GRIP |
GRIP |
Kto si spomína na Rollcage? Je to hra, ktorá na prelome tisícročí ponúkla unikátny arkádový racing so zbraňami a obojstrannými vozidlami. Krátko po prvej časti vyšla aj druhá a ja som v týchto hrách strávil desiatky hodín skvelej zábavy. Spoločne s bratom sme sa tlačili pri jednej klávesnici (zopár sme ich aj rozbili) v split screen režime na malom 17-palcovom monitore. Na Rollcage mám kopu skvelých spomienok a o to viac ma potešilo, keď som zistil, že sa chystá remake. Prichádza GRIP – hra vytvorená partiou nadšencov a vývojárov pôvodného titulu postavená na novom Unreal engine 4. Pred pár dňami sa dostala do Early Access na Steame, vyzerá fantasticky a poďme si teda o nej povedať niečo viac.
V prvom rade treba podotknúť, že sa hra nachádza v skutočne ranom štádiu vývoja. Nájdete tu tak len 3 okruhy (z čoho jeden je zatiaľ viac-menej nepoužiteľný), iba jedno vozidlo, dva herné módy a zopár zbraní. Autori sľubujú, že sa do konca roka dočkáme finálnej verzie, avšak to je trocha odvážne tvrdenie a najskôr sa tak vývoj pretiahne až do budúceho roka. Každopádne ich cieľom je ponúknuť celkom 12 tratí na 4 rôznych planétach, 10 powerupov a 8 vozidiel v 4 rôznych triedach. Budete tak mať na výber či uprednostníte rýchle, no slabé vozítko, alebo niečo masívnejšie na spôsob tanku.
Herné mechanizmy fungujú relatívne dobre, no ovládanie a správanie vozidla potrebuje tu a tam doladiť. Autá pôsobia akosi ľahko a nestabilne, stačí len malé zaváhanie, náraz alebo zlý dopad a vozidlo sa vám nečakane otočí. Stratíte tak pár drahocenných sekúnd a neveriacky pokrútite hlavou. Nejde ale o nič katastrofálne a podobné nepríjemnosti sa vám stanú len zriedka. Samotný základ jazdného modelu je viac než solídny, preto veríme, že sa autorom podarí vychytať nedostatky. Nájdete tu aj špeciálny slow-mo režim, v ktorom viete lepšie namieriť zbrane, prípadne zvládnuť náročnú zatáčku. Keďže sú všetky vozidlá na trati rovnaké, viete sa od súperov odlíšiť aspoň farebne. Fyzika síce nemá veľa spoločného s realitou, aj tak vás ale bude premávanie vo vysokej rýchlosti baviť. Navyše viete v týchto autíčkach jazdiť aj po stenách či po strope a užijete si tak aj početné skoky a otočky vo vzduchu. Nepríjemne prekvapí kamera, ktorá pri týchto premetoch občas neposlúcha. Znova to ale nie je niečo, čo by sa nedalo časom doriešiť.
Hre teda aktuálne chýba najmä samotný obsah. Dve „dokončené“ trate sa nachádzajú na vyprahnutej planéte, plnej piesku a kameňov. Vizuálne sú spracované pekne, narazíte však na veľa technických chýb, kedy sa s vozidlom prepadnete pod zem, cez stenu alebo sa jednoducho niekde zaseknete. Našťastie viete vozidlo okamžite zresetovať podržaním príslušného tlačidla. Okrem technických závad trate miestami trpia aj chybami v dizajne. Najmä trať Industrial v nás budila dojem, že je až zbytočne komplikovaná. Platí tu, že menej je niekedy viac a preto vás množstvo skratiek a alternatívnych ciest skôr zmýli, ako poskytne výhodu. Taktiež úzke prechody plné nezničiteľných prekážok nie sú optimálne a vy si tak zanadávate, keď to v plnej rýchlosti napálite do tenkého stĺpu v strede cesty. Spoločne s nedoriešenou fyzikou sa jazda stáva zložitejšia, než sa k hre hodí. Tento problém sa nám podarilo konzultovať so samotnými vývojármi, ktorí nám ujasnili, že Industrial má zámerne patriť k najťažším tratiam celej hry. Sami však priznávajú, že tak ako všetko v hre, potrebuje ešte vyladiť.
Trať Alhatra Wastes je na tom o niečo lepšie. Namiesto trápenia v úzkych uličkách si tu užijete viac bombastického pretekania plného adrenalínových momentov, kedy budete po streche obiehať súpera a ďalšieho odpálite dobre namierenou raketou. Na hre je najzábavnejšia práve jazda v zástupe vozidiel, kde sa všetci navzájom ostreľujú a predbiehajú šialenými kúskami. Veľakrát sa namiesto výhry pokúsite udržať práve v tejto skupine a poriadne sa vyblázniť. Trate sú možno až príliš dlhé a po pár okruhoch sa vozidlá roztrúsia. Hra má zabudovaný catchup systém, ktorý má tomuto nežiadúcemu efektu zabrániť. Ak ho zapnete, budú mať vozidlá na prvých priečkach obmedzenú rýchlosť, pričom tie vzadu sa budú pre zmenu rútiť neprirodzene rýchlo. Nie je to práve šťastné riešenie a dá sa preto považovať skôr len za dočasné.
Okrem jazdenia na okruhoch vám GRIP ponúka aj druhý herný režim. Tu sa spoločne s ostatnými ocitnete v okrúhlej aréne, pričom cieľ je jednoduchý – prežiť a udržať sa ako jediný. Na zničenie súperov budete mať k dispozícií rovnaký arzenál ako na okruhu, samozrejme, okrem strely na prvého jazdca. Využijete teda guľomet, rakety, míny, ale aj obranný štít. Tento mód neurazí, no ani veľmi nezabaví, keďže zbrane sú v hre primárne ako doplnok v pretekoch. Určite si však nájde svojich priaznivcov a s nástupom online multiplayeru možno naberie aj na zábavnosti.
Ak vás nebaví hrať osamote, môžete si niekoho zavolať a zajazdiť si v lokálnom multiplayeri na delenej obrazovke. GRIP teda aj tu ostáva verný svojmu predchodcovi. Autori do budúcna prisľúbili aj hranie online, na ktoré sa nesmierne tešíme. Nechajme sa prekvapiť, možno sa hre podarí dosiahnuť podobný úspech, ako to bolo v prípade Rocket League. Dočkať by sa mali aj majitelia konzoly PlayStation 4, pričom pri veľkom záujme autori neváhajú hru priniesť aj na ďalšie platformy.
Graficky sa na hre prejavuje nový Unreal engine 4 a vyzerá naozaj dobre. Navyše až na občasné prepady beží slušne, dokonca aj na slabších zostavách. No a optimalizácia by sa mala časom snáď iba zlepšovať. Občas narazíte na doskakujúce objekty a blikajúce textúry, ale to nie je v pre-alpha štádiu hry prekvapením. Autori taktiež potrebujú popracovať na deštrukcii prostredia, aktuálne sa vám podarí preraziť jedine tak zopár stĺpikov. Inak tu nie je hre veľmi čo vytknúť. Modely sú slušné a na efekty sa pozerá dobre - či už sú to turbíny vozidiel, alebo oslňujúca žiara navádzanej strely. Po zvukovej stránke taktiež tu a tam niečo chýba, napríklad zvuky niektorých nárazov, zatiaľ si užijete aspoň vysokofrekvenčné zúrenie motorov a rotačných guľometov. Hudobný sprievod tvoria drum & bass vypaľovačky, ktoré môžu byť, žiaľ, čas od času otravné. Hlasitosť som si stiahol, aby hudba tvorila len slabý podmaz, môže však ísť iba o osobnú preferenciu.
GRIP má pred sebou ešte dlhú cestu. Autorom sa podarilo zakomponovať hlavné mechanizmy a ak všetko správne doladia, dá sa povedať, že tu ťažšiu časť majú za sebou. Teraz musia hlavne priniesť kopu obsahu, či už tratí, zbraní, alebo rôznych typov vozidiel. Pri váhaní nad kúpou teda berte na vedomie, že toho v hre zatiaľ veľa nenájdete. Na druhej strane má príjemnú cenu, pričom sa dá očakávať, že sa bude s pribúdajúcim obsahom zvyšovať. Autorom veríme a ich sľuby sa nám zdajú splniteľné. Ak sa neviete dočkať, pokojne hru zakúpte už teraz a zatiaľ vás zabaví aj s tou hŕstkou tratí a jedným vozidlom. No a keď si k tomu zoženiete parťáka, tak sa na Alhatra Wastes dokážete premávať hneď niekoľko hodín. Predsa len je to hra, ktorá sa len tak nevidí a kvalitných vehicular combat titulov tu máme pomenej. GRIPu a jeho explozívnym obojstranným vozidlám držíme palce a tešíme sa na nový obsah.
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Caged Element Štýl: Arkáda / Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|