FIM SPEEDWAY GRAND PRIX 15 |
FIM SPEEDWAY GRAND PRIX 15 |
Je veľmi pravdepodobné, že ste pri prepínaní športových programov naďabili na motošport, ktorý medzi masovo obľúbené nepatrí, avšak svojich fanúšikov má po celom svete. Preteky na plochej dráhe majú tradíciu dokonca aj u nás. Vo forme hry sa stávajú nečakaným, no zároveň aj lákavým projektom.
Základné pravidlá sú jednoduché, no podobne ako pri Nascare, je ich ich dokonalé zvládnutie náročnejšie, než by sa mohlo zdať. V skratke: štvorica jazdcov musí zvládnuť štyri kolá na ovále bez toho, aby niekto z neho vyšiel po jeho vnútornej strane a zároveň aby kontaktom neohrozil súpera. Ak sa tak stane, prípadne dôjde k pádu, pretek sa reštartuje a ide sa znovu bez vyradeného jazdca. Bodovanie je najjednoduchšie, aké môže byť - za prvé miesto dostanete tri body, za druhé dva, za tretie jeden a posledný odchádza s prázdnymi vreckami. Šampionátu sa účastní 16 pretekárov, odjazdí sa 20 eventov (na každého vychádza 5 kôl), prvá osmička postupuje do dvoch semifinále, dvojica z každého do finále a okrem celkového obsadenia v šampionáte si body prenášate do rebríčka v sezóne.
Maximálne zjednodušené pravidlá sú len začiatkom a odhalia vám skrytú krásu napínavých rozjazdov. FIM 15 ponúka tradičnú zostavu (sezóna, pretek, tréning, multiplayer), avšak s možnosťou kedykoľvek prepínať medzi arkádovým a simulačným modelom. Pre osvojenie si základných princípov nie je vhodné siahnuť hneď po realistickejšom spracovaní, nakoľko budete často končiť už v prvej zákrute. Vzhľadom na samotnú krátkosť preteku je potrebné venovať sa každému nájazdu, dôležitý je plynulý prechod oblúku v ideálnej stope s korektným výjazdom.
Chybu môžete spraviť kedykoľvek, avšak dôležité je zvoliť si správnu trajektóriu prejazdu zákrutou. Trať sa dynamicky mení a na rozoranom teréne nechytíte dostatočne veľký grip. Na začiatku je teda výhodnejšie voliť vnútornú stranu oválu s najmenšou dráhou, v neskorších kolách viac získate pri naoko pomalšom driftovaní zvonku, avšak s výraznou akceleráciou v druhej polovici zákruty. V praxi to funguje veľmi jednoducho. Zatočíte vľavo, držíte plný plyn, zadné koleso vám automaticky vystrelí dopredu a korigovaním zatáčania určujete, kadiaľ pôjdete. Motocykle sú nesmierne živé, no je nutné jazdiť pod plným plynom. Ak teda nechcete končiť na poslednej priečke.
Z rýchlika prejdeme otrepané informácie a vyškrtneme si ich z imaginárneho to-do listu: licencie na všetko možné, ako sú jazdci, motocykle, štadióny, súťaž (check), komentátor, ktorý je príjemným krovím, hoci sa veľmi skoro začne opakovať (check), dostatočne vizuálne príťažlivé grafické spracovanie (check), vrešťanie motoriek, hučanie divákov na úrovni, kde to všetko vnímate len periférne, ale vás to neruší (check). A podobne. Skrátka sú to preteky s oficiálnou licenciou. A multiplayerom, ktorý je až príliš často mŕtvy.
Prečo je to zábava a dostanete na zaprášenú jazdu chuť každý deň? Lebo je to adrenalínová pecka, ktorá už z princípu samotnej myšlienky športovej definície plochej dráhy ako takej musí fungovať. Pretek trvá presne tak dlho (do minúty a často menej), aby ste ostali počas celej jazdy maximálne sústredení a adrenalín okolo vás striekal prúdom. Pozície sa môžu meniť kedykoľvek a pri vyrovnanom jazdnom poli sa pokojne môžete z posledného miesta dostať na prvé v jednej zákrute a v druhej naopak všetko stratiť. Vynikajúco dávkované napätie vás núti ísť ďalej a skúšať to znovu, postupne dvíhať obtiažnosť alebo presedlať z arkády na simulátor. Bizarná kombinácia prostých princípov a ohromného návalu emócií nám pripadala často pohlcujúcejšia než prdkanie si v monopostoch F1. Len musíte hodiť za hlavu predsudky o tomto športe. On zaujímavý totiž skutočne je.
V tréningu sa bez ostatných pretekárov (rozumej prekážok) naučíte ako na to, v jednom evente zistíte, že sa pretek dá aj dokončiť a tu vás trkne, že ono sa ten zvláštny moped dá aj nastavovať a začnete štelovať tlak v pneumatikách, krútiaci moment, prevody. Nie je to všetko, pretože každý okruh je už len z princípu iný, vyžaduje si trochu odlišný prístup. Nielen čo sa týka štýlu jazdy, ale aj nastavenia motocykla, motora či prevodovky. Nemusíte sa so všetkým hrať, do toho vás nik nebude nútiť, ale správnym nastavením dosiahnete logicky lepšie výsledky. Pri easy obtiažnosti to je ešte jedno, lenže ak začne prituhovať, radi si vyskúšate odlišné nastavenia a vo virtuálnej garáži posuniete zopár ukazovateľov raz tam a raz tam.
Dôležitá je kariéra, v našom prípade šampionát odvolávajúci sa na jednu jedinú sezónu. Počas nej musíte dbať nielen na výsledky, no zároveň i samotný motocykel. Po dvanástich veľkých cenách šampionát končí a je len škoda, že chýba možnosť viacerých pretekov vo viacerých sezónach. Počas ročníku musíte opravovať poškodené súčiastky za finančný obnos, ktorý získate práve v pretekoch. Hoci sa nejedná o drahú záležitosť, vždy vám môže niečo v peňaženke chýbať. Nepraktická nám pripadala nutnosť opravy každého komponentu zvlášť, pričom bolo nutné vybrať napríklad prevodovku, zvoliť si opravu, preklikať to na sto percent a potvrdiť. Zdržuje to, chýbala nám funkcia repair all s doplnením spotrebovaného materiálu, ako sú pneumatiky či olej.
Aby toho nebolo málo, zarobené financie investujete do zakúpenia lepšieho motoru, prevodovky, pneumatík, rámu či kvalitnejšieho oleja. Každá časť vám niečo pridá, no je potrebné dávať si pozor na to, že tá najdrahšia vec nemusí byť hneď tá najlepšia. Ten najvýkonnejší motor vám bude na dve veci pri malom ovále, kde musíte mať stroj vyladený skôr na citlivejšie ovládanie. Rám síce môže byť ľahší a budete rýchlejší, no zároveň nemusí tak dobre ochrániť motor alebo vás rozhodí i jemný kontakt. Pred každou jazdou si teda zvolíte, čo potrebujete a už sa ocitáte v zablatenom pekle. Hoci sa vám môže zdať každý ovál rovnaký, nie je to tak. Odlišujú sa polomerom zákruty, jej šírkou, dĺžkou rovného úseku a zároveň povrchom. Okrem správneho dritovania musíte dbať na výjazd zo zákruty, pretože na nápravu nie je nikdy dosť času a čo pokazíte na konci jedného oblúku, sa vám vráti na začiatku druhého. Zmena pozície tesne pred cieľom nie je ničím výnimočným.
Ak by sme mali poukázať na chybičky krásy tohto menej tradičného motošportu, nájdeme ich hneď niekoľko. Už sme si zvykli na možnosti upravovania všetkého možného, ale FIM akékoľvek zmeny odmieta a aj jazdca si vlastne volíte zo skutočných pretekárov, ktorých ovládate pod svojou prezývkou. Taktiež by neuškodil komplexnejší tutoriál, nielen predstavenie základných princípov a na ostatné už musíte prísť sami počas tréningu. Viac však nahnevá celkovo skromný obsah. Kariéra je obmedzená na jednu sezónu, takže je nutné začínať vždy odznovu a nemôžete postupne napredovať. Dokončíte jeden ročník, možno začnete druhý, ale všetko ste už v podstate videli. Motocykle sú totožné, odlišné sú len vylepšenými dielmi, takže nie ste hnaní ani odomykaním si nových možností. Občas nás iritovali rozhodnutia rozhodcov, ak ostali niektoré kontakty, ktoré spôsobili náš pád alebo stratu rýchlosti a prepad v poradí, nepotrestané, ale my sme pykali za kadejakú drobnosť.
FIM Speedway Grand Prix 15 je iná pretekárska hra, ale oplatí sa dať jej šancu. Arkádové začiatky vás naučia, ako máte motocykel ovládať a v simulačnom móde už rozhodujú drobnosti. Progres v učení je zábavný, ale po niekoľkých hodinách nám predsa len začala chýbať plnohodnotnejšia kariéra. Možno nabudúce.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Softplanet / Softplanet Štýl: Racing / Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|