SPACE HULK: DEATHWING |
SPACE HULK: DEATHWING |
Zo sci-fi univerza Warhammer 40.000 sme tu za tie roky mali už množstvo kvalitných hier v rôznych žánroch, no FPS medzi nimi snáď nebola už roky. Osobne si spomínam asi len na jednu, ktorá má už pomaly 22 rokov a s tou dnešnou má mnoho spoločného. V roku 1995 nám EA priniesli kvalitnú akciu Space Hulk: Vengeance of the Blood Angels, ktorá sa inšpirovala stolovkou z tohto sveta a kombinovala FPS so strategickými elementmi. Teraz sa k licencii dostal Focus Home Interactive, ktorý je vo Warhammer svete ako doma v poslednej dobe. Streum On Studio a Cyanide nám pod ich krídlami po menšom zdržaní priniesli Space Hulk: Deathwing.
Osobne som od hry čakal veľmi veľa a pravdepodobne som nebol sám. Prvé CGI trailery vyzerali vynikajúco, neskoršie gameplay zábery tiež pôsobili dobre a slušne sa hra ukázala aj na tohtoročnom Gamescome, odkiaľ sme vám priniesli preview. Všetko nasvedčovalo tomu, že by mohlo ísť o nenápadného čierneho koňa tohto roka. S blížiacim sa dátumom vydania sa však začali objavovať aj negatívne ohlasy a to najmä ohľadne technickej stránky hry. Pravdepodobne sme sa práve kvôli tomu dočkali aj drobného odkladu pár dní pred pôvodným dátumom vydania.
Už od začiatku budete cítiť, že má hra svoje kvality, no taktiež aj problémy. Menu je strohé, prezentácia fádna. Čakali by ste, že vás do hry vtiahne prepracované intro presne v štýle tých skvelých CGI trailerov, kde terminatori likvidovali jedného genestealera za druhým. No nič také tu nie je. Len veľmi stroho a vo forme statických animácií sa dozviete, že sa dostávate do kože knihovníka - librariana, ktorý sa spolu s bratmi z Deathwing, najlepšej jednotky Dark Angels Space Marines, vydáva do Space Hulku. To je názov pre hromadu vesmírneho odpadu, asteroidov a trosiek lodí, ktorá putuje vesmírom, no zároveň obsahuje množstvo skrytých a zabudnutých tajomstiev dávnej minulosti.
Lore sveta Warhammeru je až nepredstaviteľne bohatý a snáď každý si v ňom dokáže nájsť niečo, čo mu učaruje. A Deathwing z toho ťaží vo veľkom, pričom práve to sú veci, ktoré hru ťahajú hore. Chápem, že puristi v hre nájdu množstvo vecí, ktoré im budú dvíhať tlak a niečo možno nebude stopercentne súhlasiť s kódexom, no aj napriek tomu sa autorom podarilo vybrať a vhodne skĺbiť aspekty tohto sveta. Space Hulk je totiž miestom, kde sa hromadia vraky lodí už celé tisícročia. Pomaly sa rozpadávajú, no tu a tam ešte niečo funguje. Navyše sú tieto vraky často prepojené a pri prechádzaní medzi chodbami zažívate aj cestu naprieč tisícročiami.
Na ceste je flotila tyranidov, ktorú lákajú genestealeri v tejto hromade vesmírneho odpadu. Space Hulk je nimi zamorený a keďže sa v hre ocitáte v brnení terminátorov, vašou úlohou je túto škodnú vyhladiť. Na iných Xenos v hre nenarazíte, no to je dané aj predlohou, z ktorej hra vychádza. Genestealeri ale potvrdzujú svoj názov a v priebehu hry sa postupne vylepšujú, rozširujú svoje zástupy a pred vami sa tak ocitnú novšie a silnejšie typy. Niektoré začnú používať zbrane, príde dar aj na psykerov, no a neraz sa proti vám postaví aj Broodlord. Každý typ tu má svoje miesto, zapíše sa do vášho beštiára, kde si ho môžete naštudovať.
Genestealeri najčastejšie útočia v húfoch. Často tak musíte naraz odolávať hordám, no tiež sa občas stane, že na vás pri túlaní tmavými chodbami vyskočí nejaký osamotený nepriateľ. Hra tak akoby kombinovala hororové prvky, keď napätí čakáte, čo na vás z temných miest vyskočí, s brutálnou akciou, kedy kosíte hordu, ktorá vám nabehne rovno pred hlaveň. Občas sa zdá, že vás niektorí protivníci chcú obísť, no to je len ojedinelý jav. Škoda, že každý z levelov nakoniec aj tak spadne do tej istej šablóny. Túlate sa chodbami z bodu A do bodu B, dostanete úlohu C a niekam prídete, kde musíte nejaký čas vydržať, kým sa niečo uploadne/hackne/vyrieši. Potom sa musíte dostať na miesto D, kde misia končí, prípadne opäť bránite toto miesto pred hordou.
Každá z deviatich misií je teda odlišná, no aj rovnaká zároveň. Všetky sú naozaj veľké. Čo čakáte, pohybujete sa po vrakoch vesmírnych lodí, ktoré skôr pripomínajú obrovské katedrály plávajúce vesmírom. Mapy sú členité, rozľahlé, obsahujú množstvo skrytých miest, alternatívnych ciest, odbočiek a motivujú vás ku skúmaniu tohto všetkého tajomnými relikviami, ktoré sú tam poschovávané (celkovo je ich v hre 24). Rovnako ako fragmenty príbehu aj tieto relikvie odkazujú na doby dávno minulé. Jadro príbehu totiž siaha až 10000 rokov do minulosti pred udalosťami tejto hry. Musíte zistiť, čo tam Genestealerov ťahalo.
Hra tým tak trochu pripomína akcie zo starej školy, ako Doom alebo Quake, inokedy zas Aliena. Obrovské a kľukaté mapy, ktoré musíte naozaj skúmať, niekedy neprestajná akcia, potom zas nečakané útoky na vás v temných chodbách. Do toho všetkého autori pridali aj moderný mix, ako taktické prvky, hackovanie, ovládanie spolubojovníkov (ak nehráte v kooperácii online) či dokonca postupné vylepšovanie. Za prechádzanie levelov ste ohodnotení podľa toho, ako sa vám darí. Aktivity sa odrazia v skúsenostných bodoch, ktoré potom môžete investovať do troch vetiev – velenie, schopnosti a psychické sily.
No pozor, toto nie je hra pre každého. Deathwing je skôr pomalší. Koniec koncov Space Marines sú skôr chodiace tanky. Cítite tiaž obrovského brnenia, ktoré vám umožňuje len krátko šprintovať, postava sa kolíše z jednej strany na druhú, dokonca aj zbrane sú trochu ťažkopádne, no k univerzu to patrí. V jednej ruke máte Stormbolter, v druhej Power sword. Ako napredujete, sprístupňujete si aj nové zbrane, primárne aj sekundárne, no tiež schopnosti. Librarian totiž používa v boji aj špeciálne sily, nepriateľov môžete podpáliť, či na nich vyslať ničivé blesky. Schopnosti si osadzujete do troch slotov, pričom štvrtou schopnosťou je Psygate. Tá vás dokáže preniesť späť na vašu loď, kde sa môžete ozdraviť, oživiť padnutých spolubojovníkov, no tiež zmeniť výbavu sebe aj im.
Rôzne situácie si totiž vyžadujú rôzne zbrane. Neskôr tak napríklad oceníte aj veľký štít spolu s kladivom alebo palcátom. Primárnych zbraní je v hre 11 a podľa toho, akú primárnu zvolíte, dostanete aj sekundárnu, ktorú si zväčša zvoliť ľubovoľne nemôžete. Schopností je zas celkovo na výber 7 a musíte si ich postupne odomknúť. Všetky schopnosti a aj zbrane majú svoje štatistiky, takže si musíte vhodne zvoliť také, aké vám vyhovujú a aj sa hodia do boja. A je tu ešte schopnosť predtuchy. Nedokážete ju ovládať, no autori vášmu librarianovi pripravili niekoľko momentov, počas ktorých uvidí predtuchu, ktorá naznačí prichádzajúce nebezpečenstvo či očiam skrytú cestu.
A potom je tu ešte taktický element. Deathwing si užijete najlepšie v kooperácii s inými hráčmi. Môžete si zahrať s ďalšími tromi partnermi, vybrať si jednu z rozohraných hier vďaka server browseru, či vytvoriť vlastnú so svojimi pravidlami. Môžete sa teda pevne držať kódexu, či si zapnúť friendly-fire. Ak nehráte online, do boja sa vyberiete s dvomi AI spolubojovníkmi. Jeden je mechanik, druhý je zas medik. Môžete im zadávať jednoduché príkazy vďaka kruhovému menu a čo sa streľby týka, ide im dobre. Len v ostatných veciach sa o nich musíte starať. Sami sa liečiť nevedia, takže aj takéto veci im musíte prikazovať. Je to škoda, mohli byť viac samostatní, hra je totiž na vyššej obťažnosti poriadny zaberák. Zvlášť keď sa musíte okrem seba starať o ďalšie dve postavy.
O váš prehľad v leveloch sa postará detailná mapa, na ktorej môžete vidieť rozsiahle chodby v celej ich kráse. Nevidíte v nich nepriateľov, ale vidíte obranné systémy. Tie sú totiž ešte niekde funkčné a môžete ich zapnúť. Pomôžete si tak v likvidácii genestealerov, no tiež zaútočia aj na vás. Musíte ich teda správne aj vypnúť, prípadne hacknúť a prebrať nad nimi kontrolu, no genestealeri môžu vtedy zaútočiť aj na delo, aj na vašu postavu. A k taktike v hre patrí aj otváranie dverí. Chodby sú naozaj spletité. Niektoré dvere musíte vyraziť, iné ešte fungujú. A to je hra, kde budete za sebou skutočne zatvárať. Stačí, že vás nepriatelia párkrát nečakane prekvapia od chrbta a naučíte sa to.
Kampaň má svoje chyby. Ten opakujúci sa koncept levelov nie je nič valné, no hra sa v zásade hrá dobre. Ale len tak nejako štandardne dobre. Nič neprečnieva, nič vás extra nezaujme, len ňou tak nejako preplávate. A to je škoda. Nevie alebo možno nemá čím osloviť. Až na spletitý level design a architektúru. Z nej vám padne sánka a tu autori naplno využili tradície. Každá loď je z inej doby, každý level tak vyzerá inak, vždy však veľkolepo. Gotická architektúra, vysoké stropy, no aj rakety a stále fungujúce mechanizmy. Na to všetko narazíte a to všetko organicky tvorí svet, v ktorom ste radi. Často niekam prídete a najskôr sa poobzeráte. Len kvôli tomu, aby ste si užili interiér novej lode, ktorá vyzerá inak ako tá predchádzajúca, no tiež inak ako tá ďalšia.
Čo však najviac ťahá dole výsledné hodnotenie, to je technický stav hry, ktorému ani drobný odklad a ani patch zatiaľ nepomohli. Hra nevyzerá najhoršie, no nie je to ani žiadna nádhera. Hýbe sa však horšie ako taký Battlefront 1 a má aj ďalšie chyby. Občas máte dojem, že máte poklesy snímkovania bez ohľadu na nastavenia. Potom sú tu aj chyby iného charakteru. Napríklad pri chôdzi počujete ťažké kroky svojej postavy, no občas pri behu zázračne zmiznú a pohybujete sa ticho ako pierko, čo je v kontexte hry nezmysel a kazí to trochu dojem. Zabíjajú to nekonečné loadingy, pri ktorých máte dojem, že počas nich zvládnete vychovať aj dieťa. To sa síce trošku zlepšilo, no stále to nie je žiadny zázrak.
Je škoda, že podobné veci ťahajú Space Hulk: Deathwing tak strašne dole. Pod nánosom chýb sa skrýva nádejná hra, ktorá skvele navodzuje atmosféru univerza postavami, architektúrou, zbraňami a aj dabingom. Hudba je minimalistická, skôr sú to len ambientné ruchy, ktoré atmosfére tiež slušne pomáhajú. Hru prejdete za nejakých 8 hodín, čo ale znamená, že budete mať asi len tretinu alebo dokonca len štvrtinu relikvií. A ten čas nebudete ľutovať. Hra vás bude hnevať, nič vás neposadí na zadok, no nebude to zle strávený čas. A možno sa do nej niekedy pustíte ešte s niekým iným, aby ste našli to, čo vám predtým chýbalo, prípadne si len budete chcieť užiť väčšiu výzvu. Škoda je však aj záveru. Hra totiž nekončí, ona len prestane - krátkou animáciou s výbuchom. To je všetko.
RECENZIE HRÁČOV |
7.0
MANTOR
3.10.2018
+ skvela atmosfera prostredia+ W40k tematika+ slusna grafika+ siroka ponuka zbrani...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Focus Home Interactive / Streum On Studio Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|