ATLAS REACTOR |
ATLAS REACTOR |
Stratégie so simultánnymi ťahmi sú raritou. Vyskytujú sa veľmi ojedinele a to, že nemajú veľkú konkurenciu, im ešte nemusí zaručiť úspech. Tento rok som sa dostal k druhej hre v tomto štýle. Tastee: Lethal Tactics ma v máji až tak veľmi neoslovila a od Atlas Reactor som nemal veľké očakávania. Novinka od Trion Worlds si ma ale rýchlo získala už v prvých zápasoch, do ktorých sa môže zapojiť naozaj každý.
Hra je totiž zadarmo, teda aby som to upresnil, ponúka aj bezplatný mód. Ten má, prirodzene, určité obmedzenia, ale stále poskytuje atraktívny zážitok, ktorý si môžete dopriať kedykoľvek. Stačí vám len Steam, respektíve Glyph od Trion Worlds. Hlavný rozdiel medzi free verziou a platenými edíciami odstupňovanými podľa bonusov (All Freelancers, All Freelancers Pro, Ultimate Reactor) je v počte sprístupnených hrdinov. Hráč si vždy vyberá jednu postavu zo zoznamu takzvaných freelancerov, ktorí sú začlenení do troch kategórií na základe ich palebnej sily, zamerania na útok v prvej línii alebo podporu. Ak hráte bezplatne, výber je značne obmedzený, väčšina borcov je zamknutých. Ponuka free hrdinov sa ale po niekoľkých dňoch obmieňa a vždy nájdete nejakého zástupcu z každej kategórie.
Pôvodne platilo, že v bezplatnom móde bolo možné otvoriť len jeden loot matrix, čiže balíček s korisťou z bojov, počas 36 hodín, no na žiadosť komunity toto obmedzenie autori zrušili. V boji v arénach rozdiely medzi hráčmi nie sú. Respektíve sa môžu líšiť skinmi postáv a tí, čo si za hru zaplatili, možno majú viac takzvaných GG boostov, ktoré im po zápase pridajú viac skúseností (ale v menšej miere aj spolubojovníkom), no neovplyvňuje to parametre a účinok hrdinov.
Vráťme sa ale k výberu freelancerov. Atlas Reactor je zameraný na tímové boje, kde proti sebe stoja štvorčlenné družstvá. Každý hráč pritom ovláda len jednu postavu a musí spolupracovať s inými hráčmi, prípadne botmi. Výber svojho hrdinu je preto dôležitý, hoci v každom zápase môžete použiť iného. Po zvolení freelancera si prehliadnete set jeho schopností, ktorých je síce vždy len päť a nedajú sa nahradiť inými, ale každá môže mať nejakú modifikáciu.
Na odomykanie modifikácií potrebujete špeciálne body. Navyše je ich akosť označená jednou až tromi paličkami a celková hodnota všetkých použitých modifikácií nesmie prekročiť určený limit. Takže napríklad upravíte základný útok, ktorý spôsobí nepriateľovi vyššie poškodenie alebo bude mať namiesto toho väčší dosah, či zasiahne viac cieľov naraz. Iná schopnosť vyvolá energetické pole, ktoré ublíži protivníkom, čo tadiaľ prechádzajú. Modifikácia predĺži trvanie o jedno kolo alebo spôsobí, že ak sú zasiahnutí spojenci, budú tam liečení. Celkovo je variabilita postáv aj ich špecialít a útokov veľmi pestrá a zaujímavá. Navyše si každú schopnosť môžete pozrieť na malom videu, ktoré sa zobrazí, keď kurzorom myši prehliadate zoznam. Je to veľmi praktické.
Môžete si vybrať brutálneho jaštera Raska, ktorý používa svoje pazúry či Oza využívajúceho svoje klonované verzie. Vtipný je kovový pes Pup, ktorý pôsobí milo, až kým necvakne nepriateľa svojimi niekoľkonásobne zväčšenými čeľusťami. Gremlinská dvojka Gremolitions poteší milovníkov artilérie. Jednou z mojich favoritiek je Elle s brokovnicou v ruke a vyzerá skvele najmä vo svojej punkovej verzii. A potom je tu éterická liečiteľka Aurora, bojovník s mečom Titus a mnoho ďalších. Rozhodne si je z čoho vyberať - podľa sympatií aj preferovaného bojového štýlu. Alebo keď vás jedna postava začne nudiť, presedláte na inú.
Freelancerom sa odomykajú aj spomínané skiny a nové kostýmy. Každý borec má základný a pokročilý odev, ktorý neraz zmení jeho výzor na nepoznanie. Napríklad snajper Nix sa transformuje na typického mafiána v gangsterskom klobúku a saku aj s upravenou zbraňou. Mení sa však len vzhľad, ktorý ešte môžete prefarbiť, nie účinok postavy. Ale hráča táto možnosť preoblečenia poteší.
Okrem toho môžete freelancerovi upraviť aj katalyzátory. Do boja nastupujete s tromi, každý sa tam dá použiť len raz a predstavujú bonusovú podporu vo vami zvolenom momente. Uniknúť z dosahu nepriateľa môžete teleportom na krátku alebo strednú vzdialenosť, prípadne aj so sekundárnym efektom. Hodí sa aj jednorazové liečenie, ochranný štít či zvýšenie sily na dosiahnutie kritického zásahu.
Pri prehliadke možností svojej postavy ešte uvidíte zoznam posmeškov, ktoré sa tiež odomykajú. Nie sú potrebné a slúžia ako spestrenie v boji, keď vaša postava pri použití určitej schopnosti povie nejakú hlášku a prezentuje sa krátkou animáciou. Aj to len vtedy, keď ju potvrdíte pred ukončením kola. Je to ale rovnako príjemný doplnok ako nový kostým. Tieto veci získate ako korisť z boja (z matrixov) a tiež pri zvýšení levelov postavy, ale aj celého hráčskeho konta. Tam nájdete ešte ďalšie drobnosti, ktorými sa vizuálne odlíšite od ostatných (bannery, tituly, emblémy). Spolu s dennými a sezónnymi úlohami, ktoré prinášajú extra skúsenosti, je odomykanie doplnkov veľmi dobrou a vhodne riešenou motiváciou.
Základy boja si môžete osvojiť v praktickom prológu, potom si zvolíte herný režim (tréning, boj proti botom, PvP, hodnotené zápasy). Ak ste za Atlas Reactor zaplatili, môžete vytvoriť aj vlastnú hru s určeným množstvom hráčov, pozorovateľov a počtom kôl. Zvyčajne trvá pár desiatok sekúnd, kým sa lobby naplní a už len čakáte na začiatok zápasu. Samozrejmosťou je možnosť prizvať do hry svojich priateľov, za čo získate bonusové skúsenosti.
Konečne sa dostávame k samotnému boju. Odohráva sa v niektorej zo štyroch arén (dúfajme, že ich bude čoskoro viac), ktoré nie sú zbytočne veľké, takže súperov netreba zdĺhavo hľadať a je tam plno objektov, za ktorými sa dá skrývať. V štandardnej hre bojujú štyria proti štyrom a vyhráva tím, ktorý ako prvý zlikviduje päť nepriateľov. Ak sa to počas dvadsiatich kôl nepodarí (jedno trvá 20 sekúnd, čo je primeraný čas na prípravu), rozhoduje vyšší počet zabití. Freelanceri sa po úmrtí neustále oživujú, avšak na zotavenie a možnosť útoku potom čakajú dve kolá.
V každom kole všetci zúčastnení súbežne naplánujú svoje akcie v prípravnej fáze. Hráč môže aktivovať jednu štandardnú schopnosť svojej postavy (útok, liečenie, vypustenie drona atď.) a navyše vykonať pohyb na zvolenú pozíciu. Pritom vidí aj naplánované činnosti spolubojovníkov, takže je možné koordinovať činnosti tímu. Dokonca sa dá jednoduchými príkazmi upozorniť svoju partiu na to, aby zaútočila na konkrétny cieľ alebo poskytla pomoc. Po naplánovaní treba potvrdiť svoje kroky a „uzamknúť" ich, inak sa zbytočne odpočítava čas vyhradený na kolo. Ak hráč nestihne vykonať všetko potrebné, môže dvakrát využiť bonusový čas, čím sa všetkým trochu predĺži čakanie, ale pri ďalšom zaváhaní už takúto príležitosť nemá.
Nastáva akčná fáza, v ktorej sa zrealizujú všetky naplánované úkony a hráči sledujú vývoj situácie. Najskôr sa prejavia schopnosti, čiže vykonajú podporné aktivity (použitie štítu, liečenie a podobne) a útoky. Až potom, v pohybovej fáze, sa všetky postavy presúvajú a premiestňujú. To znamená, že keď v ďalšom kole pri plánovaní zameriate nepriateľa, určite ho zasiahnete. Teda teoreticky. V praxi môžu nastať prípady, keď váš cieľ využije špeciálnu obrannú či uhýbaciu schopnosť alebo katalyzátor s teleportom. Potom vám ufrngne pred nosom a vystrelíte/udriete do prázdna. A potom sú tu ešte schopnosti s odkladom, ktoré sa prejavia o jeden ťah neskôr, takže dovtedy sa polohy postáv pravdepodobne zmenia. Môže to byť napríklad ničivá bomba, ktorá v jednom kole vyletí a až v druhom dopadne. Možno to znie komplikovane, ale v aréne si tento systém rýchlo osvojíte a naučíte sa taktizovať a predvídať.
Zranené postavy sa dokážu regenerovať aj pomocou liečivých podporných doplnkov, ktoré sa priebežne objavujú priamo na bojisku a stačí cez ne prejsť, aby sa aplikovali. Okrem toho sa tam vyskytujú aj posilňovače útokov a zásobníky energie, ktorá sa inak kumuluje v boji a je potrebná hlavne na použitie najsilnejších schopností freelancerov.
Tvorcovia sa o hru príkladne starajú. Ako už bolo spomenuté, zrušili obmedzenie týkajúce sa koristi pre hráčov free edície. Hra je priebežne aktualizovaná. Dočkali sme sa individuálnych štatistík hráčov, pred niekoľkými dňami pribudla nová postava a keďže sa blíži Halloween, je tu aj možnosť vybojovať si strašidelné kostýmy. Vyzdvihnúť treba sociálne prvky a podporu združovania hráčov. Pri hre s priateľmi získate bonusové skúsenosti a na debatu okrem tradičného chatu môžete použiť aj integrovaný komunikačný systém Discord.
Konečne pribudli už aj hodnotené rebríčkové zápasy. Zapojiť sa však môžu len hráči, ktorí si kúpili hru. Ďalšou podmienkou je 50 odohraných PvP zápasov (vrátane tých doterajších). Prihlásiť sa môže jednotlivec, dvojica alebo celý tím. Potom sa vyhľadajú ostatní hráči a nasleduje voľba postáv v lobby. Tam sa chvíľu zdržíte, pretože si postupne každý z vášho aj nepriateľského družstva vyberie svojho favorita. Pritom však jedna aj druhá strana môže úplne zablokovať jednu postavu. Ban vždy dáva hráč na čele tímu. Nie je to celkom ideálne riešenie, ale možnosť úplne vyradiť z hry freelenacera, ktorého pokladáte za mimoriadne nebezpečného, príde vhod. Okrem dvoch zakázaných postáv je následne k dispozícii kompletný zoznam, ale v jednom tíme nemôžu byť dvaja rovnakí freelanceri. Zápas prebieha štandardne a na konci každý hráč víťazného tímu získa desať prestížnych bodov, v prípade prehry dva. Na základe celkovej bilancie a bodovania sa zaradíte do rebríčka a zodpovedajúcej ligy.
Počas zápasov sa občas stávalo, že bol niektorý hráč odpojený a nie vlastnou vinou. Po najnovšej aktualizácii by mal byť tento problém vyriešený. Mne sa to stalo v priebehu viac ako stovky zápasov dva razy, čo nie je také strašné, ale viackrát som si všimol výpadky mojich spoluhráčov a protihráčov. Našťastie je v takomto prípade možnosť znovu sa nalogovať do hry a pripojiť do rozohranej bitky. Možno pritom stratíte jedno - dve kolá, kým sa vrátite a zatiaľ za vás zaskočí AI. Okrem toho by sme chceli viac arén - nie je to urgentné, ale tie štyri aktuálne sú už okukané. Možno by bol zaujímavý aj nový herný režim, hoci v prípade tohto štýlu hry je otázne, ako by mal vyzerať.
Napokon môžeme polemizovať o cenovke hry. 30 € za hru so všetkými freelancermi nie je zlá cena. Pokročilejšie edície už sú zbytočne predražené. Niektorí hráči ale reptajú aj na tú najlacnejšiu, čo je spôsobené tým, že oproti free produktu toho oveľa viac neponúka. Problém spočíva v tom, že bezplatná verzia skrátka poskytuje dosť veľa a upgrade na All Freelancers Edition už potom iba odomkne niekoľko zostávajúcich súčastí. Rozdiel sa však prejaví - platená edícia síce nie je oveľa masívnejšia, ale je rozhodne komfortnejšia. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že aj keď som si užíval už voľne prístupný základ, po prechode na vyššiu formu hry som za začal kráľovsky baviť. Hlavne som vždy mal prístup k mojim obľúbeným freelancerom.
Hra má veľmi príjemný dizajn a pestrofarebnú, no nie gýčovú grafiku. Veľmi dobre vyzerajú najmä rôznorodé a precízne animované postavy. Je to jedna z mála hier, pri ktorej som sa tešil zo zmien kostýmov, ktoré sú naozaj výrazné a dramaticky pretvoria vzhľad každej postavy. A ešte keď ich vidíte v krátkych uštipačných scénach, ktoré vám neraz vyčaria úsmev na tvári, je to paráda. Bojiská si pritom môžete otáčať, vzďaľovať alebo približovať. Pohľady necháte na automatickú kameru, ktorá vystihne všetky dôležité momenty, ale môžete ju nastavovať aj manuálne. Zvýraznené línie pohybu a oblasti účinku naplánovaných akcií môžu na obrázkoch pôsobiť chaoticky. V praxi ale veľmi dobre pomôžu pri orientácii a taktizovaní. Ozvučenie je tiež vydarené, vtipné komentáre postáv skutočne budete milovať a hudba má v sebe energiu, ale pritom je nevtieravá.
Atlas Reactor je výborná taktická hra so simultánnymi ťahmi. Nič lepšie v tomto štýle som doteraz nehral. Dôležitá je tímová spolupráca, taktizovanie na bojovom poli a prispôsobenie svojej stratégie rôznym situáciám. A pritom sa nájde čas aj na trochu humoru. Je to hra pre menšiu, špecifickú skupinu hráčov, ktorí ale o to viac ocenia jej kvality. Treba ju skúsiť, za to nič nedáte a po niekoľkých zápasoch sami uvidíte, či vám sadne, alebo nie a možno zistíte, že sa vám do nej oplatí investovať. Pre mňa osobne je to príjemné prekvapenie a jedna z najlepších hier tohto roka. Nemajte mi preto za zlé, že som sa napokon priklonil k vyššej známke pri hodnotení. Skvele som sa bavil a som pripravený na ďalšie zápasy! A čo vy?
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Trion Worlds Štýl: Stratégia / Akcia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|