CANDLEMAN |
CANDLEMAN |
Sú herné žánre, pri ktorých by ste si mysleli, že už nemajú čo nové ponúknuť. Pri iných sa nové nápady akoby núkali priam samé. A skákačky sú niekde medzi tým. Na jednej strane môžete mať záplavu rovnakých generických titulov, ktoré nijako nemenia 30 rokov zabehnuté pravidlá a neviete ich od seba ani odlíšiť. Potom je tu napríklad Mario, ktorý s každou novou časťou prinesie množstvo noviniek, ktoré si zase získajú milióny fanúšikov. Alebo indie scéna, ktorá sa nebojí poriadne zaexperimentovať a napríklad vás väčšinu hry ponorí do tmy.
Tento posledný príklad neuvádzam náhodou. Presne takto sa totiž čínske štúdio Spotlightor Interactive rozhodlo prispieť do žánru. Hra sa volá Candleman a názov ju charakterizuje priam dokonale. Ovládnete totiž skutočne netradičného hrdinu. Je to malý svietnik so sviečkou, avšak personifikovaný, takže má nožičky, po ktorých chodí, no môžete tu nájsť aj základné rysy tváre, ktorá sa však nevytvára úplne. A aj keď sa to môže zdať trošku uletené, je v tom skrytý skvelý nápad a aj poriadna porcia herného príbehu.
Príbeh je, ako inak, metaforou. Metaforou o živote, ceste za snami a neporaziteľnosti a vytrvalosti ducha. Candleman je totiž drobný hrdina, no má obrovský sen, za ktorým si ide a vy mu musíte pomôcť prekonať všetky prekážky, len aby sa k nemu priblížil. A ak sa vám to podarí, možno sa jedného dňa stane, že aj malý svietnik bude žiariť do diaľky ako veľký maják. A ono to vlastne pôsobí tak, ako keby ste pozerali nejakú Pixarovku alebo Disneyovku. Príbeh má rozprávkový šmrnc, skvelý nápad a aj poučenie. Jednoducho tie veci, kvôli ktorým chodíte do kina s deťmi na „animáky", kým sa vy sami bavíte na dobre skrytých vtipoch, ktoré nie sú určené detskému divákovi.
A nielen tým hra pripomína známe animované filmy. Candleman je taký „animákový“ aj svojím vizuálom, ktorý je týmto smerom na jednej strane štylizovaný, no zároveň aj kvalitný a bohatý. Kratučké intro vás upúta a hneď na to prichádza prvý level prvej kapitoly, ktorý predvádza jednu z mnohých tvári tejto hry. Tá prvá je viac zastretá, jednoduchšia. K vedomiu prichádzate na palube potopenej lode a pomaly sa predierate cez rôzne zatopené úseky. Zoznamujete sa s hrou, jej hrdinom, jej mechanizmami. No ešte ste ani zďaleka neobjavili celé jej čaro. To sa ukazuje až postupne.
Je tu druhý svet. Neviem prečo, ale je ovládnutý knihami na lodi. Čo robí toľko kníh na lodi? Neviem, vôbec tam nepasujú, no levely a prekážky vystavané zo zdanlivo nekonečných radov a stĺpcov kníh si vás definitívne získajú. Táto kapitola patrí medzi to najkrajšie, čo hra ponúka. Navyše prináša nové herné mechanizmy, ktoré sa musíte naučiť ovládať. Niektoré stránky kníh sa vo svetle predĺžia a vytvoria vám tak most ďalej, no v tme sa stiahnu. Fľaše vám pomôžu dostať sa na nedostupné miesta, no musíte ich tam prekotúľať. A to je len začiatok.
A hra to ďalej stupňuje. Prejdete do ďalšej kapitoly a pred vami sú nové prekážky, ale aj nový kúsok sveta. Napríklad sú to bioluminiscentné záhrady, potrubia s unikajúcim ohňom, zrkadlový svet s vlastnými pravidlami a nakoniec aj súboj s bossom (ktorý sa tam však vôbec nehodí). Candleman má naozaj mnoho tvárí. Je tu 9 rôznych kapitol a každá je úplne unikátna s vlastnými mechanizmami a aj hádankami. Ak by som to mal všetko opisovať, túto recenziu by ste čítali veľmi dlho. Hra dokáže neustále prekvapovať a väčšina noviniek, ktoré pred vás predostrie, jej aj veľmi dobre vychádza.
A aj keď hra postupne pridáva rôzne nové herné mechanizmy, všetky sú naviazané na ten pôvodný a základný. Candleman má v zásade jednoduchý koncept. Máte len 10 sekúnd svetla, dobre ich využite. Väčšinou je herný svet zahalený do tmy a aj preto máte veľké šťastie, že je hlavný hrdina svietnik. Jeho sviečka však nemôže horieť donekonečna. Z vosku vám zostáva len 10 sekúnd plameňa. Nie ste však v úplnej tme. Niekde presvitá trošku svetla cez okno lode. Inde nájdete iné svetielkujúce prvky. A napríklad kvety v tejto hre fungujú priam zázračne. Stačí chvíľku zažiariť a samé sa rozsvietia, pohnú alebo otvoria. Záleží na tom, aký druh nájdete.
Levely sú pomerne členité a aj rozľahlé, pričom im nechýbajú ani rôzne skryté zákutia. Ak ich chcete detailne skúmať, môžete si posvietiť na nejakom mieste a zistíte, že sú naozaj dobre spracované. Musíte ale počítať s tým, že si tak miniete vosk a ďalej môže byť cesta vpred takmer nemožná. Viac sa v hre oplatí na malú chvíľku zasvietiť a všímať si detaily – kadiaľ vedie cesta, kde ležia pasce a čo vám môže uľahčiť prechod. A skutočne si musíte dávať pozor na to, aby ste v tejto hre nezomierali. Síce sa po smrti znovu objavíte na poslednom checkpointe, no každá smrť znamená o 1 sekundu svetla menej.
Candleman je 3D puzzle platformovkou, a práve v manažmente svetla tkvie najvýraznejší puzzle element. Tu naozaj nesmiete plytvať. Občas sa dokonca oplatí skúsiť „krok viery“ a vykročiť do neznáma, ak sa vám počas krátkeho záblesku zdalo, že tam je cesta. Neraz vám to vyjde len tak-tak. Autori totiž vedia, že ak ponúknu dodatočnú výzvu navyše okrem dosiahnutia cieľa, hráči si ju nenechajú ujsť. A presne tak to tu je. V leveloch sú rozhádzané sviečky, niektoré sú ľahšie dostupné, iné zas náročnejšie. Ak ich svojím plameňom rozsvietite, môžu vám pomôcť, no dostať sa k niektorým z nich dá naozaj zabrať.
Niekedy na prvý raz zomriete, stratíte sekundu a už vám môže niekde chýbať. Alebo si na ceste k nej musíte sami dlho svietiť a zase stratíte drahocenný čas svetla. Takto si hra zabezpečuje aj keď nie kompletnú znovuhrateľnosť, tak aspoň istotu, že sa vrátite k niektorým levelom a skúsite ich znova. Niektoré sú kratšie a je v nich len pár sviečok, inde ich je pokojne aj 8-9, takže sú levely dlhšie a sviečky zas lepšie schované. Prípadne je daný level taký náročný, že od úľavy si odfúknete po jeho prejdení a ste radi, že ste prežili, takže vás nezaujíma jedna chýbajúca sviečka.
No aj keď môže Candleman vyzerať idylicky, má niekoľko chýb. Platforming je zvládnutý dobre, ovládanie je responzívne, no horšie vnímate hĺbku obrazu v niektorých pasážach. Vtedy už hra pôsobí ako 2D skákačka, no stále je tu ten tretí rozmer, a tak občas z niečoho spadnete, lebo nemôžete dostatočne dobre vnímať. Taktiež checkpointy môžu byť tu a tam rozmiestnené trošku nerovnomerne. No čo je najhoršie, koniec hry je veľkým sklamaním. Celé animákové čaro je fuč a vy dostanete nepríjemnú facku, akú od takejto hry nečakáte.
Dalo by sa povedať, že sa Číňania pod indie návestím Microsoftu podrobili skúške ohňom a s hrou Candleman obstáli. Vytvorili natoľko chytľavý a unikátny herný mechanizmus, že si vás hra okamžite získa. A potom vám začne dávkovať svoju podmanivú krásu a ďalšie nápady, čomu sa radi poddáte. Všetko ešte viac zvýrazňuje zaujímavý minimalistický zvuk a kúzelný vizuál, no na druhej strane to dole ťahajú vyššie zmienené nedostatky. Nakoniec je ale hra úspechom. Pre jej autorov aj pre hráčov, lebo je to kvalitný titul, ktorý na tých pár hodín zaujme, trošku potrápi a hlavne dobre zabaví.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox One
Vývoj: E-Home Entertainment / Spotlightor Interactive Štýl: Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|