SUNDERED |
SUNDERED |
Vývojári Thunder Lotus nás najskôr zaviedli medzi severské mytologické bytosti v hre Jotun. Teraz nás vtiahli do podzemných jaskýň plných nástrah a desivých nepriateľov. Metroidvania ako vyšitá má svoje osobité čaro, ale nič nedaruje ľahko a vyžaduje šikovnosť aj trpezlivosť. Inak sa z bludiska nikdy nedostanete.
Hlavný protagonista Eshe sa z piesočnej búrky dostal do ešte väčšej šlamastiky a chtiac-nechtiac musí preskúmať rozľahlý podzemný komplex, kde mu hrozí smrť na každom kroku. Nie je to však smrť permanentná. Po každom skonaní totiž Eshe precitne vo svätyni, ktorá je srdcom celého bludiska. Pozitívne je, že tam môžete zužitkovať nazbierané zvyšky zo zlikvidovaných nepriateľov a rozbitých predmetov v strome talentov. Ten je parádne rozvetvený a hneď v základe umožňuje aktivovať tri ľubovoľné perky, ktoré ale musíte najskôr krvopotne vybojovať. Väčšinou okrem zjavnej výhody súčasne prinášajú aj určitý postih. Napríklad budete mať oveľa väčšiu šancu na kritický zásah, ale za to zaplatíte zníženou kapacitou života. Alebo získate viac nálezov, ale hordy nepriateľov sa budú objavovať dvakrát častejšie.
Talentový strom ale obsahuje hlavne vetvy plné vylepšení. Súvisia predovšetkým zo špeciálnymi schopnosťami postavy, ktoré získavate postupne počas progresu. Vylepšenia sú vzájomne poprepájané a ak sa chcete dostať k ďalšiemu, musíte trikrát investovať do toho aktuálneho. Napríklad tri razy nadopujete zdravie a potom je pred vami bod, kde môžete pre zmenu posilniť hodnotu vášho útoku, zvýšite kapacitu štítu, úroveň brnenia, množstvo energie či šancu získať ďalšie nálezy. Popritom dostanete príležitosť odomknúť aj väčšie vylepšenia, ako je rapídne zvýšenie útoku alebo pridanie ďalšej dávky elixíru, ktorý unesiete a môžete kedykoľvek použiť na liečenie.
S posilneným hrdinom potom putujete miestnosťami, ktoré ste už predtým prešli, aby ste mohli objavovať nové priestory tam, kde vás naposledy zastihla smrť. Neraz je možnosť vyskúšať nové a odlišné cestičky a niekedy aj spoznať iné prostredia. Ale v každom prípade aj tieto trasy budete určite absolvovať viackrát. Už preto, že budete pomerne často umierať a hra vás vždy vráti do svätyne, odkiaľ si to všetko pekne-krásne musíte prejsť, preskákať a preliezť celé odznova. Neexistujú teleporty na rýchly presun ani checkpointy v rôznych častiach bludiska. Návrat je možný len na jediné miesto. Obzvlášť nepríjemné je viacnásobné prechádzanie početných miestností, keď narazíte na tuhého bossa, na ktorého potrebujete niekoľko pokusov.
Našťastie natrafíte aspoň na nejaké skratky. Spravidla sú to brány, ktoré sa dajú otvoriť len z druhej strany, kam sa pri prvom výlete dostanete veľkou okľukou a najčastejšie to vyriešite rozseknutím uzatváracieho mechanizmu. Napriek tomu a možnosti stále vylepšovať svoje schopnosti vo svätyni sú tieto návraty a opakované cesty v bludisku dosť otravné. Hlavne keď sa už rovnakým smerom uberáte desiaty či dvadsiaty raz. Aj preto si budete dávať pozor, aby ste zbytočne nezahynuli.
Začali sme vlastne tým najhorším, čo vás v hre čaká. To ostatné je už ale väčšinou pozitívne a zaujímavé. Eshe musí napredovať po vyvýšených plošinách a rovnako často z nich musí aj zliezať dole, keďže chodby vedú všetkými smermi. Nezaobišiel by sa bez skoku kombinovaného s odrážaním od stien a útoku mečom. Touto zbraňou a pokojne aj vo výskoku seká hordy rozmanitých kreatúr, ničí prístroje a rozbíja okolité predmety. Keď sa Eshe prebojuje do vybraných miestností, získa nové schopnosti, čo mu umožnia dostať sa aj na miesta, kam to predtým nebolo možné. Napríklad môže používať dvojskok, naučí sa preraziť určité steny, dostane novú zbraň, ktorá okrem zabíjania energetickými strelami aktivuje elektrické mechanizmy. A konečne prekoná aj farebné prúdy, cez ktoré sa nedá skákať a nedovolia bežným spôsobom dosiahnuť vyvýšené miesta.
Stále je však dosť toho, čo vás môže pri postupe zraniť, dočasne zastaviť alebo zdržať. V prvom rade sú to rastliny s ostňami alebo jedovatými výparmi, lasery a rôzne bizarné potvory. Niektoré vyzerajú ako temné strašidlá s vycerenými zubami, iné majú podoby robotov a strojov. Hryzú, strieľajú, zameriavajú laserovými puškami, vrážajú do vás a vybuchujú. Okrem toho, že sú prirodzene rozmiestnené v príslušných miestnostiach, prichádzajú odnikiaľ alebo odvšadiaľ v určitých intervaloch. Keďže bežne prechádzajú cez steny a prenasledujú vás, je veľmi malá šanca, že im utečiete. Navyše pri úniku sa k tejto horde pridávajú ďalší nepriatelia.
Lepšie je teda čeliť tomu, čo sa na vás valí, sekať odušu, skákať, uhýbať, používať elixíry a sledovať úroveň štítu, ktorý sa na rozdiel od života priebežne regeneruje. Dá sa z toho vyjsť víťazne, ale neraz tá rúbanica trvá niekoľko minút. Nepriatelia sú pritom nevyspytateľní, skrývajú sa a znova zjavujú. A k slovu sa dostanú aj bossovia, ale ako neskôr zistíte, sú len predvojom tých skutočných mega protivníkov, ktorí môžu byť obrovskí a vy pri nich vyzeráte ako malá poskakujúca voška. Ale na každého funguje nejaká taktika.
Pri tom všetkom veľmi oceníte mapu, kde sa zakresľujú jednotlivé plochy aj miestnosti. Len škoda, že mnohé sa po vašom úmrtí znovu zahalia. Aj tak sa však vďaka mape podstatne lepšie orientujete a vidíte tam aj symboly, ktoré označia polohu bosssov, nových schopností, uzamknutých priestorov a kľúčových miest. A to vrátane takých, kde sa dajú zničiť alebo na niečo premeniť pozostatky z elitných bytostí. Môže to však byť na úkor vašej ľudskosti.
Sundered má podobne ako Jotun ručne animovanú grafiku a animácie a stále to vyzerá dobre. Niektoré priestory majú podobu temných, ale aj svetlejších chodieb s rôznymi výraznými farbami alebo nečakane detailným pozadím. Iné časti majú formu miestností s modernými technológiami. Niekde to vyzerá pomerne tradične, inde exoticky a mysteriózne. Občas aj s pridanými efektmi ako je vietor, ktorý vás môže sfúknuť z plošiny alebo tlačí proti vám, keď chcete skákať v protismere. Do toho vám hrá pochmúrna muzika. Na ovládanie je aj na PC ideálny gamepad, ale dá sa pomerne rýchlo zvyknúť aj na klávesnicu, kde si môžete zmeniť jednotlivé klávesy.
Thunder Lotus vytvorili ďalšiu pozoruhodnú hru. A stačilo by tak málo, nenútiť hráča stále znova a znova prechádzať tými istými miestnosťami, aby bola skvelá. Lenže nekonečné návraty a stokrát navštívené priestory, ktoré ani nezostanú zaznačené na mape, začnú byť časom únavné až frustrujúce. A to, čo je v prvých hodinách fascinujúce, sa postupne stáva nezáživným. Ale kým čaro vyprchá, Sundered si dostatočne užijete.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Switch Vývoj: Thunder Lotus Games Štýl: Akcia / Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|