FAR CRY PRIMAL |
FAR CRY PRIMAL |
Ubisoft nás v novom pokračovaní, viac-menej spin-offe Far Cry série, prenesie do nezvyčajného prostredia, a to do doby kamennej. Presnejšie do obdobia 10000 rokov pred naším letopočtom, kde nám dovolí zakúsiť, ako sa žilo v nehostinných časoch, kedy ľudia ešte nepoznali ani koleso. A akoby to nestačilo, tvorcovia nás rovno vtiahnu na územie terajšieho Slovenska.
Dostaneme sa tak do čistej, nedotknutej prírody v údolí niekde pod Tatrami, v ktorom kmene migrujúce z Afriky vidia svoju vysnívanú zem. Preto o toto územie budú bojovať hneď tri. Jeden z nich je náš a my sa celé údolie budeme snažiť pre nás získať a odstrániť ako nepriateľsky naladených severanov žijúcich vo vrchoch, tak aj vyznávačov slnka a ohňa na juhu. Nebude to jednoduché, nepriatelia sú jedna vec, drsná príroda ďalšia a samotné zvieratá majú vlastnú predstavu o tom, kto je tu pánom.
Čaká nás tak zaujímavá a primárne na boj o prežitie zameraná hra, v ktorej rozhodneme, kto obsadí Slovensko a bude tam vládnuť tisíce rokov (až kým neprídu ďalšie neprívetivé prisťahovalecké vlny, ako napríklad Slovania). Bude to celé iné, ako sme zvyknutí z predošlých Far Cry hier - žiadne automatické zbrane, žiadne vozidlá, žiadna civilizácia. Všade naokolo len divočina a všetko čo chcete, si musíte zadovážiť sami, od príbytkov, cez jedlo, až po zbrane.
Hneď rátajte s tým, že toto nie je bežný Far Cry. Možno vám ho pripomína, ale okrem mechaník prebraných z predošlých hier je toto niečo iné. Ako hrateľnosťou, tak aj atmosférou. Nečakajte tu hlboký príbeh, boj za slobodu, útek z ostrova alebo zničenie laboratória na výrobu mutantov. Toto je ukážka života v dobe kamennej, v ktorej išlo o prežitie. Buď získate územie pre svoj kmeň, alebo zahyniete. Musíte tak postupne rozširovať svoj kmeň, expandovať dedinu, ale starať sa aj o prežitie, a teda loviť zvieratá, zbierať materiály a spoznávať svoje územie. Finálna úloha bude zničenie oboch nepriateľských kmeňov.
Čakajte desiatky hodín hry, kde napríklad po dvadsiatich hodinách vôbec nemusíte mať objavenú celú mapu a stále ste všade ani len neboli, nieto ešte všetko získali pre svoj kmeň. Bude to dlhá a náročná cesta, na ktorej sa naučíte žiť život pravekého človeka. Budete zbierať kvety, bylinky, drevo, kamene, ale naučíte sa aj loviť zvieratá, aby ste z nich získali kosti, kožu alebo tuk. Toto všetko sa naučíte aj využívať, či už na rany, jedlo, alebo výrobu zbraní. Postupne si spravíte základnú výbavu prežitia v dobe kamennej, a teda kyjak, luk, oštep a aj ostré kamene, ktoré môžete hádzať po nepriateľoch a zvieratách. Ale to je iba základ, s ktorým sa pustíte len do úvodných bojov proti prvým nepriateľom, prvým nenáročným zvieratám, aby ste spravili miesto pre tábor vášho kmeňa.
Následne pôjdete hlbšie do divočiny, stretnete prvé dravce, ale aj nebezpečnejších nepriateľov. Napredovať tak budete postupne, aby ste sa spolu s expandovaním zdokonaľovali, odomkýnali ďalšie schopnosti svojej postavy na efektívnejšie zabíjanie, lovenie, vytváranie zbraní, ale aj vylepšovali zbrane zo získaných materiálov. Materiály následne využijete aj na výrobu prvých domov vo vašej dedine a získavanie prvých úloh od jej obyvateľov. Konkrétne samozvaná šéfka kmeňa vás poverí,aby ste si získali dôležité postavy v dedine. Potrebujete totiž šialeného šamana, experta na lov, boje a aj vyrezávača totemov. Tu začína skutočná zábava, keďže každá z postáv má svoj špecifický štýl a často sú trochu šialené. Jeden z oslovených napríklad bude chcieť dokázať, že ľudia môžu lietať, ale od vás bude potrebovať perie, aby bol ako vták, a tak sa vydáte na lov. Následne budete sledovať jeho ukážku lietania. Nový šaman nalievajúci do vás krv a rôzne ďalšie nedefinovateľné tekutiny vás pre zmenu bude posielať na astrálne výpravy,ktoré vám odhalia viac o svete, ale aj o nepriateľoch. Spolu to bude osem dôležitých ľudí, z ktorých každý vám sprístupní inú oblasť schopností.
Zaujímavým doplnkom života pravekého človeka budú zvieratá, pričom šaman vytvorí psychické spojenie so sovou, s ktorou budete môcť odhaľovať okolité územie a zmapovať nepriateľov alebo na nich aj zaútočiť. Ale sova je len doplnok, dôležitejšie budú skrotené šelmy po vašom boku. Väčšinu zvierat v prírode si totiž môžete skrotiť, od vlkov až po šabľozubého tigra. Krotenie je jednoduché a predchádza mu náročný lov s nutnosťou výstavby pascí. Ak však dravca dostanete na pokraj smrti, už bude váš a následne vám bude pomáhať. Zavoláte si ho pri love alebo aj pri bojoch, kde sa postará o niekoľkých nepriateľov. Ale má to aj druhú stránku, pretože budete musieť liečiť nielen seba, ale aj vaše zviera. Dôležité je mať pri sebe dostatok mäsa. Vždy však môžete mať po boku len jedno zo zvierat, ale, žiaľ, bez nich ste len samotár, a pri bojoch vám prakticky nikdy nepomôžu ľudia z vášho kmeňa. Môžete sa spoliehať len na svoje vybavenie a prehistorickú taktiku v bojoch.
Pri útoku môžete použiť poriadny úder kyjakom po hlave alebo úder zapáleným kyjakom. Plus, samozrejme, na diaľku môžete použiť šípy alebo oštepy. Neskôr sa naučíte robiť aj granáty z osích hniezd, ale väčšinou zbraní na diaľku nemáte dostatok, a tak to aj tak prejde na boj zblízka. Vtedy to začne byť neprehľadné, hlavne ak na vás útočí viac nepriateľov. Môžete vždy skúsiť stealth štýl likvidovania, ale keď už vás zbadajú, je najlepšie zaháňať sa kyjakom okolo seba a utekať, aby ste nepriateľov rozdelili. Majú totiž v obľube strieľať po vás šípmi a hádzať oštepy naraz, pričom vám jeden ešte drví lebku svojím kyjakom. Taktika je preto dôležitá, aj keď niekedy to boje robí zdĺhavými, nehovoriac o dvoch finálnych bitkách s bossmi, kde nepriatelia vydržia aj sto striel z luku a ich ničenie sa stáva nepríjemne stereotypným. Je to škoda, keďže sa boje dali vyriešiť oveľa lepšie.
Je vhodné neponáhľať sa do posledných bojov - máte čas na vylepšovanie sa, skillovanie, objavovanie rozsiahleho územia. Tam okrem nepriateľských kempov môžete zaisťovať aj vatry, ktoré sprístupnia fast travel, malé ohniská, ktoré budú slúžiť na spawnovanie pri zabití, ale všetko rozširuje aj počet ľudí vo vašom kmeni. To má dopad na zbieranie zásob. Ľudia v kmeni totiž automaticky vytvárajú zásoby všetkého, čo by ste mohli potrebovať či už na výrobu zbraní, alebo aj vylepšovanie domovov v dedine. V krajine môžete hľadať aj bonusové balíky zabudnuté lovcami alebo objavovať jaskyne a ich skryté tajomstvá. Samozrejme, môžete sa snažiť skrotiť aj všetky ponúkané zvery, naučiť sa na niektorých jazdiť a zrýchliť si tak cestovanie po rozsiahlom území. Konkrétne budete vedieť jazdiť na mamutovi, medveďovi a šabľozubých šelmách. Ale bude to až neskôr v hre a dovtedy sa dostatočne nachodíte.
Prostredie hry je rozsiahle a keďže vtedy ešte nepoznali metre, všetky dĺžky sú merané v krokoch, čo je tak či tak približne meter. Prostredie má tak okolo 4500 x 4500 krokov a je veľmi pekne zachytené na mape, ktorú môžete zoomovať až do vysokých detailov (Techland sa v ďalšom Dying Light môže inšpirovať). Toto prostredie prejdete niekoľkokrát krížom krážom, od teplého juhu až po ľadové údolia pri Tatrách, kde sa musíte pravidelne zahrievať pri ohni, ak chcete prežiť. Pomôže však aj teplé oblečenie alebo fakľa. Je to mierny survival prvok, podobne ako aj používanie jedla na zvýšenie energie a bonusy. Nie je to teda skutočný survival, ale sú tam malé náznaky. Celé je to viac zamerané na skillovanie a craftovanie.
Vizuálne a technicky je titul parádny. Dunia engine znovu dokázal jedinečne zachytiť prírodu, a to s rôznymi podmienkami. Sú tu vysušené žlté prostredia, zelené džungle na východe a aj zamrznutý sever. Nechýbajú vrchy, pôsobivé údolia, jaskyne, malé dediny. Dopĺňa to zmena dňa a noci, kedy sa podmienky pre ľudí menia a na lov vychádzajú zvery. Všetko je vykreslené veľmi pekne a funguje rýchlo ako na konzolách, tak aj na PC. Nakoniec už to majú tvorcovia od Far Cry 3 a Far Cry 4 doladené. Kvalitne sú zapracované animácie ľudí, prestrihové scény, nechýbajú brutálne krvavé scény, poteší aj pridanie náhodných sexuálnych aktov domorodcov, aj keď, žiaľ, autori sa veľmi tejto stránke doby kamennej nevenovali. Viac sa sústredili na zvieratá, na ktorých si dali záležať - od ich správania až po animácie. Keď prechádzate svetom, vidíte, ako lovia vo svorkách slabšie zvieratá, alebo ako ich lovia ľudia, prípadne ako sa pripravujú na útok na vás. Je to živý a kvalitne spracovaný svet.
Zaujímavo je riešená dabingová stránka, kde autori oživili mŕtvy jazyk a každý rozhovor je doplnený titulkami (všetky verzie majú aj české titulky). Samozrejme, skloňovanie a vetná skladba nie je taká, akú poznáme teraz, ale pôjde len o jednoduché vety ako: „Takkar ísť a zabiť " alebo „Ja mať prístrešok, jedlo, ty prísť".
Celkovo je Far Cry Primal veľké osvieženie v oblasti sandboxových hier. Máme tu síce rôzne dinosaurie online survival craftovacie hry, ale toto je niečo iné.Je to singleplayerové dobrodružstvo v dobe kamennej, ktorú sa autori snažili čo najvernejšie reprodukovať a môžeme povedať, že to spravili veľmi uveriteľne. Parádne spracovali prírodu, zvieratá, samotné kmene, ale aj boje a zbrane. Jediná škoda je, že chýba tímový boj a všade chodíte sami. Ale okrem toho, ak máte radi sandboxovky, skillovanie, craftovanie, ako aj objavovanie prostredí, Primal si pekne užijete aj desiatky hodín. Ak nie, hra vás môže medzi akčnými úlohami dosť nudiť. Je to totiž o objavovaní prehistorického života v dobe kamennej, a pre nás je plusom, že je to na Slovensku.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
-MORGOTH-
19.5.2018
+ prostredie+ pravek+ lov+ grafika- stereotyp- ničím nevýrazný príbeh...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Ubisoft / Playman / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|