SHIREN THE WANDERER: THE TOWER OF FORTUNE... |
SHIREN THE WANDERER: THE TOWER OF FORTUNE... |
Nenápadná, 400 MB veľká JRPG na Vite putuje so mnou tri mesiace a má veľký potenciál baviť celé desiatky hodín. Je to remake známej značky Shiren, Niektoré diely ste mohli vidieť na DS a herný štýl je známy aj z iných dungeonov. Podstatu náplne výrazne posilňuje element náhodne generovaného obsahu. A nezaspíte na vavrínoch vysokých levelov, lebo sú vám pravidelne zrážané na jednotku a každé bludisko štartujete pekne od začiatku. Na herné seansy v pohybe ideálny koncept!
Od intra viete, čomu sa venuje herná zápletka. Hovorí o Reeva, božstve s tromi očami stelesňujúcimi minulosť-prítomnosť-budúcnosť a kocky osudu hádzane v prospech vytvárania osudov. A pretrváva legenda, že ak sa niekto vyšplhá na vežu šťastia a vyzve Reeva, bude môcť zmeniť svoj osud. Shiren a jeho fretka prišli práve do dedinky, kde žije veľmi zaľúbený pár. Dievčina je smrteľne chorá, chlapec odhodlaný urobiť čokoľvek pre jej záchranu. Je zrejmé, že sa vytvorí tím putujúci do veľkej veže, kde sa pokúsi vydriapať až na vrchol a zvrátiť už vrhnuté kocky osudu v prospech dievčaťa. Dialógy sú rýchle a jasné, vedľajšie NPC nedrístajú do vetra, ale majú pár replík – akoby chýbala tradičná vata = obrovské plus! Niekto môže namietať, že od JRPG čaká zamotané klbká deja a odhalenie ako z troch epizód Aktov X, ale tie časy sú preč a ambivalentný žáner si zaslúži aj priamočiaru odbočku. Ľahšie sa dá sústrediť.
Oceňujem, ako scenáristi idú k veci. Na rozdiel od tuctu iných japonských hier sa dočkáte rýchlejšieho štartu, čo je takmer malý zázrak – tradične sa musíte prehrýzť dvomi-tromi hodinami úvodu, tutoriálom a kým konečne pochopíte systém zbraní a mágie, hra atakuje dvojciferný počet hodín. Naopak, Shiren päťka nezdržiava – krátke intro, jasný prísľub, hrdinovia prídu do dediny, zaľúbencov nájdete hneď. Jasne označený Beginner’s House vám dá prístup k desiatkam maličkých misií tutoriálu a keď sa odhodláte ísť do iných bludísk, začne poctivá mela.
Jednoduchý a pritom robustný systém pochopíte rýchlo – a o to ľahšie sa hrá. Či už sústredene počas celého večera alebo 15-20 minút. Spomínané pravidlá sú jasne dané: do bludiska vstúpite na prvom leveli, prídete s jedným či dvomi spoločníkmi (chalan zachraňujúci dievčinu je dôležitý, ostatní často dorazia na skok) a snažíte sa prelúskať na koniec. Čakajú vás mnohé poschodia, ktoré treba preliezť, musíte čeliť nepriateľom, zbierať predmety, vyhnúť sa a nastražiť pasce, objaviť pár bossov. Hlavná výzva: nesmiete zomrieť! Ak sa tak stane, hra končí a môžete vypadnúť z bludiska alebo dať si repete. Nič ste nezískali, drahocenný čas je fuč a idete znova. Náhodne generovanie dizajnu zaručí, že získané skúsenosti môžu a nemusia prísť vhod (aha, na tom štvrtom poschodí som si pomohol takto – a teraz je všetko inak). V jadre môže byť hra ťažšia ako zuby vylamujúci Dark Souls, no v skutočnosti vás učí lepšie herné systémy a taktizovanie v teréne. Občas hra podá pomocnú ruku, ak to zvládnete: odložiť si predmety a vyhnúť sa strate, zdrhnúť a predsa nestratiť batoh či nájsť ho po čase na mieste.
Nuansy treba zvládnuť v rozličných oblastiach. Už samotný pohyb je ľahký, no neskôr treba voliť diagonálny smer pre skrátenie cesty k nepriateľom, dash na rýchlejší presun alebo voliť správny smer. Lebo oponenti sa pohybujú rovnako rýchlo, radi vás naháňajú po mape, narazia do vás a majú výhodu prvého útoku. A útočia tvrdo. Zaujímavou možnosťou je teleport – znie ako lotéria, no keď ste v obkľúčení a nemáte náhodou plošné kúzlo či iný ťah, padne vhod. Štatistiky hrdinu sú tiež pomerne neúprosné: kľúčová je sila hrdinu, ovplyvňujú ju predmety, škodia jej pasce alebo vlastnosti protivníkov. Súčasne musíte sledovať úroveň hladu, ak prešvihnete stravu, uberá vám pohyb cenné body z HP. Na druhej strane vám pohyb zdravie aj nabíja, čo je vtipné i účinne pri úteku od nepriateľov. Samozrejme, taktické je samotné zvládanie poschodí bludiska. Ak mnohé len prebehnete, pripravíte sa o cenné skúsenosti, čo by sa vám zišli na vyššej etáži či pri bossovi. Metóda „zbaľ prachy a vypadni“ veľmi nezaberá, lepšie je „grinduj, kým vládzeš“. Čo však pri nutnosti stále jesť predstavuje rovnako veľkú výzvu.
Dizajn úrovní je pri ich generovaní výborne zvládnutý a rovnako i distribúcia monštier či predmetov. Dočkáte sa malých priesmykov, priestorových puzzle v rohoch (tam veľa nezvládnete, ale luk či šuter preletí) alebo vodných a iných priekop (tie sa dokonca cez zvitok dajú odstrániť, čo mení povahu boja) – a navyše sú tu schované pasce, ktoré občas uvidíte a inokedy pocítite až na vlastnej koži. Ak ich je viac za sebou, skolia vás na troch políčkach... Bludiská sú skvostne navrhované, pozície ľstivé. Keď sa na poschodí nabažíte všetkého, je čas opustiť ho a putovať vpred, cesta na nižšie poschodia neexistuje.
Boj prináša iné chuťovky - výpady vpred jedným tlačidlom, správny smer a všadeprítomnú agresiu. Pár nepriateľov vyzerá milo, radi idú hneď po vás a nič nedarujú, skôr vás dorazia, len čo idete z pasce a vydýchli ste si. Na útoky používate nielen meče, ale široký arzenál projektilov (šípy, skaly), zvitky či magické palice s rôznymi schopnosťami. Na povolania sa autori zbytočne nesústredia, hrdina zvládne všetko, čo mu príde pod ruku. Boje bývajú krátke i zdĺhavé, občas budete naháňať po celom poschodí „lopkárov" (idú po prachoch i predmetoch), ale odmeny bývajú zaslúžené.
Shiren the Wanderer 5 sa hrá s celou škálou predmetov. Povinná výbava, ako je meč a štít obohatená o doplnky, ako náramky či helma, je iba začiatok. Dá sa vylepšovať, hýčkať so štatistikami a nechýba ani syntéza pre najlepšie kúsky. Tvorcovia sa vyhrali aj so škálou predmetov: bežné doplnia nielen tie špeciálne, ale najmä zapečatené, očarené alebo prekliate. Venujete sa identifikácii, občas skúsite na seba hodiť niečo prekliate v domnienke, že to bude hit, ale potom hľadáte pascu, čo vás zbaví toho meča či helmy. Identifikačné zvitky či možnosti na odhalenie identity sú slušné. Isteže, predmetov je veľa a miesta málo, takže si treba vypomáhať trikmi cez kapsy či džbány. Najvtipnejšia vlastnosť toho džbánu je, že sa môžete doň schovať a skryť pred nepriateľmi. Existujú viaceré druhy, každý poslúži.
Špeciálnu pozornosť autori venujú tráve. Má rozličné účinky, ako spánok, útok, uzdravenie či rozšírenie pôsobnosti. Holanďania budú mať radosť, dobrá trávička sa ukazuje byť taktickou výhodou v nejednom bludisku – a najmä s plošnou pôsobnosťou. „Ochrápať" štyroch slizov a pobiť ich v spánku, to už heeeej! Kombinujte a užijete si Zvitky a talizmany sú rovnako kvalitne zakomponované. Len inventár je večne malý a strach, že zomriete a prídete o všetko, stále pretrváva. A autori majú slabosť aj na ovocie. Broskyne patria k najsilnejším predmetom a jedným z oponentov sú magické orechy!!
Grafika zodpovedá staručkému DS titulu, čo získal vyššie rozlíšenie a dorazil na Vitu so cťou. Dobrý interface a solídne ovládanie poteší každého, hudba je nenápadná a zapadne. Málokto bude hrať pre vizuálnu pastvu pre oči, ale účel svätí prostriedky - 396 MB na pamäťovej karte nájdete takmer vždy! A hra si vás získa na dlhé mesiace. Vďaka náhodne generovaným prostrediam či výzvam v okolí dedinky máte čo hrať desiatky hodín.
Shiren the Wanderer: The Tower of Fortune and Dice of Fate je nenápadná JRPG, ktorá „bludiskový" žáner v JRPG posúva na vyššiu úroveň. Žiadne omáčky, ale dobrý príbeh. Nemotá povolania a skupiny hrdinov, nevracia sa späť, generuje novú zábavu s kvalitným systémom. Sčasti je oholená na kosť, ale funkčnú a chutnú. Budete objavovať, bojovať a zomierať – a tak skoro sa vám to nezunuje.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
Vývoj: Spike Chunsoft Štýl: RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|