ALWA'S AWAKENING |
ALWA'S AWAKENING |
Stačí jediný pohľad na túto hru a je vám jasné, že je to čisté retro. Elden Pixels mali v úmysle vytvoriť titul, na ktorý sa namotajú milovníci klasických hopsačiek. V podstate sa im to aj podarilo. Máme pred sebou výsledok a celkom dobre sme sa bavili. Alwa ukazuje, že aj takéto hry tu majú stále svoje miesto, hoci zaujmú len určitý okruh hráčov.
Alwa je názov krajiny, ktorá má problémy a hádajte, kto ich musí vyriešiť. Samozrejme, budete to vy a tentokrát v úlohe čarodejníčky Zoe, ktorá si všetko pekne odskáče. Doslova. Skákanie je totiž soľou a korením hry. Zoe hopká v dvojrozmernom bludisku, z jednej plošiny na druhú, ponad jamy a rôzne pasce. Môže preskakovať aj nepriateľov, alebo ich švacne svojou palicou. Okrem toho sa šplhá po rebríkoch, zbiera kľúče na odomykanie špeciálnych dverí, občas posúva bloky a aktivuje spínače a musí poraziť niekoľko bossov.
Zoe vlastne robí všetko to, čo poznáme z čias 8-bitov a tvorcovia jej k tomu pribalili do vienka aj pár schopností. Krátko po štarte môže vyvolávať zelenú kocku, ktorá jej pomôže doskočiť na vysoko umiestnenú plošinu alebo sa dostať cez dlhší nebezpečný úsek. No kocka sa dá využiť aj na zapnutie spínačov alebo posunutie kľúčov, ku ktorým sa inak nedá dostať. Neskôr pribudne schopnosť vyvolávať bubliny, ktoré síce po chvíli prasknú, ale vydržia dosť dlho na to, aby sa hlavná hrdinka na nich vzniesla do určitej výšky a dostala sa ďalej. Potom ešte pribudne blesk, ktorým sa dá útočiť z diaľky, otvára niektoré dvere a aktivuje špeciálne objekty. Tieto schopnosti je neraz nutné kombinovať, pretože inak sa na niektoré miesta skrátka nedostanete.
Aj napriek pomôckam sa ale na mnohých obrazovkách poriadne zapotíte a neraz si ich zopakujete. Prekážky a nepriatelia vám totiž nič nedarujú. Chyby sa trestajú smrťou a reštartom pri poslednom aktivovanom checkpointe - modrom ohnisku. Zoe síce má tri srdiečka, ktoré reprezentujú jej život, ale neraz sa nevyhne zrážke s nejakou potvorou alebo je zasiahnutá strelou. Na bežný povrch síce aj z veľkej výšky dopadne bez ujmy na zdraví, ale pod ňou sú väčšinou pichliače alebo iné nástrahy, ktoré jej ublížia. Niekedy to znamená stratu jedného srdiečka a dá sa pokračovať ďalej. No napríklad pri páde do vody je celý život v keli a nasleduje nepríjemný návrat o niekoľko miestností späť.
Najhoršie na tom je, že sa všetky miestnosti zresetujú. To sa vlastne stane už pri bežnom prechode z jednej obrazovky do druhej. Hoci ste tam zlikvidovali čarodejníka, ježkov, vojaka či dotieravé vtáky, keď sa na tom istom mieste objavíte znova, všetko je ako predtým a treba si dávať pozor. Teda nie úplne všetko, keď už ste niekde získali kľúč, odomkli dvere alebo stlačili spínač, druhýkrát to robiť nemusíte.
Lenže, bohužiaľ, cez väčšinu obrazoviek treba aj tak preskákať niekoľkokrát a budete sa tam neraz vracať. Dôvodom je, že predtým ste sa nedokázali dostať cez isté úseky a podarí sa vám to až dodatočne s novými schopnosťami. Občas vám síce návraty skrátia teleportačné miestnosti, ale tých je pomerne málo. Takže spravidla si zopakujete celú sieť nástrah, lebo inak to skrátka nejde. To môže byť niekedy frustrujúce. Sú totiž miestnosti, ktoré vás naozaj potrápia a nemáte chuť prechádzať ich odznova.
Ešte viac vám postup skomplikuje ovládanie. Rozhodne uprednostnite konzolový ovládač pred klávesnicou, kde je to naozaj ťažkopádne a budete si lámať prsty. Hlavne keď treba konať pohotovo a napríklad musíte rýchlo meniť vyvolávané objekty. Prehľad o miestnostiach a predmetoch máte prostredníctvom jednoduchej mapky s mini inventárom.
Grafika v štýle 8-bitov je krásna. Niektorí mladší hráči to možno nepochopia, ale je to tak. Hru tvoria jednoducho spracované prostredia, ktoré sa však priebežne menia a majú pekný dizajn. Aj postavy sú simplifikované, ale celkom pekne sa pohybujú (v prípade nepriateľov strojovo z jednej strany na druhú po určenej trase). Textové okná pri rozhovore s obyvateľmi krajiny stojacimi pri domčekoch, ktorí občas poskytnú nejakú radu, mi pripomenuli klasické hry s vajíčkom Dizzy. Hudba sa drží v podobnom nostalgickom štýle, ale keďže sa dookola opakuje tá istá melódia, časom sa zunuje.
Alwa's Awakening sotva osloví mladších hráčov. Je to návrat do minulosti, ktorý veteránom pripomína zlatú éru videohier. Takže sa budú baviť predovšetkým tí skôr narodení. Na hru navyše treba dostatok trpezlivosti a šikovnosti. Niekedy je to totiž poriadna fuška, na niektorých úsekoch sa môžete zaseknúť a márne sa ich pokúšate zdolať. A tak ste frustrovaní, hru vypnete a nemáte chuť ďalej sa trápiť. Ale potom sa k nej znovu vrátite, pretože vám to nedá. Zdoláte kritické miesto a s chuťou pokračujete v dobrodružstve. Alebo nad tým mávnete rukou a Alwu pustíte k vode.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Elden Pixels Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|