SUPER BOMBERMAN R |
SUPER BOMBERMAN R |
Nech už ste herne vyrastali v akejkoľvek ére, je veľmi pravdepodobné, že ste sa vo svojich začiatkoch stretli s Bombermanom či jednou z jeho variácií. V mojom prípade to bola verzia z roku 1983 od Hudson Softu pre NES, pričom po nej nasledovalo ešte niekoľko ďalších pokračovaní. Najviac som si však zamiloval Atomic Bombermana z roku 1997, ktorý aj po 20 rokoch považujem za nestarnúcu klasiku, ktorá sa dá (s technickými problémami) výborne hrať aj dnes. A práve Atomic Bomberman je dôvod, prečo som sa tešil aj na aktuálnu novinku Super Bomberman R.
Hru ešte pred vydaním prenasledovali tiene pochybností hneď na niekoľkých frontoch. Je to prvé stretnutie Konami s touto značkou, keďže až do roku 2012 patrila stále Hudson Softu. Boli tu taktiež obavy ohľadne obsahu. No najväčším tŕňom v päte všetkých hráčov bola už pred vydaním vysoká cena hry. A je skutočne pravdou, že by hre oveľa lepšie pristala nižšia cena. Aj napriek tomu ale stále vedela prilákať. A to najmä dojmom, ktorý budila a náramne sa podobal na to, čo sme pred rokmi zažívali práve pri Atomic Bombermanovi.
Obsahu tu naozaj nie je málo a je si z čoho vyberať. Prekvapivo tu nájdete aj príbehový režim, hra ho dokonca výrazne tlačí do popredia, čo by ste od nej asi neočakávali. Zlý profesor Buggler v príbehu hry prebudí 5 zlých Bomberov a s ich pomocou si podmaní päticu planét slnečnej sústavy Starry Sky. Vy to, samozrejme, nemôžete nechať len tak. V koží bieleho Bombermana natlačíte sedmičku svojich súrodencov do vesmírnej lode a vydávate sa na cestu zastaviť týchto zloduchov a navrátiť slnečnej sústave slobodu.
Zaujímavým prvkom v príbehu je dynamika medzi jednotlivými Bombermanmi. Každá farba totiž predstavuje iný charakter. Biely je racionálny a rozvážny, červený je zas napríklad agresívny a výbušný. Tu a tam sa k týmto rozdielom vráti hra prostredníctvom predelovej scény, no to je tak všetko. Viac sa osobnosti jednotlivých postavičiek prejavia pri samotnom hraní, keď má každá z nich vlastné hlášky, ak nad súpermi vediete, či práve naopak ťaháte za kratší koniec. Okrem toho je ale príbeh veľmi jednoduchý a hra ho posúva ďalej len občasnými statickými animáciami.
Celý príbehový režim sa skladá z piatich kapitol, ktoré predstavujú päticu planét. Na každej planéte nájdete desiatku levelov, pričom ten posledný je súboj s bossom. Celkovo tak hra ponúka 50 levelov, no veľmi skoro prídete na to, že vám neposkytujú zážitok, ktorý by vás prinútil vrátiť sa k hraniu. Je to skôr taký veľmi rozťahaný tutoriál, kde sa zoznamujete s prostrediami, powerupmi a pomaly trénujete na multiplayer. Zábava sa ale vytratí veľmi rýchlo a zostane len rutina zbierania kľúčov, ničenia nepriateľov či zapínania spínačov, aby ste sa dostali ďalej. Ak sériu a jej princípy poznáte, je príbehový režim vhodný naozaj len ako tréning.
Je tu ale jedna príčina, kedy má zmysel do kampane sa pustiť a zážitok sa aspoň trošku priblíži tomu, čo od Bombermana čakáte. Kampaň si totiž viete prejsť dvaja na jednej konzole v kooperácii. Stačí len odobrať Joy-Cony z Gripu, zobrať si ich horizontálne do rúk a môžete sa päťdesiatkou levelov predierať spoločne. Tu a tam už začínate cítiť, o čom hra a vlastne aj celá séria v skutočnosti je. Nie je o tom, aby ste plnili elementárne jednoduché misie. Je o tom, aby ste sa pri nej bavili s niekým iným, ideálne hneď vedľa vás.
A aj keď by ste čakali, že najviac zábavy hra ponúkne v nejakom prepracovanom hernom režime, opak je pravdou. Najviac zábavy zažijete pri návrate ku koreňom, ktoré sú staré už takmer 35 rokov, no stále sa práve v nich skrýva tá najväčšia sila hry. Jednoducho si vyberiete postavičku, mapu a pustíte sa do súbojov proti niekomu inému. V tom sa skrýva nekonečná hrateľnosť. Jednoduchý herný koncept o panáčikoch, ktorí v bludiskách kladú bomby a snažia sa navzájom vyhodiť do vzduchu, nestarne. Niektoré štruktúry viete zničiť, iné nie. Powerupy vám môžu zvýšiť rýchlosť, silu výbuchu, množstvo položených bômb súčasne, či pridať schopnosť uhasiť bombu, alebo ju aj odkopnúť preč.
K tomu si ale v Super Bomberman R musíte pripočítať aj niekoľko moderných prvkov, na ktoré si veteráni možno budú musieť chvíľku zvykať, no nakoniec do takejto hrateľnosti celkom dobre zapadnú. Mapy sú napríklad rozdelené aj podľa výšky a na vyššiu úroveň sa dostanete pomocou plošinky, pričom ale z nej neviete hádzať bomby na nižšiu. Ak vás súper zabije, objavíte sa na okraji arény a rozhadzujete bomby odtiaľ, pričom sa takto viete ešte vrátiť do hry, no nebude to vôbec jednoduché. A aby sa súboje nenaťahovali, po uplynutí časového limitu sa aréna začne smerom k stredu zmenšovať.
Multiplayerových možností tu nájdete hneď niekoľko. Základom je klasický lokálny multiplayer na jednej konzole, ktorého sa môže zúčastniť až 8 hráčov. Jednoducho spárujete 8 ovládačov s konzolou a hráte. Mapa je pri 8 hráčoch už trošku presýtená, no radosť z odpálenia bomby pod zadkom (ne)priateľa je stále obrovská. Klasika je ale súboj 4 hráčov a presne na to sú aj arény prispôsobené. Lokálne viete hru hrať aj zosieťovaním niekoľkých Switch konzol, čo trošku pripomína doby LAN párty. Spojiť môžete najviac 4 konzoly a na každej po dva ovládače.
Super Bomberman R je aktuálne na Switchi hra s najlepšou online štruktúrou. Nájdete tu presne to, čo by ste čakali – rýchle zápasy na tréning a zbieranie herných kreditov, či hodnotené zápasy, ktoré vás posúvajú do vyšších líg. Zápasy môžete vyhľadávať náhodne či podľa konkrétnej miestnosti. A celé by to bolo úplne super a hru by to vytiahlo poriadne vysoko, keby online režim aj fungoval. Zatiaľ je na tom však dosť zle.
Konami sa snaží, už dokonca priniesla aj jednu veľkú aktualizáciu, no stále to má ďaleko k dokonalosti. V prvom rade je to vyhľadávanie zápasov, ktoré trvá večnosť, občas vám pri ňom hra len rovno vyhlási chybu a vráti vás do menu, či vám nahodí hráčov s pripojením, ktoré celú hru pokazí. A to aj napriek tomu, že ste si sami zvolili, aby ste sa pripájali len na hráčov zo svojho regiónu či s kvalitným pripojením. Vrcholom skazeného zážitku je vysoký input lag. Kým tento sa mimo online posledným updatom podarilo odstrániť, v online zápasoch stále je a hranie veľmi znepríjemňuje. Ak online multiplayer funguje dobre, je taktiež veľmi dobrý. Problémom je, že často dobre nefunguje.
Keďže hra priniesla príbehový režim, dočkala sa navyše aj dabingu, ktorý je na slušnej úrovni. Taktiež hudba poteší a vituál rozhodne neurazí. V prvom rade je účelný, aby bola hra dynamická, a zároveň stále prehľadná. Divným rozhodnutím je uzamknutie niektorého obsahu v hernom obchode. Je normálne, že si za hernú menu nakúpite úpravy postavičiek či nové postavy po prejdení príbehu. Avšak úrovne by mali byť dostupné hneď všetky a nie sú. Super Bomberman R však neuveriteľne hlboko padá najmä zásluhou online súbojov, ktoré sú v aktuálnom stave len ťažko hrateľné. Respektíve hrať ich môžete, ale budú vás len frustrovať. Príbeh je tu len do počtu, lokálne hranie je stále skvelé, no za 50 eur je to veľmi málo. Po poriadnych opravách a v akcii ale hra bude stáť za zváženie.