubka, aj keď vždy s inou príchuťou a neraz sa pri nej aj poriadne zapotíte.
100 Mario Challenge ide ešte ďalej a ako ste asi pochopili z názvu, princíp bude veľmi podobný, no čaká vás podstatne dlhšia výzva, ku ktorej budete potrebovať až 100 životov. Začínate 8 levelmi na easy obtiažnosti, no časom prituhuje, prechádzate na normal a aj na expert, pričom sa zvyšuje aj počet levelov. Výber úrovní sa uskutoční automaticky z náhodných výtvorov hráčov a keďže je výzva predsa len dlhšia, môžete si progres ukladať. Zaujímavý je taktiež aj systém zaradenia jednotlivých levelov, ktorý sa vypočíta z percentuálnej úspešnosti ich prejdenia hráčmi. A keďže hlavne tie najťažšie vás preveria viac ako Cloudberry KIngdom a Super Meat Boy dokopy (áno, niektorí už skutočne vytvárajú až takéto kúsky), tak sa vám zíde aj možnosť zbierať počas progresu životy, ktoré sa vám späť pripočítajú k celkovému počtu.
To všetko je super a zabaví na poriadne dlho, veď v Play režime nájdete prakticky nekonečnú hrateľnosť, ktorá je nakoniec obmedzená jedine vašou predstavivosťou. Horšie je to ale na opačnom póle. Super Mario Maker ponúka naozaj veľa v kreačnom režime, no sprístupňuje vám to len veľmi pomaly. Niektoré prvky do editoru pribudli pri vydaní, iné prídu časom, ďalšie si musíte odomknúť vytváraním levelov a hraním hry. Zo začiatku môžete vytvoriť 10 levelov, ak vás budú hráči kladne hodnotiť, počet bude narastať.
Je vidno, že hra vznikla akoby premenou interných nástrojov Nintenda do niečoho používateľsky prívetivého s komerčným potenciálom, aby bol titul komplexný a zároveň ľahko prístupný. V zásade budete mať na výber zo 4 štýlov, na základe ktorých môžete vytvárať svoje vlastné úrovne: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World a New Super Mario Bros. Každý štýl má svoje špecifiká, vracia sa k svojim známym pravidlám a fyzike. Každý má navyše svoje „exkluzívne“ vlastnosti, ktoré v iných nenájdete. Sú tu aj menšie zmeny oproti pôvodným hrám, no nezasahujú do hrateľnosti tak veľmi, aby ste si to všimli (napríklad Yoshi vie spapať aj Hammer Bros).
Bohužiaľ, v rámci jedného levelu nemôžete kopírovať viac štýlov a každý level musí zapadnúť do jedného zo štvorice. Avšak jeden level sa môže skladať z viacerých typov prostredí. Tých je tu 6 a aj keď nepokrývajú všetko, čo kedy Mario hry ponúkli, dá sa s nimi pekne kúzliť. Dostanete sa tak na povrch Hríbikova, pod povrch, do vody, na vzducholoď, pod vodu, do strašidelného domu a aj do záverečného hradu. A potom záleží už len na vás a na tom, ako využijete, čo máte odomknuté.
Celkovo budete mať na výber snáď z takmer stovky vecí, ktoré viete použiť. Väčšinu z nich dokážete ešte aj nejako modifikovať. Nepriateľom môžete dať krídla, môžete ich nechať vychádzať z potrubí, prípadne ak ich chcete zväčšiť, stačí na nich preniesť hríbik a ihneď narastú. Miernym potrasením objekt modifikujete na trošku iný či z neho „zahodíte“ už skôr použitý modifikátor. Nepriateľov pokojne môžete klásť na seba, môžete tu vkladať a používať rôzne mechanizmy a vytvoriť tak rôzne „chytáky“. Napríklad v leveli hráč nesmie robiť nič, lebo načasovanie mechanizmov je také, že ak sa čo i len trošku pohne, nedobehne úspešne do cieľa.
Naozaj tu možno niektoré možnosti nikdy neobjavíte len preto, že vám pri tvorbe jednoducho nenapadnú. Ak naopak vyskúšate niečo netradičné, môžete prísť s vlastným unikátnym mechanizmom. Rovnako aj veľkosť levelov je len na vás, tvoriť sa dá horizontálne aj vertikálne. Nejaké hranice tu sú, no bežne na ne pri tvorbe nenarazíte. Načasovanie si môžete presne nastaviť vďaka „ghost“ dátam. Jednoducho vytvoríte časť levelu, prepnete sa do testovacieho režimu a prejdete túto pasáž, vrátite sa späť do editoru a zapnete si stopu svojej postavy. Vidíte, ako prebieha skok, kde presne dopadnete a podľa toho prispôsobujete dizajn úrovne.
A to všetko máte pod palcom. Ovládanie je intuitívne. So všetkým vám pomôže stylus a tlačidlá využijete len v štýle klávesových skratiek a s rýchlym prístupom k určitým funkciám. V editore je svet rozložený ako na štvorčekovom papieri a všetko tak má svoj jasný rozmer, v ktorom uvažujete. Vďaka mikrofónu dokážete editovať aj zvuky a tieto potom prideliť k nejakej akcii. Keď napríklad postavička zomrie, môžete k tomu pridať vlastný výkrik. Škoda, že podobne nie je možné editovať grafickú schému objektov.
Aby ste mohli level zverejniť a poskytnúť ostatným, musíte najskôr sami dokázať, že je možné ho dohrať. Keď to overíte, môžete váš výtvor jednoducho zverejniť a potom už len sledujete, ako sa mu darí. A vidíte prakticky všetko, čo sa ho týka - komu sa páči, kto o ňom čo napísal, dokonca aj to, koľko hráčov sa ho pokúsilo prejsť, koľko z nich uspelo a kde hráči zomierajú. Často si tak uvedomíte, že pre vás ako tvorcu zdanlivo jednoduchá pasáž pôsobí iným problémy a naopak plánovaný pekelný záver sa dá prejsť s prstom v nose. Tak sa vrátite späť a opäť prerábate. To môžete spraviť aj s už vytvorenými levelmi z hry, no aj keď ich upravíte, nebudete považovaní za ich autora.
Super Mario Maker má mnoho tvárí. Záleží na tom či hráte alebo tvoríte, ktorý režim uprednostníte a čo preferujete. Každá zložka hry však zabaví na obrovské množstvo hodín, počas ktorých popustíte uzdu svojej fantázii, no taktiež sa necháte unášať spomienkami a nostalgiou. Čo si budeme hovoriť, stále sa to hrá skvele. Ak sa rozhodnete tvoriť, pôjde vám to ako po masle vďaka prepracovanému editoru s množstvom možností. Najväčším problémom hry však bude to, že sa k všetkým prvkom musíte najskôr dopracovať. A to trvá rozhodne dlhšie, než by ste si želali. Naopak hru zase vyzdvihuje skvelá podpora amiibo, vďaka ktorej sa dočkáte príjemných bonusov (napríklad môžete hrať za 8-bitového Inklinga zo Splatoonu a podobne) a taktiež vynikajúce základné balenie, ktoré k hre pridáva aj artbook.