MONSTER HUNTER: GENERATIONS |
MONSTER HUNTER: GENERATIONS |
Ikonická séria pre PSP a 3DS sa dočkala nového pokračovania, hoci našinec sa už asi čiastočne stráca, koľký diel to vlastne je. Nový domov núka priestor nielen pre číslované časti, ale aj odlišné iterácie, príbehové spin-offy (Stories v Japonsku vyšiel, západ čaká). Generations je vyladenie existujúceho konceptu, hoci nemá číslovku (berte ju ako päťku) a súčasne sa opäť snaží priblížiť sériu nováčikom. Jadro ostáva naďalej tuhé, ale niektoré mechanizmy sú zjednodušené v prospech všetkých hráčov.
Náplň hry ostáva rovnaká a tu autori nemajú čo vyšpekulovať. Ako tuhý lovec prichádzate do dedinky pomôcť s náporom beštií tam vonku. Svoj čas rovnomerne delíte medzi pobyt v pokojnej zóne, kde sa staráte o suroviny, výrobu zbraní a využívanie nájdených materiálov i samotný boj v teréne. Za bránou dediny čakajú rastliny, menšie potvory i veľké kreatúry, ktoré nepadnú ľahko, ale z nich padajú cenné chuťovky vhodné pre kováča či iných majstrov ochotných dodať vám lepšiu výzbroj. Začarovaný kruh stále potvrdzuje, že Japonci holdujú pravidlám grindu a náplň je neskutočne opakovaná: ísť von, dať v časovom limite dole bossa, pár potvor alebo nazbierať cenné predmety. Vrátiť sa do dediny, využiť nálezy na tvorbu lepších zbraní a s tými sa vydať na ešte ťažšie tvory. Vašou motiváciou je snaha plniť misie, ktoré sú vynikajúco štruktúrované a počet hviezdičiek jasne prezrádza ich obťažnosť.
|
|
|
V čom sa dá koncept zlepšovať, kam ísť ďalej a ako osloviť nových hráčov i veteránov? O Monster Hunter sa roky píše ako o hre typickej pre Japoncov, no západ si s ňou nevedel dať dlho rady, preto sem niektoré diely ani neprišli (napr. Monster Hunter 3 pre PSP). Kultúrny mix prvkov, postup naprieč herným svetom a najmä jadro hrateľnosti sú odlišné. Nemáte pestré misie, ale väčšinou zhodné úlohy. Dokonca ani svet nie je obrovský a spojitý, ale načítava si pekne mapky medzi jednotlivými časťami. Putujete medzi nimi a v každej misii dostanete výlet do jednej máp, ktorú sa postupne učíte naspamäť.
Opakovanie, grind, tie isté miesta, tuhá obťažnosť - čo môže byť lákavé na tomto mechanizme? Pre milovníkov Dark Souls (čo využíva rovnaké prvky) prakticky všetko. Je to PZP – pocit z postupu. Síce sa meria maličkými krokmi, ale je viditeľný – a preto sú výborne štruktúrované misie také nápomocné. Jasne viete, či už máte na zdolanie misie so štyrmi a nie piatimi hviezdičkami alebo ako na bossa. Je to suplovanie iného cenného atribútu v RPG – tým, že Monster Hunter neleveluje svoju postavu, prenáša gradáciu na iné miesta: zbrane, výbavu či bojové štýly. Plus sledovanie efektov či elementov, ktoré sa dokážu podpísať pod vaše zosilnenie či oslabenie nepriateľa. Hrubá sila dlho nefunguje, taktika áno. A trpezlivosť. Misie trvajú spravidla 30 až 60 minút - úvod tvorí cesta k bossovi a zvyšok samotný boj.
Monster Hunter by si zaslúžil isté vylepšenia, napríklad opäť sa nekoná veľkolepý príbeh, čo je škoda a hráči by si ho po rokoch už aj vymodlili. Rovnako budete škrípať zubami pri niektorých menu či celom interface. Nedá sa nič robiť, Japonci ho milujú a vy si musíte zvyknúť. Na druhej strane Generations doručí obohatenia na iných frontoch a pre hrateľnosť dosť podstatných. Napríklad nebudete mať iba jednu, ale rovno štyri dediny, čo je veľké plus a celkové rozšírenie sveta. Odpadá čiastočne stiesnený pocit z absencie objavovania sveta, lebo sa máte na čo sústrediť. Znalci série nájdu vo štvorici miest a ich okolí povedomé postavy i monštrá. Generations sa totiž snaží využiť potenciál celej série, brať tie najlepšie prvky a pretaviť ich do pestrého mixu. Štvorica dedín vás teda vytrhne z doterajšieho spôsobu fungovania v jednom domove a pozornosť sústredí na kvarteto, okolo ktorého sa motajú veľké držky. Niektoré si budete pamätať, iné menej a čakajú vás tu aj legendárne.
Nielen bojom je lovec živý, ale aj zbieraním surovín a predmetov, čo si uvedomíte pri počte úloh, ktoré od vás nechcú skalpovať beštie, ale nabaliť určitý počet korienkov či iných druhov. Našťastie sa autori podujali čiastočne uľahčiť proces zbierania. Takže očakávajte zjednodušený zber, branie viacerých kúskov naraz a najmä mačací druh Feline, ktorý vám v misii pomôže s nahromadeným nákladom a odnesie ho do dedinky. Napohľad sú to drobnosti, ale oceníte ušetrené výlety do dediny, čo stoja cenné minúty.
Väčším obohatením je však uvedenie štýlov. Monster Hunter má stále 14 zbraní a rozličných herných spôsobov, ale teraz ich ešte násobí, lebo štvorica štýlov sa správa inak a umožňuje ešte aj použiť nové kombá. Guild Style rešpektuje doteraz naučené mechanizmy, ocenia ho veteráni série s nevôľou meniť. Striker Style pracuje s kombami veľmi zvláštnym spôsobom – niektoré obetuje, iné predstavuje a môžete sa viac venovať odlišným útokom z diaľky. Aerial Style vás posiela do luftu: budete viac skákať, štverať sa na monštrá a útočiť zvrchu.
Napokon Adept Style je vhodný pre defenzívnych taktikov, ktorí sa neboja brániť a skúšať výpady za cenu lepších útokov. Ale vyžaduje si poriadnu mieru trpezlivosti a práce so všetkými kusmi výzbroje i znalosťou bojiska či oponentov. Pre veteránov želajúcich si nové výzvy je to však ideálna voľba. Takzvané Hunter Arts predstavujú nové kombá a útoky, využívate ich náramne pri Striker Style, no dostanete sa k nim aj inde. Obťažnosť hry však neklesá, iba si inak rozkladáte útoky. Pre všetkých milovníkov kombinácií, ktorých už 14 zbraní začalo trošku nudiť, to bude parádna vec. Toľko možností na vyskúšanie ešte nemali a vybrané štýly či kombá sa neraz presadia ako najlepšia cesta na porazenie veľkého monštra. Nebojte sa meniť, hra vás chce dostať preč z komfort zóny...
|
|
|
No Generations predsa len má aj malé zjednodušenie pre nováčikov, keď ich nechá hrať v úlohe pomocníka v Prowler móde. Kamoška Felyne sa môže rozbehnúť do terénu a hoci nebojuje naplno ako vy, prvotriedny lovec, môže vám veľmi pomôcť práve pri zbieraní predmetov. Má nekonečnú staminu, deväť životov, takže si vystačí dlhší čas a pomôže doručiť do tábora peknú výbavu. Skúsi aj ľahšie boje, nemusí a nemôže používať predmety, buď sa dostane k surovinám skôr, alebo vôbec. Najlepšie jej ide zber, rybolov či dolovanie zo skál. Môžete ju levelovať a meniť sa na ňu ako na hrateľnú postavu – a je to obohacujúci zážitok, ktorý by ste si nemali nechať ujsť. A neskôr ho využijete vo svoj prospech.
Grafika sa vyžíva najmä vo štvorici dedín a pri najväčších bossoch a 3DS sa zatiaľ drží so cťou. Lepší je zvuk a hudobná produkcia, ktorá dokáže ohúriť a oplatí sa hrať so slúchadlami, nie iba tak. Od čias Monster Hunter 4 Ultimate platí, že sa oplatí hrať skôr na New 3DS kvôli rýchlejšej grafike, ale najmä druhej analógovej páčke – a je to skutočne lepší zážitok.
Monster Hunter: Generations spája najlepšie prvky a beštie série, pridáva pár noviniek a hoci nie je ešte tou revolúciou, ktorú by sme radi videli, rozširuje paletu 3DS hutných hier o ďalší kúsok. Zatiaľ to stále stačí, lebo je to chytľavá hra na desiatky hodín.