THE KEEP (PC VERZIA) |
THE KEEP (PC VERZIA) |
V roku 2014 nám českí vývojári zo štúdia Cinemax priniesli titul, ktorý mnohých prekvapil. So svojou RPG sa totiž odvážne vrhli do vôd handheldov a The Keep vydali na Nintendo 3DS. Už v tej dobe však mali s hrou veľké plány a sľúbili, že sa dočkáme aj PC verzie. Dnes, v roku 2017, sme sa portu konečne dočkali, no splnili sa aj všetky sľuby, ktoré nám dali tvorcovia?
The Keep jasne odkazuje na klasické krokovacie dungeony, ako je Dungeon Master či séria Lands of Lore, no pokúša sa v rámci žánru priniesť nový vietor podobne ako Legend of Grimrock. Vžijete sa do úlohy hrdinu, ktorý sa vrhá do nebezpečenstva nie pre slávu, ale pretože musí. Jeho dedina bola vypálená čarodejníkom menom Watrys, ktorý čerpá silu z mocných kryštálov a na ich ťažbu využíva deti. Hneď v úvode sa však hrdina nechá zajať, a tak sa postupne musíte prebojovať zo žalára cez bane až k vrcholu veže, kde na vás bude čakať šialený mág.
Príbeh hry neoplýva žiadnymi šokujúcimi zvratmi, ponúka len dva protipólne charaktery a nezanechá vo vás žiadnu hlbokú stopu. To, na čom The Keep stavia, je v prvom rade hrateľnosť. Ak ste si už preliezli nejaký ten dungeon, viete, čo vás čaká. Klaustrofobické chodby vám bude osvetľovať napoly vyhorená pochodeň, v tieňoch sa budú skrývať pavúky, potkany a príšery a na stenách sa kde-tu objaví škára či nepravidelnosť skrývajúca tajnú chodbu. Ak tento pocit dobre poznáte a máte radi, The Keep je správna voľba.
Hra si však chce získať aj nováčikov v tomto žánri. Ľahká obťažnosť neodradí začiatočníkov a experti si skôr prídu na svoje s vyšším nastavením a možnosťou permanentnej smrti. To, čo však zaskočí obidve skupiny, je bojový systém. V real-time súbojoch vykonávate akcie na mriežke s 3 x 3 políčkami. Postavy uskutočnia horizontálny či diagonálny pohyb cez tri polia a základný útok. Po niekoľkých opakovania nazbierate body a môžete vytvoriť kombo v tvare vyznačenom na mriežke. Tento systém vychádza z 3DS koreňov, ktorých sa hra odmietla zbaviť.
Podobným spôsobom funguje aj kúzlenie, no tentoraz nesledujete pohyby na mriežke. Dôležité je rozmiestnenie rún, ktoré postupne nachádzate počas cesty, a ich kombinácie. Z mriežky sa stane vaša kniha kúzel, ktorú si namiešate podľa seba a dostupných rún. Rýchlo sa naučíte šetriť priestorom a kombinovať runy tak, aby ste dokázali v rýchlosti vytvoriť čo najviac kúzel. S dostatkom many sa vám v rýchlom slede môže podariť protivníka zmraziť, zoslať naňho blesky a vyliečiť si rany.
Všetky tieto fyzické a magické útoky si však vyžadujú nielen rýchlosť a presnosť, ale aj dávku trpezlivosti. Z 3DS koreňov sa na PC stalo ťažké závažie, ktoré ťahá hrateľnosť ku dnu. Kým tento systém akéhosi kreslenia dáva na dotykovej obrazovke so stylusom v ruke zmysel, na PC s myšou pôsobí neohrabane až zbytočne. Je to ako pokúšať sa na PC kresliť myšou. Kým rovné čiary nie sú až taký problém, zložitejšie šablóny v kombách už predstavujú výzvu. Hru tiež sprevádza input lag myši, ktorý nijako nedokážete ovplyvniť nastavením senzitivity. Menu je totiž rovnako orezané ako v 3DS.
Po čase si tak uvedomíte, že kombá si vyžadujú toľko úsilia, že vás postupne odradia od využívania zbraní. Omnoho pohodlnejšie sa zdá kúzlenie, ktoré si nevyžaduje takú veľkú presnosť, no vďaka lagu môžete zaznamenať vynechanie rún pri dlhších kúzlach a stratiť tak drahocenné sekundy. Pri hraní sa s mriežkou môžete ľahko zabudnúť, že súboj je real-time. Ak by bolo ovládanie svižné a presné, nebol by s tým žiadny problém. No pri absencii dotykového ovládania sa budete cítiť ako dôchodca na kurze informatiky. Všetko je zbytočne komplikované, robíte ťahy, ktoré vám nie vždy vyjdú a klikáte aj tam, kam nechcete. A pre slabý zrak je okno s pokynmi také veľké, že zaberá hodný kus obrazovky.
Na nepriateľov vám nepostačí len sila, kritická bude rýchlosť. Precízne úkony s myšou by sa dali zvládnuť, keby boli súboje ťahové. V real-time si však budete stále pripadať pomalší ako oponent. No vďaka tomu je možné od nepriateľov aj rýchlo ujsť. Ich slabinou sú útoky z diaľky, pretože sami dokážu útočiť len zblízka. Okrem duchov, ktorí dokážu prechádzať cez steny, zvyknú pavúky aj humanoidi hliadkovať v rámci svojej schémy. Ak sa im nepostavíte do rany, zo svojej naprogramovanej cesty nevystúpia a dobre načasovaná ohnivá guľa ich vždy, keď prejdú popred vás, postupne zabije.
Okrem tejto zbabeleckej taktiky a sekania mečom po mriežke je však stále najzábavnejšie kúzlenie. Oplatí sa preto investovať do inteligencie. Je to jeden iba z troch atribútov, na ktorých v tejto hre záleží. Jednoduchý systém levelovania tak znovu odkazuje na handheldový pôvod a ostrieľaným PC hráčom bude pripadať primitívny. Rovnako nenáročné sú aj hádanky, ktoré si pre vás autori pripravili.
Aj keď je prechod hrou lineárny, každý level má vlastný špecifický dizajn, vďaka ktorému nebudete mať pocit, že idete cez nekonečný tunel. Pomohlo by však, keby okrem dizajnu levelov bol odlišný aj ich vizuál. V hre uvidíte iba tri šablóny – kamenné steny podzemia, jaskyňu a steny veže. Aj keď si tento port vyslúžil lepšie grafické spracovanie oproti 3DS, stále vizuálne zaostáva za titulmi, ako je napríklad Legend of Grimrock z roku 2012. Poteší však slušný dabing a pribudli aj české titulky, ktoré v pôvodnej verzii chýbali.
Aj napriek všetkým negatívam si hra zachováva príjemnú hrateľnosť, ktorá vás nepustí a zhltnete ju behom dvoch víkendových popoludní. The Keep sa nijako nehrá na prepracovanú RPG. Tento port iba skromne ponúka vcelku prijateľné real-time súboje, zaujímavý systém kúzlenia a boja a niekoľko dômyselne navrhnutých levelov. Stále sa však nedokážeme zbaviť myšlienky, že kým na 3DS hra so svojimi prednosťami bohate stačila, na PC ju strčia do vrecka aj staršie tituly, ktoré ponúknu omnoho viac. Je vhodnou voľbou pre všetkých nováčikov v tomto žánri, ktorí hľadajú solídnu zábavu na asi 8 hodín. Veteráni však The Keep môžu s čistým svedomím vynechať.