SCÉAL |
SCÉAL |
Vždy ma poteší, keď narazím na zaujímavý herný titul zo Slovenska. Koniec koncov veľa hier v našich končinách nevzniká. Rozhodne nie takých, ktoré sa dostanú do celého sveta. Umelecky ladený Scéal útočí na hráča úplne iným spôsobom, ako sme zvyknutí. Je to síce krátka hra, ale vnútorne bohatá. O jej kvalitách sa len za päť eur na Steame môže presvedčiť každý.
Hra je inšpirovaná pop-up knihami, ktoré si môžete pamätať z raného detstva. Do priestoru jednoducho vyskakujú 3D objekty. Je to veľmi krásne a inšpiratívne. Hlavnú hrdinku ovládate len pomocou myšky, a to tak, že ju ťaháte za „srdce“. Vašou úlohou je odhaľovať jej životný príbeh.
Preklad názvu hry z írčiny znamená práve príbeh. Takže vôbec neprekvapí, že tu ide predovšetkým o dej. Hraním odhaľujete, ako hlavná postava žila pred smrťou vo svojej dedine, akých mala rodičov a čo sa jej stalo. Zo všetkého najviac je najdôležitejšie, aby jej duša našla večný pokoj. Očakávajte podobný herný zážitok ako v The Journey, Dear Esther alebo Gone Home. Dokonca napriek tomu, že je hra prezentovaná ako interaktívna kniha, ani textu tu nie je vôbec veľa.
Scéal čerpá z írskej mytológie. Nestretnete tu zeleného trpaslíka alebo poklad na konci dúhy, ale poctivú írsku kultúru. Hlavný priestor má duša a cesta po smrti. Pomocou vymaľovania objektov odhaľujete spomienky, či sú temné, alebo svetlé. Niekedy vás vystraší nočná mora a stanete sa temnou banší, inokedy anjelom svetla. Raz vám bude brániť v pohodovej ceste silný vietor, inokedy tma, hmla alebo vás poteší krásne slnečné počasie.
Scéal nie je rozsiahla hra a skutočne ju dokončíte za hodinu čistého herného času. Titul je rozdelený na tri kapitoly a epilóg. V každej kapitole je séria neodhalených objektov, ktoré musíte vymaľovať. Raz sa mi stalo, že som hru musel znova načítať, pretože sa budova nedala nafarbiť. Po vymaľovaní objektov sa s niekým pozhovárate alebo niečo spravíte. Napríklad nájdete kameň na kopci alebo objavíte miesto, kde chcete večne odpočívať. Jedným z najlepších zážitkov z celej hry je samotný záver.
Svoju cestu som si užíval. Pomohla tomu sprievodná hudba, ktorá je rozhodne výrazná. Írsky folklór a spev vie potešiť uši aj dušu. Zároveň presne dopĺňa atmosféru situácií, v ktorých sa ocitnete. Pri temných momentoch som sotva dýchal. Na hudbe pracovali profesionálni hudobníci. Napokon celý projekt je výsledkom profesionálnej práce ľudí z rôznych kútov sveta. A je to presvedčivé.
Grafická stránka hry je zaujímavá sama osebe. Ručne kreslené objekty sa tu prekrývajú podobne ako v starých českých animovaných filmoch. Je to niečo neskutočne krásne. Nejedná sa o nejakú náročnú grafiku, ale je to práca umelcov veľmi dobre zakomponovaná do hry.
Autori umne skĺbili hudbu, grafiku a príbeh do harmonického celku s umeleckou hodnotou a zručne podaným dejom. A zaobišlo sa to bez násilia, len nečakajte rozsiahlu hru. Scéal však ponúka tri rôzne konce, takže sa oplatí zahrať aj viac ráz. Vždy pôjde o podobný zážitok, ale koho zaujíma osud mŕtvej duše, ten bude spokojný.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Slovenské hry Vývoj: Joint Custody / Joint Custody Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|