OVERFALL |
OVERFALL |
Ťahových RPG nie je nikdy dostatok. Obzvlášť vtedy, keď sršia novými nápadmi a neopakujú už zabehnuté princípy. Turecké štúdio PERA Games sa snaží prísť na trh s originálnym titulom s názvom Overfall. Momentálne sa dá zakúpiť na Steame vo verzii s predbežným prístupom. Hra nie je ešte úplne dokončená, ale je tam už veľké množstvo obsahu.
Titul je roguelike ťahová RPG. To znamená, že keď umriete, môžete začať všetko odznova. O príbehu nemôže byť ani reč, bez okolkov ste vrhnutí na fantasy oceán s množstvom náhodne generovaných ostrovov. Pri rozhovore s tajomným pánom na začiatku hry sa dozviete, o čo ide a čo vás približne čaká.
Prvé pokusy môžu byť poriadne tvrdé, ale postupne sa hráč dostáva do formy a vie sa vysporiadať s tým, čo príde a už ho máločo prekvapí. Navyše je pri každom štarte náhodne generované len rozmiestnenie ostrovov. Po niekoľkých hodinách hrania sa už budú ostrovy, žiaľ, opakovať, a tak sa kúzlo výzvy stráca.
Po oceáne sa, samozrejme, premávate na lodi a treba unikať pirátom. Čas tu nikdy úplne nestojí, len keď sa pohybujete loďkou, tak plynie rýchlejšie. Môžete skúmať akékoľvek ostrovy, pričom je vynikajúcou voľbou vybrať si tie, ktoré vám budú prospešné. Lepšie sa žije, ak máte spojenca, a tým môže byť akákoľvek rasa, ktorá sa na ostrovoch nachádza. Na mrazivých miestach sú väčšinou nemŕtvi, na zelených ostrovoch sú to elfovia, v močiaroch premenení atď. Rás je pomerne veľké množstvo a niektoré sa navzájom neznášajú. Vašou úlohou je pomáhať im a plniť pre nich úlohy. Nedá sa pritom úplne vyhnúť súbojom.
Zo začiatku je vaša skupinka len dvojčlenná, postupne sa môže rozšíriť až na štyroch členov. Pri výbere postáv je to na spočiatku také nijaké. V podstate máte na výber len dva druhy postáv a nič viac. Ostatné sa odomykajú postupne plnením rôznych questov. Po štrnástich hodinách hrania nemám odomknutých ani zďaleka toľko postáv a zbraní, koľko by som chcel. Čiže jednou z motivácií hrať ďalej je odomykanie obsahu. Našťastie to nemusí byť hlavná motivácia, pretože aj samotná hrateľnosť je zábavná. Predovšetkým súboje.
Súboje sa odohrávajú klasicky na šachovnicovej ploche, pričom na jednej strane začína jedna skupinka a na druhej tróni banda protivníkov. Každá postava má v jednom kole na výber trojicu úkonov - pohyb alebo špeciálny pohyb, následne zvláštnu schopnosť a nakoniec útok. Pri veľkej variabilite postáv sa jedná o to najlepšie, čo autorom mohlo napadnúť. Špeciálne útoky používajú aj protivníci a môžu aj spôsobiť rôzne postihy. Napríklad vám zabránia útočiť alebo sa pohnúť. Očividne sa pri možnostiach v boji tvorcovia vybláznili.
Aj questy sú zábavné, hoci jednoduché. Na každom ostrove sa odohráva nejaký mini príbeh. Na jednom napríklad unesie medveď dieťa, ktoré sa ale zdá byť šťastné. Je len na vás a vašej morálke, ako to vyriešite. Okrem tradičnejších úloh je tu aj aréna, v ktorej môžete dobrovoľne riskovať svoju kožu a veľmi ľahko môžete prísť o krk. Ak teda nepočítam s útokom pirátskej lode, ktorý býva často s tragickými následkami. Pirátom sa dá, našťastie, ľahko vyhnúť. Aj keď to neplatí v prípade, keď zavítate do ich rajónu.
Cestou po oceáne môžete zavítať aj na ostrov s krčmou, kde si môžete nakúpiť jedlo alebo zahrať kameň-papier-nožnice. Okrem takého ostrova sú tú aj rôzne iné priateľské, na ktorých si môžete vylepšovať špeciálne schopnosti a ostrov, kde sa dajú vylepšovať zbrane. Dôležitý je aj ostrov s portálom, kde môžete oživiť vášho mŕtveho spoločníka. Nie je to zadarmo a platí sa runami. Celkovo je niekoľko surovín, s ktorými môžete aj obchodovať. Za fragy sa kupuje väčšinou jedlo, ďalej je tu prach a spomínané runy. Povedal by som, že sú dôležité všetky suroviny, ale hlavne sa zíde jedlo. Najmä po ubíjajúcom súboji.
Hru nakoniec zabíja to, čoho som sa najviac obával. Neskôr je titul dosť ľahký, najmä vtedy, ak už sú postavy vylepšené a aj počas súboja sa automaticky oživujú. V roguelike hre je to trochu paradox. Začiatky síce bývajú náročné, ale tak ako v každej RPG aj tu sa stávate takmer bohom. Hovorím takmer. Pretože umrieť môžete. Hru robí jednoduchou najmä možnosť oživovať svojho partnera a neskôr prikúpiť aj ďalších dvoch spoločníkov na lodi s dobrodruhmi.
Po každej návšteve ostrova je možnosť ohodnotiť ho pre autorov a prípadne navrhnúť, čo by mohli zlepšiť. Čo sa týka chýb, tak som narazil na pár zaujímavých. Napríklad na stolnom PC s Windows 10 sa dá preskočiť intro, ale na notebooku Asus s rovnakým operačným systémom sa intro preskočiť nedá. Ďalej je občas menším problémom obrazovka len s kurzorom, čo sa dá vyriešiť obyčajným návratom do menu. Ak neumriete, tak pokračujete tam, kde ste skončili. Na iné problémy som ani veľmi nenarazil a titul sa zdá byť slušne vyladený. Pevne verím, že do hry ešte pribudnú rôzne nové ostrovy.
Zaujímavosťou je možnosť tvoriť vlastné questy a príbehy. Už teraz je tu Steam Workshop s viacerými výtvormi a niektoré rozhodne stoja za vyskúšanie. Editor misií a ostrovov nie je úplne najjednoduchší, ale keď mu budete venovať chvíľu času, tak sa s tým dá pohrať. Chce to (ako pri všetkom) hlavne trpezlivosť a čas. Každopádne je to výborný nápad a dokáže z titulu urobiť hru, ktorú si budem rád zapínať aj opakovane. A to aj napriek tomu, že chýba akýkoľvek online režim.
Príjemný je aj hudobný sprievod spolu so zvukmi. Skladieb nie je veľa, ale nezačnú liezť tak skoro na nervy - ak vôbec. Hlavnou devízou titulu je aj originálny a nenáročný grafický dizajn. Postavičky majú väčšie hlavy oproti telu, pôsobia ako karikatúry a imitujú napríklad aj hrdinského Geralta z Rivie.
Overfall je v early access na Steame, ale už teraz sa zdá, že k finálnej verzii nemá ďaleko. Ak vám chutia ťahové RPG, táto patrí k tým jednoduchším. Súboje nie sú veľmi dlhé, a tak ani hranie nezaberie toľko času ako nejaký väčší AAA titul. Slušný RPG systém, roguelike, questy a ťahové súboje – ak to všetko máte radi a môžete, tak smelo do toho!
PC
Vývoj: Pera Games Štýl: RPG / Ťahová Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|