TOKYO MIRAGE SESSIONS ♯FE

TOKYO MIRAGE SESSIONS ♯FE

9.0

Zúčtovanie s démonmi v Tokiu

Recenzia na WiiU verziu

Jedna z najočakávanejších hier na Wii U v celej generácii prináša vzácny mix dvoch silných JRPG. Shin Megami Tensei a Fire Emblem v jednom celku sú obrovskou devízou pre dlhoročných fanúšikov odchovaných na dlhočizných bojoch, grinde i originálnych svetoch. A ešte lepšou hrou pre milovníkov súčasnej japonskej pop-kultúry, idolov a celého kreatívneho priemyslu. Pochopiteľne, pri mixe dvoch sérií jedna prevažuje a je otázne, ako dokážu koexistovať. Výsledok je pútavou, sviežou JRPG, azda ešte lepšou ako Xenoblade Chronicles X, kde snaha o bombastický celok prekonala reálne možnosti, zatiaľ čo tu sú lepšie spracované a kvantum prvkov do seba zapadlo.

Prím hrá séria SMT, čo je dané miestom a časom deja v modernom Tokiu. Väčšinu času žijeme priamo na Shibuyi, ale čaká nás aj pár ďalších štvrtí ako Harajuku. SMT dodáva plnú štylizáciu, ktorá akoby vypadla z posledných dielov Persony a navyše zdieľa aj jej niektoré prvky. Hrdinovia majú vnútornú špeciálnu energiu Performa, na ktorej by sa chceli priživiť démoni z inej dimenzie. Aby sa dokázali mladíci pred nimi chrániť, môžu sa prepájať s fantastickými postavami Mirages. Esenciálne prepojenie dodá väčšiu silu i nevídané vlastnosti ideálne pre boj.

Zápletka štartuje v minulosti, kde na divadelnom predstavení zmizlo celé obecenstvo vrátane sestry hlavnej hrdinky. Keď o pár rokov príde Tsubasa do zábavnej haly na kasting idolu, aj o ňu majú démoni záujem, ale, našťastie, bol neďaleko kamoš Itsuki, platonicky do nej zamilovaný. Neskôr sa s ďalším členom partie stávajú súčasťou zábavnej agentúry, v ktorej má každý úlohu a na pohľad zabávajú milióny fanúšikov, ale inak bojujú s démonmi. Partia sa rozrastá o nových členov, zároveň na ňu striehnu nové nástrahy. Klasická zápletka o záchrane sveta? Tokyo Mirage Sessions má vlastné ambície, boj s démonmi obsahuje ešte ďalšiu podstatu...

Tokyo Mirage Sessions ♯FE
Tokyo Mirage Sessions ♯FE Vyzerá ako typický idol, ale ovláda mocného avatara a poráža démonov.
Vyzerá ako typický idol, ale ovláda mocného avatara a poráža démonov.


Tokyo Mirage Sessions ♯FE Mladícka skupina nosí najnovšie trendy z Harajuku a je vždy cool.
Mladícka skupina nosí najnovšie trendy z Harajuku a je vždy cool.


Tokyo Mirage Sessions ♯FE Fire Emblem postavy majú neraz fantastický dizajn a zarezonuje vám každé entrée.
Fire Emblem postavy majú neraz fantastický dizajn a zarezonuje vám každé entrée.





Viac ako samotný dej zaberú jednotlivé postavy. Azda je to úmyselný scenár, že autori ignorujú bežné využívanie zvratov každých 10-20 hodín. Dobré napísané charaktery prevažujú a je lepšie s nimi tráviť čas v dejovej línii (má dobre štruktúrované misie) a aj v tých vedľajších, kde sa núkajú skúsenosti či extra súboje. Nie príliš sebavedomá hrdinka, ostrieľaný kamoš a dobrák v hlavnej úlohe, tvoria potenciálne obľúbený trojuholník a ďalšie postavy celý kolorit pekne oživujú.

Našinec sa môže zrazu pýtať, kde je Fire Emblem, keď sa zatiaľ hovorí najmä o príbuznom Persony, ešte aj s podobnou štylizáciou. Príde v momente nástupu Mirage, ktoré sú odvodené z iných postáv – démoni vypadli skôr z FE. Ba čo viac, keď začnete skúmať súbojový systém, tréning hrdinov či prácu so zbraňami i jednotlivé povolania v boji, rozjasní sa vám, že toto je už jasná Fire Emblem doména.

To spojenie vzácne funguje práve vďaka spriaznenému súbojovému systému. Lebo samotný svet je odvodený z takmer šialeného nápadu, že démoni sa snažia točiť okolo japonskej kultúry. Prvá hodina pôsobí ako kultúrny šok pre našinca nepobozkaného J-Pop, idolmi či lokálnym koloritom. Prečo by sa introvertné dievča vrhalo do sveta šoubizu? A čo ten jej kamoš, ktorý ju nenápadne sprevádza? Spôsob komunikácie akcentuje moderné prostredie a Wii U je vynikajúco využité aj pre interakciu. Spodný displej na tablete zobrazuje kvantum informácií, od prehľadnej mapy, cez rozličné menu, až po unikátny messaging systém, ktorý akoby vypadol z najnovšieho smartfónu. Áno, časť deja skutočne sledujete na displeji a odpisujete na správy, čo vám poslali známi. Po chvíli je to prirodzená súčasť fungovania.

Keď opantanie prostredím opadne a strávite s hrou viac času, zistíte, že dej nie je príliš košatý a skutočne mu ide o partiu kultúrnych idolov angažovaných do nadprirodzených javov v rozličných štvrtiach Tokia a odrážanie útokov démonov na civilizáciu. Štýl jednoznačne prebíja dej, zábavné postavy majú povedomé dilemy, ale vždy vás Shibuya či Harajuku omlátia natoľko, že ste ochotní hrať ďalej. Je to jedinečný titul (azda popri Yakuze) ukazujúci súčasné Tokio so zaujímavým dianím. Tony referencií sú navyše využité aj do jednotlivých častí. Ani nie v civile ako v dungeonoch vyžívaných v parafráze kultúrnych špecifík, ako TV seriálov, filmov, štúdií a celého zábavného priemyslu. Keďže tam trávite väčšinu času, potešíte sa, aké sú originálne. Nehrozia tmavé kobky, ale svetlé súčasné prostredia. Hlavnou témou ostáva kreativita jednotlivých hrdinov a ich profesií, preto nadišla obsesia kultúrou. Svet je síce rozmanitý, ale nie úplne otvorený. Namiesto behania po Tokiu vás čaká skákanie do istých častí vďaka rýchlemu cestovaniu. Na druhej strane tento spôsob šetrí čas a zhutňuje celkový zážitok.

Ak vás postupne prezentácia, kvantum farieb a netradičných prostredí vizuálne unaví, vnútorná chuť hrať ďalej vyjde z perfektného súbojového systému. Ťahové potýčky, kde sa stretne trio s protivníkmi, majú neuveriteľné tempo. Šialene prekombinované možnosti zjednoduší spracovaný interface na TV, aby ste zistili, že všetko je poruke. Najprv bojujete klasicky: využívate útoky, pár schopností (náhrada kúziel) či predmetov. Poradie je zobrazované na akčnej časovej línii, takže viete, kedy kto nabieha do diania. Zorientujete sa rýchlo a interface šikovne ukáže aj vlastnosti nepriateľov, čo vás posilní pri rozhodovaní, aký útok či schopnosť treba využiť v najbližšom ťahu.

Každá postava je prepojená s Mirage spoločníkom. Dodá jej ďalšie schopnosti, rozširuje paletu úderov a spolu si zvyšujú level, čím sa zdokonaľujú, posilňujú a dokážu zdolať väčších protivníkov. Okrem toho sa venujú hráči aj výberu správnych zbraní a vylepšujú svoje povolania, ktoré možno priebežne aj meniť. Protivníci majú slabiny, niektorých sa oplatí šľahnúť bleskom, inde ísť tvrdo mečom. Každá zbraň zvyšuje nielen vlastné atribúty, ale aj ponuku schopností a v momente jej zdokonalenia sa môžete pustiť do levelovania inej – neskôr si možno medzi nimi efektívne prepínať. Zameranie môžu meniť aj Mirages vďaka predmetu Master Seal (ako vo Fire Emblem hrách). Takisto so zbraňami pracujete nielen pri hrateľných postavách, ale aj pri Mirages – u nich sa volajú Carnages a núkajú pestrý mix.

Súbojový systém si veľmi zakladá na vzťahoch: popri Mirage Master schopnostiach sa veľa čaká aj od interakcie s vašimi kamošmi, čo náramne pripomína Fire Emblem fungovanie, kde vzťahy a pozícia postáv výrazne uľahčia súboje. A prepracované roztriedenie do elementárnych skupín a kategórií zase vytvára podmienky pre rozličné variácie i protiútoky. Nie je nič lepšie, ako zažiť víťazný pocit kriticky silného úderu, ktorý otočí aktuálny stav súboja, kde ste mali takmer namále.

Najchytľavejšou devízou je však využívanie takzvaných Sessions. Reťazenie úderov poznáte z Musou a akcií, no autori ho uvádzajú vo veľkom štýle. Ak si v menu dáte pozor, zistíte, že po istom údere nasleduje jeden i viac ďalších od súpútnikov, čím vzniká v akcii séria s masívnou deštrukciou. Už malá reťaz dvoch-troch úderov uľahčí súboj. Úspech sa rodí pri kombinácií výborných zbraní, vylevelovaných Mirage a Sessions. Postupne objavíte vychytávky, ako Duo Acts (dve postavy útočia spolu), Special Performances (najsilnejšie ťahy, čo prídu raz za čas, ideálne na konci súboja) a Ad-Libs (náhodné megaútoky cez celú obrazovku). Inak zatiaľ čo obťažnosť je rovnomerne rozložená počas prvých bludísk, postupne stúpa a v polovici hry prichádzajú vypečené súboje s bossmi, kde sa krivka podstatne zvýši – a máte čo robiť, aby ste ich absolvovali.

Tokyo Mirage Sessions ♯FE
Tokyo Mirage Sessions ♯FE Niektoré špeciálne údery a prestrihové scény majú jednu z najlepších grafík Wii U.
Niektoré špeciálne údery a prestrihové scény majú jednu z najlepších grafík Wii U.


Tokyo Mirage Sessions ♯FE Zoznámte sa - keď sa dva svety stretávajú a vzápätí elegantne existujú aj obe dimenzie.
Zoznámte sa - keď sa dva svety stretávajú a vzápätí elegantne existujú aj obe dimenzie.


Tokyo Mirage Sessions ♯FE Na tých križovatkách sa my, Tokio znalci, cítime ako doma. A Shibuya 106 je megavtip.
Na tých križovatkách sa my, Tokio znalci, cítime ako doma. A Shibuya 106 je megavtip.





Tokyo Mirage Sessions sú delené do kapitol, predelových častí a vhodne využívajú vedľajšie questy. Sú dobrovoľné, ale bola by škoda neinvestovať čas aj do nich, lebo sa dostanete do nenápadných miest a dočkáte sa pekného minipríbehu, malého bludiska i súboja s bossom. Pre tréning ideálne a najmä ak si nájdete len hodinku času na hernú seansu, na malom rozsahu ponúka misia dostatočné využitie.

Grafika novinky je na Wii U pomery veľmi dobrá. Ide o jeden z prvých HD titulov Atlusu a dokáže upútať vhodnou (hoci silnou) štylizáciou, pútavými lokalitami a zaujímavými abstraktnými miestami. Kombo súčasného Tokia, starobylých postáv z Fire Emblem a bludísk využívajúcich pár inotajov je efektné. Navyše Tokyo Mirage Sessions #FE majú iba japonský dabing a ťažký J-Pop soundtrack, čo ešte umocňuje pocit z modernej japonskej kultúry. Ale hra z neho ťaží naplno a vďaka nim môžete ľahšie chápať jednotlivé postavy a ich charaktery.

Pre niektorých našincov bude Tokyo Mirage Sessions #FE až príliš japonský zážitok –  hra atakuje vaše zmysly, hrateľnosť je typická pre JRPG, sú tu aj náhodné súboje a do toho sa miešajú dve etablované série. Z dvojice jasne víťazí Shin Megami Tensei – a niektorí označujú hru ako predkrm Persony 5 – no Fire Emblem je nenápadne prítomný pri postavách, súbojoch i ďalších nuansách. Tokyo Mirage Sessions je však pomerne svieži zážitok – jedinečný, zábavný a mixuje série vhodným spôsobom. Len pár ťažkých bossov či nutnosť občas chodiť späť strháva posledný bod na našej hodnotiacej stupnici.


napísal Korec 5.9.2016
Páči sa mi!
9.0
Vo svete
8.0
Ohodnotiť
TOKYO MIRAGE SESSIONS ♯FE
+ parádna štylizácia a animácie
+ funkčný mix dvoch sérií
+ zaujímavý svet a spracovanie Tokia
+ alegorické bludiská a puzzle od postáv
+ fungovanie Mirage a ich vlastností
+ súbojový systém na čele so Sessions
+ vedľajšie misie vhodne vložené do deja
+ výborný japonský dabing i hudba
- niektoré súboje s bossmi
- celkový príbeh je iba priemerný


RECENZIE HRÁČOV
WiiU

Vývoj: Nintendo / Atlus
Štýl: RPG
Dátum vydania: 24. jún 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29304)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk