WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR III |
WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR III |
Warhammer univerzum zrejme netreba nikomu predstavovať. A séria Dawn of War už má tiež svoje meno a hlavne priaznivci stratégií dobre vedia, s čím majú dočinenia. Relic Entertainment sa pohybuje v týchto vodách už niekoľko rokov a úspešne. Nič iné ako kvalitu sme teda neočakávali ani od Warhammer: Dawn of War III. Napokon však nová RTS skončila trochu rozporuplne.
Strategických hier v reálnom čase nie je až tak veľa, ako by sme chceli a tých naozaj vydarených je ešte menej. V tomto prípade ide hlavne o to, či je trojka pre vás atraktívnejšia ako predošlé časti. Záleží na tom, ako vám sadne a aký štýl preferujete. Hra, prirodzene, vychádza a čerpá z prostredia Warhammeru 40K a tomu zodpovedajú aj jednotky, mytológia a hlavní hrdinovia príbehu v kampani. Na rozdiel od Dawn of War II sa však najnovší diel z taktickejšieho štýlu s menším počtom postáv v teréne presúva do jednoduchšieho, ale s početnými armádami.
Základný systém hry vychádza z minulej časti a stratégie Company of Heroes, ale už sa viac približuje ku klasickým RTS s obvyklou výstavbou a produkciou jednotiek. Trochu sa tak vytráca špecifický Relic štýl, čo je určite škoda. Stále sa to však hrá dobre. Základňu tvorí niekoľko budov, ktoré sú potrebné na produkciu pechoty (väčšinou v niekoľkočlenných skupinách) a bojových vozidiel, k tomu nejaké obranné štruktúry a objekt s nákupom vylepšení. Nie je toho nejako veľa, ale stačí to na produkciu vcelku pestrého sortimentu jednotiek s odlišnou výzbrojou a parametrami. Prím však jednoznačne hrajú elitné jednotky - hrdinovia, ktorí majú unikátne schopnosti a bonusy.
V teréne treba obsadzovať kontrolné body, ktoré sa dajú viacnásobne vylepšovať a sú zdrojom rekvizície a energie, teda surovín na výrobu budov a vojska. Okrem toho si treba všímať populačný limit a elitné body, ktoré určujú, kedy je možné na ľubovoľnom mieste privolať hrdinov. Tieto elitné jednotky sa v prípade úmrtia regenerujú a po istom čase ich môžete opäť privolať. Výnimkou sú len niektoré misie v ťažení. Taktických možností je v hre skutočne menej, krytie za objektmi alebo nastavenie smeru stacionárnych zbraní tvorcovia zatlačili do úzadia. Slabšou náhradou sú bunkre s energetickým poľom, ktoré chráni posádku pred strelami, ale nemá efekt pri útoku zblízka. A potom je vhodné využívať vlastnosti a špecifiká jednotiek, ako je neviditeľnosť alebo dlhý dostrel.
Každá z troch dostupných rás - vesmírni mariňáci, eldari a orkovia, má vlastné budovy, hrdinov a armády, určité výhody a do istej miery odlišný manažment. Mariňáci sú najviac tradiční a obľúbite si napríklad individuálne prikupovanie plameňometu alebo plazmových pušiek pri základných čatách, umiestnenie štandardy, ktorá zvyšuje morálku a výsadkové moduly z orbity. Eldarov chránia dobíjateľné štíty a môžu teleportovať svoje budovy. Orkov povzbudzujú veže a pokriky Waaagh, vylepšujú sa šrotom, a dokonca z neho môžu priamo v teréne zostaviť silnejšie jednotky. Univerzálnou vlastnosťou všetkých rás je doliečovanie hrdinov a dopĺňanie stavov oslabenej čaty po ústupe k základni, prípadne pri určenom vozidle.
Hra obsahuje jedinú kampaň, ale tá je mixom, v ktorom sa opakovane striedajú všetky tri rasy. Výsledkom je ucelený lineárny príbeh, v ktorom priebežne spoznávate hrdinov každej strany. Dej neurazí, hoci podobné sci-fi story sme tu už mali mnohokrát. Každá rasa má spočiatku vlastné záujmy, no napokon sa sústreďujú na mocný artefakt, ktorý môže radikálne zmeniť beh udalostí. Misie väčšinou vyžadujú porazenie nepriateľských armád alebo vybraných budov, prípadne treba niekoho zachraňovať. Celkom zábavná bola obrana masívneho dela, ktoré sa po pomalom nabíjaní posúvalo spätným rázom pri použití. Alebo záškodníci orkov, ktorí mali spôsobiť explózie masívnych zbraní nastražením výbuchov vo ventilačných šachtách. Väčšinou sa však jedná o štandardné úlohy a zadania s tradičným priebehom.
Za úspechy v misiách a levely hrdinov sa odomykajú skiny pre avatara, nové schopnosti a lebky na nákup nových elitných jednotiek a doktrín (elitných a armádnych), ktoré môže hráč obmieňať a upravovať pred ďalšou mapou. Sprievodnou aktivitou je vytváranie vlastných farebných variácií jednotiek, čo sa uplatní predovšetkým v multiplayeri. Tam si vyberáte nielen rasu, ale aj farebnú schému, pričom už predvolený sortiment „s nátermi" je veľmi bohatý.
V sieťovej hre vás čakajú boje jeden na jedného, bitky dvoj a trojčlenných družstiev. Živých spoluhráčov a protihráčov môže suplovať AI. Máp určite mohlo byť viac a rovnako aj režimov. Hra ponúka iba jediný, ale aspoň vcelku vydarený. Multiplayerová bitka má tri fázy. V prvej musíte zničiť nepriateľské generátory štítu, ktoré chránia druhý kľúčový objekt - vežičku a všetko sa zavŕši zlikvidovaním energetického jadra. Stačí sa teda sústrediť na tieto tri ciele a udržanie kontrolných bodov, aby ste mali dostatok surovín na produkciu jednotiek. Boje sa však aj tak natiahnu na desiatky minút.
Každá frakcia v multiplayeri má nejakú supersilu, napríklad eldari vyvolajú ničivú búrku s bleskmi, ktorá sa dá navyše aj posúvať. Takáto vymoženosť dokáže poriadne preriediť stavy nepriateľskej armády, vyzerá veľmi efektne, ale v konečnom dôsledku je kontraproduktívna. Zbytočne sa tým naťahujú zápasy, v ktorých sa, bohužiaľ, víťazí predovšetkým početnou prevahou a treba chrliť stále nové posily. Výsledok boja ovplyvňujú aj elitné jednotky. Každý hráč má tri a musia sa najskôr odomknúť elitnými bodmi. A poslúžia aj doktríny s bonusmi pre hrdinov aj armády.
Audiovizuálnej stránke nie je veľmi čo vytknúť. Hra veľmi dobre vyzerá, efekty v boji sú vydarené, snáď len pri priblížení bojiska jednotkám chýbajú výraznejšie detaily. Zvuky sú priliehavé, dabing najmä v brífingoch misií solídny, hudba tajuplná a pochmúrna. Aj na stredne výkonnej zostave hru spustíte na vysokých nastaveniach a ani pri veľkom počte jednotiek v multiplayeri neseká a všetko je plynulé. V súčasnosti len zriedka narazíte na tak dobre optimalizovaný titul a za to si vývojári zaslúžia pochvalu.
Dawn of War III nie je veľmi originálna stratégia, ale má svoje silné stránky, ktoré hru robia zábavnou a vcelku atraktívnou. Veľmi však zaváži to, či máte skúsenosti s predošlými titulmi v sérii alebo inými RTS od Relicu. V porovnaní s nimi totiž nový Warhammer pôsobí dosť obyčajne a zamrzí, že namiesto premysleného postupu autori stavili skôr na pobehujúce mnohopočetné armády. Niekomu sa navyše budú máliť iba tri hrateľné rasy. Keď k tomu pridáme priemernú kampaň a multiplayer s jediným režimom a hŕstkou máp, výsledkom je síce vizuálne príťažlivá a dobre optimalizovaná RTS, ale so slabším obsahom a bez charizmy svojich predchodcov. No ak poľavíte zo svojich nárokov, stále vás dokáže slušne pobaviť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Sega / Relic Štýl: Stratégia / Realtime Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|