PLANAR CONQUEST |
PLANAR CONQUEST |
Trend portovania desktopových hier na mobilné platformy je tu s nami už niekoľko rokov. Funguje to, samozrejme, aj opačne, keďže smartfóny majú dostatočný výkon na takmer akýkoľvek žáner. Aj na 4X stratégie. Jedným zo zástupcov tejto kategórie je titul Planar Conquest, ktorý sa na AppStore objavil začiatkom roka a do služieb PC sa prihlásil pred začiatkom leta.
Úplné korene 4x (t.j. eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) stratégií siahajú do roku 1993, keď sa prvýkrát tento termín použil v súvislosti s hrou Master of Magic a práve MoM považujú tvorcovia Planar Conquest za svoj najväčší vzor a zdroj inšpirácie. Každá dobrá 4x-ka by mala byť postavená na robustných základoch, ktoré v sebe spájajú výskum, vývoj, diplomaciu, boje, rôzne spôsoby dosiahnutia víťazstva a celkovo by mala poskytovať stratégom hlboký, komplexný zážitok.
V Planar Conquest štartujete ako veliteľ armád a arcimág jednej z ôsmich rás žijúcich a existujúcich v rôznych „rovinách“ bytia. V hlavnom menu nenájdete žiadne dejom späté misie či príbehovú kampaň. Ako to už býva zvykom, o samotnú hernú náplň sa stará generátor poskytujúci všetko, na čo sme zvyknutí – rasy, základné črty, kúzla, veľkosť (náhodne zostavenej) mapy, nepriateľskú inteligenciu a podobne. Potom už všetko záleží len na vás. Ovládnete ostatné roviny a národy silou? Skúsite sa s nimi radšej dohodnúť?
Jedno malé mesto, drobná armáda a svet zakrytý za hmlou. Opatrné prvé kroky po mape, nález pokladov a magických studní, šarvátky s domorodcami. Začiatky bývajú ťažké, ale akonáhle sa trochu rozhľadíte a začnete chápať základne prepojenia, Planar Conquest sa pred vami otvorí dokorán.
Manažment miest a najmä ekonomických procesov v nich je alfou i omegou fungujúcej ríše. Staviate nové budovy poskytujúce ďalšie upgrady či vojenské jednotky, nastavujete dane, upravujete prídel jedla či výskum kúziel. Výkonnosť mesta sa vo veľkej miere odráža od toho, v okolí akých prírodných zdrojov sa nachádza. Na to treba dať pozor najmä pri zakladaní nových osád.
Akonáhle sa vám podarí zabezpečiť fungujúcu ekonomiku a aspoň ako-tak preklopiť do čiernych čísiel, môžete začať s rozširovaním armády. V zozname jednotiek nájdete obyčajnú pechotu, lukostrelcov, mágov, katapulty a podobne, respektíve s ekvivalentmi podľa danej rasy. Možno až na výnimku v podobe nemŕtvych, ktorí pracujú na trochu odlišných princípoch.
Jednotky v armáde sa po úspešných bojoch zlepšujú a navyše sa v krčmách môžete po zaplatení značnej čiastky dopracovať aj k hrdinom, ktorí rovnako levelujú a získavajú nové schopnosti (a dokonca im môžete vyrábať aj rôzne vybavenie). Armády sú na svetovej mape reprezentované jednou figúrkou, ale keď dôjde k ozbrojenému stretu, pohľad sa prepne do bojového módu.
V bojovom móde ovládate každú jednotku zvlášť v ťahovom móde (ak, samozrejme, nenecháte AI, aby konflikt vyriešila za vás). Najprv potiahnete všetkým jednotkami vy, potom súper. Do bojov zasahuje priamo aj arcimág, a to pomocou kúziel - či už útočných, alebo obranných. Pri prieskume stretávate občas aj rôznych „bossov“, respektíve silnejšie nepriateľské jednotky, a to najmä ak bojujete o dôležité miesta na mape pridávajúce zaujímavé bonusy.
Cieľom hry je ovládnuť a podmaniť si ostatné národy. K tomu vedie niekoľko ciest - okrem vojenskej napríklad aj diplomatická. Okno diplomacie nie je príliš bohaté, ponúka iba pár základných možností - navrhnúť mier, neútočenie alebo vyhlásiť vojnu. Vyjednávanie prebieha ponúkaním čohokoľvek, čím disponujete – jednotky, kúzla, predmety, atď. – a keď AI vyhodnotí, že to je pre ňu výhodné, na vašu požiadavku pristúpi.
Á propos AI. Zrejme kvôli obmedzeniam pôvodnej platformy AI nepracuje úplne na jednotku a obávame sa, že ani na dvojku, ani na trojku. Jednotky nepriateľov sa bezcieľne motajú po mape, neútočia ani keď majú značnú prevahu a naopak inokedy sa vrhajú do beznádejných súbojov. Taktiež zásadne neodporúčame používať automatické súboje. Tam, kde dokáže človek vyhrať v pár kolách bez straty jedinej jednotky, AI väčšinou stratí 80% vojska a dosť často dokonca úplne prehrá.
Zrejme rovnako kvôli smartfónom a tabletom hra neponúka ani zvlášť podarené technické spracovanie. Málo detailov v grafike by sa dalo odpustiť, ale zbytočne prekombinované ovládanie pri niektorých akciách (napríklad zosielanie kúziel), vyslovene na dotyk orientované užívateľské rozhranie, chýbajúce animácie pri pohybe a bojoch, fádne prostredia a občasné pády aplikácie samotnej, nemôžeme prehliadnuť. A už vôbec nemôžeme tolerovať občasné zamŕzanie či dokonca pády hry. Našťastie autori stále kód vylepšujú formou záplat a aktualizácií.
Na druhej strane, po stránke hernej náplne Planar Conquest ak aj celkom nepokrýva, tak určite aspoň zabŕda do každej zo zložiek tradičných 4X hier. Pre stratégov, na ktorých ešte viac ako na milovníkov iných žánrov dopadla letná uhorková sezóna, by toto mohla byť aspoň čiastočná náplasť na ranu. Otázkou ale je, či nemala hra radšej zostať iba na telefónoch a tabletoch.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Wastelands Interactive Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|