VIKINGS - WOLVES OF MIDGARD |
VIKINGS - WOLVES OF MIDGARD |
Slovenskí vývojári už neraz presvedčili o tom, že dokážu vytvoriť videohry na vysokej úrovni. K najúspešnejším autorom rozhodne môžeme zaradiť košické štúdio Games Farm. Po temnej akčnej RPG Shadows: Heretic Kingdoms to opäť skúša v rovnakých vodách, tentoraz však so severanmi v Midgarde. A je to naozaj vydarená „diablovina".
Téma je rozhodne lákavá a autori sotva poprú, že sa inšpirovali aj obľúbeným seriálom, ktorý sleduje osudy Ragnara Lothbroka a jeho blízkych. Ale to je v poriadku, nemáme námietky. Navyše košickí Vikingovia zabŕdajú aj do mytológie a v boji okrem divej zveri, zbrojnošov a rytierov padajú aj hlavy obrov, trolov a iných potvor, ktoré sa najčastejšie spájajú s mrazivým severom. Samotný príbeh je však trochu nuda, aj keď je viditeľná snaha o nejakú komplexnejšiu zápletku. Problém je aj v tom, že dej je servírovaný hlavne formou statických obrazoviek s popismi a dabovanými komentármi. Vyzerajú síce štýlovo ako starobylé listiny, ale aj tak ich skôr či neskôr začnete ignorovať a preskakovať. Príbeh vás ale v tomto prípade ani veľmi trápiť nebude, hlavne keď sa budete výborne baviť pri masakrovaní všetkého živého aj neživého naokolo.
Pred prvým mávnutím sekerou či mečom si zvolíte postavu. Výber je prostý - bude to muž alebo žena, môžete sa trochu pohrať s výzorom, vybrať preferované božstvo, obťažnosť, prípadne aj Valhalla mód s permanentnou smrťou pri prvom zlyhaní. Potom vyčistíte okolie ohrozenej osady, ktorá sa stane vaším permanentným domovom a miestom, kam sa budete opakovane vracať z potuliek. Žiadne nové exotické mestá sa nekonajú, ale severské sídlo pohodlne stačí. Nájdete tam niekoľko obchodníkov, ktorých môžete vylepšovať, aby mali lepšiu ponuku a občas pribudne nejaká NPC postava, ktorá súvisí s vaším poslaním. Oplatí sa priebežne využiť služby remeselníka, čo vkladá runy do vašej výbavy a obchodníka so zmiešaným tovarom, ktorý kúpi všetky prebytky. Navyše zvyčajne ponúka unikátne predmety s bonusovými vlastnosťami.
Predaju sa však nemusíte venovať často. Váš inventár pojme obrovské množstvo rôznych predmetov, ktoré sa dajú pekne nakladať na vašu postavu a sú začlenené do jednotlivých kategórií. Nemusí vás trápiť nosnosť a pokojne zbierajte všetko, čo vypadne z nepriateľov alebo truhlíc. Kapacita je skutočne veľká a vyhadzovať alebo predávať ste nútení až vo veľmi pokročilej fáze hry. Vlastne by ani neprekážalo, keby bol inventár nelimitovaný. Klikať jednotlivo na predmety, ktorých sa chcete zbaviť, je aj tak trochu otravné.
Z osady vyrážate do nebezpečného terénu cez bránu alebo loďou, ktorú treba priebežne vylepšovať a neskôr aj cez portál. Bojiská sú riešené formou lokalít, ktoré si vyberáte zo zoznamu. Vždy je jedna hlavná, kde pokračuje príbeh a popri nej hŕstka doplnkových. V tých ste zvyčajne už splnili hlavný cieľ, ale môžete sa tam vrátiť, aby ste získali zásoby železa, dreva a zlata na rôzne vylepšenia. Každé bojisko tvorí spleť cestičiek, ktoré vás neomylne navedú k finálnej výzve v danej oblasti. Kým tam vstúpite, mali by ste vyčistiť okolie a splniť nepovinné úlohy, pretože po poslednom súboji už sa automaticky vrátite späť do osady. Tieto malé zadania sa vám bez omáčky naokolo okamžite objavia v pravom hornom rohu obrazovky a je len na vás, či sa podujmete na zničenie všetkých totemov, pozabíjanie kňazov či vyzbieranie železných lebiek. Na prvých mapách sa tomu možno budete intenzívne venovať, neskôr sa už ale sústredíte len na hlavnú úlohu.
Finálna výzva v každej oblasti vás izoluje na malom území, kde spravidla musíte zničiť nejakého bossa, prípadne čelíte vlnám nepriateľov. Je sympatické, že sa autori snažili, aby bol súboj s hlavným protivníkom vždy trochu iný a spočiatku to tak naozaj je. Neskôr sa už však systém príliš nemení, a dokonca občas opakovane bojujete s tými istými bossmi. Často vám porazenie zdatného oponenta sťažujú húfy jeho prisluhovačov, inokedy napríklad musíte priebežne ničiť jeho totemy, aby sa stále nedoliečoval. Alebo ste vystavení nepriaznivým vplyvom, ktoré vás priebežne zraňujú. Každopádne sa podmienky aspoň do istej miery menia, takže bitky s bossmi nie sú jednotvárne.
Ale pestré to je aj v tradičných bitkách s bežnými nepriateľmi. Nie je to o tom, že bezhlavo klikáte myšou a zmeníte na fašírku všetko, čo sa vám pripletie do cesty. Tvorcovia do hry vložili hneď niekoľko efektívnych prvkov, ktoré výrazne obohacujú klasickú hack and slash hrateľnosť. Počítajte s tým, že mnohí nepriatelia používajú okrem ničivých kúzel a útokov aj štíty alebo sa iným spôsobom bránia. Vtedy do nich môžete mlátiť koľko chcete, ale nepodľahnú. Musíte buď počkať, kým už nebudú v obrannom postavení, alebo ich obchádzať a skúšať zasiahnuť zozadu či z boku - teda na nekrytom mieste. Veľmi vám pritom pomôžu kotrmelce, ktorými sa aj vyhnete nepriateľským útokom.
Treba si všímať aj negatívne efekty v oblasti. Už v úvode bude vaša postava mrznúť v zasneženej krajine a musíte sa priebežne zohrievať pri ohniskách. V opačnom prípade ukazovateľ chladu vystúpi na maximum a začne vám dramaticky klesať úroveň života. Neraz to znamená vracať sa na predošlý úsek cesty alebo sa prebiť k ďalšiemu ohnisku, pričom na vás dorážajú nepriatelia. V jaskyniach vás pre zmenu ohrozujú jedovaté výpary a treba vybiehať na plošiny s čerstvým vzduchom. Inde čelíte horúčave a treba sa ochladzovať, alebo vás ohrozuje temnota. Nie sú to úplne nové veci, ale v takomto type hier nezvyčajné a oceňujeme ich.
Nie celkom obvyklé je aj liečenie postavy. Na okamžitú regeneráciu sa používa liečivý totem. Vkladáte ho na maketu postavy podobne ako zbrane a inú výbavu a obvykle má dve alebo tri dávky. Keď ich vyčerpáte, musíte totem dobiť pomocou liečivého oltáru. Oltáre sú priebežne rozmiestnené v oblasti a každý vám dobije totem iba raz. Potom sa síce oltár znovu naplní životodarnou tekutinou, ale to už len okamžite vylieči postavu, no nezískate prenosné dávky. Takže liečivami treba šetriť a rozumne ich využívať. A keď už zahyniete, vrátite sa k poslednému checkpontu, čiže k vlajke na stojane, okolo ktorej ste prešli. Niekedy sa dá takticky vyžívať možnosť opakovane aktivovať aj predošlé checkpointy. Napríklad keď chcete preskúmať inú chodbu na odbočke a v prípade úmrtia by vás hra hodila na druhý koniec bludiska.
Samozrejme, pri postupe sú rozhodujúce schopnosti a výzbroj hrdinu. Váš bojovník/bojovníčka nemá striktne určené povolanie. Môžete používať akúkoľvek zbraň alebo doplnok, ak na to máte potrebný level. Každý štýl boja je previazaný s niektorým severským bohom, ktorý vám prepožičia aktívne a pasívne schopnosti. Ale len vtedy, keď práve používate príslušnú výzbroj. Napríklad Tyr vám sprístupní svoje dary vtedy, keď bojujete jednoručnou zbraňou a prípadne aj štítom. Loki z vás spraví majstra s dvomi zbraňami naraz a ďalší bohovia vás požehnajú, ak vezmete do rúk luk, obojručný meč či sekeru, alebo palicu. Jednoducho platí, že keď si meníte zbrane, prehadzujete si aj aktívne a pasívne schopnosti. Napríklad k luku je priradená spŕška šípov alebo jedovatý výstrel a zvýši sa kritická šanca na zásah. S ťažkou sekerou zas zasiahnete niekoľko cieľov naokolo naraz alebo ochromíte protivníkov bojovým pokrikom.
Požadované schopnosti však najskôr musíte odomknúť. Váš Viking zbiera fragmenty krvi, ktoré sú náhradou za tradičné skúsenosti a zostávajú po zabitých protivníkoch. Keď sa naplní zásobník, treba v osade alebo aj priamo na bojisku vyhľadať veľký obetný oltár. Výmenou za krv tam získa postava ďalší level a s ním aj body na nové dary- schopnosti, ktorými si sprístupníte sily ľubovoľných bohov. Každé božstvo má vlastný strom schopností a všetko sa dá po odomknutí ešte dvakrát vylepšiť. Okrem toho vám každá nová úroveň Vikinga umožní o jedno percento zvýšiť hodnotu jeho zdravia, spôsobeného poškodenia, rýchlosť útoku, odolnosti alebo brnenie. To už ale pôsobí trochu fádne.
V boji sa uplatnia aj ďalšie súčasti. Vašej postave vzrastá zúrivosť a keď sa naplní celý kruh, môžete využiť devastačný efekt, keď všetku tú zlosť zo seba vypustíte a nepriatelia na to kruto doplatia. Užitočné sú aj talizmany. Aktívny je vždy jeden, ktorý si vyberiete a je to vlastne nejaká unikátna schopnosť navyše. Aplikuje sa podobne ako útoky a rovnako potrebuje určitý čas na to, aby sa zregenerovala a dala znovu použiť. Najužitočnejší je liečivý talizman, vďaka ktorému získate možnosť extra obnovenia zdravia. Ale ani iné amulety nie sú na zahodenie - jedným vyvoláte diviaka na pomoc, iným zmrazíte húf protivníkov, alebo ich premeníte na ružovučké prasiatka.
Stále to však nie je všetko. Pri postupe vám občas asistujú AI vojaci, ktorí vlastne ani nie sú zaujímaví, ale aspoň zdržia a odpútajú pozornosť nepriateľov. Sympatickým osviežením je používanie spínačov a otváranie brán nastavením správnych rún. Inokedy použijete obliehaciu zbraň na rozbitie brány alebo narazíte na jednoduchý hlavolam s vedrami a lávou. Nie sú to náročné veci, ale vďaka nim nie je postup úplne priamočiary a stereotypný. Len škoda, že napokon všetko vyvrcholí lacným záverom, ktorý nepredstavuje žiadnu zaujímavú výzvu a nie je dostatočným zadosťučinením. Ale možno vás aspoň poteší odomknutie New Game +, kde začínate pekne zostra so zachovanými schopnosťami, ale bez doterajšej výbavy.
Hra obsahuje aj multiplayer, ale s tým sa tiež dalo urobiť viac. Je to vlastne len lokálna (PC) a online kooperácia, kde sprevádzate spolubojovníka v príbehovej kampani. Prvý hráč koordinuje rozhovory a vyberá lokality, v teréne sa môžu pohybovať obaja nezávisle na sebe, ale na určité miesta musia vstúpiť spoločne. Nič prekvapivé tam však nenájdete.
Na hru sa dobre pozerá a môžete použiť aj zoom, aby ste sa na všetko zahľadeli zblízka. Nedá sa povedať, že ponúka nejaké úchvatné výjavy, ale je to taký príjemný štandard doplnený dramatickou hudbou a kvalitným dabingom. Prostredia sa priebežne menia a sú vcelku zaujímavé - zasnežená krajina, opevnenie rytierov , jaskyne, púšť, láva, i keď neskôr sa už sčasti opakujú - podobne ako nepriatelia. Občas sa v boji prejaví zaujímavý efekt, keď sa hra spomalí a efektne rozsekáte vybraného protivníka. V hre môžete naraziť na menšie chybičky. V recenzentskej verzii ich bolo dosť, vo finálnej sa už väčšinou neobjavili. Upravila sa aj ovládacia schéma a ovládanie myšou s klávesovými doplnkami je pohodlnejšie. Miestami sa však zasekávali nepriatelia a nedali sa poriadne zamerať nadrozmerní protivníci - musel som sa chvíľu motať okolo nich, kým moja postava našla cieľ.
Košickí vývojári utešene rastú. Dokázali to aj v tejto hre, ktorá je zdatnou konkurenciou pre Diablo III, a dokonca hit od Blizzardu v niektorých aspektoch aj prekonáva. Na druhej strane miestami pokrivkáva a chcelo by to na niektorých veciach ešte zapracovať. Kreativita tvorcov sa prejavuje predovšetkým v bojovej zložke, kde využili viacero dobrých nápadov a menších vylepšení, ktoré výdatne napomáhajú hrateľnosti. Hra je dostatočne rozsiahla a zábavná, vydrží viac ako 20 hodín, hoci v neskoršej fáze už recykluje prostredia aj protivníkov. A príbeh je to posledné, čím vás zaujme. Obzvlášť zamrzí naozaj fádne finále, ako aj nevyužitý potenciál multiplayeru a jeho limity na konzolách. Niekomu môže chýbať aj slovenská, respektíve česká lokalizácia. Stále je to však pozoruhodná hack and slash, ktorá sa veľmi zručne oháňa mečom a sekerou.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Slovenské hry Vývoj: Kalypso Media / Games Farm Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|